FruOvervejelse

Flaskebarn

44 indlæg i dette emne

A er nu officielt flaskebarn, så nu vil jeg gerne høre alle jeres tips og tricks.

Hvilket udstyr er godt, hvad gør I på farten, har I særlige flaskevarmere, hvad gør I om natten etc? Skyd gerne løs med alle erfaringer og tricks :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

A er nu officielt flaskebarn, så nu vil jeg gerne høre alle jeres tips og tricks.

Hvilket udstyr er godt, hvad gør I på farten, har I særlige flaskevarmere, hvad gør I om natten etc? Skyd gerne løs med alle erfaringer og tricks :)

Vil gerne dele mine erfaringer :)

Vi brugte mam flasker. Dem kan man sterilisere uden nogen specielt udstyr i mikro ovnen. Super nemt :)

På farten havde vi en 0,5 l termoflaske og en beholder til pulver, der var målt af. Og så lidt kold kogt vand i flaskerne, så de bare skulle suppleres med det varme vand i termokanden for at blive lun og pulver i.

Vi havde altid en kande kold kogt vand i køleskabet, der var klar til at lune i mikroen. Og vi gjorde det samme om natten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger pigeon flasker. Det er rent tilfældigt at det var sådan en vi havde fået i en gratis kasse og suttehoveder mindede om ammebrik. Mit råd må være flaske mærke som fx suttemærker hvis han bruger mam eller avent.

Hav nok flasker! Og sørg gerne for det er de store til 240 ml plus. Vi har kun 2 og nu hun spiser store portioner er det mega træls at løbe tør.

Få flasker der kan steriliseres i mikroovnen og en mikroovns sterilisator = sååå meget nemmere liv.

Vi har altid flasker med kogt koldt vand i køleskabet vi lige kan smide i mikroen og blande med pulver.

Jeg bruger drikkeklar brikker om natten. En der er hældt i flasken i køleskabet så den bare skal i mikroen om natten - låg på - ryste - bum mad. Det er mest af alt af dovenskab ;)

Når vi er ude har jeg gerne en godt opvarmet brik mælk i flaske med i termolommen på min pusletaske - så kan alle former for gråd stoppes fluks ;)

Derudover har jeg det kogte vand der er afmålt med i flasker og mit pulver i en bøtte med pose omkring i tasken. De fleste steder har en mikroovn man hurtigt kan lune den i :)

Overvejede en termolomme til - men nu er Mie så stor jeg dropper det. Hvis næste barn også er flaskebarn skal jeg helt sikkert have flere større flasker og en ekstra termolomme. Og evt en lille termoflaske med kogtvand der er varmt med rundt så man som Anita kan mikse det kolde og varme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger pigeon flasker. Det er rent tilfældigt at det var sådan en vi havde fået i en gratis kasse og suttehoveder mindede om ammebrik. Mit råd må være flaske mærke som fx suttemærker hvis han bruger mam eller avent.

Hav nok flasker! Og sørg gerne for det er de store til 240 ml plus. Vi har kun 2 og nu hun spiser store portioner er det mega træls at løbe tør.

Få flasker der kan steriliseres i mikroovnen og en mikroovns sterilisator = sååå meget nemmere liv.

Vi har altid flasker med kogt koldt vand i køleskabet vi lige kan smide i mikroen og blande med pulver.

Jeg bruger drikkeklar brikker om natten. En der er hældt i flasken i køleskabet så den bare skal i mikroen om natten - låg på - ryste - bum mad. Det er mest af alt af dovenskab ;)

Når vi er ude har jeg gerne en godt opvarmet brik mælk i flaske med i termolommen på min pusletaske - så kan alle former for gråd stoppes fluks ;)

Derudover har jeg det kogte vand der er afmålt med i flasker og mit pulver i en bøtte med pose omkring i tasken. De fleste steder har en mikroovn man hurtigt kan lune den i :)

Overvejede en termolomme til - men nu er Mie så stor jeg dropper det. Hvis næste barn også er flaskebarn skal jeg helt sikkert have flere større flasker og en ekstra termolomme. Og evt en lille termoflaske med kogtvand der er varmt med rundt så man som Anita kan mikse det kolde og varme :)

:ditto på stort set det hele. Undtagen at jeg har brugt brikker når vi har været ude og afmålt pulver om natten (jeg havde sådan en pulverdispenser fra pigeon, den var guld værd)!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har mange flasker..Både små og store for gider ikke vaske og rense/koge hele tiden...vi kan sterilisere i mikro 6 flasker ad gangen i sådan en sterilisation. ..vi bruger avent fordi jeg sidst år kunne købe en ordentlig stak billigt brugt og samtidig fik et par nye ubrugte af en kollega..

De gange vi har sku bruge lunt vand med det samme vi kom nogen steder der har vi varmet lidt ekstra i mikro hjemmefra...så passer temperatur når vi kommer frem hvor vi nu skal hen :-) ellers har vi ku låne mikro de steder vi har været :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pulverdispenser var den bedste investering. Vi brugte den døgnet rundt - så var det hurtigt lige at lave en flaske. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi endte også som flaskebarn, og synes faktisk aldrig det har været besværligt, og L har været meget (alt er relativt) med på farten :)

Jeg har haft (har) 6 flasker MAM anti colic flasker 260 ml.

De er smarte fordi de kan steriliseres i mikrobølgeovnen uden ekstra udstyr.

Første har vi rengjort det hele i sæbevand, skyllet med koldt vand og alle 6 flasker skal bare have 8 min i mikroen (husk for gudsskyld vand i flaskerne (står på vejledningen), men i et øjeblik ramt af ammehjerne glemte jeg det, det er mikroen altså ikke glad for :p)

Vi har haft to tupperware vandflasker 0,5 l med kogt koldt vand i køleskabet (til hun var 6 mdr så er det ikke kogt mere).

Så når hun skulle have en flaske så var det nemt at hælde i en sutteflaske varme i minkroen og hælde pulver i.

Vi har haft en bøtte der passede med en pose pulver til at stå på en hylde over mikroen og så har vi bare målt af pr gang.

Når vi var/er på farten havde jeg et par sutteflasker med, (endnu en fordel ved ikke at bruge udstyr for at sterilisere dem i mikroen, for havde man adgang til sådan en så gjorde det ikke så meget man ikke havde flasker nok med, f.eks hvis vi var hos mine forældre) - nu var L også sådan en der småspiste meget, så det var mange små måltider på en dag = mange flasker :)

Hvis jeg skulle afsted uden at være sikker på en mikro, så havde jeg en lille termoflaske med, med koget varmt vand, og så blandende jeg bare så det var tilpas varm. Om vinteren blev flasken dog hurtig kold, mens hun spiste (ja vi var ofte ude i hundeklubben fx) jeg har siden hen fundet ud af at bystroom har en flasketermoholder, den vil være smart at have omkring hvis man sidder ude og det er koldt, så kan den holde sig varm længere :)

Om natten har hun kun fået en flaske, en sjælldent gang i mellem to og i starten sov hun jo faktisk igennem om natten, op til 9 timer.

Men ellers havde jeg en flaske stående i køleskabet afmålt med vand, nem at stoppe i mikroen i x antal sek og så bare hælde pulver i (de der afmålte bøtter er klart smarte, men vi har ikke haft dem, kan dig godt se det smarte i dem også til farten. MAM har sådan nogen med flere rum i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ked af at høre at det ikke gik med fuldamning for dig, men det vigtigste er at A bliver mæt og glad, det var i hvert fald min holdning da jeg gik over på flasken... :)

Vi bruger avent og det er fordi det var de flasker jeg havde fået foræret i gave ifm et køb jeg gjorde på nettet.. Men de fungerer også fint.

Jeg rengører med sæbe og vand og derefter i en gryde hvor de koger i 5-8 minutter, derefter fyldes de med afkølet kogt vand og så i køleskabet så de er klar. Jeg har sådan en termokander fra by stroom, den holder vand varmt i op til 3-4 timer. Jeg har lige investeret i en termoflaske fra primus så jeg er sikker på at have nok varmt vand til når man skal på tur, vi skal fx i Djurs sommerland på lørdag, og der gider jeg ikke bøvle med at lede efter en microovn for at varme en flaske. Dertil har jeg afkølet vand med til at blande...

Min næste investering bliver sådan en dispenser til at dosere pulveret :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søster var glad for at have en flaskevarmer på værelset, og hun havde en flaske med en varmedims i til nødsituationer på farten (dyrt i drift, så ikke til hverdagsbrug:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har brugt Tommee Tippee flasker og har også købt dem denne gang.. Vi koger vand og hælder i flasker og stiller i køleskab, så der er vand klar.. Det varmer vi i mikroovn og tilsætter pulver fra gang til gang.. Jeg har aldrig brugt flaskevarmer eller haft kogende vand med i termoflaske.. Der har stort set altid været en mikro ovn som jeg kunne bruge.. Og så har ingen af mine været vilde med det færdiglavede i brikker, ved ikke hvorfor for jeg synes det er smart, men de ville ikke have det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger Philips Avent flasker, og vi har vel 14 stykker - jeg er kæmpe fan af, at jeg ikke skal stå i køkkenet dagligt med dem, så jeg kan godt nøjes med at rengøre flasker hver anden dag, skønt. Vi har købt en sterilisator fra Avent, og den er guld værd! Vores mikroovn er for lille, så det er en elektrisk:)

Jeg koger vand og hælder det i flaskerne til det kommende døgn, og stiller dem så i køleskabet - så skal de bare i mikroovnen i 30 sekunder, så er de klar. Så har vi en doseringsbøtte med 3 rum, og det er så dejligt til når det skal gå ekstra stærkt eller når vi er på farten.

Når vi skal ud har jeg altid en flaske koldt vand, meget varmt vand i en thermobeholder og en tom flaske, så kan der blandes nemt:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for alle jeres input! Jeg havde ikke tænkt på, at man kunne have varmt og koldt vand og pulver med. Vi har haft færdigblandede brikker med og så varmt vand til at varme det i. Meget mindre holdbart! Så nu har jeg købt en smart beholder til pulver :) Vi har bestilt flere flasker. Vi har pt fire, og det er altså bare alt for lidt! Nu glæder jeg mig til de kommer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan godt være hårdt for maven at være flaske barn. Asger fik 2-3 flasker i døgnet med syrnet allomin for ikke at maven blev for hård.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan godt være hårdt for maven at være flaske barn. Asger fik 2-3 flasker i døgnet med syrnet allomin for ikke at maven blev for hård.

 

Vi brugte faktisk udelukkende syrnet allomin for at have helt styr på maven. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mie får også syrnet allomin til maven hele dagen og så færdig brik nan om natten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine to har aldrig haft maveproblemer pga mme - bare for at sige, at det ikke er alle børn der kæmper pga det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde problemer med NAN pro. 1, men har skiftet til H.A, og det fungerer fint:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres input om forskellige mærker. Vi bruger lige nu Arla og Nan HA. Jeg er rigtig glad for Arla - det er også økologisk. A får ikke hård mave, men han kommer ikke af med afføring hver dag. Nu har jeg så fundet ud af, at han har fået dobbelt så meget jern som anbefalet, så jeg håber, det kan løse problemet. Og ellers vil jeg prøve at supplere med Allomin. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres input om forskellige mærker. Vi bruger lige nu Arla og Nan HA. Jeg er rigtig glad for Arla - det er også økologisk. A får ikke hård mave, men han kommer ikke af med afføring hver dag. Nu har jeg så fundet ud af, at han har fået dobbelt så meget jern som anbefalet, så jeg håber, det kan løse problemet. Og ellers vil jeg prøve at supplere med Allomin. :)

Godt at høre at Arla fungere for jer. Det er nemlig også det jeg har indkøbt denne gang ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godt at høre at Arla fungere for jer. Det er nemlig også det jeg har indkøbt denne gang ;)

Jeg har hørt mange gode anbefalinger af Arla, så det skal du nok blive glad for ;) Jeg elsker, at det er dansk og økologisk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres input om forskellige mærker. Vi bruger lige nu Arla og Nan HA. Jeg er rigtig glad for Arla - det er også økologisk. A får ikke hård mave, men han kommer ikke af med afføring hver dag. Nu har jeg så fundet ud af, at han har fået dobbelt så meget jern som anbefalet, så jeg håber, det kan løse problemet. Og ellers vil jeg prøve at supplere med Allomin. :)

Du skal måske passe på med at give forskellige mærker af mme. En fra min mg's sagde det godt kunne påvirke maven fordi sammensætningen er forskellig. Blot til overvejelse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skal måske passe på med at give forskellige mærker af mme. En fra min mg's sagde det godt kunne påvirke maven fordi sammensætningen er forskellig. Blot til overvejelse :)

:ditto her var det bare sp der sagde det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, for pokker. Men vi bruger Arla nu, og så holder vi fast i det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, for pokker. Men vi bruger Arla nu, og så holder vi fast i det :)

Kan jeg godt forstå :kiss

Hvis ikke vi var startet på nan (min sp anbefaling af en eller anden mystisk grund) og jeg havde haft tid til at sætte mig ind i det, ville jeg helt klart også have valgt Arla.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan jeg godt forstå :kiss

Hvis ikke vi var startet på nan (min sp anbefaling af en eller anden mystisk grund) og jeg havde haft tid til at sætte mig ind i det, ville jeg helt klart også have valgt Arla.

Min SP anbefalede også Nan. Er det mon fordi de ikke rigtig kender andet? :chin:

Hvad får dig til at ville vælge Arla i forhold til andre mærker?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER