MaleneB

Den første faste føde - hvad gjorde I?

46 indlæg i dette emne

Mange SP'er er desværre ikke helt up to date.. der er også stadig mange af dem, der kan finde på at sige, at der er et "vindue" mellem 4-6 mdr, hvor man kan introducere mad, og hvis man misser det, lærer de det aldrig.. så kan man jo spekulere lidt over, hvor mange voksne, der mon lever af MM/MME..

Hvis man følger anbefalingerne med at undgå komælk burde det ikke være et problem at få nok jern. Jern findes mange steder i eks. grøntsager, bælgfrugter og kød. :)

Fødte du egentlig ikke for tidligt? Eller var det lige på grænsen, eller hvordan var det nu? Præmature skal jo stadig have jern, så vidt jeg husker :)

Det gælder præmature samt børn med en fødselsvægt under 2500 g. At de skal have jern fra ca 4 ugers alderen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mange SP'er er desværre ikke helt up to date.. der er også stadig mange af dem, der kan finde på at sige, at der er et "vindue" mellem 4-6 mdr, hvor man kan introducere mad, og hvis man misser det, lærer de det aldrig.. så kan man jo spekulere lidt over, hvor mange voksne, der mon lever af MM/MME..

Hvis man følger anbefalingerne med at undgå komælk burde det ikke være et problem at få nok jern. Jern findes mange steder i eks. grøntsager, bælgfrugter og kød. :)

Fødte du egentlig ikke for tidligt? Eller var det lige på grænsen, eller hvordan var det nu? Præmature skal jo stadig have jern, så vidt jeg husker :)

Hehe.. skægt hvis der gik en masse voksne rundt og drak mme... :lol

Jo jeg fødte for tidligt.. hun er født dumme to dage før 37. Uge... men hun havde en helt fin fødselsvægt på 2900 g.. da vi skulle starte på jerndråber havde hun altså maveproblemer, så vi endte med at droppe dem.. var hun født to dage efter, skulle hun ikke have haft dem og tvivler på de to dage havde gjort den store forskel...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe.. skægt hvis der gik en masse voksne rundt og drak mme... :lol

Jo jeg fødte for tidligt.. hun er født dumme to dage før 37. Uge... men hun havde en helt fin fødselsvægt på 2900 g.. da vi skulle starte på jerndråber havde hun altså maveproblemer, så vi endte med at droppe dem.. var hun født to dage efter, skulle hun ikke have haft dem og tvivler på de to dage havde gjort den store forskel...

Puh, stakkels mødre, hvis man skulle amme sit voksne barn :lol

Nej, kan heller ikke forestille mig at det gør den store forskel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde læst mig til at kartoffel kunne være hårdt for den lille mave og at man skulle passe på med frugt og andet sødt, for ikke kun at vænne dem til den smag. Det gik super fint og han har altid været glad for mad. Det var helt sikkert det rigtige tidspunkt for os at starte på

Lige med det med sødt mad, så er det vidst en skrøne ;) De har jo levet af mm som er sødere end sød De første seks mdr ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle de mange svar. Det er rart med lidt inspiration i forhold til hvad andre har gjort. :)

Hehe.. Det er sandt... Og du har selvfølgelig ret i at der går endnu et godt stykke tid, før det kan gå hen og blive til hele måltider...

Min sp siger så at man skal starte senest når de er 6 måneder. Og der skal man også give kød, fordi det åbenbart er vist, at babyers jernniveauer er helt i bund på dette tidspunkt. Og eftersom man i anbefalingerne har taget jerndråberne væk, skal det nu komme fra kød. Det er i hvert fald hvad jeg har fået at vide.

Og hvis jeg følger dette - hvilket jeg regner med - så vil jeg starte lidt før hun bliver 6 måneder med grød og mos, så det ikke er et chok med kød fra starten! :o

Til det med jern, kan jeg fortælle, at Immanuel fik taget blodprøver som 6 mdr præcis, han blev stadig fuldammet og hans jern var højt. Hvis de ikke får komælk er behovet ikke så stort :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige med det med sødt mad, så er det vidst en skrøne ;) De har jo levet af mm som er sødere end sød De første seks mdr ;)

Det kan godt være, men jeg synes nu stadig det var en fin måde at gøre det på :) og i mit hoved gav det rigtig god mening at introducere for noget andet end alt det søde kun

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle de mange svar. Det er rart med lidt inspiration i forhold til hvad andre har gjort. :)

  

Hehe.. Det er sandt... Og du har selvfølgelig ret i at der går endnu et godt stykke tid, før det kan gå hen og blive til hele måltider...

Min sp siger så at man skal starte senest når de er 6 måneder. Og der skal man også give kød, fordi det åbenbart er vist, at babyers jernniveauer er helt i bund på dette tidspunkt. Og eftersom man i anbefalingerne har taget jerndråberne væk, skal det nu komme fra kød. Det er i hvert fald hvad jeg har fået at vide.

Og hvis jeg følger dette - hvilket jeg regner med - så vil jeg starte lidt før hun bliver 6 måneder med grød og mos, så det ikke er et chok med kød fra starten! :o

 

Med hensyn til koed, saa er de lyse koedtyper absolut bedst og roedt koed/svinekoed no-go. 

 

Jeg kogte kylling og moste/blendede det med i den soede kartoffel. Bare husk, at det virkelig ikke skal koge mere end kort tid for lameg for at blive til gummi ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men anbefalingerne er jo et resultat af, hvad forskningen viser. Bare fordi børn godt kan få mad ned inden de 6 mdr betyder det ikke, at det er sundt for dem.

http://kellymom.com/nutrition/starting-solids/delay-solids/

jeg har umiddelbart svært ved at sætte mig ind i, hvorfor man vil introducere fast føde, før baby er klar til det. Og det viser forskningen, at de først er mellem 6-8 mdr. Deraf årsagen til at de fleste store sundhedsorganisationer først anbefaler introduktion til fast føde fra de 6 mdr. (Selvom vores egen SST desværre er lidt bagud på det plan).

Som man sikkert kan høre har jeg planer om at fortsætte fuldamning til minimum 6 mdr. ;)

 

Så har du vidst været heldig med amning/mme :). Vores datter nægtede at spise flasken fra hun var ca. 3 måneder så hun fik alt for lidt mad, så derfor begyndte vi på grød hvilket hun indtager med stort velbehag, selvom hun stadig til tider nægter flasken :).

Jeg ville have elsket at amme hende til hun var "gammel" men desværre ikke altid en mulighed:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har du vidst været heldig med amning/mme :). Vores datter nægtede at spise flasken fra hun var ca. 3 måneder så hun fik alt for lidt mad, så derfor begyndte vi på grød hvilket hun indtager med stort velbehag, selvom hun stadig til tider nægter flasken :).

Jeg ville have elsket at amme hende til hun var "gammel" men desværre ikke altid en mulighed:)

 

Der er vist ogsaa forskel paa anbefalingerne til hhv babyer, der ammes, og babyer, der faar flaske. De 6 mdr er klart bedst med hensyn til amning. Noah ville heller ikke have noget som helst via flaske... og heller ikke noget andet end vand i kop.  

 

Jeg var saa slidt ned til sokkeholderne af natamning efter 7 mdr, hvor jeg begyndte at lave det samme og det samme livretsagtige til Noah, saa vi kunne faa noget bedre nattesoevn. Det virkede! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har du vidst været heldig med amning/mme :). Vores datter nægtede at spise flasken fra hun var ca. 3 måneder så hun fik alt for lidt mad, så derfor begyndte vi på grød hvilket hun indtager med stort velbehag, selvom hun stadig til tider nægter flasken :).

Jeg ville have elsket at amme hende til hun var "gammel" men desværre ikke altid en mulighed:)

Ja, jeg er nok heldig, at amningen kører godt. Men jeg ved også, at der er steder, hvor man kan få hjælp til det. Jeg ville ikke turde stole på råd fra sp omkring hverken amning eller mme. Har hørt alt for ofte, at de giver forkert råd/vejledning, så jeg holder mig til f.eks. ammenet, som mere eller mindre kun beskæftiger sig med amning og som kan løse selv de mest genstridige ammeproblemer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er vist ogsaa forskel paa anbefalingerne til hhv babyer, der ammes, og babyer, der faar flaske. De 6 mdr er klart bedst med hensyn til amning. Noah ville heller ikke have noget som helst via flaske... og heller ikke noget andet end vand i kop.

Jeg var saa slidt ned til sokkeholderne af natamning efter 7 mdr, hvor jeg begyndte at lave det samme og det samme livretsagtige til Noah, saa vi kunne faa noget bedre nattesoevn. Det virkede!

Jeg mener da ellers helt bestemt, at anbefalingerne også gælder flaskebørn? De er jo heller ikke klar til fast føde før, selvom de ikke nyder godt af alle amningens fordele.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener da ellers helt bestemt, at anbefalingerne også gælder flaskebørn? De er jo heller ikke klar til fast føde før, selvom de ikke nyder godt af alle amningens fordele.

 

Hmm, jeg tror da ogsaa, det er bedst, men jeg mener bestemt at have laest, at det er mere plausibelt, at et barn, der faar flaske, er klar foer end et barn, der faar brystmaelk. 

 

Men haeng mig ikke op paa det. 

 

Det er jo i bund og grund ogsaa ligegyldigt, hovedsagen er, at der er anbefalinger og guidelines, som varierer alt efter kildem. WHO, La Leche Leaque og Ammenet har med meget stor sandssynlighed en i mine oejne mere fornuftig tilgang til det hele end sundhedsstyrelsen, som jeg personligt mener er bagud(ogsaa bare i forhold til nordiske naboer...). 

 

Og med den detalje, at ethvert barn er sin egen og ligesaa er moderen og faderen. Jeg tror netop, det er godt at dele erfarngerne, ligesom TS efterspurgte :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, jeg tror da ogsaa, det er bedst, men jeg mener bestemt at have laest, at det er mere plausibelt, at et barn, der faar flaske, er klar foer end et barn, der faar brystmaelk.

Men haeng mig ikke op paa det.

Det er jo i bund og grund ogsaa ligegyldigt, hovedsagen er, at der er anbefalinger og guidelines, som varierer alt efter kildem. WHO, La Leche Leaque og Ammenet har med meget stor sandssynlighed en i mine oejne mere fornuftig tilgang til det hele end sundhedsstyrelsen, som jeg personligt mener er bagud(ogsaa bare i forhold til nordiske naboer...).

Og med den detalje, at ethvert barn er sin egen og ligesaa er moderen og faderen. Jeg tror netop, det er godt at dele erfarngerne, ligesom TS efterspurgte :)

Det kan godt være, det har jeg ikke læst nogle steder. Men går så heller ikke så meget op i det, fordi jeg jo ammer, så der kan nemt være sluppet noget forbi.

Ja, jeg synes også, at sundhedsstyrelsen er bagud, så jeg læner mig op af de andre organisationer :)

Blev desuden helt harm, da jeg var til 3 mdr's vaccine og sygeplejersken stikker mig en vejledning til mad, der ikke engang lever op til sst's anbefalinger.. ej man altså :klap

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener da ellers helt bestemt, at anbefalingerne også gælder flaskebørn? De er jo heller ikke klar til fast føde før, selvom de ikke nyder godt af alle amningens fordele.

Men du vil vel ikke undlade at betragte dit barns behov? Uanset om du ammer eller giver flaske, så er nogle bare mere sultne end andre også må man kigge efter muligheder og andre madformer :) Også er det muligt, at forskrifter, velmenende råd osv. Siger noget andet- barnet er et individ :) Ligesom du og jeg, du pro-ammemor, jeg er pro-flaskemor :) jeg producerede ikke mælk (nok- faktisk nærmest ingenting) til mine børn. Uanset hvor meget der blev udmalket og stimuleret på de bryster, slappet af, lagt hud mod hud osv. Osv.

Ærlig så trykker på du nogle knapper i mig i nogle af dine formuleringer, for jeg tror de kan ramme mange flaskemødre, især de som måske ikke har haft valget pga.manglende mælkeproduktion. Jeg har FRED med min beslutning, og jeg har de dejligste børn der får det mad de har været klar til, da de viste interessen- Ingen allergier.

Også trækker jeg mig endegyldigt fra denne tråd, det var mit sidste pip :D

God sommer :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men du vil vel ikke undlade at betragte dit barns behov? Uanset om du ammer eller giver flaske, så er nogle bare mere sultne end andre også må man kigge efter muligheder og andre madformer :) Også er det muligt, at forskrifter, velmenende råd osv. Siger noget andet- barnet er et individ :) Ligesom du og jeg, du pro-ammemor, jeg er pro-flaskemor :) jeg producerede ikke mælk (nok- faktisk nærmest ingenting) til mine børn. Uanset hvor meget der blev udmalket og stimuleret på de bryster, slappet af, lagt hud mod hud osv. Osv.

Ærlig så trykker på du nogle knapper i mig i nogle af dine formuleringer, for jeg tror de kan ramme mange flaskemødre, især de som måske ikke har haft valget pga.manglende mælkeproduktion. Jeg har FRED med min beslutning, og jeg har de dejligste børn der får det mad de har været klar til, da de viste interessen- Ingen allergier.

Også trækker jeg mig endegyldigt fra denne tråd, det var mit sidste pip :D

God sommer :balloons

 

 

Aah, ikke igen, soede  :kiss

 

Jeg er jo ogsaa MEGAPROAMME, men altsaa, jeg ved godt, at nogle bare ikke kan - eller vil. Saadan er det. Og andfre igen  kan amme lidt og nogle meget. Der er saa mange foelelser omkring det her emne, men det hander traaden jo ikke engang om... Om et barn faar det ene eller det andet, saa er det et dejligt og laekkert barn med en god mor - ihvertfald her inde!!!! Det ved vi jo alle og du har ikke mindre  :loveshower  som mor i mine oejne dine boern end jeg er til min dreng! 

 

Det handler netop om det barn, man nu har - yes, i hoej grad!  :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men du vil vel ikke undlade at betragte dit barns behov? Uanset om du ammer eller giver flaske, så er nogle bare mere sultne end andre også må man kigge efter muligheder og andre madformer :) Også er det muligt, at forskrifter, velmenende råd osv. Siger noget andet- barnet er et individ :) Ligesom du og jeg, du pro-ammemor, jeg er pro-flaskemor :) jeg producerede ikke mælk (nok- faktisk nærmest ingenting) til mine børn. Uanset hvor meget der blev udmalket og stimuleret på de bryster, slappet af, lagt hud mod hud osv. Osv.

Ærlig så trykker på du nogle knapper i mig i nogle af dine formuleringer, for jeg tror de kan ramme mange flaskemødre, især de som måske ikke har haft valget pga.manglende mælkeproduktion. Jeg har FRED med min beslutning, og jeg har de dejligste børn der får det mad de har været klar til, da de viste interessen- Ingen allergier.

Også trækker jeg mig endegyldigt fra denne tråd, det var mit sidste pip :D

God sommer :balloons

Nej så absolut ikke. Selvfølgelig skal man se individuelt på det enkelte barn.

Jeg mener bare at nogle gange får man måske ikke den nødvendige hjælp og støtte til at fortsætte. Jeg tror at nogle "giver for hurtigt op" (det lyder så negativt, men det er ikke ment sådan) uden at de i virkeligheden havde behøvet det.

Men jeg tror helt bestemt også at hos nogle er det helt reelt, at de ikke kan amme.

Jeg kan egentlig ikke se, hvad det er jeg har sagt, der rammer dig i forhold til amning vs flaske?

Jo, jeg er pro amning og mener at man bør kæmpe for det, fordi det har så mange fordele for børnene. Men jeg har også stor respekt for, at der kan være situationer, hvor man bare ikke kan amme. Om det så skyldes for lidt mælk, konstant brystbetændelse, sår eller måske noget psykisk hos moderen, det er underordnet.

men hvis man kan følge anbefalingerne, så synes jeg, man bør gøre det.

For det kan godt være, at den enkelte mor kender sit barn bedst. Men man kan jo ikke se på barnet om tarmsystemet eks kan håndtere fast føde, uanset hvor interesseret barnet virker i mad.

der mener jeg altså at man må stole på forskningen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg startede med at give min søn grød da han var 3 mdr, hvilket jeg overhovedet ikke fortryder.

Uanset hvad de "kloge hoveder" mener, så ved jeg bedst selv.

De forskningen de har gjort indtil dags dato, ændres konstant, ligesom alt andet, hvad angår børn og mad.

Det kan muligvis godt være at tarmsystemet ikke har godt af mad så tidligt, men når barnet ikke får nok i mælk, ja så er der jo ikke andre muligheder.

Og vi kan vidst godt blive enige i at bebs krop (tarm) bliver påvirket uanset hvornår man starter på mad.

Thats it ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg startede med at give min søn grød da han var 3 mdr, hvilket jeg overhovedet ikke fortryder.

Uanset hvad de "kloge hoveder" mener, så ved jeg bedst selv.

De forskningen de har gjort indtil dags dato, ændres konstant, ligesom alt andet, hvad angår børn og mad.

Det kan muligvis godt være at tarmsystemet ikke har godt af mad så tidligt, men når barnet ikke får nok i mælk, ja så er der jo ikke andre muligheder.

Og vi kan vidst godt blive enige i at bebs krop (tarm) bliver påvirket uanset hvornår man starter på mad.

Thats it ;-)

Joh, men forskellen er jo, at babys tarm inden de 6 mdr. er "utæt". Dvs at forholdsvis store molekyler kan trænge igennem. Det er en kæmpe fordel fordi diverse gavnlige stoffer fra modermælken (deriblandt bl.a. antistoffer) kan blive optaget i barnets krop. Det er så en kæmpe ulempe, hvis man starter grød inden, fordi der trænger for meget igennem tarmen, og det er uhensigtsmæssigt.

Kan godt se, jeg har en lidt anden tilgang til tingene. Jeg er nemlig af den holdning, at vi ikke allesammen er eksperter og derfor har brug for de "kloge hoveder". Men sådan er vi selvfølgelig så forskellige.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men du vil vel ikke undlade at betragte dit barns behov? Uanset om du ammer eller giver flaske, så er nogle bare mere sultne end andre også må man kigge efter muligheder og andre madformer :) Også er det muligt, at forskrifter, velmenende råd osv. Siger noget andet- barnet er et individ :) Ligesom du og jeg, du pro-ammemor, jeg er pro-flaskemor :) jeg producerede ikke mælk (nok- faktisk nærmest ingenting) til mine børn. Uanset hvor meget der blev udmalket og stimuleret på de bryster, slappet af, lagt hud mod hud osv. Osv.

Ærlig så trykker på du nogle knapper i mig i nogle af dine formuleringer, for jeg tror de kan ramme mange flaskemødre, især de som måske ikke har haft valget pga.manglende mælkeproduktion. Jeg har FRED med min beslutning, og jeg har de dejligste børn der får det mad de har været klar til, da de viste interessen- Ingen allergier.

Også trækker jeg mig endegyldigt fra denne tråd, det var mit sidste pip :D

God sommer :balloons

TAK!!! :) Jeg følte mig også en smule ramt, men var ikke i stand til at sætte ord på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Igen, hvis det er i forhold til amning vs flaske, kan jeg altså ikke se, hvad jeg har sagt, der kan virke stødende på nogen måde?

Det eneste jeg har sagt er, at flaskebørn ikke nyder godt af amningens mange fordele. Og det er jo altså et faktum. Men det betyder jo ikke, at jeg synes, man er en dårlig mor, fordi man giver sit barn flaske. For det er jo ikke altid, man har noget valg.

Men hvis man bliver stødt over min holdning til introducering af fast føde, så fair nok. Det kan jeg godt leve med.

#edit: og hvis det er det, med at jeg mener, at nogle mødre går for hurtigt på flasken, så kan jeg da godt prøve at uddybe. Jeg tror bestemt, man vil det bedste for sine børn og handler derefter. Og hvis man er af den tro, at amningen eks. ikke fungerer eller ikke kan fungere af forskellige årsager, så kan jeg godt forstå (og har iøvrigt stor respekt for) valget om at gå over på flaske. For barnet skal jo have mad.

Men jeg ser desværre bare mange steder, at det i virkeligheden skyldes dårlig vejledning. Så nogle mødre ville kunne undgå at gå over på flaske, hvis bare de fik en ordentlig vejledning fra start.

Så det er jordemødre, sygeplejersker og sundhedsplejersker, jeg langer lidt ud efter. Ikke mødrene.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah, ikke igen, soede :kiss

Jeg er jo ogsaa MEGAPROAMME, men altsaa, jeg ved godt, at nogle bare ikke kan - eller vil. Saadan er det. Og andfre igen kan amme lidt og nogle meget. Der er saa mange foelelser omkring det her emne, men det hander traaden jo ikke engang om... Om et barn faar det ene eller det andet, saa er det et dejligt og laekkert barn med en god mor - ihvertfald her inde!!!! Det ved vi jo alle og du har ikke mindre :loveshower som mor i mine oejne dine boern end jeg er til min dreng!

Det handler netop om det barn, man nu har - yes, i hoej grad! :balloons

Ikke nu igen? :blink Generelt har jeg kun deltaget i 1 amme/flaske debat og der var med et par kommentarer, jeg har lært at det ikke er noget jeg ikke ønsker at bruge mit skrudt på, for ja- det er et følsomt emne. Men jeg har fundet fred med det efter Mi. :kiss Min mavefornemmelse sagde at et par kommentarer godt kunne ramme en "Mislykket amning førstegangsmor" (i mangel af bedre ord, min hjerne vil ikke samarbejde til et ordentlig alternativ valg af ord <_< ). Mit svar var ikke for at dreje debatten mod amme vs. Flaske, men for at stille det op nu, hvor der blev refereret til amning som udgangspunkt- og det er jo ikke mit udgangspunkt, så derfor virkede det forkert at svare uden at have det med ind over :)

Er enig i, at alle børnene er skønne og dejlige, heldigvis :D :loveshower

Og velkommen til DK lige om lidt :glad :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER