MamatilJ&M

Dårlig samvittighed overfor storesøskende

14 indlæg i dette emne

Hvordan ligger i fra jer, at der bare ikke er den samme tid til storesøskende mens de små er helt spæd?

Jeg har det virkelig svært. Det er så hårdt og jeg græder rigtig meget over dårlig samvittighed overfor Marius. Julius har formentlig kolik og det starter så småt når Marius kommer hjem fra dagpleje. Idag sad han f.eks. helt alene i et hjørne af sofaen og så iPad, mens jeg forsøgte at trøste Julius og min mand var nødt til at vaske flasker. Jeg tudede da jeg så på Marius, der sad der helt alene. Var også nødt til at gå i soveværelset under aftensmad, så Marius kunne få ro til at spise...

Synes virkelig det er hårdt. Og specielt fordi jeg ikke får megen forståelse herhjemme. Jeg får det jo ikke bedre af, at min mand bliver sur over, at jeg er ked af det.

Så er der nogen der har et godt råd til hvordan jeg får det bedre med samvittigheden? For det skal jo nok blive bedre, når Julius bliver størrere... Ikke? Hvad har I andre gjort?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Først en masse kram! :kram2 :kram2 :kram2

 

Det bliver bedre! Og Marius skal nok glemme det igen når tiderne bliver bedre, han tager ikke skade af at få lidt mindre opmærksomhed i en periode, selvom det virker barskt. Pak den dårlige samvittighed væk - det er INGENS skyld at tingene er som de er, det kan bare ikke være anderledes lige nu.

 

Jeg kan ikke sammenligne min egen situation med din, da Simon ikke var et kolikbarn. Jeg har derfor kunnet inddrage Lise i stort set alt vedrørende baby og hun er derfor ikke blevet "forsømt". Når Julius bliver lidt større og kommer sig over sin kolik, kan Marius også begynde at være mere med og få glæde af sin lillebror.

Hvis jeg skulle sige noget I kunne gøre her og nu, er det at italesætte overfor Marius hvorfor Julius græder så meget. Forklar ham at han har ondt i maven, men at han nok skal få det bedre senere og holde op med at græde så meget. Og hvis Marius gerne vil være med til noget, så lad ham endelig! Det kunne være praktiske ting som at give dig en ren ble, når du skifter. Hvis han altså kan holde gråden ud og være i nærheden af Julius. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det bliver bedre :kram2 jeg lover det!!!!!

Jeg havde og har stadig ind imellem dårlig samvittighed overfor Anabella!

Men hun knuselsker sig lillebror og vil konstant "lege" med ham, når han er vågen. I starten slog hun både ham og mig, men hvis hun reagerer nu, går det kun udover mig.

Det der var værst for mig var, at jeg kun måtte ligge ned de første 4-5 dage efter fødslen og det reagerede AB meget på! Og hun reagerer stadig rigtig nemt og hurtigt, hvis tingene ikke er som de plejer og hvis det ikke er mig, der gør bestemte ting.

Hvordan reagerer Marius, når din Julius græder sådan?

AB panikkede nærmest helt i starten, så vi har helt naturligt italesat hele situation og snakket meget om, hvorfor babyer græder, at de ikke kan snakke osv osv..

Min Julius har aldrig nogensinde grædt i samme omfang som din, men jeg tænker også, at det er vejen frem at snakke om det. Og gentagne gange fortælle, at du elsker Marius ligeså højt, som du altid har gjort og altid vil gøre det!!!

Min SP sagde, at den alder både AB og Marius har, så går der 14 dage, så kan de slet ikke huske, at lillebror ikke fandtes før :) Det har hjulpet mig rigtig meget!!

Men igen, det skal nok blive bedre og lettere det hele!!! Jeg kan slet ikke sætte mig i jeres situation mht kolik delen, men kan forestille mig, at det må gøre det hele et ordentligt hak sværere og hårdere!! Hæng i, du gør det bedste du kan!! Julius har helt basale tryghedsbehov der skal dækkes nu og her og lige om lidt, har Marius glemt, at han har set tegnefilm alene.

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Var Marius ked af at sidde alene?

Herhjemme tror jeg virkelig, at AB synes det er rart at lege lidt selv og også bare stene lidt alene efter en dag i vuggestue. Når jeg er alene med begge og jeg skal amme, så tuller hun bare rundt og hygger selv. Hun er inde i den daglige rutine nu og snart vil der være hverdag for Marius, at jeres Julius græder så meget om eftermiddagen/aftenen.

Ved ikke, om alt det her hjælper dig, men måske kan det hjælpe at se det fra Marius' side? Og måske snakke med SP om det?

Min SP spurgte selv meget ind til det ved mig, hvordan AB reagerede, hvordan jeg havde det med det osv..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke så mange gode råd, men synes, de andre siger nogle kloge ting. Ingen storebror eller -søster har taget skade af mindre opmærksomhed. Sådan er det at have søskende, også på sigt hvis Julius bliver syg eller lignende. Den gode opmærksomhed vil jo heller ikke altid blive fordelt ligeligt, og det kan børn godt håndtere, hvis man bare er med til at gøre det naturligt og til en kæmpe ting.

Og så en røvfuld :kram til dig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har stadig enormt dårlig samvittighed overfor Me. Til tider når Mi. Har brug for mig, men det er blevet lettere ;) Omvendt så kan jeg også have dårlig samvittighed overfor Mi. Fordi han IGEN må vente lidt på gulvet, have afbrudt flasken eller lign. Fordi Me. Skal tisse eller lave - NU! ;) Det er svært at finde roen i det og jeg synes som sagt jeg rammes af dårlig samvittighed mod begge børn i forskellige situationer :( Men når jeg ser dem snakke og hvordan Mi. Lyser op når Me. Snakker med ham- det kompenserer lidt på det :wub

Jeg tror man skal være ærlig omkring det også være der for de store så snart de små sover, når Mi. Sover er det ultimativt fokus på Me. :)

Håber ikke det bliver ved med stakkels Julius :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan vise dig, hvorfor du ikke skal have dårlig samvittighed.

9uhs7q26.jpg

Fordi dine børn vil vokse op sammen.

Lige nu, kan det føles som om at du udelader M, men sandheden er; hans behov for dig er ikke så store som babys..

En dag "følges de ad", og der går ikke længe. Tiden flyver afsted, og Marius vil glemme tiderne med ipadden og mor i soveværelset, for de bliver erstattet af leg og grin med Julius :)

:kram :kram

Det bliver bedre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram :kram :kram

Det ER hårdt! Leonora har været (og er) et meget nemt barn men alligevel har jeg jævnligt dårlig samvittighed. Der er tit en der må vente. Jeg prøver at skifte om det er Filippa eller Leonora der må vente afhængig af situationen. Fx var der en periode hvor det tog 20-40 min at putte L i bv eller hun skulle trilles i samme tid efter 30 min. Der var en dag hvor jeg (igen) sagde til Filippa at heg var nødt til at gå ud til L, hvortil hun svarer "jeg klarer mig fint alene, mor". Av, den gjorde ondt i hjertet selvom jeg ved hun hyggede med snack og tegnefilm.

Jeg tror ikke den nogen forsvinder den dårlige samvittighed men tror den bliver mindre i takt med den lille vokser og efterhånden som du ser den glæde de vil få af hinanden.

Hvorfor bliver din mand sur? Det hjælper da hat :kram Håber I får snakket om det så du kan få lidt støtte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har stadig enormt dårlig samvittighed overfor Me. Til tider når Mi. Har brug for mig, men det er blevet lettere ;) Omvendt så kan jeg også have dårlig samvittighed overfor Mi. Fordi han IGEN må vente lidt på gulvet, have afbrudt flasken eller lign. Fordi Me. Skal tisse eller lave - NU! ;) Det er svært at finde roen i det og jeg synes som sagt jeg rammes af dårlig samvittighed mod begge børn i forskellige situationer :( Men når jeg ser dem snakke og hvordan Mi. Lyser op når Me. Snakker med ham- det kompenserer lidt på det :wub

Jeg tror man skal være ærlig omkring det også være der for de store så snart de små sover, når Mi. Sover er det ultimativt fokus på Me. :)

Håber ikke det bliver ved med stakkels Julius :kram2

:ditto kunne jeg havde skrevet med Ronja og Livs navne i stedet ;)

Det er hårdt men det bliver også bedre :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg husker så godt de tanker og følelser! Også selvom drengene i dag er 5 og 3 år.. Men jeg kan fortælle dig, at herhjemme hygger de sig rigtig meget sammen nu.. Altså de slås også og skændes, men de har det for det meste rigtig godt sammen :) Så du har givet Marius en bror, som han kan vokse op med og lege med og det tror jeg bare er så vigtigt!

:Kram til dig, for det er virkelig hårdt i starten! Men jeg er sikker på det bliver bedre!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan vise dig, hvorfor du ikke skal have dårlig samvittighed.9uhs7q26.jpg

Fordi dine børn vil vokse op sammen.

Lige nu, kan det føles som om at du udelader M, men sandheden er; hans behov for dig er ikke så store som babys..

En dag "følges de ad", og der går ikke længe. Tiden flyver afsted, og Marius vil glemme tiderne med ipadden og mor i soveværelset, for de bliver erstattet af leg og grin med Julius :)

:kram :kram

Det bliver bedre :)

Nu fik du mig lige til at tude med det billede! :d :blush :rolleyes SÅ skønt og sødt et billede! :wub

Men du har ret! Og jeg har også masser af den slags billeder som "bevis", vil lige prøve at finde et og vende tilbage ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for svar allesammen :lovebk

Det hjælper meget at læse, jeg ikke er den eneste der har det sådan...

Marius reagere hverken på Julius græder og på at sidde alene. Som regel er det jo sådan han kobler fra til dagligt alligevel, også inden lillebror. Det er bare moren der får ondt langt ind i hjertet...

Jeg tror min mand reagere som han gør, fordi han er bange for, jeg når så langt ned som med Marius...

Heldigvis sover Julius godt om formiddagen og Marius og jeg har lavet kort til hans dagplejer

0LGAyL2.jpg

Og hoppet på trampolinen sammen.

Det hjælper også :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for svar allesammen :lovebk

Det hjælper meget at læse, jeg ikke er den eneste der har det sådan...

Marius reagere hverken på Julius græder og på at sidde alene. Som regel er det jo sådan han kobler fra til dagligt alligevel, også inden lillebror. Det er bare moren der får ondt langt ind i hjertet...

Jeg tror min mand reagere som han gør, fordi han er bange for, jeg når så langt ned som med Marius...

Heldigvis sover Julius godt om formiddagen og Marius og jeg har lavet kort til hans dagplejer

0LGAyL2.jpg

Og hoppet på trampolinen sammen.

Det hjælper også :glad

Det er lige præcis det - vi MØDRE vil jo gerne gøre det allerbedste for vores børn! Men jeg tror på at det er det bedste for dem på længere sigt at få en lillebror eller -søster, selvom det kan være hårdt i starten. De kommer til at få så meget igen senere hen! Og som du også selv fortæller, så oplever de store det næppe lige så slemt som vi forældre føler det (selvfølgelig er der undtagelser).

 

Som lovet er her også lige et billede (eller to :blush) af Lise og Simon - det er vidst ikke til at tage fejl af at hun KNUSELSKER ham og bare vil ham så meget, og det er mere end gengældt! Der er ingen som Lise, der kan få Simon til at smile og grine - nogle gange bare ved hendes blotte tilstedeværelse eller lyden af hendes stemme, og så selvfølgelig alle hendes kunstner og sjove ansigter :P

 

vhV7aow.jpg

 

clFnsPR.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er lige præcis det - vi MØDRE vil jo gerne gøre det allerbedste for vores børn! Men jeg tror på at det er det bedste for dem på længere sigt at få en lillebror eller -søster, selvom det kan være hårdt i starten. De kommer til at få så meget igen senere hen! Og som du også selv fortæller, så oplever de store det næppe lige så slemt som vi forældre føler det (selvfølgelig er der undtagelser).

Som lovet er her også lige et billede (eller to :blush) af Lise og Simon - det er vidst ikke til at tage fejl af at hun KNUSELSKER ham og bare vil ham så meget, og det er mere end gengældt! Der er ingen som Lise, der kan få Simon til at smile og grine - nogle gange bare ved hendes blotte tilstedeværelse eller lyden af hendes stemme, og så selvfølgelig alle hendes kunstner og sjove ansigter :P

vhV7aow.jpg

clFnsPR.jpg

Dejlige billeder. Det er netop det, jeg glæder mig til :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER