Stugan

18 måneder uden sprog

13 indlæg i dette emne

Nu begynder jeg at blive lidt bekymret for min datters sprog, eller mangel på samme, så vil lige høre jer, før jeg sætter hele sundhedsvæsenet igang :-) . Min datter bliver idag 18 måneder, men har foreløbigt ikke sagt et eneste forståeligt ord. Hun pludrer en masse og har gjorg det længe, men intet forståeligt. Er der andre med børn, som har været ligeså langsomme? Hvor bekymrede ville I være?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu begynder jeg at blive lidt bekymret for min datters sprog, eller mangel på samme, så vil lige høre jer, før jeg sætter hele sundhedsvæsenet igang :-) . Min datter bliver idag 18 måneder, men har foreløbigt ikke sagt et eneste forståeligt ord. Hun pludrer en masse og har gjorg det længe, men intet forståeligt. Er der andre med børn, som har været ligeså langsomme? Hvor bekymrede ville I være?

Jeg ville starte med at tage forbi en ørelæge og få tjekket for væske hvis I ikke allerede har gjort det. Her gjorde drænene virkelig en forskel og gør det stadig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det med ord er bare så forskelligt fra barn til barn min datter er 16 mdr og kan måske sige 10-15 ord men kender flere hvor det kom senere. Jeg ville slet ikke være bekymret så længe hun pludre og trives ellers skal det nok komme.

Så kommer der nok bare flere ord på en gang.Kender en der kun kunne få ord da jan startede i børnehave men så gik det bare stærkt da han fangede det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søsters pige fylder 3 til august og har først det sidste halve år begyndt at få nogle år. Hun har også "talt" en masse men det har været uforstående.

 

Hun havde en snak med vuggestuen og nu børnehaven som har sat noget talepædagog i værk. Dette er for at hjælpe hende på vej til at få et sprog. Ikke så meget fordi der er noget galt men for at hjælpe hende som de siger.

 

Hvis jeg var dig ville jeg tage en snak med vuggestuen (eller lign.) og høre hvad de tænker. De har altid tilknytning til hjælpemidler som talepædagoger, fysioterapeuter mv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søn havde næsten ingen sprog ved 2 år. Vi tjekkede ører og der blev tilknyttet talepædagog. Vi fik nogle virkelig gode redskaber og i dag er han 4 år og ikke længere under mistanke. Han bliver som alle andre børn i institutionen testet igen som 5 årig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener W var lige omkring 18 mdr da han sagde "mor", altså hans første ord. Han er bestemt ikke den hurtigste med sprog, men det er virkelig begyndt at tage fart nu her (2+2).

Jeg ville i hvert fald ikke være bekymret endnu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres svar, det giver lidt mere ro i maven :-). Jeg går hjemme med hende, så har ikke adgang til talepædagog osv. Via en institution, men tror jeg vil tage en snak med sundhedsplejersken. Det er jo lidt en balancegang - på den ene side er der ingen grund til at blive for bekymret, på den anden side er det dumt vente for længe med at reagere, hvis der nu ER noget galt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjah. Personligt har jeg altid fået at vide, at jeg ikke sagde noget som helst andet end knirkelyde indtil jeg var 2 år. Men så kom det uden nogen tiltag eller foranstaltninger, og jeg har i hvert fald ingen problemer nu :D Så som udgangspunkt tænker jeg overhovedet ikke, at det behøver at være et problem.

Omvendt vil jeg sige, at hvis din mor-fornemmelse siger, at der kan være noget galt, så lyt til den, der er ingen skam i at spørge profferne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min morfornemmelse fortæller mig heldigvis, at der ikke er noget galt :-) . Snakkede lige med sundhedsplejesken, hun var heller ikke bekymret, mern synes lige jeg skulle have hendes øre tjekket, for en sikkerheds skyld.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:super :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Min mor siger, at min bror var over 2 år før han sagde noget som helst, der ikke var rakelrakelrakel ;) Til gengæld talte han fuldstændig i løbet af få måneder, da han endelig gik i gang.

Denne historie er jeg sikker på, jeg har fortalt i en anden tråd, men den er så god, så nu kommer den lige her også ;) Min venindes datter talte heller ikke - længe! Til gengæld var det første hun sagde - man kan aldrig nå helt op til stjernerne! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min nabos børn på lige knap to år siger ikke et eneste ord. Så jeg tænker også det er meget normalt.

Vi har lige fået tjekket Noahs ører, fordi vs var bekymret for hans sprogudvikling, og det gik helt smertefrit.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER