Pink Apple

Indkøb til nyfødt ?!?

36 indlæg i dette emne

Ja der findes jo alverdens lister derude :-) ... Nogle af dem er MEGET lange ...  :kuller 
 

Men hvilke ting var fuldstændig uundværlige da bebsen blev født og hvad kan egentlig vente til at bebsen er 2, 3, 4 måneder gammel (osv. der opad)? 

Gå gerne heeeeelt ned i detaljerne  :loveshower En veninde og jeg prøver at sammensætte en liste for hvad der skal købes med det samme og hvad der f.eks. kan vente til der er diverse udsalg ;-) (Black Friday f.eks.  :7himmel whiiiii )

Håber mange af jer kan være behjælpelige  :D 

Edit: Opdagede lige jeg nok er i det forkerte "emne" - kan man ændre det?? Hvis ikke, så håber jeg det går :-)





UPDATE:

Vi har fået bikset den her liste sammen indtil videre:
 

Stofbleer      

Autostol/EasyLift    

Ammepude      
Pusleplads/kommode    
Puslehynde      
Termometer    

Babydyne      

Sengetøj      

Lift, som kan bruges som seng  
Liftmadras      

Underlag til liftmadras    

Lagner til lift (hvide til liften)  

Dobbelt vaskefad    

Badeomslag    

MAM-sutter (hvis der ikke fås nogen i babypakker)

Badekar      

Badeindsats      

Strækvikle/Bæresele    

Zink-salve      

Neglesaks      

Badeolie      

Sikkerhedsvatpinde    

D-vitamin dråber    

Vaskeklude      

Bleer      

Vådservietter    

NAN 1 - færdigblandet (bare for en sikkerheds skyld)    

Lansinoh Brystvortecreme  

Amme BH'er    

Amme-indlæg    

Flasker      

Tøj (bruger kun kort str. 50 og 56)  

Babyalarm (kan evt. vente)  
Spædbarns-tandbørste

 

Og så er der evt.

Barnevogn      

Pusletaske      

Regnslag til barnevogn    

Alt efter hvornår hun har tænkt sig at skulle ud og trave :-)

Ser det fornuftigt ud??

Så er det store spørgsmål jo bare nu ... Hvor meget tøj der skal købes og om mon det er smart at investere i en brystpumpe med det samme (hun ved hun alligevel skal bruge den senere)??


 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja der findes jo alverdens lister derude :-) ... Nogle af dem er MEGET lange ... :kuller

Men hvilke ting var fuldstændig uundværlige da bebsen blev født og hvad kan egentlig vente til at bebsen er 2, 3, 4 måneder gammel (osv. der opad)?

Gå gerne heeeeelt ned i detaljerne :loveshower En veninde og jeg prøver at sammensætte en liste for hvad der skal købes med det samme og hvad der f.eks. kan vente til der er diverse udsalg ;-) (Black Friday f.eks. :7himmel whiiiii )

Håber mange af jer kan være behjælpelige :D

Edit: Opdagede lige jeg nok er i det forkerte "emne" - kan man ændre det?? Hvis ikke, så håber jeg det går :-)

Jeg synes faktisk at man kan undvære rigtig mange ting i starten.

For os var disse ting absolut nødvendige:

Bleer (dog brugte vi dem fra gratispakkerne i starten)

Vaskeklude

Tøj i str. 50

Stofbleer

Autostol

Lift (blev/bliver brugt som seng)

Ammepude

Pusleplads

Termometer (selvom vi ikke har haft brug for det endnu, men det kan man jo ikke forudse)

Babydyne + lagener

Strækvikle

Ammebh'er + ammeindlæg (brugte dem allerede sidst i graviditeten)

Ting som snildt kunne vente:

Barnevogn (afhænger selvfølgelig af hvor hurtigt man vil ud at gå)

Tøj i større str.

Badekar

Diverse legetøj

Neglesaks

Aktivitetstæppe

Pusletaske (afhænger selvfølgelig af hvor hurtigt man kommer ud af hjemmet)

Tremmeseng

Kravlegård

Uro

Det er, hvad jeg lige umiddelbart kan komme på (har sikkert glemt noget)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan også vente med sutter (Der er i gratispakkerne), babyalarm ventede vi 5 mdr med. Højstol, tremmeseng og spiseting kan man snildt vente til 5-6 mdr med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ting vi havde købt, som der gik lang tidfør vi fik brugt ( eller aldrig kom i brug):

Ammepude

Legetøj

Bamser

Neglesaks

Zinksalve

Termometer

Ting vi brugte fra 1. Dag (eller i løbet af første uge)

Puslepladsen

Stofbleer

Barnevogn

Lift

Dyne

En god ammestol/sofa

Vugge

Autostol

Pusletaske

Flasker + MME

Babyalarm

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh det er jo meget forskelligt :unsure Men du må da gerne få mit bud også :)

Ting, jeg var glad for at have fra start:

- Autostol

- Barnevogn med lift

- Ammepude

- Puslekommode (= puslebord, vores har bare skabe i også ;))

- Dyne og sengetøj

- Bleer

- Termometer og zink-salve (vi havde ikke brug for det i starten, men det kunne man jo ikke forudse)

- Badekar

- Neglesaks (min dreng fik hurtigt hårde negle, der ikke bare lige kunne nulres af)

- Tøj ;)

Ting, der kunne have ventet:

- Voksi (vi fik et sommerbarn og købte bare voksi til efteråret)

- Højstol (brugte vi først ved ca. 6 måneder)

- Barnevognssele (Kan i hvert fald vente 3-4 mdr)

- Vikle (Vi blev aldrig gode venner med strækviklen, men blev meget glade for en maitai, tror jeg de hedder, da han var et par måneder. Men strengt nødvendig blev den aldrig)

- Skråstol (var aldrig nødvendig, men vi var glade for den fra ca 4 mdrs alderen)

- Legetæppe (Købte vi ved ca 2 måneder)

- Kravlegård (havde vi slet ikke til den første)

- Bedsidecrib (havde vi slet ikke til den første)

- Babyshampoo og sæbe (vi badede bare i vand og evt lidt olie det første lange stykke tid)

- Tremmeseng (Først aktuelt ved 3-4 måneder, tror jeg)

- Legetøj (Mor og far var mere spændende ;))

- Babyalarm (først aktuelt, da han sov ude, og der gik vel i hvert fald en måned)

- Badetermometer (fungerede aldrig for os)

Jeg kan flytte tråden, hvis du vil. :) Hvor tænker du, at den skal hen? Babyudstyr? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik rigtig hurtigt min barnevogn i brug, og et termometer ved du aldrig om du får brug for, men det er noget hø at mangle det, hvis man som min pige fik feber som 1 måned gammel.

Det er meget individuelt, hvad man har brug for til start, men det er super dejligt at have det i orden, da overskuddet ikke nødvendigvis er det største når baby har meldt sin ankomst ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For os fik vi ihvertfald brug for neglesaks i løbet af de første par dage, Mie kom ud med lange og helt hårde negle der ikke kunne nulres af.

 

Vi brugte i starte:

 

Lift

Barnevogn

Pusletaske

Puslebord

Vaskeklude

Babybadekar

Babybadeslag

Tøj (str. 56 1 uge og derefter 62)

Babyvatpinde

Termometer

Neglesaks

Tandbørste gummi spædbarns (har gjort det til en vane fra ca. 1 måned gammel at børste gummer morgen og aften samt lade hende ligge med den selv i hygge, I håb om hun så er tryg ved tandbørstning jo ældre hun bliver ;) ) 

Kravlegård - det var skønt at have et sted at ligge hende og hun vænnede sig hurtig til at den er et sted hun nu slapper af og hygger sig selv.

Højstol med newborn indsats 

Aktivitetstæppe fra hun var 3 uger gammel

Skumgulv til gulvet så hun ikke bliver kold når hun kom derned - vi øvede maveøvelser dernede fra start af

Babydyner

Sengebetræk

Stofbleer - mange stofbleer, både hvide til pusling samt farvede til gylp

Bleer (jeg kunne virkelig ikke lide dem fra gratispakkerne på hende og var lykkelig for den pakke Libero vi havde) 

Nussekludde (i starten fattede hun dem ikke, men de har altid sovet ved hende og nu elsker hun dem og putter med dem)

Autostol

 

 

Voksi og vikle har vi aldrig haft succes med. 

 

 

Legetøj blev hun relativ hurtigt interesseret i - en 5-6 uger gammel. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

 

Ja tak, det må du da meget gerne Barbamama, så nemlig først bagefter der var en der hed "Babyudstyr" eller noget i den retning, - jeg snuppede jo bare 0-1 år ude fra menuen på forsiden :oops

 

Hvor er I bare gode allesammen - 1000 tak :-) Se så ser det hele lidt mere overskueligt ud, - fik jo nærmest et chok da jeg så huskelisten fra Babysam og diverse andre steder :kuller

Vi har fået bikset den her liste sammen indtil videre:
 

Stofbleer      

Autostol/EasyLift    

Ammepude      
Pusleplads/kommode    
Puslehynde      
Termometer    

Babydyne      

Sengetøj      

Lift, som kan bruges som seng  
Liftmadras      

Underlag til liftmadras    

Lagner til lift (hvide til liften)  

Dobbelt vaskefad    

Badeomslag    

MAM-sutter (hvis der ikke fås nogen i babypakker)

Badekar      

Badeindsats      

Strækvikle/Bæresele    

Zink-salve      

Neglesaks      

Badeolie      

Sikkerhedsvatpinde    

D-vitamin dråber    

Vaskeklude      

Bleer      

Vådservietter    

NAN 1 - færdigblandet (bare for en sikkerheds skyld)    

Lansinoh Brystvortecreme  

Amme BH'er    

Amme-indlæg    

Flasker      

Tøj (bruger kun kort str. 50 og 56)  

Babyalarm (kan evt. vente)  
Spædbarns-tandbørste

 

Og så er der evt.

Barnevogn      

Pusletaske      

Regnslag til barnevogn    

Alt efter hvornår hun har tænkt sig at skulle ud og trave :-)

Ser det fornuftigt ud??

Så er det store spørgsmål jo bare nu ... Hvor meget tøj der skal købes og om mon det er smart at investere i en brystpumpe med det samme (hun ved hun alligevel skal bruge den senere)??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik rigtig hurtigt min barnevogn i brug, og et termometer ved du aldrig om du får brug for, men det er noget hø at mangle det, hvis man som min pige fik feber som 1 måned gammel.

Det er meget individuelt, hvad man har brug for til start, men det er super dejligt at have det i orden, da overskuddet ikke nødvendigvis er det største når baby har meldt sin ankomst ;)

Du har helt ret, det er nemlig super dejligt at have det i orden :-)

Også derfor vi gerne vil lave en udførlig liste, så min veninde kan føle hun har overblik og så kan vente med at købe de sidste ting i november (Black Friday), når hun kan sidde hjemme i sofaen og købe en dælens masse på f.eks. babysam.dk med 20 % på alt ;-)

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skumgulv til gulvet så hun ikke bliver kold når hun kom derned - vi øvede maveøvelser dernede fra start af

 

Er det de der firkanter man kan sætte sammen i alle mulige forskellige farver?? :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det de der firkanter man kan sætte sammen i alle mulige forskellige farver?? :rolleyes

Ja det er det :) synes de fungere meget bedre end et tæppe gjorde. Selvom vi har gulvvarme så ville jeg gerne have noget isolerende og blødt hun kunne tumle på, så man slap for bekymringen om det gjorde ondt når hun lå på maven og ikke kunne holde hovedet oppe længere fx.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er det :) synes de fungere meget bedre end et tæppe gjorde. Selvom vi har gulvvarme så ville jeg gerne have noget isolerende og blødt hun kunne tumle på, så man slap for bekymringen om det gjorde ondt når hun lå på maven og ikke kunne holde hovedet oppe længere fx.

Jeg er for meget på facebook - sad og ledte efter en "synes godt om" knap :zzz

 

Det lyder faktisk som en rigtig god idé, - vi må på jagt efter et godt tilbud :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er for meget på facebook - sad og ledte efter en "synes godt om" knap :zzz

Det lyder faktisk som en rigtig god idé, - vi må på jagt efter et godt tilbud :-)

Haha :LOL de findes i mange varianter så udvælg din/jeres yndlings og så bare vent på det gode bud. Vi har et der er ret stort og er virkelig glad for størrelsen sådan som hun tumler rund

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har flyttet tråden, men jeg glemte at efterlade et link - håber alle kan finde den :balloons

Jeg synes, listen ser ret fornuftig ud :) Om man vil have MME for en sikkerheds skyld er vist en hel diskussion i sig selv - jeg havde det ikke første gang, og vil heller ikke nu, men kan sagtens forstå, at nogen vælger det :)

Jeg kan ikke lige blive klog på, om det er dig eller din veninde, der er/skal være gravid? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og tøj, uh, det er svært...

Jeg tænker at 7 sæt er en god tommelfingerregel = 1 sæt pr dag i en uge, hvis der ikke sker uheld.

Men flere ting kan spille ind på, hvor meget, man får brug for i starten:

- Hvor stor er baby? (Nogen svømmer i str 50, når de kommer og andre starter nærmest i str 62)

- Årstid (er det vinterbarn med behov for varm køredragt, eller højsommerbarn, der måske ofte bare har ble/body på?)

- Hvor tit gider man vaske?

- Er baby mega gylper/superskider --> flere uheld, brug for mere tøj

- Er der familie/venner, der kunne finde på at give tøj i barselsgaver?

- og så er der sådan noget som preggy-shoppelyst :P (Sagde hende, der har en Webshop-kurv med tøj for knap tusind kr stående, og lige går og tygger på, om det nu også er rationelt :whistling )

Og så er der smag og behag af tøj. Herhjemme er vi ikke så glade for slå-om-bodyer, men andre elsker dem. Vi er til gengæld glade for uld-silke-bodyer, mens andre slet ikke er til uld. Vi er glade for heldragter, men har også købt en del kjoler, og tiden vil vise om kjolerne bliver for bøvlede for den lille bebs ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har flyttet tråden, men jeg glemte at efterlade et link - håber alle kan finde den :balloons

Jeg synes, listen ser ret fornuftig ud :) Om man vil have MME for en sikkerheds skyld er vist en hel diskussion i sig selv - jeg havde det ikke første gang, og vil heller ikke nu, men kan sagtens forstå, at nogen vælger det :)

Jeg kan ikke lige blive klog på, om det er dig eller din veninde, der er/skal være gravid? :)

Min veninde er gravid - jeg er hende den misundelige der sidder ved siden af og skal igang med ICSI på Riget omkring oktober :-) (Fingers crossed) ... :bd

Jeg hjælper hende bare med at gøre klar til det hele :-)

Tak fordi du lige flyttede den, - den giver vidst mere mening under "Udstyr" :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min veninde er gravid - jeg er hende den misundelige der sidder ved siden af og skal igang med ICSI på Riget omkring oktober :-) (Fingers crossed) ... :bd

Jeg hjælper hende bare med at gøre klar til det hele :-)

Tak fordi du lige flyttede den, - den giver vidst mere mening under "Udstyr" :-)

No problem :balloons Og held og lykke med ICSI :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ville nok ikke investere i flasker før fødslen hvis hun gerne vil amme- dem kan manden købe i de fleste supermarkeder bagefter hvis der er behov. Altså bare set fra et økonomisk perspektiv ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ville nok ikke investere i flasker før fødslen hvis hun gerne vil amme- dem kan manden købe i de fleste supermarkeder bagefter hvis der er behov. Altså bare set fra et økonomisk perspektiv ;)

Enig, derudover er der tit en i gratispakkerne og hvis amningen betyder meget er det også bedre med kop en flaske :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ville nok ikke investere i flasker før fødslen hvis hun gerne vil amme- dem kan manden købe i de fleste supermarkeder bagefter hvis der er behov. Altså bare set fra et økonomisk perspektiv ;)

Enig. Silke Elia har Aldrig fået flaske :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig mht flaskerne :) Og er nok tilbøjelig til at sige det samme om brystpumpe. Vi købte godt nok en hurtigt (indenfor en uge) for at hjælpe amningen igang, men hvis amningen havde kørt på skinner fra start af, havde vi ikke haft brug for den før ved 5-6 måneder (hvor jeg malkede ud til grød). Og hvis man er så uheldig, at der bare slet ingen mælk er, eller hvis man kan mærke at det bliver for meget kamp at prøve med pumpe og man så hellere vil gå på MME, så er det penge ud af vinduet.

Brystpumper kan i øvrigt vistnok lejes? Måske er det ved Falck?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror faktisk godt de kan lejes i div butikker også, fx Babysam og Ønskebørn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror faktisk godt de kan lejes i div butikker også, fx Babysam og Ønskebørn :)

Og på apoteket :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyder meget fornuftigt med brystpumpen, det kan jo være det hele kører på skinner  (man har vel lov at håbe på min venindes vegne)... og ja, en flaske eller 2 er der sikkert i de der babypakker, så den stryger vi da lige på listen :-)

Flasker vs. kop?
Altså nu har jeg jo ikke selv børn, - men kop er da først fra 5-6 måneders alderen ik?

Lige et sidespring...
Skal i morgen på rundtur og hente ting jeg har købt på Dba... Min veninde aner ikke noget om det, men der er både aktivitetstæppe, 25 stk legetøj, uro og en Lamaze Spillefant for under 300 kroner... og alt er i tiptop-stand ... Håber hun bliver glad for det :-)

Og nå ja, en Temprakon babydyne, 1 år gammel (brugt som ekstradyne max 5 gange) til under 200 også ... YAY!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du lyder altså bare som en super god veninde der hjælper rigtig meget. Tror helt sikkert hun bliver glad for de ting du har skaffet ;-) Men husk hun måske heller vil ha noget andet så du må jo ikke forvente hun nødvendigvis deler samme begejstring som dig selv for tingene. Selvom jeg er overbevist om hun bliver glad ! :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER