FruOvervejelse

Brug for hjælp til struktur

19 indlæg i dette emne

A er to mdr gammel - 10 uger på søndag. Jeg vil så gerne køre faste strukturer, men det lykkes ikke rigtig for mig. A sover derfor en masse små lure i løbet af dagen, og jeg tror, det er derfor, han ikke sover så længe om natten.

Uanset, vil jeg gerne have noget mere rytme og struktur i hverdagen.

Jeg forsøger at lægge ham ud at sove i barnevognen, men det lykkes ikke så tit. Jeg vil gerne, at han skal sove både formiddags- og eftermiddagslur derude. En enkelt gang har han sovet en god lur derude på 1,5 time. Ellers ligger han max en halv time, før jeg giver op og tager ham op igen.

Jeg har forsøgt med sove, spise, lege, spise, sove uden held.

Hvordan fik I struktur på jeres babyer?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Her kommer det stille og roligt af sig selv. Magnus er ca 3,5 mdr og kan så småt begynde at kunne forudsige hans rytme nu (bortset fra det tigerspring/appetitspring han er kommet i nu).

jeg har læst, at man ikke rigtig kan forvente særligt meget rytme - eller lære dem det for den sags skyld - før de er omkring 4 mdr.

Jeg sætter min lid til, at meget af det kommer af sig selv, og når der kommer lidt rytme, så er det den, jeg holder mig til og prøver at forstærke, og så går det forhåbentligt :)

Ved ikke om du kan bruge det til noget. Det var bare lige mine tanker. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her kommer det stille og roligt af sig selv. Magnus er ca 3,5 mdr og kan så småt begynde at kunne forudsige hans rytme nu (bortset fra det tigerspring/appetitspring han er kommet i nu).

jeg har læst, at man ikke rigtig kan forvente særligt meget rytme - eller lære dem det for den sags skyld - før de er omkring 4 mdr.

Jeg sætter min lid til, at meget af det kommer af sig selv, og når der kommer lidt rytme, så er det den, jeg holder mig til og prøver at forstærke, og så går det forhåbentligt :)

Ved ikke om du kan bruge det til noget. Det var bare lige mine tanker. :)

Jo, jeg kan helt sikkert bruge det til noget! Jeg har også selv tænkt, at det måske bare skulle have lov til at ske af sig selv, men det er bare så indgroet i mig, at børn har brug for struktur, og jeg tror egentlig også, det gælder babyer. Med dem er det bare så pokkers meget sværere ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Adam fandt selv ind i en rytme et sted mellem 3 og 4 måneder - små lure og korte narrestræk er helt almindeligt, når han ikke er ældre. Også selvom det er træls, det kan jeg godt forstå :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Adam fandt selv ind i en rytme et sted mellem 3 og 4 måneder - små lure og korte narrestræk er helt almindeligt, når han ikke er ældre. Også selvom det er træls, det kan jeg godt forstå :kram2

Hmm, der lød bare på SP som om det var ret almindeligt at have fast rytme nu :chin:

Det er slet ikke fordi det er træls :D Mere fordi jeg tror, det ville være godt for ham :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig med de andre. Aksel fandt også selv sin rytme omkring de der 3-4 måneder, og da vi havde gennemskuet den, hjalp vi ham med den så godt vi kunne. Inden da kørte det lidt som vinden blæser :D

 

I en lang periode skrev jeg alt ned angående spisning og lure - på præcis klokkeslet. Det var forholdsvis tidligt, jeg gjorde det faktisk, og selvom det ikke virkede sådan, så var der faktisk ret tidligt en rytme - det var bare en rytme med mange små lure og en masse spisning. Og senere kom så den "gode" rytme, vi for alvor kunne arbejde med

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, der lød bare på SP som om det var ret almindeligt at have fast rytme nu :chin:

Det er slet ikke fordi det er træls :D Mere fordi jeg tror, det ville være godt for ham :)

SPer tror så meget :LOL

Kan du evt få ham til at sove videre, så han ikke snupper for korte lure? Vippe/vugge/nusse/lad ham ligge hvis han ikke hyler?

Ellers er jeg også på "det kommer" bølgen ;) :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså Mie er først blevet rigtig stabil med længere lure nu hun blev en 6-7 måneder. Ellers har det været de der af 30 minutter. Og det er først nu her mellem tigerspring hun ikke vågner mere end 1-2 gange om natten.

Ro på ro på. Rutiner er fint men du kan slet slet ikke forvente at han kun sover formiddag og eftermiddagslur og lange stræk om natten endnu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

SPer tror så meget :LOL

Kan du evt få ham til at sove videre, så han ikke snupper for korte lure? Vippe/vugge/nusse/lad ham ligge hvis han ikke hyler?

Ellers er jeg også på "det kommer" bølgen ;) :kram2

Ja, jeg kan tit godt trække tiden lidt ved at give sutten, men hvis han ikke vil sove, så vil han ikke sove. Basta ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså Mie er først blevet rigtig stabil med længere lure nu hun blev en 6-7 måneder. Ellers har det været de der af 30 minutter. Og det er først nu her mellem tigerspring hun ikke vågner mere end 1-2 gange om natten.

Ro på ro på. Rutiner er fint men du kan slet slet ikke forvente at han kun sover formiddag og eftermiddagslur og lange stræk om natten endnu.

Det forventer jeg virkelig heller ikke. Han skal selvfølgelig have lure i mellem, men formiddag og eftermiddag må han gerne tage ude i vognen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil altså lige understrege, at det ikke har en forventning om, at han skal sove to lure og så hele natten. Jeg er bare selv lidt små-autistisk og trives bedst med struktur, og det er min erfaring, at børn også gør. Derfor ville jeg gerne begynde at indføre noget mere struktur i vores hverdag. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den struktur vi havde, da Julius var helt lille (4,5 mdr nu), var, at han var vågen i ca 1,5 time, allermaks 2 timer!! Og så kom han ud at sove, uanset om han virkede træt eller ej. Hvis han var træt før det, kom han ud før.

Så her har rytmen altid været fastlagt ud fra, hvornår han vågner om morgenen. Og så har han ligeså stille selv tilpasset lidt rytme og forudsigelighed her omkring 4 mdr.

Og så har vi altid puttet til nat kl 19 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måtte lige tjekke min mor-tråd. Her er hvad jeg skrev, da Theo var 2 mdr. :

2 måneder

Ja, så er "lille" Theo allerede 2 måneder gammel http://www.babyklar.dk/forum/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/00000858.gif

Han bliver sjovere og sjovere for hver dag, der går. Han smiler og griner meget hver dag og så er han vild med at se fjernsyn http://www.babyklar.dk/forum/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/laugh.gif

Når vi rækker tunge til ham er han begyndt at række tunge tilbage. Det er virkelig sødt http://www.babyklar.dk/forum/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/7himmel.gif

Han er ved at komme ind i en ret god rytme:

-Kl. 7: Står op

-Kl. 9: Sover 1 time

-Kl. 13: Sover 2-3 timer

-Kl. 20: Går i seng

I dag var jeg sammen med min "mødregruppe". Det er to piger fra min klasse, der har født i juli og september. De har fået en pige hver. Theo er den mellemste, men han er stadig størst http://www.babyklar.dk/forum/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/rolleyes.gif

Det var en rigtig hyggelig dag. Theo, der jo ikke er den store græde-baby sad bare med åben mund og stirede på de to små piger, når de skiftedes til at skrige.

Jeg er vist meget heldig med min skønne baby http://www.babyklar.dk/forum/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/Kiss.gif

Så det er ikke helt umuligt med rytme så tidligt :) Men er selvfølgelig enig med de andre i, at det ikke skal presses igennem, så prøv dig lidt frem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil altså lige understrege, at det ikke har en forventning om, at han skal sove to lure og så hele natten. Jeg er bare selv lidt små-autistisk og trives bedst med struktur, og det er min erfaring, at børn også gør. Derfor ville jeg gerne begynde at indføre noget mere struktur i vores hverdag. :)

Jeg tror ikke du har urealistiske forventninger :kiss

Men jeg tror at struktur for små babyer betyder noget andet end for store babyer. Jeg er selv afhængig af struktur og det er W også.

Da han var helt lille (mindre end 4 mdr), havde han ikke faste sove tider, men vi havde en fast rytme for den vågne tid.

Så når han vågnede blev han ammet, så puslet, så leget med/legede selv, så ammet, så puslet, så puttet - med MAKS 2 timer (oftest 1,5) fra vågen til put - uanset træthedstegn. Han sov oftest i barnevognen fordi det virkede, men også på sofaen/på mig/i liften på sofaen/i kravlegården.

Og så havde jeg faste rytmer med hvad jeg gjorde de forskellige dage. Fast indkøbsdag, fast mødregruppe dag, fast efterfødselsgymnastik dag, fast badedag.

Og så havde jeg sådan en babykalender. Deri skrev jeg hvornår han sov fra og til, hvornår han blev ammet og sådan noget. Og der viste sig faktisk ret hurtigt en nogenlunde rytme, som jeg så støttede ved at putte på samme tidspunkt, hvis det kunne lade sig gøre.

Men altså, nu er jeg mor til W, så alt var pretty much kaos :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måtte lige tjekke min mor-tråd. Her er hvad jeg skrev, da Theo var 2 mdr. :

Så det er ikke helt umuligt med rytme så tidligt :) Men er selvfølgelig enig med de andre i, at det ikke skal presses igennem, så prøv dig lidt frem :)

Sov han ikke mere? What??

Da W fik en rytme kan jeg huske den hed:

Vågne klokken 7

Sove 8-10

Sove 11-14

Sove 16-17

Være umulig træt hele aftenen, seriøst jeg ammede stort set nonstop 17-21

Sove 21-07 med 178 opvågninger

Altså på gode dage ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sov han ikke mere? What??

Da W fik en rytme kan jeg huske den hed:

Vågne klokken 7

Sove 8-10

Sove 11-14

Sove 16-17

Være umulig træt hele aftenen, seriøst jeg ammede stort set nonstop 17-21

Sove 21-07 med 178 opvågninger

Altså på gode dage ;)

Jeg synes godt nok heller ikke, at det ser ud af meget. Måske var det bare en kort periode? :chin:

Kan ærlig talt ikke huske det. Måske jeg lige skal læse videre i min tråd :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes godt nok heller ikke, at det ser ud af meget. Måske var det bare en kort periode? :chin:

Kan ærlig talt ikke huske det. Måske jeg lige skal læse videre i min tråd :)

Her sover han heller ikke meget. Fra kl 9-10 om morgen/formiddag sover han måske 1,5 time indtil kl 22-23, på en meget GOD dag! :) jeg kæmper for at få ham til at sove, men han skriger lige op i vejret uanset hvad jeg gør. Tilgengæld har han 7-9-13 sovet igennem om natten siden han var 1 uge gammel. Han er vist også uden-for-kategori-baby :s

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså Liff er 8 mdrnu og har stadig ikkeen 100% rytme.

Hun har dage hvor hun sover 3 gode lure (i dag 2,5 1,5 og 1 time) hvor hun er vågen i ca 2 timer i mellem ;)

andre dage erbare RØV! så sover hun lure af 30-60 min... = 4-5 lure og er krop-umulig og træls!

Hvis jeg var dig, vil jeg fortsætte sove-mad-lege-mad-sove rytmen og så sørge for at der går max 2 timer imellem hans putninger... og så hold FAST i at det er sovetid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså her har vi ladet Tobias selv finde en rytme hele tiden...så den har skiftet...og synes ikke rigtig vi har kunnet påvirke hans lure om dagen. Han har altid kunne være vågen i mange timer nogle dage og andre dage ikke mere end 2 timer.

Men han fandt relativt hurtigt en rytme med at sove igennem om natten...tror han var 3 mdr der...nu er det så lidt mere uden fast rytme efter han blev 7 mdr...Han bliver 8 mdr næste uge så håber han snart finder sit gode sove hjerte igen om natten ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER