Unknown

Slettes

9 indlæg i dette emne

Slettes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ok, jeg er ikke ekspert, så tag det med et gran salt, men såvidt jeg har forstået:

- Du har ret til 46 ugers barsel efter du har født. Heraf er 14 øremærket til dig, og 32 kan din mand evt tage (hvis han har ret til barsel. Ikke hvis han fx er på su og får ydelse derfra).

- Hvis din aftale med arbejde er, at du kan få løn under barsel, så giver det ikke flere ugers barsel til dig, til gengæld kan din arbejdsgiver få dine dagpenge i refusion. Dvs, hvis du få barsel med løn i 12 uger, så får din arbejdsgiver til gengæld "dine" barselsdagpenge i de 12 uger - så de skal reelt kun betale forskellen mellem dagpengene og lønnen.

- Hvis du er i job og/eller har ret til arbejdsløshedsdagpenge, så har du også ret til barselsdagpenge (og du kan vist også have ret til det via nogle andre kriterier, tror jeg nok), men du kan kun få dem, så længe du holder barsel. Så hvis du vender tilbage til job inden de resterende 18 uger er gået, så stopper du også med at få barselsdagpenge der (men får jo så løn istedet).

- Evt. resterende barsel kan afholdes efter aftale med arbejdsgiveren indtil barnet bliver 9 år.

- Jeg vil mene, at det er din arbejdsgiver, der skal melde din barsel til udbetaling Danmark og så får du en blanket fra dem, som du skal udfylde (sådan var det i hvert fald for mig, bortset fra at det var min a-kasse, der indberettede barsel til udbetaling Danmark fordi jeg er arbejdsløs). Det kan de selvfølgelig kun, hvis du har meldt til dit arbejde, at du skal på barsel, men det tænker jeg, at du har ;)

- Der er forskellige satser for barselsdagpenge. Du kan max få 4135 om ugen (827 om dagen X 5 dage), men du kan også få mindre, hvis du fx er nyuddannet arbejdsløs på dimmitendsats. Hvis du er vant til at få løn, vil jeg dog tro, at du er berettiget til højeste sats, altså 4135 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skal bare være OBS på, at der skal være minimum 8 ugers barselsdagpenge tilbage Før du kan gemme dem og bruge dem senere, alt derunder er tabt :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Du skal bare være OBS på, at der skal være minimum 8 ugers barselsdagpenge tilbage Før du kan gemme dem og bruge dem senere, alt derunder er tabt :(

Er du sikkert på det? Jeg kan ikke umiddelbart finde noget om det og jeg har lidt tilbage fra både Liv og Ronja jeg regnet med at kunne bruge senere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er du sikkert på det? Jeg kan ikke umiddelbart finde noget om det og jeg har lidt tilbage fra både Liv og Ronja jeg regnet med at kunne bruge senere.

Det stod i mine barsel barselspapirer da jeg udfyldte dem og også da de kom retur til bekræftelse efter de havde vendt vores lønkontor. Jeg var heller ikke selv klar over det, før jeg så det på de papirer.

Jeg ser lige om jeg kan sakse det stykke ud fra mine papirer når jeg kommer til en PC :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er du sikkert på det? Jeg kan ikke umiddelbart finde noget om det og jeg har lidt tilbage fra både Liv og Ronja jeg regnet med at kunne bruge senere.

 

Jeg kender en, der pt er i færd med at holde 4 ugers udskudt barsel i forlængelse af sin ferie.... hmmm..... :unsure Kan det være at reglerne er forskellige afhængige af hvor man bor, hvilken arbejdsgiver man har, og hvornår barnet er født? :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender en, der pt er i færd med at holde 4 ugers udskudt barsel i forlængelse af sin ferie.... hmmm..... :unsure Kan det være at reglerne er forskellige afhængige af hvor man bor, hvilken arbejdsgiver man har, og hvornår barnet er født? :chin:

Så skal det være overenskomsten der gør udslaget ;) Årstiden for fødsel osv. Vil ikke kunne have indflydelse, tænker jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så skal det være overenskomsten der gør udslaget ;) Årstiden for fødsel osv. Vil ikke kunne have indflydelse, tænker jeg :)

Overenskomsten lyder som en god forklaring :) Tænkte nu heller ikke årstiden ;) Men mere årstallet. Hende jeg kender, der holder barsel nu har født i 2010 - det kunne jo være, at reglerne er ændret siden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER