Ihpets-mortilto

Vægt, kost, motion og hvad der ellers falder under

8 indlæg i dette emne

I denne graviditet vil jeg MEGET gerne være meget påpasselig med min vægt, og jeg tænker derfor meget over hvad jeg spiser. Motion bliver ikke til andet et lidt cykelture med min dreng.

Så jeg tænkte vi kunne have en tråd om netop dette emne! Kom frisk :)

Jeg skriver selv mere senere, men nu først morgenmad :sandie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

I denne graviditet vil jeg MEGET gerne være meget påpasselig med min vægt,

Åh, det ville jeg også gerne! :)

Jeg startede ellers på et rigtig godt vægtniveau, men efter to omgange hormonbehandlinger, så det ikke lige så godt ud. :( Så da jeg endelig blev gravid havde jeg hevet 5 ekstra kilo til mig... Grrrr!

Jeg har siden taget 2 kilo på, og det kan jeg være med til. Sålænge vi taler max 1 kilo om måneden, så ville jeg være glad :)

Jeg plejer at tage nogle seriøse powerwalks, men indtil min fys har fået mit bækken på plads igen (har åbenbart lavet en forkert bevægelse på et tidligere tidspunkt) så må jeg kun cykle eller svømme og sådanne ting.

Så jeg cykler også så tit, jeg orker. :)

Spiser generelt sundt og ofte... Men tillader mig i ny og næ at give efter for mine lyster som f.eks koldskål og jordbærtærte! ;)

Ellers har jeg hele tiden en skål sund snack stående... Kirsebær, gulerødder, æble - you name it, som jeg kan fylde i munden, da jeg har lyst til at spise meget meget ofte. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh jeg kender den intention alt for godt! Jeg har så det problem at jeg simpelthen ikke bliver mæt af grøntsager og frugt, så må spise igen kort tid efter. Men det gør mig ikke noget, det smager jo godt og er super sundt :) godt nok bliver det en dyr graviditet, men det må jeg jo leve med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har taget omkring 2,5 kilogram på siden jeg blev gravid. Jeg kan nu sagtens tåle det, da jeg desværre havde tabt mig ca. det samme i det sidste par måneder inden.

Jeg trænede for første gang siden jeg blev gravid i søndags og jeg havde for en gang skyld faktisk lyst. Det blev til 40 minutter på crosstraineren og div. armøvelser. Er lidt stolt af mig selv...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er desværre ret overvægtigt. Det har jeg været i efterhånden mange år. Begyndte nok at tage på i starten af 20'erne. Jeg har selvfølgeligt forsøgt at tabe mig flere gange, men uden den store success.


Heldigvis (hvis man da kan sige det) har vægten været stabil de sidste 7-8 år... og har max svinget et par kg. til hver side. Det er et spørgsmål om både kost og motion - det er jeg helt klar over. Udover vægten er jeg "sund og rask".


 


Jeg vejer ca. det samme i denne graviditet som i mine 2 andre.


  • I min første graviditet tog jeg ca. 20 kg på - og tabte det hele igen indenfor et par måneder.

  • I min anden graviditet tog jeg ca. 17 kg på - og tabte det hele igen indenfor et par måneder.

De ekstra kg har primært været baby (selvfølgeligt) med tilbehør + en del vand i kroppen.


Jeg har generelt haft gode graviditeter uden problemer med blodtryk/sukker eller lign. Der er selvfølgeligt blevet holdt godt øje med mig.


Sidste graviditet fik jeg dog graviditetsbetinget leverkløe - så det er noget jeg skal være obs på denne gang også. Men det har ikke nødvendigvis noget med min overvægt at gøre.


 


I denne graviditet er jeg noget mere obs på både kost og motion. Jeg spiser sundere (mere frugt, grønt, nødder, bær - mindre kage ;) ), og jeg bevæger mig mere (friske lange powerwalks min 2-3 gange om ugen + det løse). Så jeg håber og tror at jeg kan minimere de ekstra kilo, og måske også noget af alt det vand jeg tidligere har døjet med - nu får vi jo at se :)


Har indtil videre taget 1 kg på (er 15+0).


Har efterhånden en fin lille babybule (det er nok også lidt mor, men i det mindste ser jeg ikke længere "bare" tyk ud, men også gravid :).


 


Håber også på en konstruktiv jordemoder. Har første samtale i næste uge.


I min sidste graviditet havde jeg en jordemoder der brugte ca. 60% af alle vores møder på at fortælle mig hvor overvægtig jeg var.


  • At jeg formentligt ville have en lang og kompliceret fødsel der med stor sandsynlighed ville ende i et akut kejsersnit.

  • At baby ville blive for stor.

  • At jeg ville få amme problemer.

  • At jeg med stor sandsynlighed ville udvikle diabetes og nok skulle tage daglig insulin.  

  • At hun ikke ville mærke/måle min mave, for det kunne hun ikke få noget ud af osv osv.

Gik derfra flere gange i tårer, og med følelsen af at hun ønskede jeg aborterede.


Jeg har de 2 sidste gange haft normale fødsler og sunde børn, og amningen har fungeret godt.


 


Jeg har fuld respekt for, at jordemoder er forpligtet til at oplyse mig om de risici der er ved overvægt -  men synes det er uprofessionelt og ukonstruktivt at tage alle sorger på forskud. I bagklogskabens lys, skulle jeg nok have bedt om en anden jordemoder.


Jeg kunne af en eller anden grund ikke sige fra, og det ærger mig.


I min første graviditet havde jeg en meget bedre oplevelse. Stadig en løftet pegefinger, men en meget mere kontruktiv og motiverende tilgang.


Så nu må vi se hvad det er for en "type" jeg får denne gang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er desværre ret overvægtigt. Det har jeg været i efterhånden mange år. Begyndte nok at tage på i starten af 20'erne. Jeg har selvfølgeligt forsøgt at tabe mig flere gange, men uden den store success.

Heldigvis (hvis man da kan sige det) har vægten været stabil de sidste 7-8 år... og har max svinget et par kg. til hver side. Det er et spørgsmål om både kost og motion - det er jeg helt klar over. Udover vægten er jeg "sund og rask".

Jeg vejer ca. det samme i denne graviditet som i mine 2 andre.

  • I min første graviditet tog jeg ca. 20 kg på - og tabte det hele igen indenfor et par måneder.
  • I min anden graviditet tog jeg ca. 17 kg på - og tabte det hele igen indenfor et par måneder.

De ekstra kg har primært været baby (selvfølgeligt) med tilbehør + en del vand i kroppen.

Jeg har generelt haft gode graviditeter uden problemer med blodtryk/sukker eller lign. Der er selvfølgeligt blevet holdt godt øje med mig.

Sidste graviditet fik jeg dog graviditetsbetinget leverkløe - så det er noget jeg skal være obs på denne gang også. Men det har ikke nødvendigvis noget med min overvægt at gøre.

I denne graviditet er jeg noget mere obs på både kost og motion. Jeg spiser sundere (mere frugt, grønt, nødder, bær - mindre kage ;) ), og jeg bevæger mig mere (friske lange powerwalks min 2-3 gange om ugen + det løse). Så jeg håber og tror at jeg kan minimere de ekstra kilo, og måske også noget af alt det vand jeg tidligere har døjet med - nu får vi jo at se :)

Har indtil videre taget 1 kg på (er 15+0).

Har efterhånden en fin lille babybule (det er nok også lidt mor, men i det mindste ser jeg ikke længere "bare" tyk ud, men også gravid :).

Håber også på en konstruktiv jordemoder. Har første samtale i næste uge.

I min sidste graviditet havde jeg en jordemoder der brugte ca. 60% af alle vores møder på at fortælle mig hvor overvægtig jeg var.

  • At jeg formentligt ville have en lang og kompliceret fødsel der med stor sandsynlighed ville ende i et akut kejsersnit.
  • At baby ville blive for stor.
  • At jeg ville få amme problemer.
  • At jeg med stor sandsynlighed ville udvikle diabetes og nok skulle tage daglig insulin.
  • At hun ikke ville mærke/måle min mave, for det kunne hun ikke få noget ud af osv osv.

Gik derfra flere gange i tårer, og med følelsen af at hun ønskede jeg aborterede.

Jeg har de 2 sidste gange haft normale fødsler og sunde børn, og amningen har fungeret godt.

Jeg har fuld respekt for, at jordemoder er forpligtet til at oplyse mig om de risici der er ved overvægt - men synes det er uprofessionelt og ukonstruktivt at tage alle sorger på forskud. I bagklogskabens lys, skulle jeg nok have bedt om en anden jordemoder.

Jeg kunne af en eller anden grund ikke sige fra, og det ærger mig.

I min første graviditet havde jeg en meget bedre oplevelse. Stadig en løftet pegefinger, men en meget mere kontruktiv og motiverende tilgang.

Så nu må vi se hvad det er for en "type" jeg får denne gang :)

Jeg har selv samme problem med overvægt og kan sagtens forstå hvad du mener. Jeg har heldigvis helt vildt lyst til frugt og grøntsager og grovbrød og generelt fedtfattige måltider. Men alligevel har jeg taget 2,8 kg på allerede. Håber virkelig jeg kan holde lidt igen og ikke tage alt for meget på.

Nu er det jo min første graviditet og derfor er jeg ikke så kendt med hvad der skal ske og hvad en jordemoder rent faktisk skal og gør, men ved mig selv, som en der har kæmpet i mange år med overvægt, at hvis de går ind og blander sig for meget i min vægt så bliver jeg ederspankme sur. Det skal de ikke blande sig i! Selvfølgelig må de have en løftet pegefinger og fortælle mig at det jo ikke er så godt,men helt dum er jeg jo nok heller ikke.

Jeg får motion som dig et par gange i uge og spiser ekstremt sundt, hvilket min SU økonomi sagtens kan mærke.

Men nu må vi se, har også min første aftale på onsdag i næste uge, så krydser fingre for os begge.

Og husk det er dig der er følelsesladet gravid og mor, du kan sagtens sige fra! Bare tænk på hende som et barn hvis hun begynder ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selv samme problem med overvægt og kan sagtens forstå hvad du mener. Jeg har heldigvis helt vildt lyst til frugt og grøntsager og grovbrød og generelt fedtfattige måltider. Men alligevel har jeg taget 2,8 kg på allerede. Håber virkelig jeg kan holde lidt igen og ikke tage alt for meget på.

Nu er det jo min første graviditet og derfor er jeg ikke så kendt med hvad der skal ske og hvad en jordemoder rent faktisk skal og gør, men ved mig selv, som en der har kæmpet i mange år med overvægt, at hvis de går ind og blander sig for meget i min vægt så bliver jeg ederspankme sur. Det skal de ikke blande sig i! Selvfølgelig må de have en løftet pegefinger og fortælle mig at det jo ikke er så godt,men helt dum er jeg jo nok heller ikke.

Jeg får motion som dig et par gange i uge og spiser ekstremt sundt, hvilket min SU økonomi sagtens kan mærke.

Men nu må vi se, har også min første aftale på onsdag i næste uge, så krydser fingre for os begge.

Og husk det er dig der er følelsesladet gravid og mor, du kan sagtens sige fra! Bare tænk på hende som et barn hvis hun begynder ;)

 

Jeg tror og håber at jeg bedre kan sige fra denne gang, HVIS jeg skulle være uheldig med en arrogant jordemoder.

Forhåbentligt var hun mere undtagelsen end reglen!

 

Jeg ER overvægtig OG gravid. Det er ligesom udgangspunktet og svært at lave om på. Så må vi få det bedste ud af det, for at på anden vis minimere de risici der er.

 

Jeg har en aftale torsdag i næste uge. Krydser fingre for os begge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Håber i får nogle gode jordemoder besøg hvor i ikke bliver stemplet pga jeres vægt. Jeg synes det lyder til i tænker jer om og gør hvad i kan for ikke at tage for meget på. Men husk graviditet er jo også lig med vægt øgning nogle mere end andre.

Skal selv til jordemoder her om en time og er spændt på hvad hun siger til mig. :-)

Er dog ikke overvægtig men har allerede taget mellem 3 og 4 kg på...pga kvalme og opkast og manglende energi og overskud får jeg ikke nok motion samt så sund mad som jeg burde. Men på de gode dage prøver jeg at spise bedre :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER