Mommy Wannabe

ÆL Blodprøve?

5 indlæg i dette emne

Er der nogen af jer kloge kvinder herinde der ved noget om den BP man kan få taget på 7. dagen efter ÆL? Altså 2+6.

 

Den måler jo hormonerne for at se om der har været ÆL der 7 dage før. Vil man i den prøve kunne se om ÆL har været der hvis den nu har være en dag før eller efter den dag man regnede med? Jeg mener vil man kunne se at hormonerne er der men i en anden mængde og derfra kunne regne frem til hvilken dag den så har været der? Eller vil prøven være negativ for ÆL selvom man har haft ÆL bare fordi man tog fejl af dagene?

 

Jeg håber det giver mening og at nogen kan svare på det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu har jeg også været inde i din tråd og kigge og alt tyder på at blodprøven vedr dit progesteron niveau er bestilt korrekt. Du fik ikke at vide hvad tallet var?

Min gyn bestilte den også efter en scanning hvor han kunne se æl var sket. Tror der skal mere end en dag til, før den kan afvige så meget, at de ikke kan se noget i prøven. Men er ikke 100% sikker. Progesteron niveauet skulle jo gerne bare stige efter æl.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Progesteron begynder at stige efter ægløsning og når sit maks efter en uge, hvor det så begynder at falde igen og nå ned til "før-ægløsnings-niveau" lige inden menstruation, hvis ikke man er blevet gravid. Så man burde vel kunne se en stigning uanset om det er præcis 7 dage efter ægløsning eller ej..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg også været inde i din tråd og kigge og alt tyder på at blodprøven vedr dit progesteron niveau er bestilt korrekt. Du fik ikke at vide hvad tallet var?

Min gyn bestilte den også efter en scanning hvor han kunne se æl var sket. Tror der skal mere end en dag til, før den kan afvige så meget, at de ikke kan se noget i prøven. Men er ikke 100% sikker. Progesteron niveauet skulle jo gerne bare stige efter æl.

 

 

Progesteron begynder at stige efter ægløsning og når sit maks efter en uge, hvor det så begynder at falde igen og nå ned til "før-ægløsnings-niveau" lige inden menstruation, hvis ikke man er blevet gravid. Så man burde vel kunne se en stigning uanset om det er præcis 7 dage efter ægløsning eller ej..

 

Tak for jeres svar! Det er forfærdeligt at få sådan en dum besked og så ikke kunne få svar på alle de tanker og spørgsmål man har. Så dejligt at man kan spørge herinde :loveshower :lovebk

 

Nej jeg fik ikke at vide hvad mit tal var, fik bare at vide at jeg jo havde fået taget den her blodprøve som skulle vise om der havde været ÆL og at det så det ikke ud til at der havde været. Jeg var så rystet at jeg ikke fik spurgt mere ind til prøven, om hvorvidt den var 100% sikker eller hvad tallet var osv. Jeg ville heller ikke have vidst hvad tallet skulle være normalt, men nu hvor du spørger havde det jo været rart at vide det :)

 

Jeg må nok bare forene mig med tanken om at jeg ENDNU en gang ikke har haft held med hormonerne og ENDNU en gang har fået en cyste - tilmed ENDNU en der lader som om den er et æg :boo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih, hvor er det også bare irriterende. Kroppen er så uforudsigelig nogen gange!!! Men den måtte jo gerne bare makke ret og gøre lige som der står i bøgerne, basta!

En cyste og et æg kan jo ligne hinanden til forveksling. For ægget er jo for lille til at det er det man ser, når man scanner. Det man ser er folliklen, som ægget ligger i (det ved du sikkert alt om). Men om det så lige er en follikel med et æg i eller en follikelcyste uden æg.... Det tror jeg kan være nær umuligt at se :(

Men man kan evt også scanne en uges tid efter formodet ægløsning og se hvordan slimhinden i livmoderen ser ud. Op til ægløsning har den et tre-laget udseende (sort streg, hvid streg, sort streg) og efter ægløsning, når slimhinden begynder at blive påvirket af progesteron, bliver den mere tyk og svampet og på scanning vil den blive ensfarvet hvidlig. Men ja, det er nok ikke bedre end at tage en blodprøve..

Det er så hårdt med al den ventetid! Kram til jer!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER