lpd

Barsel som studerende

14 indlæg i dette emne

Hej alle.

Jeg har termin i februar og håber at jeg kan nå at afslutte alle eksamener i december og januar, så jeg har afsluttet 3. semester inden barsel. 

Der er ikke halvårlig start på min uddannelse, så jeg ville vel være 'nødt til' at tage barsel i 12 måneder, indtil næste årgangs 4. semester starter, ikke? 

Jeg har hørt at det er bedst for mange børn at starte i dagpleje inden de 9-10 måneder, da de endnu ikke er så bevidste og derfor ikke vil mærke til så meget seperationsangst. Er det meget svært for et barn på 11-12 måneder at skulle starte i dagpleje? Vi har vist desværre ikke andre valgmuligheder, da jeg vel ikke kan være hjemme på barsel mens vores barn er i dagpleje. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har ikke hørt det med at komme tidligt i dagpleje. Tværtimod har jeg altid hørt at børnene har bedst af at være hjemme længst muligt.

Men jo, du må gerne sende dit barn i dagpleje selvom du er på barsel. Det hedder sig bare at du skal se dit barn en gang om dagen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså min dreng startede i DP da han var 12,5 måned, netop fordi jeg også holdt et års barsel fra studiet, og jeg var personligt glad for at kunne trække den "så længe". Men det er rigtig nok, at vi havde en skidehård indkøring, og at den nok ville være nemmere, hvis han havde været yngre.

Jeg skrev tilfældigvis projekt om dagplejestart på min psykologi-uddannelse for en række år tilbage (det var mit allerførste projekt ;)), og der havde vi en meget dygtig forsker/underviser indenfor blandt andet tilknytning som vejleder, og såvidt jeg husker var censor også et eller andet fancy-pancy indenfor småbørns psykologi.

Der havde vi blandt andet en rigtig interessant diskussion om, om det bedste for barnet var dét, der ikke fik det til at græde, eller om det bedste var at det "havde noget at græde over", så at sige. Tilknytningen etableres/rodfæstes især over de første 2-3 leveår, og er slet ikke færdigudviklet, når barnet er 6, 7, 8, 9, 10 måneder, så børn der starter senere er måske nok mere bevidste om, at mor er væk og bliver mere kede af det, men de børn, der starter før, oplever muligvis en anden form for utryghed, der bare ikke kommer til udtryk i gråd (der er blandt andet lavet forsøg, hvor man har målt stresshormoner i babyers spyt, og på den måde fundet indikation på, at de små kan have lige så svært ved en institutionsstart som de store, selvom reaktionen umiddelbart synes mindre).

Jeg vil ikke gøre mig til dommer for, hvad der er det rigtige, og vi fandt i vores projekt ikke en "optimal startalder" og vi konkluderede heller ikke noget om det ud fra vores diskussioner med eksperterne. Og der findes jo masser af velfungerende godt tilknyttede børn, der er startet tidligt.

Og der er sikkert forskning, der peger i modsatte retning af hvad vi fandt, og taler for at en tidlig start er mere skånsom, og det var i øvrigt også, hvad vi især hørte fra de dagplejere, som vi interviewede til vores projekt.

Men altså. Min personlige og faglige overbevisning er, at det i hvert fald er HELT OK at lade sit barn starte sent. Men min erfaring er også, at det kan føles ret brutalt - desværre :kram2

Noget helt andet: Selvom du er hjemme, kan du vel godt sende baby i dagpleje? Eller hvad? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan i øvrigt tilføje, at lillesøster - som har formodet ankomst i juli - formodentlig kommer til at starte i pasning til august, selvom min barsel slutter sidst i maj. Vi regner med at kunne klare den med min ferie, min mands ferie (som er lang fordi han studerer), evt noget noget bedste-pasning, og det faktum at jeg er arbejdsløs og måske alligevel ikke er så heldig at få job fra første dag efter barsel.

Med andre ord lægger vi med fuldt overlæg noget arbejde og planlægning i at kunne holde hende hjemme hele det første år, selvom det "oplagte" i forhold til jobsituation måske ville være at hun startede ved 9-10 måneder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil blot svare dig på dit første spørgsmål:

Jeg kender ikke dit studie, men du vil nok have brug for en dispensation til manglende tilmelding til 30 ECTS pr. semester. Du ansøger dit studienævn herom. I forbindelse med Fremdriftreformen skal alle studerende (på en videregående uddannelse) være tilmeldt minimum 30 ects pr. Semester. Dette fremgår af uddannelsesbekendtgørelsen paragraf 7 stk. 1. Dispensationsmuligheden fremgår vist af stk. 4.

Der vil ikke være tale om en orlov, men en fritagelse fra tilmeldingskravet. Hvis du derimod får decideret orlov er der krav om at du ikke må være studieaktiv, og derfor ville du ikke kunne oppebære SU under orloven. Fritages du fra tilmeldingskravet er du studieaktiv og kan oppebære SU.

Du bør nok tage en snak med en studievejleder så du har helt styr på sagerne, og er den bekymring mindre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres gode svar. Dejligt at få lidt forskellige syn på sagen. Det er vores første barn, så vi ved ikke hvad der er rigtigt og hvad der er forkert, eller måske rettere sagt, hvad der er godt og hvad der er skidt ;-)

Jeg vidste ikke man måtte være på barsel imens ens barn er i pasning, det virker på en måde som lidt "snyd" :-D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil blot svare dig på dit første spørgsmål:

Jeg kender ikke dit studie, men du vil nok have brug for en dispensation til manglende tilmelding til 30 ECTS pr. semester. Du ansøger dit studienævn herom. I forbindelse med Fremdriftreformen skal alle studerende (på en videregående uddannelse) være tilmeldt minimum 30 ects pr. Semester. Dette fremgår af uddannelsesbekendtgørelsen paragraf 7 stk. 1. Dispensationsmuligheden fremgår vist af stk. 4.

Der vil ikke være tale om en orlov, men en fritagelse fra tilmeldingskravet. Hvis du derimod får decideret orlov er der krav om at du ikke må være studieaktiv, og derfor ville du ikke kunne oppebære SU under orloven. Fritages du fra tilmeldingskravet er du studieaktiv og kan oppebære SU.

Du bør nok tage en snak med en studievejleder så du har helt styr på sagerne, og er den bekymring mindre :)

Hej

Du har helt ret i man skal være tilmeldt minimum 30 ECTS, men fødsel og barsel tæller som en særlig grund til afvigelse og derfor kan jeg stadig være tilmeldt med 12 ekstra SU-klip uden at være til undervisning og eksamen :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

"Med studiefremdriftsreformen skal du følge 30 ECTS hvert semester, og kan ikke afmelde dig disse igen medmindre der foreligger et udsædvanligt forhold. Fødsel og barsel er i denne sammenhæng et usædvanligt forhold."

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres gode svar. Dejligt at få lidt forskellige syn på sagen. Det er vores første barn, så vi ved ikke hvad der er rigtigt og hvad der er forkert, eller måske rettere sagt, hvad der er godt og hvad der er skidt ;-)

Jeg vidste ikke man måtte være på barsel imens ens barn er i pasning, det virker på en måde som lidt "snyd" :-D

Såvidt jeg har forstået (men du må ikke hænge mig op på det!) er det muligt for alle, men til gengæld indrettet sådan, at man ikke kan få tilskud til pasning (og dermed skal betale hele driftsomkostningen = flere tusind kr), hvis man modtager barselspenge. Men at man ikke er "ramt" af det som studerende, fordi man ikke får barselsløn/dagpenge, men derimod ekstra su-klip. Agtigt. Ej, det er noget snørklet noget og måske har jeg totalt misforstået :blush Men prøv evt at spørge pladsanvisningen i din kommune, hvordan og hvorledes :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Såvidt jeg har forstået (men du må ikke hænge mig op på det!) er det muligt for alle, men til gengæld indrettet sådan, at man ikke kan få tilskud til pasning (og dermed skal betale hele driftsomkostningen = flere tusind kr), hvis man modtager barselspenge. Men at man ikke er "ramt" af det som studerende, fordi man ikke får barselsløn/dagpenge, men derimod ekstra su-klip. Agtigt. Ej, det er noget snørklet noget og måske har jeg totalt misforstået :blush Men prøv evt at spørge pladsanvisningen i din kommune, hvordan og hvorledes :)

Jeg er p.t på barsel på SU. Adam startede vuggestue 4/5 og min barsel fra studiet slutter først 31/8 (så det passer med starten af næste semester). Det er intet problem, studiet spørger jo ikke hvornår jeg har pasning (de skulle lige prøve :lol ) og jeg har fået mine 12 klip godkendt inden barsel, da jeg jo ender med at være væk 1 år. Så det kan du sagtens!

Mht institutionsstart, så har jeg undervejs i min barsel ændret i vores behovsdato, for at få det til at passe med vores virkelighed nu - det havde jeg ikke kunne planlægge eller vide før. Så det er altså en mulighed at justere undevejs, hvis det viser sig at 10 eller 14 måneder er det rette for jer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

"Når du er på barsel med barseldagpenge, skal du have daglig kontakt med dit barn. Du behøver ikke at bo sammen med dit barn under barslen, så længe du har kontakt med barnet hver dag. 

Du må gerne følge en uddannelse, og dit barn må gerne være i en daginstitution eller dagpleje, mens du er på barsel." Fra borger.dk

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

"Med studiefremdriftsreformen skal du følge 30 ECTS hvert semester, og kan ikke afmelde dig disse igen medmindre der foreligger et udsædvanligt forhold. Fødsel og barsel er i denne sammenhæng et usædvanligt forhold."

Helt korrekt :) fødsel/barsel vil typisk tolkes som et usædvanligt forhold, men kompetencen til at træffe afgørelse herom ligger hos studienævnene. Jeg kender selvfølgelig ikke forretningsgangen på dit studie, derfor bør du nok have tjekket reglerne hos din studievejleder :) Studiet skal jo på en måde vide, at du skal være tilmeldt 0 ects i to semestre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt korrekt :) fødsel/barsel vil typisk tolkes som et usædvanligt forhold, men kompetencen til at træffe afgørelse herom ligger hos studienævnene. Jeg kender selvfølgelig ikke forretningsgangen på dit studie, derfor bør du nok have tjekket reglerne hos din studievejleder :) Studiet skal jo på en måde vide, at du skal være tilmeldt 0 ects i to semestre.

Det er sakset fra SDU's hjemmeside (hvor jeg læser). Tak for dine svar, men det var egentlig ikke det jeg var i tvivl om - var i tvivl om den kunne kringles anderledes, når nu der ikke er halvårlig start.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også studerende og tager 12 måneders barsel, kunne i princippet godt starte på det rigtige modul efter 6 måneder studieteknisk, men vi bor i Sverige og der kan man kun få pasning fra den måned barnet fylder 1 år så vi satser på at lillepigen holder sin september termin og ikke når over i oktober

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER