MortilØ

Fødsel- Tanker og følelser m.m.

62 indlæg i dette emne

Jeg har tænkt noget i fødsel, men jeg aner ikke hvilke muligheder der er eller noget som helst. Er mit første barn så er så svært at forestille mig hvad det indebære. Tænker at føde i vand kunne være dejligt, men så tænker jeg os at blod og bæ og alting flyder rundt sammen med mig.... men ja.. ved det ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har tænkt noget i fødsel, men jeg aner ikke hvilke muligheder der er eller noget som helst. Er mit første barn så er så svært at forestille mig hvad det indebære. Tænker at føde i vand kunne være dejligt, men så tænker jeg os at blod og bæ og alting flyder rundt sammen med mig.... men ja.. ved det ikke.

Hvis du godt kan lide vand og tanken om det så kan du jo bede om at komme i kar og så se på det derfra- de fleste der kommer i vand føder ikke decideret i det tror jeg men kommer op senere pga medicinske årsager eller fordi de gerne vil.

Mht afføring så må man vist kun komme i vand hvis man har fået lavement, og skulle du føde i vand tror jeg næppe blodet er så slemt- jeg blødte ca 300 ml og i sådan et kar er der jo MANGE hundrede liter ;)

Men vær opmærksom på at ikke alle kan komme i vand feks pga grønt fostervand, dykkende hjertelyd eller selvfølgelig hvis man får epidural eller vedrop etc.

Hos mig hjalp varme brusebade også - både hjemme og på hospitalet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja magter ikke endnu en rædselsfødsel- men det bestemmer man jo ikke selv.

Jeg tror godt jeg vil fortælle det herinde men ikke til alle venner og familie- synes der er noget magisk i at det for en stund kun er mig og manden der ved det

Skal du ikke snakke din fødsel igennem med JM. der var en anden herinde som havde et rædselsfødsel første gang, men fik snakket med JM. Hendes nummer 2 blev til en drømmefødsel. Det er ærgerligt at du skulle gå igennem endnu en dårlig fødsel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du godt kan lide vand og tanken om det så kan du jo bede om at komme i kar og så se på det derfra- de fleste der kommer i vand føder ikke decideret i det tror jeg men kommer op senere pga medicinske årsager eller fordi de gerne vil.

Mht afføring så må man vist kun komme i vand hvis man har fået lavement, og skulle du føde i vand tror jeg næppe blodet er så slemt- jeg blødte ca 300 ml og i sådan et kar er der jo MANGE hundrede liter ;)

Men vær opmærksom på at ikke alle kan komme i vand feks pga grønt fostervand, dykkende hjertelyd eller selvfølgelig hvis man får epidural eller vedrop etc.

Hos mig hjalp varme brusebade også - både hjemme og på hospitalet

tak :) Tror jeg vil det så. :) og tak for tippet med varme bade :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skal du ikke snakke din fødsel igennem med JM. der var en anden herinde som havde et rædselsfødsel første gang, men fik snakket med JM. Hendes nummer 2 blev til en drømmefødsel. Det er ærgerligt at du skulle gå igennem endnu en dårlig fødsel.

Har talt det igennem mange gange.. Til efterfødselssamtale med JM , og med psykolog etc, har også egentlig fundet fred med den, men jo tættere dem nye fødsel kommer river det op i ting jo. Men tror og satser på den bliver bedre

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har talt det igennem mange gange.. Til efterfødselssamtale med JM , og med psykolog etc, har også egentlig fundet fred med den, men jo tættere dem nye fødsel kommer river det op i ting jo. Men tror og satser på den bliver bedre

Det håber jeg også for dig :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja magter ikke endnu en rædselsfødsel- men det bestemmer man jo ikke selv.

Jeg tror godt jeg vil fortælle det herinde men ikke til alle venner og familie- synes der er noget magisk i at det for en stund kun er mig og manden der ved det

 

Jeg kan godt forstå at I (i hvert fald for en stund) gerne vil holde det for jer selv. Hvis det kommer dertil, at jeg får en tid til igangsættelse tror jeg faktisk, at vi vil holde det helt for os selv overfor venner og familie. Men det er jo nemt nok at sige nu hvor det ikke er en realitet, men bare spekulationer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

http://www.deppeandthelostsock.com/blog/2015/7/18/9-gode-rd-til-dig-der-skal-p-barselsbesg-9-ting-jeg-ville-nske-mine-besgende-var-klar-over

 

Lige en artikel man kan give videre il sine kommende barselsgæster, (hvis man altså har behov for det) :-)

 

Der er faktisk en del gode punkter. Især den med uanmeldte besøg har manden og jeg snakket en del om. Han har heldigvis allerede sagt, at hvis der er nogen, der bare kommer dumpende (hvad end det er på hospitalet eller hjemme), skal han nok sørge for at sende dem af sted igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er faktisk en del gode punkter. Især den med uanmeldte besøg har manden og jeg snakket en del om. Han har heldigvis allerede sagt, at hvis der er nogen, der bare kommer dumpende (hvad end det er på hospitalet eller hjemme), skal han nok sørge for at sende dem af sted igen :)

 

 

 

Vi er kommet frem til præcis det samme :-) Regner dog ikke med at der er nogen der er så uhensysfulde, men så er der da styr på det.

Vi er ligeledes kommet frem til at dagene på hospitalet er vores, og at der dermed ikke skal komme nogen som helst.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er kommet frem til præcis det samme :-) Regner dog ikke med at der er nogen der er så uhensysfulde, men så er der da styr på det.

Vi er ligeledes kommet frem til at dagene på hospitalet er vores, og at der dermed ikke skal komme nogen som helst.

 

Den sidste snak har vi også haft, og vi ved egentlig ikke helt hvad vi gør endnu. Mandens forældre er nemlig skilt, så selv hvis man holder den til at det kun er forældre, der kommer, er det alligevel seks personer - og det synes vi begge er for mange på én gang, så det vil være over flere omgange.

 

Men jeg tror egentlig, at vi ender med at se, hvordan det er gået med fødslen, og hvordan bettemanden har det når han er kommet ud. Så tager vi den derfra :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den sidste snak har vi også haft, og vi ved egentlig ikke helt hvad vi gør endnu. Mandens forældre er nemlig skilt, så selv hvis man holder den til at det kun er forældre, der kommer, er det alligevel seks personer - og det synes vi begge er for mange på én gang, så det vil være over flere omgange.

 

Men jeg tror egentlig, at vi ender med at se, hvordan det er gået med fødslen, og hvordan bettemanden har det når han er kommet ud. Så tager vi den derfra :)

 

Det lyder som en rigtig god plan :-)

Den eneste grund til at jeg ikke vil have besøg på hospitalet, er simpelthen forholdet til svigermor, kan allerede nu ikke magte tanken om at skulle se hende efter fødsel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som en rigtig god plan :-)

Den eneste grund til at jeg ikke vil have besøg på hospitalet, er simpelthen forholdet til svigermor, kan allerede nu ikke magte tanken om at skulle se hende efter fødsel.

 

Det kan jeg godt følge dig i! Og det er jo også dine, din mands og jeres babys behov, der er de vigtigste - så må folk indordne sig under jeres regler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige præcis, resten kan være underordnet  :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er nogle rigtig gode punkter der :)

der er vist en snak M og jeg skal ha.

Vi har snakket om at uanmeldt besøg på adressen er no go.

min svigermor er rigtig god til bare, at komme dumpende i tide og utide.

Og det er resten af hans familie egentlig også, men tror lige der er de fornuftige nok. Så han har fået afvide, at det er hans opgave at få det skåret ud i pap for især hende.

Men på sygehuset har vi vist aldrig fået talt færdig.

Jeg har sagt, at ingen skal vide at jeg er i fødsel medmindre vandet går midt i deres stue og det er accepteret, men besøgende har vi vist ikke rigtig snakket om.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er nogle rigtig gode punkter der :)

der er vist en snak M og jeg skal ha.

Vi har snakket om at uanmeldt besøg på adressen er no go.

min svigermor er rigtig god til bare, at komme dumpende i tide og utide.

Og det er resten af hans familie egentlig også, men tror lige der er de fornuftige nok. Så han har fået afvide, at det er hans opgave at få det skåret ud i pap for især hende.

Men på sygehuset har vi vist aldrig fået talt færdig.

Jeg har sagt, at ingen skal vide at jeg er i fødsel medmindre vandet går midt i deres stue og det er accepteret, men besøgende har vi vist ikke rigtig snakket om.

 

Det sidste har vi også snakket om, og det er det samme vi er kommet frem til. Der er vist ingen af os der orker, at folk skal have stillet deres nysgerrighed omkring fødslen, mens den stadig er i gang. På det tidspunkt vil vi bare fokusere på det der sker, og når vi så er kommet til hægterne, får folk de gode nyheder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke urolig for uanmeldt besøg.

Sådan er svigermor ikke.

Dog har hun sagt at hvis hun ikke blir inviteret på besøg på et tidspunkt efter hjemkomst,  så kommer hun altså uanmeldt ;-)

Det er så også forståeligt nok :-)

 

Tilgengæld, har jeg sagt ja til at min veninde må komme med til fødslen.

Ved ikke om det var dumt at sige ja.

Men tænker at hvis der nu skulle ske noget uventet, som at føde før tid, eller andet der gør det komplicerede,

Så kontakter jeg hende ikke før det er overstået.

 

Det kan jeg vel godt tillade mig ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke urolig for uanmeldt besøg.

Sådan er svigermor ikke.

Dog har hun sagt at hvis hun ikke blir inviteret på besøg på et tidspunkt efter hjemkomst,  så kommer hun altså uanmeldt ;-)

Det er så også forståeligt nok :-)

 

Tilgengæld, har jeg sagt ja til at min veninde må komme med til fødslen.

Ved ikke om det var dumt at sige ja.

Men tænker at hvis der nu skulle ske noget uventet, som at føde før tid, eller andet der gør det komplicerede,

Så kontakter jeg hende ikke før det er overstået.

 

Det kan jeg vel godt tillade mig ?

 

Ja selvfølgelig kan du tillade dig det, det er jo DIG der skal føde, og ergo, dig der bestemmer :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må ærligt indrømme, at nu hvor den der fødsel står lige for døren, så er jeg begyndt at kolde fødder.. Den ro, og forestilling om at hvis alle andre kan.. kan jeg også, er ved at falde lidt i baggrunden.

 

Er lidt fustreret over det, nu hvor jeg har følt mig så afklaret med hensyn til det.

 

Hvordan har i andre det med det? 

 

På den anden side ved jeg jo godt, at der kommer noget helt fantastisk ud af det.. og så kommer den næste frygt, at der skal ske noget med ham under fødslen.

 

Bekymringer er der godt nok rigeligt af

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker nok lidt for meget på de skide udvidelses veer.. Sidste gang udvidede jeg mig alle 10 cm på omkring 3-4 timer og havde pressetrang, da jeg sad i venteværelset og han var ude en 1/2 time efter vi var på sygehuset.. Og selvom det er fedt nok at have en kort fødsel, så gør det bare så ondt! Og jeg begynder at frygte den tur igen.. Det går så stærkt jeg ikke kan nå at få smertestillende, kunne virkelig godt tænke mig at prøve en epidural..

Men når man er i det, så er man i det og så kommer man jo også igennem det og sikke en fantastisk ting der venter på den anden side :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har det præcis på samme måde.

Sad faktisk og talte om det idag.

Jeg føler mig pludselig slet slet ikke klar til at være så langt henne nu.

Så skræmmende

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker nok lidt for meget på de skide udvidelses veer.. Sidste gang udvidede jeg mig alle 10 cm på omkring 3-4 timer og havde pressetrang, da jeg sad i venteværelset og han var ude en 1/2 time efter vi var på sygehuset.. Og selvom det er fedt nok at have en kort fødsel, så gør det bare så ondt! Og jeg begynder at frygte den tur igen.. Det går så stærkt jeg ikke kan nå at få smertestillende, kunne virkelig godt tænke mig at prøve en epidural..

Men når man er i det, så er man i det og så kommer man jo også igennem det og sikke en fantastisk ting der venter på den anden side :)

 

Jeg har det præcis på samme måde.

Sad faktisk og talte om det idag.

Jeg føler mig pludselig slet slet ikke klar til at være så langt henne nu.

Så skræmmende

 

Har fået snakket lidt med manden om det, og synes jeg er lidt roligere, men slet ikke klar  :wacko

Men igen som Henriette siger, der kommer noget helt fantastisk ud af det, og det er det der skal til. 

 

Jeg er bare samtidig så pisse bange for alle de her medicinske smertestillende ting, og vil helst undgå dem. Det skal nok ende med af jeg hænger i skørterne på en jordemoder og trygler om en epidural ved 2 cm, eller sådan noget  :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har fået snakket lidt med manden om det, og synes jeg er lidt roligere, men slet ikke klar  :wacko

Men igen som Henriette siger, der kommer noget helt fantastisk ud af det, og det er det der skal til. 

 

Jeg er bare samtidig så pisse bange for alle de her medicinske smertestillende ting, og vil helst undgå dem. Det skal nok ende med af jeg hænger i skørterne på en jordemoder og trygler om en epidural ved 2 cm, eller sådan noget  :blush

Men det er jo heller ingen skam at få hjælp til at komme igennem fødselen :) Du skal jo gøre det, der kan gøre det bedst muligt for dig og dit barn :)

 

Kan godt forstå du ikke føler dig klar, har det på samme måde. Er helt bange når jeg vågner om natten for om det ondt i maven der er kunne være veer, det kan jeg slet ikke overskue. Når han holder mig vågen det meste af natten tænker jeg, hvis rytmen for baby er ens i maven og udenfor så får jeg da aldrig sover.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men det er jo heller ingen skam at få hjælp til at komme igennem fødselen :) Du skal jo gøre det, der kan gøre det bedst muligt for dig og dit barn :)

 

Kan godt forstå du ikke føler dig klar, har det på samme måde. Er helt bange når jeg vågner om natten for om det ondt i maven der er kunne være veer, det kan jeg slet ikke overskue. Når han holder mig vågen det meste af natten tænker jeg, hvis rytmen for baby er ens i maven og udenfor så får jeg da aldrig sover.

Har det præcis som du.

Er så bange for at de ting min krop oplever i de her 2 dage, er små tegn.

Jeg kan slet ikke over skue det.

Får næsten lyst til at tude af skræk.

Min mave gør anderledes ondt siden igår.

Min ryg/lænd skaber sig.

Det gør ondt når han bevæger sig.

Det kommer for tæt på nu.

Tror jeg lader være med at føde

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har det præcis som du.

Er så bange for at de ting min krop oplever i de her 2 dage, er små tegn.

Jeg kan slet ikke over skue det.

Får næsten lyst til at tude af skræk.

Min mave gør anderledes ondt siden igår.

Min ryg/lænd skaber sig.

Det gør ondt når han bevæger sig.

Det kommer for tæt på nu.

Tror jeg lader være med at føde

Ha ha ja men tror ikke du kan slippe nu :) Men ja mærker de små forandringer og tænker "åh nej" hvad betyder det nu????

Men skal nok gå det hele. Jeg er sikker på vi kommer godt igennem uanset hvornår det sker.

 

For mig er det os det med jeg har ingen kontrol med det. Hvornår sker det? Har svært ved at lave aftaler fordi jeg ikke ved om jeg ender med at kunne. IHHHH

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER