lpd

Husmor/tips og tricks/sparetråden

35 indlæg i dette emne

Skal vi have sådan en?

Jeg ved ikke om der findes en i andre forumkategorier, synes jeg har kigget, så beklager hvis der allerede er en!

Den er tiltænkt som gode tips og tricks, rengøringsråd, spareråd osv.

 

Jeg har fundet ud af, at vores opvasker vasker langt bedre, hvis vi kun bruger en halv opvasketab ;-) win win for økonomi og miljø!

 

Jeg har desuden et husmorspørgsmål: vores nye vaskemaskine har ikke et program på 30 gr, som vi normalt ellers vasker almindeligt ikke-plettet tøj. Den har så et program på 20 gr. i stedet, og jeg har læst mig frem til, at det sagtens kan bruges, såfremt man bruger vaskemiddel der har enzymer der kan opløses i kold vask. Jeg har indtil videre kun kunne finde Ariel, men der er jo parfume i og det er dyrt. Er der nogle af jer der kender et parfumefrit vaskemiddel der kan bruges? Jeg har kigget på Neutral og REMA 1000's parfumefri vaskemiddel (både pulver og flydende).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

God ide :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Citron og cola er fantastisk at rengøre toilet med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor fedt I er med på det :D den med citron og cola må jeg prøve. Vi har sådan en grim rand lige kanten hvor vandet når til :( 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Eddike er suverænt til at rengører badeværelset/fjerne kalk med! Virker hver gang her :)

Udover det, så stiller vi små glas med rengøringsmiddel i rundt i lejligheden imens vi lufter ud, om fredagen (vi lufter ud hver dag,bare hver fredag med duft), så dufter der så friskt :)

Vi har små eddikeglas i køkkenet til at suge det værste fedt og røg op - det virker bare! :)

Bagepulver på vores gulvtæpper inden vi støvsuger dem. Så kommer farven tilbage i dem.

Øh... Jeg har en masse, jeg kan bare ikke huske dem alle nu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En lille smule eddike, sæbe og vand i gryderne og lad dem stå natten over så er al mad nemt at fjerne uden at skulle skure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gryder med meget fastbrændt mad skal stå med vand og en opvasketabs i, så er det lige til at fjerne efter en nat :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Eddike som skyllemiddel. Fjerne sved og røglugt og giver tøj blødhed som skyllemiddel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh, jeg er slet ikke særlig husmor-agtig. Men jeg ved at ketchup er fantastisk til at pudse sølvtøj med :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skal vi have sådan en?

Jeg ved ikke om der findes en i andre forumkategorier, synes jeg har kigget, så beklager hvis der allerede er en!

Den er tiltænkt som gode tips og tricks, rengøringsråd, spareråd osv.

Jeg har fundet ud af, at vores opvasker vasker langt bedre, hvis vi kun bruger en halv opvasketab ;-) win win for økonomi og miljø!

Jeg har desuden et husmorspørgsmål: vores nye vaskemaskine har ikke et program på 30 gr, som vi normalt ellers vasker almindeligt ikke-plettet tøj. Den har så et program på 20 gr. i stedet, og jeg har læst mig frem til, at det sagtens kan bruges, såfremt man bruger vaskemiddel der har enzymer der kan opløses i kold vask. Jeg har indtil videre kun kunne finde Ariel, men der er jo parfume i og det er dyrt. Er der nogle af jer der kender et parfumefrit vaskemiddel der kan bruges? Jeg har kigget på Neutral og REMA 1000's parfumefri vaskemiddel (både pulver og flydende).

https://irma.dk/husholdning/rengoering-og-rens/vaskemidler/koldtvands-maskinvask-5700382602674 Sådan noget? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Tak, det er da lige netop sådan noget. Men føj det er dyrt!

Jeps... <_< Det kan dog godt betale sig at holde øje med Irmas hjemmeside - de har med mellemrum 2-for-1-kampagner på Tusindfryd-produkterne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nogen gode råd mod myrer ? Vi har smidt kaffegrums og ellers prøvet med gær opløst i vand...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nogen gode råd mod myrer ? Vi har smidt kaffegrums og ellers prøvet med gær opløst i vand...

En blanding af kartoffelmel og flormelis.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nogen gode råd mod myrer ? Vi har smidt kaffegrums og ellers prøvet med gær opløst i vand...

Kogende vand i myreboet

Har også hørt om kanel, men ikke afprøvet det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nogen gode råd mod myrer ? Vi har smidt kaffegrums og ellers prøvet med gær opløst i vand...

 

En blanding af flormelis og bagepulver/natron 50/50. Det strøes ud i nogle striber langs med de spor myrerne sædvanligvis færdes i.

Flormelis'en fungerer som lokkemiddel og myrer elsker jo sukker, men de kan dog ikke skelne melis'en fra bagepulveret/natronen. Bagepulveret/natronen har den funktion at den skummer op ved kontakt med væske og varme, så det vil slå myrerne ihjel og ikke bare dem som du ser på overfladen. De henter det ned i boet og bruger det til at brødføde både larver og andre myrer i boet, så det er meget effektivt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for råd vi må lige prøve om noget kunne virke her ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Eddike som skyllemiddel. Fjerne sved og røglugt og giver tøj blødhed som skyllemiddel :)

Hvilken eddike?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvilken eddike?

Almindelig lager eddike :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Neeej, ufarvet eddike. Den brune eddike indeholder sukker :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak, det er da lige netop sådan noget. Men føj det er dyrt!

post-5094-0-14676000-1437917628_thumb.jp

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Neeej, ufarvet eddike. Den brune eddike indeholder sukker :)

Jeg har brugt den brune uden problemer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har brugt den brune uden problemer :)

 

Jeg har også altid brugt den brune, men jeg har fornylig læst et sted, at sukkeret i eddiken er skadeligt for vaskemaskinen - og derfor skal man bruge den der er ufarvet. :D 

Selvom jeg dog aldrig har oplevet problemet hverken med tøj eller maskine....... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også altid brugt den brune, men jeg har fornylig læst et sted, at sukkeret i eddiken er skadeligt for vaskemaskinen - og derfor skal man bruge den der er ufarvet. :D

Selvom jeg dog aldrig har oplevet problemet hverken med tøj eller maskine.......

Jeg vil nu bruge den brune igen uden skrupler. Så tit bruger jeg det ikke, at det på nogen måde kan skade.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis i farver hår hjemme selv, så når i blander hårfarven sammen så kom balsam i samtidig (i selve blandingen). En frisør fortalte mig at det gjorde at det ikke var så hårdt for håret + at der var mere til at fordele i håret..

Det skulle umiddelbart ikke have indflydelse på hvordan håret optager farven -jeg har aldrig haft problemer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER