SilkeborgBaby

hvad koster det :)

21 indlæg i dette emne

Hej alle I skønne mødre  ^_^

 

Der er sikkert allerede enmer om dette. 

Min mand og jeg har besluttet os for, at prøve næste år. P-pillerne er smidt, og kondomerne er købt  :rolleyes

 

Men jeg har brug for jeres hjælp, hvor meget koster baby om måneden? Gerne mens man er på barsel og når den lille skal i vuggestue/dagpleje  :)

 

Og hvis man må spørge, hvad I fik i barselsdagpenge.

 

Vi har en eller anden forestilling om, at det er pisse dyrt, men hvor dyrt? 

 

 

Håber I vil hjælpe   :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uha vi har ikke regnet ud hvad det koster...

Men så vidt jeg ved koster en institutions plads cirka 3000 om måneden...plus minus alt efter hvad kommune man tilhører. Måske nogen ved det mere præcist ? :-)

I starten brugte vi nok 10 bleer om dagen...nu hvor han er 7 mdr er vi nok i snit på 4 om dagen...hvad ens forbrug bliver afhænger jo både af baby men også hvad ble mærker man bruger...

Vi bruger fra Kiwi, Rema1000 og så fra Fakta...og der er lidt pris forskel plus forskel i antal pr pakke...og så os an på hvad ble str man er i..Vi bruger str 4 nu og der er flere i pakkerne end fx str 1 og 2...hvad priserne er har jeg ik helt styr på fordi jeg går efter det der passer min søn bedst :-)

Så er der jo mme vi bruger den grønne syrnet allomin og bruger nok 1 pakke om ugen cirka nu han får grød og mos også...før det brugte vi ihvertfald 2 pakker om ugen...med 6 flasker i døgnet....

Så kommet der jo andre små ting som d dråber...saltvands dråber hvis de bliver forkølede osv....

Jeg tror dog vi pt hvor vores søn er 7 mdr bruger omkring 200 om ugen på mad bleer vådservietter osv...derudover kommer tøj og legetøj osv...

Men hæng mig ikke helt op på det :-) Har som sagt ikke kigget præcist på bonner :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og det dyreste i starten er self. at man skal anskaffe sig en masse udstyr...seng..puslebord...auto stol..barnevogn osv...tror vi ihvertfald har brugt 20000kr i start udgifter :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Følger lige spændt med her - vil nemlig rigtigt gerne kunne lægge et realistisk budget til, når baby kommer om 10 uger :)

 

Jeg forestiller mig umiddelbart, at baby i starten koster ca DKK 1.000,- pr. måned i 'almindelig drift', hehe :D Altså, bleer, ammeindlæg, mme mv. Sådanne poster, der normalt ville gå ind under mad og husholdning i ens budget. Hvis I har andre tal, hører jeg dem meget gerne!! :)

 

Derudover tænker jeg, at jeg vil sætte mindst DKK 1.000,- af hver måned til 'baby shopping'. Hermed mener jeg nyt tøj (de vokser jo hurtigt, de små krabater), legetøj, nyt udstyr mv. Nogle ting er jo ret billige, mens andre ting er ret dyre. Så her vil jeg rigtigt gerne høre om andres erfaringer :)

 

Vuggestue koster knap DKK 3.500,- pr. måned i Københavns kommune.

 

Barselsdagpenge er lidt over DKK 4.000,- pr. uge.

 

Og så får man jo ca. DKK 4.000,- i børnepenge (jubiiii) pr. kvartal.

 

Til sidst kan man overveje at bruge et lille beløb hver måned på en børneopsparing :)

 

PS. Ja, som Girly siger, så ligger alt dette ud over start udgifterne. Her ender vi snildt på DKK 25.000,- :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har både købt nyt og brugt udstyr så vi har nok brugt ca 10-12000kr.

Luna var flaskebarn efter 8uger, så der var både udgift til bleer og mme.

Liff er ammebarn så pt. Er der kun udgifter til bleer og ammeindlæg.

På en måned koster hun nok ca 300kr

Dagpleje koster 2325kr hos os... så der stiger udgiften betydeligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Endnu en tilføjelse så kommer det også meget an på om man arver fra nogen...køber brugt....går op i mærkevarer...og om man får dyre gaver...og man selv kan sy,strikke osv...

Vi er ikke kreative og vi får heller ikke dyre gaver...vi har købt meget brugt og kun mærkevarer brugt...de ting vi har købt fra ny er baby alarm...en smule tøj bla. fra H&M...eller på udalg...

Barnevogn har vi valgt en ny...den første auto stol har vi købt brugt...Først her ved stol nr 2 vi har valgt at købe ny (dyr)...men fordi den kan det vi ønsker og fordi vi venter barn nr 2 og regner med at genbruge den ;-) og så er stolen ikke på brugt markedet endnu da den er ret ny på markedet...

Det var lige lidt mere for at du kan få bedre fornemmelse af det :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, mht udstyr INDEN baby kommer, så er denne liste meget god, synes jeg: http://www.babyklar.dk/babyudstyr/huskeliste-baby.html

Vores passer i hvert fald meget godt :) Men rigtigt mange af punkterne kan man variere både op og ned ved at vælge lækre designting eller billige arvesager :)

 

Der hvor jeg står på bar bund, er den efterfølgende 'drift' :) Dette kommer sikkert igen rigtigt meget an på, hvilken type tøj og udstyr man ønsker (nyt, design eller fx brugt). Men kom meget gerne med bud på jeres ca forbrug (pr måned) de første års tid (tror nok, at de børn bare bliver dyrere med tiden, hehe :D) Personligt elsker jeg nye, lækre, design sager :P Men jeg må også sande, at det vil budgettet slet ikke kunne holde til. Så en eller anden middelvej mellem nyt og lækkert, nyt og billigt, og brugt må være vejen frem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu får im en del medicin, som vi har skullet søge tilskud til. Men jeg vil sige 13 mdr gammel og uden medicin bruger vi 600 kr om mdr på ham. Jeg ammer og vi køber libero på tilbud. Næste str autostol bliver taget for børnepenge. Im går i en del brugt tøj, men har valgt at prioritere fx at uv-dragten er fra ny.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så er vi begge studerende, så vi får udbetalt 11000 tilsammen om mdr. Dagpleje kommer til at koste 500 kr pga friplads

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh, det synes jeg er er svært spørgsmål :chin:

Dagpleje/vuggestue priser kan du sikkert finde på din kommunes hjemmeside. På siden for vores kommune, kan man også udregne, om man kan få fripladstilskud :) Vi giver pt. 2650 om måneden for dagpleje, fordi vi ikke får fripladstilskud, men da jeg var på su, var vi helt nede på 800-noget om måneden. Når min dreng skal i børnehave til august, ryger vi vist ned på 1400-noget, fordi børnehave er billigere + vi får tilskud igen, fordi jeg er blevet arbejdsløs. Når vores kommende lillesøster forhåbentlig starter i vuggestue, koster det vist knap 4000 om måneden (+ prisen for sønnikes børnehave), men der kan man så få noget søskenderabat, og måske fripladstilskud afhængigt af om jeg har fået job til den tid.

Udstyr, det kommer jo vildt meget an på, om I vil købe brugt eller nyt, om I er gode til at surfe tilbud, om det skal være bestemte mærker osv. Jeg har efterhånden glemt, hvor meget vi brugte i "startkapital", men med barnevogn til 10.000, madrasser, garderobeskab, maling til børneværelse, tremmeseng, puslekommode osv, så tror jeg måske at 30.000 er et realistisk bud. Jeg tror i hvert fald ikke, det var mindre end det. Vi købte en del på tilbud, men generelt mest nyt og stort set i det mærke eller "luksusvariant", som vi havde lyst til.

Her til baby nr 2 skulle vi have barnevogn igen (fordi den gamle blev stjålet), og valgte en til 9000. Der kom vi i alt af med 21.000 for diverse ting i babysam, og har også købt noget løst ved siden af. Men i de penge ligger der også ting, der ikke er strengt nødvendige, men som vi gerne ville have til nr 2, og ikke havde til vores første, såsom kravlegård og bedsidecrib.

Børnepenge har vi sat på en seperat konto, og så har vi taget af den, når vi skulle købe tøj, sko og nyt udstyr. For det meste løb det vist ok rundt sådan for os, men igen afhænger det meget af, hvad man vil have.

Der er jo også sådan noget som dåb/navngivningsfest, hvis I vil holde det. Det koster, til gengæld får man måske nogle ting i gave, så økonomisk kan det lissom gå "begge veje".

Forbrug om måneden, hmmm.... Vores dreng er næsten 3, så hans forbrug har jo været integreret i budgettet længe :D Men altså, vi vasker i hvert fald betydeligt oftere tøj nu, end før vi fik barn. Vi køber nok også lidt mere mad, men jeg tror ikke det er meget, jeg tror snarere, at vi smider mindre ud nu, end før vi fik ham ;) Men vi prioriterer nok mad mere nu, og køber flere grøntsager og mere "ordentlig" mad (men også oftere take-away til de travle dage :blush) Så madplanen er også steget. Han blev ammet, så vi havde ingen udgifter til MME. Bleer, der brugte vi stof det første år (næsten), så der var ingen fast udgift til bleindkøb, til gengæld var der højere vaskeudgift. Nu bruger vi Remas, de koster vistnok ca 1 kr pr ble... Hvor mange bleer, baby bruger i døgnet er nok ret forskelligt, men jeg vil tro at 7 er fornuftigt at regne med, når de får fast føde. Indtil da kan det godt være mere, hvis det er en lille superskider ;)

Mit bedste råd er nok, at du/I forsøger at lave en liste med alt, hvad I kan komme i tanke om at bruge penge på, og så prøve at finde priser på præcis den variant, som I gerne vil have. - og så læg et par tusind oveni det samlede beløb, du får frem ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barselsdagpenge satsen er forresten på max 4135 om ugen (827 om dagen), men kan være mindre, hvis du fx er nyuddannet på dimmitend-sats.

Børnepenge er vistnok ca 4400 i kvartalet indtil barnet bliver 3, så falder det til ca 3500, tror jeg det er :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænker umiddelbart at det kommer rigtig meget an på hvad man prioritere, hvor man handler osv.

Må indrømme vi ikke har lagt noget budget andet end at vi har øremærket nogen penge til dåb allerede...

Jeg har så vidt muligt gået efter lækre mærker i tøj osv og helst øko uden at være fanatisk, til gengæld er det meste købt på lagersalg eller super udsalg og derfor har det grnnemsnitligt ikke kostet mere end H&M. Vores Emmaljunga kombivogn fandt vi på tilbud til omkring 4800 og seng og puslebord har svigermor sat sig på at give

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg læste på et tidspunkt hvor DR havde lavet en udregning, at det første år koster et barn 40.000kr (første barn). Det er start udstyr, tøj, bleer og at man bruger mere vand, varme og el.

Køb brugt! Vi har købt alt brugt, da det er sindssygt hvad tingene koster bare fordi der står baby på.

Jeg går ikke op i mærker, da jeg synes det er ligegyldigt hvad der står i nakken, så længe det er pænt. Fx er Bilkas 808 nogle af de bedste natdragter og i økologisk bomuld.

Med Kiwi- kort får man hver 4. pakke libero gratis, så ryger de ned i en pris som kan være med i forhold til de billige mærker - men bleer et smag kg behag. Her passer libero indtilvidere bedst til ham.

Hvis du vil have en ny barnevogn kan du nemt komme op på 10-12.000kr. De fås brugte i god stand til til 3000 i samme mærke.

Så det kommer meget an på hvad du er til

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

JustMe er det bare mig, eller har I korte måneder hos dig? Jeg kan ikke rigtig få regnestykket til at gå op :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Leah (nr 2) kostede under 500kr i anskaffelse fordi jeg havde alt fra den store.

Har købt to flasker, og fået 4.. Har deruder købt en brugt pusleplade.

Hun koster så bleer og mme.. det er omkring 500kr i måneden, hun er 8 uger. Det stiger lidt hele tiden, da hun jo spiser mere og mere :)

Min store pigede kostede "børnenepengene" + 5-6000kr i anskaffelse.

Jeg elsker at finde tilbud, gå på lagersalg og købe brugt :) det kan spare mange penge i anskaffelse!!

Udover det, kan man spare en del på kun at købe nødvendige ting og købe tingene når der er behov. Med min store pige havde jeg fx alt for meget tøj!! Så meget så min lille pige, går i nyt tøj hun har arvet fra storesøster!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1000 tak for alle jeres svar  :loveshower

 

Vi er helt oppe at køre, max en 1000,- i måneden det første år, (uden tøj og sådan) er MEGET billigere end vi havde regnet med  :7himmel

 

Vi sparer en 60.000 op, inden pb går i gang til udstyr, tøj til baby (str. 50-56 og lidt 62-68) , tøj til mig og privat jordmoder, det er der styr på. Vi er begge meget enige om, at det meste skal være nyt, og så må vi j spare op til det.  ^_^

 

Vi har tænkt os, at holde babyshower, og ønske os en del, synes det er vildt dumt, at få udstyr og sådan i dåbsgaver når baby ER født.  ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Leah (nr 2) kostede under 500kr i anskaffelse fordi jeg havde alt fra den store.

Har købt to flasker, og fået 4.. Har deruder købt en brugt pusleplade.

Hun koster så bleer og mme.. det er omkring 500kr i måneden, hun er 8 uger. Det stiger lidt hele tiden, da hun jo spiser mere og mere :)

Min store pigede kostede "børnenepengene" + 5-6000kr i anskaffelse.

Jeg elsker at finde tilbud, gå på lagersalg og købe brugt :) det kan spare mange penge i anskaffelse!!

Udover det, kan man spare en del på kun at købe nødvendige ting og købe tingene når der er behov. Med min store pige havde jeg fx alt for meget tøj!! Så meget så min lille pige, går i nyt tøj hun har arvet fra storesøster!!

Ja, man kan nok hurtigt, komme til at, købe en masse tøj :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ork med 60.000 får I vist ingen problemer! :o Medmindre måske I har tænkt jer, at baby skal iklædes Ralph Lauren og Tommy Hilfiger hver dag, så måske ;) Men ellers er det da et flot budget!

Nogle ting har man ikke nødvendigvis brug for, før baby er nogle måneder, og det er de ting, jeg tænker, at man kan ønske sig i dåbsgave :) Det kan fx være højstol, voksipose, barnevognssele, flyverdragt til kommende vinter, bestik, kop og børnetallerken. Det nød vi i hvert fald godt af :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ork med 60.000 får I vist ingen problemer! :o Medmindre måske I har tænkt jer, at baby skal iklædes Ralph Lauren og Tommy Hilfiger hver dag, så måske ;) Men ellers er det da et flot budget!

Nogle ting har man ikke nødvendigvis brug for, før baby er nogle måneder, og det er de ting, jeg tænker, at man kan ønske sig i dåbsgave :) Det kan fx være højstol, voksipose, barnevognssele, flyverdragt til kommende vinter, bestik, kop og børnetallerken. Det nød vi i hvert fald godt af :)

 

Haha nej til mærketøj hver dag  :D Men jeg kunne godt finde på, at købe en lille et eller andet til en fødselsdag eller nytår. 

 

Ja okay :) der er det måske godt nok, at få til dåben :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå så giver det mere mening :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi giver 3000 kr om måneden for vuggestue - og betaler 12 måneder om året. Det mest normale er vist at juli er betalingsfri, men ikke i vores vuggestue. Ellers bruger vi penge på bleer (vi bruger dem fra Aldi - ca. 1 kr pr. ble og vi bruger 5-6 stykker om dagen i gennemsnit), skumklude (ca en pakke om ugen), mad osv. til daglig. Elliot har børneeksem, så vi bruger vel omkring 100 kr om måneden på cremer..

 

Jeg blev overrasket over hvor dyrt det er at købe sko, regntøj, termotøj, flyverdragt osv. når de går i vuggestue.. Vi har lige givet 599 for et par sandaler til herren. Derudover har han et par sneakers og et par andre sko.. Vi arver heldigvis en del, men de sandaler vi arvede passede f.eks. ikke så godt på hans tykke fod.. :lol

 

Autostol har vi også 2 af - det var bare nemmest og mest praktisk.. Men det var da også lige 8000 brugt på en formiddag. Og så har vi købt klapvogn og løbevogn. Begge dele købte vi brugt - så det var ikke så dyrt. 

 

Derudover går vi til svømning (600 kr for 10 gange), har årskort til zoo og sæsonkort til Fårup. Men det er jo luksusting, som man ikke behøver :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER