NæstenKlar

Hvornår kommer glæden..? Og sammenhæng i dagligdag

17 indlæg i dette emne

Ja, hvornår kommer glæden ved barsel/baby..? Jeg synes ofte alle omkring mig omtaler den tid som magisk, og den følelse har jeg slet, slet ikke. Jeg elsker min baby, men det der med at gå hjemme og bruge al tid på baby... Det har jeg det svært med. Jeg synes generelt mit humør er dalende, og den sidste uge kan jeg bare sætte i gråd..

Min baby sover godt pt., og er generelt altid i godt humør nu. Alligevel er jeg brugt op - jeg er helt derude hvor jeg tænker at huset og bilen bare skal sælges, for at finde tid til generel vedligeholdelse og havearbejde synes jeg ikke synes realistisk med baby og et parforhold der også skal plejes.

Jeg kan slet ikke se det fede i at gå hjemme så længe, jeg mangler dialog/snak og at der sker noget mere end at aktivere baby hele dagen. Bliver det bedre? Og hvornår? Er jeg den eneste der føler mig 'snydt' i forhold til en kæmpe forelskelse og lyserøde skyer..?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Åh søde du!

Jeg kender dine tanker og har selv været der i denne barsel med tvillingerne!

Bedste råd: Find det der giver dig energi og inddrag baby i det.

Baby kan sagtens aktiveres på et tæppe i haven mens du laver lidt havearbejde, hvis det gør dig glad.

For mig glæder og giver det energi at komme ud af huset, så vi pakker tit pusletasken og triller i Tivoli, eller på besøg.

Mht det praktiske så må du mand/kæreste på banen. At passe baby er et fuldtids job.

I forhold til parforholdet så hvis i kan få den lille passet ind i mellem så gør det og kom ud bare i to, eller lav en mini date i stuen, når den lille sover.

Men kender godt følelsen af bare at trænge til noget alene tid når manden kommer hjem og følelsen af at alle hele tide skal have noget af en...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej!!!

Jeg havde det på præcis samme måde som dig, i min barsel. Hus og have skal nok klare sig, dit velbefindende og jeres parforhold er vigtigt!

Det er helt okay ikke at synes det er fantastisk - men det er svært at snakke om, fordi de fleste kvinder ikke har det sådan!

Kan far ikke passe baby en dag, så du kan komme ud med nogle veninder. Der hjalp mig til at overleve. Og se om I ikke kan få nogle hyggelige aftener når baby er lagt. Hvis du kan, så fortæl din mand hvordan du har det - John anede ikke hvor skidt jeg gik og fik det med mig selv, og da jeg åbnede op, gjorde det en verden til forskel!

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos mig prioriterede jeg at komme til babysvømning og mødregruppe hver uge. Det skulle virkelig meget til for at aflyse. Det var mit frirum til at komme ud. Har du mulighed for det eller nogen andre faste aftaler du kan have?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg dur heller ikke til at gå og kukkelure alene derhjemme med baby. Så jeg har prioriteret at komme ud så meget som muligt under mine barsler - lavet en masse aftaler med mødregruppe, veninder og min søster. Og hvis ingen kunne, så trillede jeg bare en tur i zoo med barnevognen eller lign. Det har været den måde jeg har overlevet på.

Huset lignede lort, men sådan var det bare. Manden vidste godt at jeg som regel ikke var hjemme hele dagen, fordi jeg havde brug for at komme ud - og derfor ikke fik lavet så meget derhjemme.

 

Og ellers er det bare at holde ud! Har din mand ikke mulighed for at tage noget af barslen, så du kan komme lidt hurtigere tilbage på arbejde? Jeg startede selv arbejde, da mine unger var 8 mdr., og så tog min mand 3 mdr på barsel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg holdte 7 mdrs barsel med en første, det var længe nok for mig. Så trængte jeg til at komme ud og tale med voksne mennesker igen.

Og i barslen brugte jeg mødregruppen meget og gik ellers lange ture for at komme ud - og har haft lange lange snakke med min mand om alt og ingenting, fordi jeg simpelthen havde behov for menneskelig kontakt.

Så nej barsel er ikke altid en lyserød sky.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skrev til min chef og spurgte om jeg måtte komme tidligere tilbage på arbejde, fordi jeg var dødtræt af at gå derhjemme... Så nej, du er ikke den eneste!

Når jeg mindes min barsel er det mest skrigende baby, der kun var i ro når han var oppe hos mig, vask af flasker og så de arrangementer (mødregruppe, efterfødselsgymnastik og veninder) jeg havde ude af huset.

Jeg blev aldrig fan af barsel, selvom jeg elsker min søn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå ja forresten, glemte helt at nævne at jeg også startede til mor/barn hold i fitnessdk (som egentlig bare er almindelige styrketræning/konditions hold, hvor du bare må have din baby med, som så ligger på gulvet et sted og sover/kigger på). Det var super skønt og jeg følte virkelig at jeg gjorde noget for MIG og det hele ikke bare gik op i aktiviteter for den lille (for oveni det gik jeg også til babysalmesang og babysvømning, hvilket også var fedt).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej du er bestemt ikke alene - og jeg har indimellem haft nøjagtigt samme tanker som dig, så fortvivl ikke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er helt okay ikke at synes det er fantastisk - men det er svært at snakke om, fordi de fleste kvinder ikke har det sådan!

Eller de siger det i hvert fald ikke højt. Der er tydeligvis flere end man tror der ikke synes barsel nødvendigvis er det mest fantastiske i verden!

Jeg har også været der - begge gange! Kan ikke se hvor gammel din baby er, men for mig har det især drejet sig om at komme gennem de første tre måneder. Så begyndte der at komme lidt rytme på hverdagen - ikke så meget med babys søvn og mad men med hvad vi foretog (foretager) os de enkelte dage. Jeg trives også med at se andre voksne og komme ud, så mødregruppe og babysvømning er godt! Undersøg hvad der er af muligheder i dit område: svømning, rytmik, salmesang, babybio mv.

Baby begynder også at give noget igen så man føler man ikke kun giver. Derfor er der stadig trælse dage men det er der altid.

Det bliver bedre! :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh, TUSINDE tak for Jeres svar! Hvor er det rart at høre, jeg ikke er den eneste med de tanker og følelser. Msn føler sig jo meget forkert når alle andre i mødregruppe og i vennekredsen synes det er ih og åh så fantastisk.

Min baby er 4 måneder, så der er efterhånden noget der minder om rytme/genkendelighed - 'problemet' er bare at hun ikke sover når barnevognen er i bevægelse eller hun er i autostol. Det har hun aldrig gjort. Så når hun er med rundt ender hun altid med at være åndsvagt træt, fordi hun har haft en vågen periode på 4-5 timer - de kampe gør desværre at lysten til bare at gå ikke altid er så stor.

Vi har haft hende passet en del gange efterhånden, så vi netop har tid sammen, men her er jeg så plaget af dårlig samvittighed over et beskidt hus og ukrudt der er højere end huset.

Min mand har tilbudt at tage 3 måneders barsel, jeg kan dog ikke helt forlige mig med at jeg ikke har 'lyst'/overskud til at tilbringe tiden med min datter - og det har jeg jo egentligt, jeg håber bare sådan på, at jo ældre hun bliver, jo sjovere bliver det.

Men det med Zoo, svømning og fitness med baby skal jeg helt sikkert have undersøgt! Det lyder som gode ideer:) Derudover er der allerede mødregruppe en gang om ugen, så lidt sker der da fast..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh søde du.

 

Det er så godt at du "står frem" så du ikke sidder og føler dig forkert og alene. Vi har ikke børn endnu, men jeg GLÆDER mig helt vildt til barsel og gå herhjemme. Jeg er ekstrem introvert, og elsker at være "mig selv" uden andre mennesker. 

At du ikke har det sådan er bestemt ikke forkert! Jeg kan godt forstå, hvis du føler dig udelukket fra omverdenen eller usynlig. Det lyder som om at du godt kan lide at være sammen med andre, og det er det du får energi af, og det skal da bestemt ikke slutte fordi du er blevet beriget med en skøn baby! Som flere andre siger, så kom ud i verden, nu nævner du at du har mødregruppe en gang i ugen, men måske er der andre der har det ligesom dig, og gerne vil mødes af og til derudover? Nu så jeg at du skrev at de synes det er ih og åh så fantastisk, men hvem siger at de helt ærligt ikke har det lidt som dig? Det behøver jo ikke være hele dagen, men måske bare mødes til en kop kaffe eller en sludretur i skoven? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så vil jeg lige tilføje - hverken hus eller have render altså nogen steder! Jeg kan ikke helt gennemskue, om du egentlig gerne VIL det, eller om det bare er en tung sky der hænger over dig fordi du BURDE gøre det. Hvis det er det første, så prøv at find tid til det mens baby sover. Hvis det er det sidste, så op i røven med det ;) der er INGEN der forventer at du ordner hus, have og hjem bare fordi du bør gøre det. Det kan din mand altså hjælpe med. Prøv at slippe de tanker, og accepter at græsset er lidt højt og der er lidt for meget ukrudt. Det gør dig intet godt, tværtimod :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Baby svømning er rigtig godt både for mor og baby self hvis man selv kan lide svømmehal ;-)

Hvad angår rollen som mor på barsel...jeg tror alle kender følelsen af at baby kræver det meste af ens tid...

Det er helt normale tanker du har.

Jeg er glad for barsel,men jeg har også et relativt stort socialt behov...Her i huset er det så min mand der synes amt det praktiske halter...og så får jeg dårlig samvittighed. Men sagen er bare at ens baby og en selv er første prioritet og alt bliver nemmere med tiden. Vores søn er 7 mdr...jeg glæder mig til han fx kan sidde selv helt og lege så kan man nemmere tage ham med ud i haven...og jo mere rigtig mad han lærer at spise jo lettere er det at være på farten Sys jeg...

Har gået til baby salme sang og det var også rigtig godt...bar lig at komme afsted en time sammen med andre...og få lidt voksen snak også :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I øvrigt synes jeg glæden kommer når man ser hvor glad han er i forskellige sammenhænge...Hans smil og grin så glemmer jeg lidt de trælse ting ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er en loegn, at "alle" har en fantastisk kaerlighed indeni og synes at det er top-vidunderligt at blive mor! 

 

Baade min mand og jeg syntes, det var haardt og jeg kan nok bedst sammenligne det med at livet er en kasse, man haelder alt indholdet ud af og bliver bedt om at samle det sammen og ordne det igen.... Kors... Min dreng kom foerst i pasning, da han var 16 maaneder og det var faktisk laenge, men der var bare ikke pasningstilbud her, hvor vi bor. Jeg noed ikke ligefrem at vaere fuldtidsmamma i al den tid, men samtidig var det bare saa svaert for mig at aflevere ham.

 

Jeg kan anbefale at faa sat rengoering/toejvask etc. i et supernemt og effektivt system og saa noget med madplan og indkoeb en gang om ugen. Saa det lavpraktiske er klaret hurtigt og effektivt. Eller faa en rengoeringshjaelp, barsel eller ej!

 

Og saa kan jeg anbefale at komme ud af huset. Der sker ting og sager ude i den store verden, som jo ikke er gaaet i staa/dvale, bare fordi man er blevet mor :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er meget enig med mange af de ting, der allerede er skrevet. Og så lige et lille pip: tag ENDELIG imod din mands tilbud om at tage 3 måneders barsel. Min mand har været meget hjemme efter S blev født og er nu hjemme til september og skal være alene med S i august, og det bliver SÅ godt :)

Det er da bare med at udnytte, at han kan få mulighed for at lære baby rigtig godt at kende og også bedre kunne forstå, hvordan det har været at være hjemme. Især når du er kørt lidt sur i det så giver det god mening. Jeg glæder mig i øvrigt også meget til at få tid uden min datter. Hun er skøn og dejlig, men jeg er gladere - og dermed en bedre mor - når jeg får lov at være sammen med voksne og "slappe lidt af" fra mor-tankerne en gang i mellem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER