Nitzen1987

BK's folketingsvalg 2015

Hvilken blok stemmer du på?Hvad stemmer du i morgen?   71 members have voted

  1. 1. Hvilken blok stemmer du på?

    • Rød
      37
    • Blå
      28
    • Ved det ikke
      3
    • Stemmer blankt
      3
  2. 2. Hvilket parti stemmer du på?

    • Enhedslisten
      11
    • SF
      4
    • Alternativet
      4
    • Socialdemokratiet
      13
    • Radikale Venstre
      7
    • Venstre
      7
    • Liberal Alliance
      12
    • Konservative Folkeparti
      3
    • Kristendemokraterne
      6
    • Dansk Folkeparti
      2
    • Stemmer blankt
      2

Please sign in or register to vote in this poll.

101 indlæg i dette emne

Måske læser vi indlæg forskelligt, men i mine øjne er der ikke stor forskel på, at sige, at man ikke forstår, at nogen stemmer på xx parti, og at nogen spørger, en specifik gruppe, hvorfor de stemmer på xx parti.

Jeg læser begge dele som at man er meget uenig med partiet og inviterer "modparten" til at forklare sig (måske samtidig med at man selv står med armene lidt over kors og er pænt sikker på, at man selv har ret).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Apropos det med at have taget en uddannelse, så kan jeg godt blive sådan lidt "Nå ja, du har knoklet og tak for det, men samfundet har til gengæld betalt, så jatak til at du betaler lidt mere tilbage".

Jeg ved godt, at blå blok ikke vil afskaffe skatten ;) Men altså, jeg har da selv taget en lang uddannelse og kan deraf tjene en ok løn, men jeg betaler glædeligt tilsvarende mere i skat af den løn. Jeg er taknemlig over at samfundet har betalt for at jeg kunne tage den uddannelse og hjulpet mig, da jeg ingenting havde, og tilsvarende vil jeg gerne hjælpe andre, der har meget lidt (uanset om de har lidt pga de er under uddannelse, på kh eller af anden grund).

Jeg har det lidt svært med, når fx Søren Pape siger, at vi skal have respekt for dem der arbejder. Jeg har personligt mere respekt for dem, der har lyst til at dele deres indkomst med samfundet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så synes jeg forresten overhovedet ikke, at vi er "i fare for" at få lige mange penge mellem hænderne, hverken med den alm skat eller topskatten. Der ER i mine øjne forskel på Dovne Robert og Johanne S-N. Og der ER i mine øjne forskel på kh og løn. Både i kroner-ører og i liv generelt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så synes jeg forresten overhovedet ikke, at vi er "i fare for" at få lige mange penge mellem hænderne, hverken med den alm skat eller topskatten. Der ER i mine øjne forskel på Dovne Robert og Johanne S-N. Og der ER i mine øjne forskel på kh og løn. Både i kroner-ører og i liv generelt :)

Er så enig med dig.

Det der tit bliver glemt i de her debatter er, at et job er mere end bare økonomi.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Apropos det med at have taget en uddannelse, så kan jeg godt blive sådan lidt "Nå ja, du har knoklet og tak for det, men samfundet har til gengæld betalt, så jatak til at du betaler lidt mere tilbage".

Jeg ved godt, at blå blok ikke vil afskaffe skatten ;) Men altså, jeg har da selv taget en lang uddannelse og kan deraf tjene en ok løn, men jeg betaler glædeligt tilsvarende mere i skat af den løn. Jeg er taknemlig over at samfundet har betalt for at jeg kunne tage den uddannelse og hjulpet mig, da jeg ingenting havde, og tilsvarende vil jeg gerne hjælpe andre, der har meget lidt (uanset om de har lidt pga de er under uddannelse, på kh eller af anden grund).

Jeg har det lidt svært med, når fx Søren Pape siger, at vi skal have respekt for dem der arbejder. Jeg har personligt mere respekt for dem, der har lyst til at dele deres indkomst med samfundet.

Det her minder mig om en diskussion mellem min far og min onkel.

Min onkel og familie har boet i Australien i 7 år, men er lige vendt hjem. Han ville nemlig ikke betale for døtrenes uddannelse dernede, da det ikke var under den skat han betalte der. Men herhjemme brokker han sig over skatten, men er rigtig glad for at slippe for at skulle betale for uddannelserne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er så enig med dig.

Det der tit bliver glemt i de her debatter er, at et job er mere end bare økonomi.

Det kan vi godt blive enige om.

Økonomi er hammer vigtigt. Der skal være råd, ellers duer det ikke. Men hvis man kigger for meget på tal, tror jeg på at man kan overse nogle konsekvenser, der gør det hele meget dyrere på sigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det her minder mig om en diskussion mellem min far og min onkel.

Min onkel og familie har boet i Australien i 7 år, men er lige vendt hjem. Han ville nemlig ikke betale for døtrenes uddannelse dernede, da det ikke var under den skat han betalte der. Men herhjemme brokker han sig over skatten, men er rigtig glad for at slippe for at skulle betale for uddannelserne.

Det ved jeg slet ikke, hvad jeg skal svare på, men jeg bliver nødt til at knytte et par smiley'er :D ;) :blink :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Apropos det med at have taget en uddannelse, så kan jeg godt blive sådan lidt "Nå ja, du har knoklet og tak for det, men samfundet har til gengæld betalt, så jatak til at du betaler lidt mere tilbage".

Jeg ved godt, at blå blok ikke vil afskaffe skatten ;) Men altså, jeg har da selv taget en lang uddannelse og kan deraf tjene en ok løn, men jeg betaler glædeligt tilsvarende mere i skat af den løn. Jeg er taknemlig over at samfundet har betalt for at jeg kunne tage den uddannelse og hjulpet mig, da jeg ingenting havde, og tilsvarende vil jeg gerne hjælpe andre, der har meget lidt (uanset om de har lidt pga de er under uddannelse, på kh eller af anden grund).

Jeg har det lidt svært med, når fx Søren Pape siger, at vi skal have respekt for dem der arbejder. Jeg har personligt mere respekt for dem, der har lyst til at dele deres indkomst med samfundet.

 

Nu findes der jo faktisk rigtig mange mennesker der tager deres uddannelse via en privat virksomhed, som finansierer den, derudover findes der mange selvbetalte uddannelser - bla. på CBS. Som typisk er uddannelser der fører til et job med topskat.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske læser vi indlæg forskelligt, men i mine øjne er der ikke stor forskel på, at sige, at man ikke forstår, at nogen stemmer på xx parti, og at nogen spørger, en specifik gruppe, hvorfor de stemmer på xx parti.

Jeg læser begge dele som at man er meget uenig med partiet og inviterer "modparten" til at forklare sig (måske samtidig med at man selv står med armene lidt over kors og er pænt sikker på, at man selv har ret).

 

Jeg synes faktisk du ligger ordene i munden på mig. For jeg spurgte dem der stemme på Ø (meget direkte i øvrigt) om de ikke ville forklare mig hvorfor, fordi jeg ikke forstår det ud fra deres partiprogram. 

Jeg konkluderer ikke bare at det er mærkeligt at de stemmer som de gør.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes faktisk du ligger ordene i munden på mig. For jeg spurgte dem der stemme på Ø (meget direkte i øvrigt) om de ikke ville forklare mig hvorfor, fordi jeg ikke forstår det ud fra deres partiprogram.

Jeg konkluderer ikke bare at det er mærkeligt at de stemmer som de gør.

Jamen jeg anerkender fuldstændig, at det bare er sådan, jeg har læst det og ikke nødvendigvis sådan, du har ment det. Måske har de, der udtrykte undring overfor en stemme på LA heller ikke konkluderet noget.

Jeg siger bare, at på mig virker det ene ikke mere respektfuldt eller velkomment i debattonen, end det andet. Og sådan kan vi jo være så forskellige.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen jeg anerkender fuldstændig, at det bare er sådan, jeg har læst det og ikke nødvendigvis sådan, du har ment det. Måske har de, der udtrykte undring overfor en stemme på LA heller ikke konkluderet noget.

Jeg siger bare, at på mig virker det ene ikke mere respektfuldt eller velkomment i debattonen, end det andet. Og sådan kan vi jo være så forskellige.

Ja vi er forskellige, det er jeg med på ;) og heldigvis er vi alle det.

Men Mette, du kan altså ikke sige at disse to udsagn er de samme:

Vil du forklare mig hvorfor du stemmer på Ø?

Jeg synes det er mærkeligt at så mange stemmer på LA.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var vist mig der fik sat den diskussion igang og det var egentlig ikke meningen, men jeg fik måske også formuleret mig lidt uheldigt. Jo jeg synes det er skræmmende at så mange stemmer LA fordi deres politik ligger så fjernt fra min egen politiske overbevisning. Når det så er sagt så havde overraskende måske været et bedre og mere "neutralt" ordvalg :) ikke noget ondt sagt om de der stemmer LA, DF, eller et hvilket som helst andet parti, vi er alle forskellige og det er vores politiske overbevisninger selvfølgelig også og det skal der bestemt være plads til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu findes der jo faktisk rigtig mange mennesker der tager deres uddannelse via en privat virksomhed, som finansierer den, derudover findes der mange selvbetalte uddannelser - bla. på CBS. Som typisk er uddannelser der fører til et job med topskat.

Jeg ved ikke, hvordan fordelingen er og hvad "rigtig mange mennesker" dækker over, men om jeg så havde fået min uddannelse 100% financieret af det private (+ i øvrigt selv betalt for privatskole i barndommen og gået privat gymnasium eller lignende), så tror og håber jeg på, at jeg stadig ville have lyst til at betale min (ekstra) slat til samfundet, både fordi alle kan komme i klemme (også mig) og fordi min moral siger god for det.

Og måske er der mange, der selv har betalt deres uddannelse (eller arbejdet for at få andre til at betale den), men i forhold til, hvor mange der har glæde af vores uddannelsessystem, er jeg ikke overbevist om, at det er størstedelen af topskattebetalerne. Der må da i hvert fald være en ok andel af topskatte-betalere, der har gjort brug af det offentlige... Fx vores læger, flere af de kære politikkere (uanset blok...) og alle dem, der har gået i folkeskole og på offentlig ungdomsuddannelse inden de gik ind til det private.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

SÅ blev mit kryds sat :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke, hvordan fordelingen er og hvad "rigtig mange mennesker" dækker over, men om jeg så havde fået min uddannelse 100% financieret af det private (+ i øvrigt selv betalt for privatskole i barndommen og gået privat gymnasium eller lignende), så tror og håber jeg på, at jeg stadig ville have lyst til at betale min (ekstra) slat til samfundet, både fordi alle kan komme i klemme (også mig) og fordi min moral siger god for det.

Og måske er der mange, der selv har betalt deres uddannelse (eller arbejdet for at få andre til at betale den), men i forhold til, hvor mange der har glæde af vores uddannelsessystem, er jeg ikke overbevist om, at det er størstedelen af topskattebetalerne. Der må da i hvert fald være en ok andel af topskatte-betalere, der har gjort brug af det offentlige... Fx vores læger, flere af de kære politikkere (uanset blok...) og alle dem, der har gået i folkeskole og på offentlig ungdomsuddannelse inden de gik ind til det private.

Men der er jo heller ikke nogle der synes vi slet ikke skal betale skat :)

Og der er immervæk forskel på at betale 40% i skat af 600.000 vs 300.000.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja vi er forskellige, det er jeg med på ;) og heldigvis er vi alle det.

Men Mette, du kan altså ikke sige at disse to udsagn er de samme:

Vil du forklare mig hvorfor du stemmer på Ø?

Jeg synes det er mærkeligt at så mange stemmer på LA.

Arh, men nu sagde du lidt mere end det ;)

Alle jer der stemmer på Enhedslisten - I er simpelthen nød til at forklare mig hvorfor?

Fordi nogle knokler og f.eks. skaber deres egen virksomhed, må de så ikke have mere end andre? De har jo selv skabt det?

Må vi ikke eje hver vores ting? Skal man dele alle sine ting med alle?

Skal Danmark vre kommunistisk?

Og jeg synes egentlig ikke, at jeg påstår at det ER, det samme. Jeg synes, jeg har været ret tydelig med, at jeg OPLEVER det ens. Hvis det er glippet, så beklager jeg.

Men jeg opfatter det helt oprigtigt lige kritisk og lige lidt indbydende til at fornuftig debat, hvor man er oprigtigt åben overfor at moderere sin holdning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er der stemt, det blev LA

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men der er jo heller ikke nogle der synes vi slet ikke skal betale skat :)

Og der er immervæk forskel på at betale 40% i skat af 600.000 vs 300.000.

Der er heller ingen, der siger, at vi ikke må eje hver vores ting eller at Danmark skal være kommunistisk ;)

Og ja, vel er der forskel, men det er jo helt subjektivt, om man synes at den forskel er fair eller noget, man har lyst til at vores samfund skal være bundet op på. Det synes jeg, og det kan man så være enig eller uenig i :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arh, men nu sagde du lidt mere end det ;)

Og jeg synes egentlig ikke, at jeg påstår at det ER, det samme. Jeg synes, jeg har været ret tydelig med, at jeg OPLEVER det ens. Hvis det er glippet, så beklager jeg.

Men jeg opfatter det helt oprigtigt lige kritisk og lige lidt indbydende til at fornuftig debat, hvor man er oprigtigt åben overfor at moderere sin holdning :)

Jeg anerkender din opfattelse, og håber du gør med min det samme.

Jeg har ikke mere tid nu, har eksamen kl 12

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg anerkender din opfattelse, og håber du gør med min det samme.

Jeg har ikke mere tid nu, har eksamen kl 12

Det tænker jeg da, jeg gør, når jeg siger, at jeg heller ikke synes, at det er god tone at sige at det er mærkeligt at stemme på nogen (ellers har jeg tabt tråden i, hvad du gerne vil have anerkendt :unsure)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så blev Johanne kommende statsminister af bk :lol

Jeg synes altså det er "sjovt" at flere af de "mindre" partier pt. ligger i top herinde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så blev Johanne kommende statsminister af bk :lol

Jeg synes altså det er "sjovt" at flere af de "mindre" partier pt. ligger i top herinde :)

 

:lol

 

Ja, det er lidt pudsigt. Gad vide hvorfor? (spørger en af dem, der selv har stemt på "BKs statsminister" :D )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:lol

Ja, det er lidt pudsigt. Gad vide hvorfor? (spørger en af dem, der selv har stemt på "BKs statsminister" :D )

Hun kan nå at blive væltet endnu :D

Men ja, gad vide hvad der gør vores "gruppe" anderledes end den generelle befolkning, så "vores valg" falder sådan her ud? :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun kan nå at blive væltet endnu :D

Men ja, gad vide hvad der gør vores "gruppe" anderledes end den generelle befolkning, så "vores valg" falder sådan her ud? :chin:

 

Jeg vil vædde på, at det faktum at her er en pæææænt stor overvægt af kvinder spiller ind ;) Ikke at jeg tror mænd stemmer mere blåt end kvinder, men vi er vist ikke heelt repræsentative herinde :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun kan nå at blive væltet endnu :D

Men ja, gad vide hvad der gør vores "gruppe" anderledes end den generelle befolkning, så "vores valg" falder sådan her ud? :chin:

 

Det er det hun kan :D

 

Ja, det er spørgsmålet? :chin: 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER