baby15

Når baby sidder på rumpen:/

52 indlæg i dette emne

Hej alle

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis han ikke vender rigtig, vil du jo i første omgang blive tilbudt et vendingsforsøg (hvis dette er muligt).

Hvis han stadig sidder på rumpen vil man ofte tilbyde et planlagt kejsersnit - hvis du i stedet for ønsker en sædefødsel, så skal du jo sige det. Jeg tror ikke man så tit anbefaler sædefødsler, da risici er større og det oftere ender i akut kejsersnit.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er førstegangs og baby vender rigtigt, så jeg har ikke så meget erfaring lige der.

Men syntes jeg har læst maange steder, at anden gang vender baby sig ofte noget senere - så der er da bestemt håb endnu tænker jeg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv at Google rebozo - det skulle kunne vende!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke proevet det, men du kan selv proeve lidt derhjemme og saa soerge for at sidde, saa baekkenet ligesom er aabent. Ikke ligge for henslaengt i sofaen og sidde paa kanten af stolen med benene, der ligesom gaar ud omkring stolebenene, ligesom man gjorde som barn... 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Carl Emil vendte med numsen nedad og jeg var til vendingsforsøg med ham - 2 gange. Jeg havde haft samtaler inden om hvad jeg ønskede. Jeg var tilknyttet Herlev hvor de gik meget ind for man selv kunne bestemme. Det er bestemt ikke alle hospitaler som vil lave sædefødsel. Så før du begynder at tænke for meget over sædefødsel vs KS så hør om du overhovedet kan prøve sædefødsel.

Angående vemdingsforsøg er der en risiko for det kan sætte gang i fødslen. Men den er lille. Men pga den er der vil der altid være "gjort klart" til et kejsersnit. Gjort klart på den måde at hvis hjertelyden skulle dale og ikke rette sig op får man kejsersnit - men ikke akut akut. Jeg fik som sagt to forsøg hvor der sidste lykkedes. Det første lykkedes ikke. Han blev ved med at mutte tilbage med numsen ned. 2. forsøg var et en mere erfaren læge som vupti vendte ham rundt på 5 min. Jeg synes ikke det gør ondt overhovedet. Bare lidt mærkeligt....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Angående sædefødsel vs kejsersnit læste jeg op og ned og talte med min jordmoder om for og imod. Jeg havde besluttet mig for jeg ville prøve sædefødsel. Jeg skrev for og imod ned men min primære beslutning blev truffet på at ved en sædefødsel blev man fulgt ekstra tæt af flere folk som holder øje med om tingene skrider frem som de skal. Hvis de undervejs vurdere at det ikke går som det skal bliver fødslen lavet om til kejsersnit - men det behøver ikke betyde akut kejsersnit. Så jeg tog beslutningen om jeg gerne ville prøve selv først istedet for at vælge kejsersnit.

Heldigvis var lillemanden så sød at vende sig så jeg slap :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten undrer jeg mig over du ikke allerede er blevet tilbudt veningforsøg. Har du evt ringet og talt med jm om vendingsforsøg inden uge 37?

Ved du hvor stor baby er? For der er nemlig også et maks på str for du kan få lov til at prøve sædefødsel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten undrer jeg mig over du ikke allerede er blevet tilbudt veningforsøg. Har du evt ringet og talt med jm om vendingsforsøg inden uge 37?

Ved du hvor stor baby er? For der er nemlig også et maks på str for du kan få lov til at prøve sædefødsel.

Jeg skal først scannes 36+0-37+0 denne gang, man laver ikke vendingsforsøg før 37+0 for 2. Gangs gravide.

W var skudt til 4kg ca og jeg måtte godt prøve sædefødsel selvom de ikke anbefaler det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal først scannes 36+0-37+0 denne gang, man laver ikke vendingsforsøg før 37+0 for 2. Gangs gravide.

W var skudt til 4kg ca og jeg måtte godt prøve sædefødsel selvom de ikke anbefaler det.

Ok det kommer så meget an på sygehusene ;) Men jeg ville stadig ringe og høre om vendingsforsøg så man ved lidt mere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for indput :)

Jamen min JM sagde nemlig som -stephi-pigen at når man er 2. Gangs gør de intet gør uge 37

Dejligt din dreng valgte at vende sig.

Og der er jo mange fordele ved at føde normalt.

Fik du smertestillende eller blev det ikke nødvendigt fordi han vendte sig?

Hvorfor anbefaler de ikke sædefødsel ved stor vægt?

Min baby følger vist statistikkerne - mål af maven er gennemsnit i den store ende.

Min store dreng blev født 19 dage før - var 3542 og 50 cm

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for indput :)

Jamen min JM sagde nemlig som -stephi-pigen at når man er 2. Gangs gør de intet gør uge 37

Dejligt din dreng valgte at vende sig.

Og der er jo mange fordele ved at føde normalt.

Fik du smertestillende eller blev det ikke nødvendigt fordi han vendte sig?

Hvorfor anbefaler de ikke sædefødsel ved stor vægt?

Min baby følger vist statistikkerne - mål af maven er gennemsnit i den store ende.

Min store dreng blev født 19 dage før - var 3542 og 50 cm

Så passer det jo meget godt med dit næste jm besøg.

Ja det var dejligt at vendingsforsøget virkede hos mig.

Forstår ikke helt hvad du mener med om jeg fik smertestillende? Mener du under vendingsforsøget?

Angående babys vægt i forhold til sædefødsel er det vist noget med risikoen for at baby sidder fast på vejen ud men jeg kan ikke helt huske det. Men mon ikke din jm ved det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

smertestilliende i forhold til sædefødsel?

 

Jeg tror faktisk lillemanden prøver at vende sig.

I går fik han sat sig i den anden side af maven og her til morgen, lå han på sin trofaste plads og lige nu, bruger han sit hoved til at fjerne mine ribben så han kan komme rundt igen :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte ikke ved sædefødsel da han jo blev vendt i vendingsforsøget...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Melder mig lige ind her som førstegangsfødende. Er i dag 35+0, har været til jordemoder og blevet scannet, og baby ligger med hovedet opad. Øv! Planen for mig er, at jeg skal have et vendingsforsøg om knap to uger ved 36+6. Her er det 50/50 hvor det lykkedes, sagde min jordemoder. Hvis ikke det lykkes at vende ham rigtigt, så kan vi overveje sædefødsel. Da dette er mere risikofyldt for baby end normal fødsel tillades dette kun, hvis alt i graviditeten er som det skal være. Altså, jeg skal være sund og rask, og baby skal have den 'rigtige' størrelse (hvis hovedet er meget stort, så er det fx ikke så hensigtigsmæssigt). Og så skal fødslen gå i gang spontant, og det skal ikke være nødvendigt med fx vestimulerende undervejs. De fleste sædefødsler går rigtigt godt, sagde min jordemoder. Men dette skyldes nok, at man kun får lov, hvis alt er som det skal være. Så der sker på den måde en selektion. Alternativet er PKS.

Umiddelbart tror jeg, at vi vælger sædefødsel, hvis det ikke lykkes at vende baby, og hvis vi får lov af lægen. Hvis der så er noget som helst undervejs, der ikke går som det skal, så kan vi altid konvertere til kejsersnit. Men så har vi i det mindste prøvet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lige pippe om, at det ikke nødvendigvis hedder sædefødsel eller pks. Man kan også vente og få aks. Jeg har lige fået en dreng, som lå i UK. Jeg skal nok skrive lidt mere senere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lige pippe om, at det ikke nødvendigvis hedder sædefødsel eller pks. Man kan også vente og få aks. Jeg har lige fået en dreng, som lå i UK. Jeg skal nok skrive lidt mere senere :)

Ahhh, lå jeres lækre baby A også i UK? Nå ja, selvfølgelig kan det også hedde AKS. Ligesom AKS klart er en mulighed ved planlagt sædefødsel, da der nemt kan ske ting undervejs, det kan gøre det nødvendigt. Hører meget gerne om din oplevelse :) Har læst din fødselsberetning - den lød godt nok ret vild!! Vidste I forresten inden, at baby lå i UK? Tænker fordelen ved AKS fremfor PKS må være, at baby er bedre forberedt til at blive født, hvis man har fået veer eller sådan noget?!. Men ved faktisk ikke så meget om det..... :unsure Alle erfaringer og inputs er velkomne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til gengæld skal du være opmærksom på, at du kan blive ramt hårdere af aks fysisk, afhængig af hvor længe du har været i fødsel inden. :)

Puh, der er mange overvejelser. Håber baby vender sig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til gengæld skal du være opmærksom på, at du kan blive ramt hårdere af aks fysisk, afhængig af hvor længe du har været i fødsel inden. :)

Puh, der er mange overvejelser. Håber baby vender sig :)

Vildt mange overvejelser! Og så mange bekymringer. Håber virkeligt at baby vender sig til vendingsforsøget (eller endnu bede spontant inden).

Hvordan er det, at det hænger sammen? Altså, er AKS hårdere for kroppen end PKS? Eller er det fordi, man også får den hårde oplevelse af at være i fødsel/have veer inden?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ahhh, lå jeres lækre baby A også i UK? Nå ja, selvfølgelig kan det også hedde AKS. Ligesom AKS klart er en mulighed ved planlagt sædefødsel, da der nemt kan ske ting undervejs, det kan gøre det nødvendigt. Hører meget gerne om din oplevelse :) Har læst din fødselsberetning - den lød godt nok ret vild!! Vidste I forresten inden, at baby lå i UK? Tænker fordelen ved AKS fremfor PKS må være, at baby er bedre forberedt til at blive født, hvis man har fået veer eller sådan noget?!. Men ved faktisk ikke så meget om det..... :unsure Alle erfaringer og inputs er velkomne :)

Ja, heldigvis vidste vi, at A lå i UK. Vi skulle have været til JM og videre til læge mhp vendingsforsøg fire dage efter fødslen, så vi var heldigvis helt klar over det. Og det var ret godt, for fødslen startede med vandafgang, og når baby ligger i UK, når vandet går, skal man ligge på ryggen - også under transporten, da navlesnoren ellers kan blive klemt af, og baby derfor kan dø i værste tilfælde. Jeg blev derfor hentet i ambulance.

Jeg nåede at have veer i nogle timer, og var 7-8 cm åben, når jeg blev kørt til aks. Jeg er ikke i tvivl om, at veerne var gode for baby! Jeg har hørt og læst om så mange babyer, som er kommet til verden til termin ved pks, som har brug for ret meget hjælp bagefter - altså til vejrtrækning og sådan. A fungerede bare med det samme ;) Vi fik at vide, at veerne er gode for baby, fordi de bliver trykket, når livmoderen trækker sig sammen, og det er rigtig godt. De bliver "fortalt" at de skal til verden om lidt, så det er ikke på samme måde et pludseligt chok for dem at blive hevet ud.

Jeg er jo temmelig meget i risiko for et barn i UK igen næste gang pga min livmoder, og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at hvis det ender sådan, vil jeg ikke have pks. Jeg vil have veer, hvis muligt! Det er mega rart at vide, hvornår bebs kommer til verden, som man jo gør ved pks, og især når man har et barn i forvejen, men jeg ser så mange fordele ved forberedelsen, at der kun er det ene valg for mig i den givne situation.

Jeg var ikke i tvivl om, hvorvidt jeg ville have vendingsforsøg, men nu er jeg glad for, jeg ikke gjorde det, da det jo viste sig, at der var en helt særlig grund til, at han ikke vendte sig selv ;)

Jeg kan ikke huske, hvor du bor, men overvej Fødeklinikken Maia, hvis du er i nærheden af Kbh. Vi var derinde til Rebozzo to gange, for at få ham vendt, og det var SÅ godt, og slet ikke spor ubehageligt, som nogen siger, at det er hos lægen. Der findes også et særligt træningsprogram, som man skal lave i to dage for at få dem vendt. Det kræver tid, men intet andet :)

Spørg endelig, hvis der er andet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vildt mange overvejelser! Og så mange bekymringer. Håber virkeligt at baby vender sig til vendingsforsøget (eller endnu bede spontant inden).

Hvordan er det, at det hænger sammen? Altså, er AKS hårdere for kroppen end PKS? Eller er det fordi, man også får den hårde oplevelse af at være i fødsel/have veer inden?

Jeg ved ikke om det pr. definition er hårdere, men i og med at man som ofte har været i fødsel inden aks, så har man allerede brugt en masse fysiske og mentale kræfter og kan derfor være helt smadret bagefter.

Ved pks har du jo mulighed for at få en god nattesøvn inden, så der er du ikke udkørt på samme måde :)

Det er også mere almindeligt at have ondt i arret i længere tid ved aks (fik jeg at vide, da jeg var ude og blive scannet pga smerter). Præcis hvorfor ved jeg ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, heldigvis vidste vi, at A lå i UK. Vi skulle have været til JM og videre til læge mhp vendingsforsøg fire dage efter fødslen, så vi var heldigvis helt klar over det. Og det var ret godt, for fødslen startede med vandafgang, og når baby ligger i UK, når vandet går, skal man ligge på ryggen - også under transporten, da navlesnoren ellers kan blive klemt af, og baby derfor kan dø i værste tilfælde. Jeg blev derfor hentet i ambulance.

Jeg nåede at have veer i nogle timer, og var 7-8 cm åben, når jeg blev kørt til aks. Jeg er ikke i tvivl om, at veerne var gode for baby! Jeg har hørt og læst om så mange babyer, som er kommet til verden til termin ved pks, som har brug for ret meget hjælp bagefter - altså til vejrtrækning og sådan. A fungerede bare med det samme ;) Vi fik at vide, at veerne er gode for baby, fordi de bliver trykket, når livmoderen trækker sig sammen, og det er rigtig godt. De bliver "fortalt" at de skal til verden om lidt, så det er ikke på samme måde et pludseligt chok for dem at blive hevet ud.

Jeg er jo temmelig meget i risiko for et barn i UK igen næste gang pga min livmoder, og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at hvis det ender sådan, vil jeg ikke have pks. Jeg vil have veer, hvis muligt! Det er mega rart at vide, hvornår bebs kommer til verden, som man jo gør ved pks, og især når man har et barn i forvejen, men jeg ser så mange fordele ved forberedelsen, at der kun er det ene valg for mig i den givne situation.

Jeg var ikke i tvivl om, hvorvidt jeg ville have vendingsforsøg, men nu er jeg glad for, jeg ikke gjorde det, da det jo viste sig, at der var en helt særlig grund til, at han ikke vendte sig selv ;)

Jeg kan ikke huske, hvor du bor, men overvej Fødeklinikken Maia, hvis du er i nærheden af Kbh. Vi var derinde til Rebozzo to gange, for at få ham vendt, og det var SÅ godt, og slet ikke spor ubehageligt, som nogen siger, at det er hos lægen. Der findes også et særligt træningsprogram, som man skal lave i to dage for at få dem vendt. Det kræver tid, men intet andet :)

Spørg endelig, hvis der er andet :)

Mange tak :) Jep, har også fået instruktion på at lægge mig ned, hvis der er vandafgang. Så det passer helt med din oplevelse.

Og så lyder det til, at du trods alt har haft en rigtig god oplevelse med fødslen - altså med naturlige veer og efterfølgende AKS. Det er nok også det, vi hælder til lige nu, hvis ikke han bliver vendt. Altså, naturlig opstart af veer og så må det udvikle sig til sædefødsel eller AKS afhængigt af situationen. Jeg synes nemlig som udgangspunkt, at PKS vil være total antiklimaks som afslutning på graviditeten. Men tænker at det i høj grad kommer an på, hvordan hele situationen udvikler sig. Hvis det vurderes sikres for baby med PKS, så er der selvfølgelig altafgørende.

Skal til lægen til vendigsforsøg om 12 dage (ved 36+6). Er ret spændt på om det kan lykkes. Min intuition siger, at han ikke vil rykke sig, da han trods alt har ligget som han gør nu i knap 2 mdr. Og så er jeg meget spændt på, hvor voldsomt det bliver. Mange tak for tip om Maia klinikken - det må jeg tjekke ud :) Og yes, bor i København, skal føde på RH.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke om det pr. definition er hårdere, men i og med at man som ofte har været i fødsel inden aks, så har man allerede brugt en masse fysiske og mentale kræfter og kan derfor være helt smadret bagefter.

Ved pks har du jo mulighed for at få en god nattesøvn inden, så der er du ikke udkørt på samme måde :)

Det er også mere almindeligt at have ondt i arret i længere tid ved aks (fik jeg at vide, da jeg var ude og blive scannet pga smerter). Præcis hvorfor ved jeg ikke.

Det lyder jo meget logisk med kræfterne. Dog underligt at arret skulle gøre mere ondt ved AKS... Det kan jeg ikke forstå, men hvis de siger det, må det jo være rigtigt :) Måske noget med af kroppen har været mere stresset generelt :chin:. Hmm..... Alt i alt er der mange fordele og ulemper ved både AKS og PKS, synes jeg :unsure Jeg håber virkeligt, at baby kan vendes, så jeg umiddelbart slipper for at vælge. Og ellers at lægerne kan sige, at det ene eller det andet vil egne sig bedst til vores situation.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak :) Jep, har også fået instruktion på at lægge mig ned, hvis der er vandafgang. Så det passer helt med din oplevelse.

Og så lyder det til, at du trods alt har haft en rigtig god oplevelse med fødslen - altså med naturlige veer og efterfølgende AKS. Det er nok også det, vi hælder til lige nu, hvis ikke han bliver vendt. Altså, naturlig opstart af veer og så må det udvikle sig til sædefødsel eller AKS afhængigt af situationen. Jeg synes nemlig som udgangspunkt, at PKS vil være total antiklimaks som afslutning på graviditeten. Men tænker at det i høj grad kommer an på, hvordan hele situationen udvikler sig. Hvis det vurderes sikres for baby med PKS, så er der selvfølgelig altafgørende.

Skal til lægen til vendigsforsøg om 12 dage (ved 36+6). Er ret spændt på om det kan lykkes. Min intuition siger, at han ikke vil rykke sig, da han trods alt har ligget som han gør nu i knap 2 mdr. Og så er jeg meget spændt på, hvor voldsomt det bliver. Mange tak for tip om Maia klinikken - det må jeg tjekke ud :) Og yes, bor i København, skal føde på RH.

Hvis jeg var dig, ville jeg bestille en tid hos Maia med det samme. Jo før jo bedre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tunsind tak for jeres råd og erfaringer :-) Virkelig rart at hører, hvordan andre har taklet det.

 

Jeg var ved JM idag, og heldigvis har bette-manden vendt sig. Dog ligger han skævt og højt, så hvis vandet går og jeg føler han ligger højt, skal jeg ligge mig ned og transporteres i sygetransport liggende. 

 

MEEEEN, jeg er SÅ lettet og skulle holde lykkes tåre tilbage :bye :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER