Pippi

Til PCO/PCOS-piger: graviditet?

14 indlæg i dette emne

Hejsa,

Ja, jeg ved ikke hvorfor jeg skriver, men jeg er træt af at vente. Med min datter blev jeg naturligt gravid i 5. cyklus. Inden da havde jeg haft en SA. Efter hende, her den 13. december havde jeg endnu en SA. Jeg spiser alle mulige kosttilskud, lever sundt, er begyndt at dyrke mere motion, er normalvægtig, men har tidligere fået diagnosen PCOS. Dengang fik jeg at vide, at jeg skulle sige til, når jeg ville blive gravid, for så kunne jeg få hjælp, men eftersom jeg blev naturligt gravid, så blev jeg afsluttet på gynækologisk afdeling. Nu er jeg så utålmodig og er usikker på om min PCOS kan have betydning for mit problem. Men alle siger man skal prøve i et år, før man går til lægen?

 

Mit spørgsmål:

Hvordan har jer med PCO/PCOS oplevet graviditet og forsøg på graviditet?

 

Jeg er nok bare frustreret og jeg ved godt at 7. cyklus er INGENTING, men det her spøger i mit baghoved, men er også bange for at blive til grin ved lægen :-/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu fik jeg først diagnosen efter vi havde prøvet i et år, så lige der kan jeg ikke hjælpe. Her skulle der hjælp til, også selvom jeg 'kun' har PCO i mild grad.

Hvid du har fået besked på at søge hjælp, så synes jeg du skal gøre det. Det værste der kan ske, er at lægen først vil henvise dig når der er gået et år fra i er startet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede projektet juni, og var ved lægen september, da jeg vidste jeg havde pco og CFC hvor jeg fik det konstateret i sin tid, sagde jeg skulle få en henvisning. Om ikke andet få tjekket forholdene igen og tage den derfra. Vi fik henvisning begge to med det samme. Held og lykke med projektet :-)
 

Har også kigget på sundhed.dk og der har jeg klippet det her ud (kilde: https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/gynaekologi/tilstande-og-sygdomme/oevrige-sygdomme/polycystisk-ovariesyndrom/) :

Hvornår skal patienten henvises?
  • Ved fertilitetsønske
  • Ved mistanke om tilstanden
    • Tidlig diagnose og intervention kan antagelig forhindre sekvelae7

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik konstateret pcos mens vi prøvede og blev henvist til insemination. Det lykkedes så naturligt.

Men her hvor jeg bor, skal man altså kun have forsøgt i 6 mdr. hvis man har f.eks. pcos. Jeg ville da spørge min læge hvis det var mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde prøvet i 7-8 måneder da jeg kontaktede lægen.. Jeg havde så heller ingen menstruationer -så det var nok til lægen for at henvise mig.

Herefter fik jeg diagnosen PCOS og vi er i fuld gang med metforminbehandling. Og jeg skal igang med hormoner og inseminering i september :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik diagnosen i oktober og begyndte at spise KISS-kost. Efter et halvt år havde jeg en bio og 8 måneder derefter blev jeg gravid med Noah der nu snart er 2 år :biglove

Jeg fik metformin det sidste halve års tid mener jeg det var.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg startede op i behandling samtidig med jeg fik diagnosen og 9 måneder senere fik jeg en positiv test. Jeg fik pergotime og metformin.njeg tabte 24 kg under dette forløb...

Denne gang tog det 10 måneder efter p-pille stop og jeg havde lige fået henvisningen til at få hjælp igen, hvilket ikke blev nødvendigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er normalvægtig og gik til lægen 6 mdr efter p-pille-stop pga meget mærkelig cyklus, til sidst konstant pletblødning og smerter og en klar fornemmelse af, at noget ikke var rigtigt.

Fik en henvisning med det samme.

Fik konstateret PCO og startede Metformin, kiss-kost og behandling på Pergotime med det samme. Blev gravid med Anna i 3. cyklus derefter.

Anden gang har jeg spist LCHF og har derfor ikke behøvet Metformin.

Blev gravid i 10. cyklus på Pergotime og første inseminationsforsøg og er i dag 24+0 med lillesøster :)

Begge mine graviditeter (so far) har været fuldstændig problemfrie. Jeg har aldrig mistet og pånær træthed og en måneds madlede og utilpashed i første trimester denne gang, har jeg ingen gener haft.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er normalvægtig og gik til lægen 6 mdr efter p-pille-stop pga meget mærkelig cyklus, til sidst konstant pletblødning og smerter og en klar fornemmelse af, at noget ikke var rigtigt.

Fik en henvisning med det samme.

Fik konstateret PCO og startede Metformin, kiss-kost og behandling på Pergotime med det samme. Blev gravid med Anna i 3. cyklus derefter.

Anden gang har jeg spist LCHF og har derfor ikke behøvet Metformin.

Blev gravid i 10. cyklus på Pergotime og første inseminationsforsøg og er i dag 24+0 med lillesøster :)

Begge mine graviditeter (so far) har været fuldstændig problemfrie. Jeg har aldrig mistet og pånær træthed og en måneds madlede og utilpashed i første trimester denne gang, har jeg ingen gener haft.

Hvordan kan det egentlig være, at du fik metformin, hvis du er normalvægtig? Det troede jeg egentlig kun at man brugte, hvis kvinden er overvægtig?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan kan det egentlig være, at du fik metformin, hvis du er normalvægtig? Det troede jeg egentlig kun at man brugte, hvis kvinden er overvægtig?

Fordi mine muskler stadig er insulinresistente selvom min hjerne ikke er det. Så jeg overproducerer insulin, når mit blodsukker er højt. Metforminen gjorde mig mere modtagelig overfor det ægmodnende hormon og jeg kunne nøjes med absolut laveste dosis, samtidig med, at Metformin jo holdt min insulinproduktion lidt i skak, så det ikke forstyrrede ægmodningen med crazy hormonbevægelser. Ingen tvivl om det også virker positivt på normalvægtige :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fordi mine muskler stadig er insulinresistente selvom min hjerne ikke er det. Så jeg overproducerer insulin, når mit blodsukker er højt. Metforminen gjorde mig mere modtagelig overfor det ægmodnende hormon og jeg kunne nøjes med absolut laveste dosis, samtidig med, at Metformin jo holdt min insulinproduktion lidt i skak, så det ikke forstyrrede ægmodningen med crazy hormonbevægelser. Ingen tvivl om det også virker positivt på normalvægtige :)

Okay, spændende :) får man målt i en blodprøve om man har behov for det så?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, spændende :) får man målt i en blodprøve om man har behov for det så?

Jeg fik taget blodprøver, da det er standard ved henvisning, men om det var ud fra den hun afgjorde det eller det var noget andet, ved jeg ikke. Mine blodprøver viste i hvert fald tydeligt, at jeg har PCO og scanningen bekræftede det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak fordi I tog jer tid til at svare mig :-)

Jeg var ved lægen, som forklarede mig, hvad der var skrevet i min journal fra gynækologen dengang jeg gik til tjek, jeg er normalvægtig og min PCO er åbenbart i mild grad. Dvs. Ingen problemer med insulinresistens eller testosteron. Kun et af de andre hormoner. Vist ikke cyster på æggestokkene, men noget beskrevet som pco lignende æggestokke?! Det korte af det lange er, at jeg kan henvende mig ved lægen efter at have forsøgt i et år, så nu må jeg bare vente. Lægen mener ikke, at jeg får noget ud af at leve på PCO kost, pga. jeg ikke har problemer med insulinen.

Jeg er forvirret, men må jo så bare prøve, vente, prøve, vente, prøve vente og se hvad der sker, når jeg rammer december :-/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik taget blodprøver, da det er standard ved henvisning, men om det var ud fra den hun afgjorde det eller det var noget andet, ved jeg ikke. Mine blodprøver viste i hvert fald tydeligt, at jeg har PCO og scanningen bekræftede det.

Der fik jeg også, og de viste også tydeligt pcos (dog i forholdsvis mild grad).

Nå, de har jo nok styr på det, og jeg fik jo heller ikke behov for hjælp. Var bare nysgerrig :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER