Ema

Barselsforvirring???

7 indlæg i dette emne

Søde kloge BK damer, please hjælp mig med at forstå de her barselsregler.

Troede egentlig jeg havde forstået det men nu er jeg helt rundforvirret... :help

 

Nedenstående er sakset fra borger.dk:

Efter de 14 ugers barselsorlov kan I begge holde forældreorlov i 32 uger, dvs. 64 uger i alt. Det er dog kun i sammenlagt 32 af de 64 uger, I kan få barseldagpenge. Vær opmærksom på, at perioder, hvor du får løn under din orlov, bliver trukket fra de 32 uger med barseldagpenge, fordi dagpengene bliver udbetalt til din arbejdsgiver som refusion.
Morens 32 ugers forældreorlov starter 14 uger efter barnets fødsel. Som far kan du dog godt starte på de 32 uger, selvom jeres barn ikke er fyldt 14 uger endnu.

 

Altså ud fra dette er det muligt at holde barsel i totalt 32 uger, hvis både mor og far holder barsel, dog kun 32 uger med barselsdagpenge.

Dette forstår jeg som samlet for mor og far, er det korrekt?

For hvis løn under barsel så skal trækkes fra de 32 uger pga refusion, så forstår jeg ikke hvordan man på nogen måde kan komme op på 64 uger???

 

Et yderligere spørgsmål:

Morens 32 ugers forældreorlov starter 14 uger efter barnets fødsel. Som far kan du dog godt starte på de 32 uger, selvom jeres barn ikke er fyldt 14 uger endnu.

 

Må faren godt afholde noget af sine 32 ugers barsel, mens moren afholder sine første 14 uger? Eller er det kun i tilfælde af at moren ikke holder de 14 uger at barslen må påbegyndes?

Hvornår skal det i så fald varsles?

 

Skal have ringet til udbetaling danmark for råd ang den direkte situation, men tænkte at der måske lige var nogen, der kunne hjælpe mig først, så jeg ikke lyder som totalt idiot når jeg ringer derind

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg plejer bare at lyde som total idiot når jeg ringer til de offentlige instanser, for så er man mere sikker på at de forklarer en det så man forstår det ;) nu kender jeg jo ikke jeres situation, og da jeg er på su kan vores situationer jo ikke rigtig sammenlignes, for jeg skal slet ikke holde noget barsel... så min mand har bare varslet at han forventer at gå på barsel når jeg føder, og så starte igen i uge 33...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I kan samlet set, få maksimalt det som svarer til dagpenge i 32 uger, dvs hvis i begge holder 32, så gør en af jer det uden indkomst.

Hvis en af jer får løn i mere end 14 uger, vil det antal SF uger med løn, blive trukket fra hvor mange uger i til sammen kan få dagpenge

Ex har jeg i alt 26 uger med løn efter fødslen grundet min overenskomst, hvilket betyder at vi maksimalt kan få 20 ugers dagpenge derudover.

Men man har ret til at holde fri mere end det, så er det bare for egen regning.

Sådan har jeg ihvertfald forstået det :-)

Hmmm, hvor kommer de der 14 uger om fra?

Er det de 14 uger moderen har før de 32? Og er det det samme for faren i så fald?

Ej jeg fatter virkelig ikke det her må jeg indrømme.

Hvis jeg får løn i 5 uger og N får løn i 8 og jeg holder 32 uger på barselsdagpenge, skal de tal så lægges sammen til totalt 45 uger + morens første uger eller ugerne med løn trækkes fra de 14 så der bliver 33 uger?

Eller er det kun mine 5 uger, har indflydelse på mine 14 uger og Ns 8 uger hører til et andet sted?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så regnskabet i totalt antal uger hedder 14+2+32= 48 uger totalt uanset hvor længe nogen af os får løn under barsel.

Hvis det er korrekt så tror jeg at jeg har forstået det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er korrekt. Og så kan man jo vælge at forlænge det, så man bare får færre penge ad gangen. Du kan pusle rundt med det på borger.dk, hvor du kan få en tidslinje frem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super, det var den formulering med de 64 uger der forvirrede mig.

Samt at jeg vist havde fået blandet lidt svenske regler ind i mine tanker fra sidste barsel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt forstå du er forvirret. Reglerne skifter også jævnligt, og så det sprog de skriver barselsreglerne i, er heller ikke til at forstå. Selv i det offentlige er de ikke helt skrappe på reglerne, hvis man går lidt ud over normerne, f.eks arbejder i udlandet og lignende. Og så er det også forskelligt om man går på barsel som selvstændig, offentligt ansat, studerende på barsel osv. Jeg læste i en oversigt på Min Barsel de forskellige barselsregler, som jeg synes er skrevet så man forstår dem:

https://min-barsel.dk/barselsregler

 

Kh,

LP

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER