Little Miss

Vitaminer

15 indlæg i dette emne

Hvilke vitaminer tager i / vil i tage i graviditeten.

Så vidt jeg kan læse mig til er det følgende men vil gerne have råd:

- folinsyre ( tager dem som multivitamin via babymenow)

- fiskeolie (tager i en bestemt?)

- zink

- d-vitamin (men er det ikke med man kan tage for meget?)

- c-vitamin

Folinsyre skal man jo stoppe med i uge 12. Vil i så tage en anden multivitaminpille?

Jern fra uge 10 - fik mega hård mave sidst med et par "følgesvende" til følge så,det vil jeg helst undgå. Kan i anbefale en bestemt type jern?

Overvejer at købe b6 for kvalme. Havde slem kvalme sidst så tænkte måske at tage det upfront men er det dumt?

Er der andet godt man bør fylde sig med?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tager en multivitamin,  en folsyre og tre fiskeolie (pikasol antiopstød).

 

Den eneste grund til, at jeg bruger pengene på Pikasolen er, at jeg også tager dem for mine led, og der er det altså Pikasol, der virker bedste. Hvorfor ved jeg ikke, men sådan er det. :-) Men det er først for nyligt, jeg har skriftet til antiopstøds varianten, og det er simpelthen fordi jeg kastede op hver gang jeg fik opstød af de andre her efter jeg er blevet gravid. 

 

Hvad jeg så ellers skal tage, venter jeg med at snakke med lægen om. Jeg kunne godt forestille mig, at jeg skal have et calsiumtilskud, da jeg ikke er fan af mælk eller ost. :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager lige nu

- Longo Vital Classic som multivitamin. De har god effekt på de sår i munden, jeg ellers ofte har.

- Folinsyre i tablet for sig, da jeg ikke vil skifte multivitamin.

- Zink, som fremmer optagelsen af jern.

- Kalk med D-vitamin, fordi jeg er i daglig Prednisolonbehandling, som har en afkalkende virkning på knoglerne.

- B6 vitamin, da det kan hjælpe mod kvalme. Kan dog ikke udtale mig om effekten, da jeg samtidig har fået akupunktur.

Jeg tager ikke fiskeolie - bestræber mig på at spise fisk i stedet. Gør det dog i de perioder, hvor jeg kan se på min hud, jeg mangler.

Jern satser jeg på at undgå. Jeg har rigtig underlig mave i forvejen, så til første lægebesøg i næste uge, vil jeg tale om hende om det. Jeg føler se selv, jeg er dækket ind med zink og kost, så måske vi kan gøre med med nogle blodprøvekontroller. Den har jeg alligevel så mange af i forvejen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager lige nu

- Longo Vital Classic som multivitamin. De har god effekt på de sår i munden, jeg ellers ofte har.

- Folinsyre i tablet for sig, da jeg ikke vil skifte multivitamin.

- Zink, som fremmer optagelsen af jern.

- Kalk med D-vitamin, fordi jeg er i daglig Prednisolonbehandling, som har en afkalkende virkning på knoglerne.

- B6 vitamin, da det kan hjælpe mod kvalme. Kan dog ikke udtale mig om effekten, da jeg samtidig har fået akupunktur.

Jeg tager ikke fiskeolie - bestræber mig på at spise fisk i stedet. Gør det dog i de perioder, hvor jeg kan se på min hud, jeg mangler.

Jern satser jeg på at undgå. Jeg har rigtig underlig mave i forvejen, så til første lægebesøg i næste uge, vil jeg tale om hende om det. Jeg føler se selv, jeg er dækket ind med zink og kost, så måske vi kan gøre med med nogle blodprøvekontroller. Den har jeg alligevel så mange af i forvejen.

Tak for svar søde :kram2

Hvad er det for en kalk med D-vitamin du tager? Jeg overvejer solarays med magnesium, kalk og d-vitamin. Har tendens til uro i kroppen (restless leg syndrom) så tænkte jeg kunne tage to fluer med et smæk ;)

Hvad med b6 - hvilken tager du?

Overvejer virkelig også om jern er nødvendigt men tror det desværre da jeg har lidt svimmelhed allerede :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Indtil videre tager jeg bare folinsyre :) Gyn sagde da vi i sin tid startede hos hende, at mine øvrige tal så fine ud, så jeg på daværende tidspunkt ikke behøvede at tage de D-vitaminer, som jeg ellers tog.

Jeg regner med at tale med lægen om, hvis jeg ellers skal tage andet, når jeg har tid til samtale :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager en multivitamin, en folsyre og tre fiskeolie (pikasol antiopstød).

Den eneste grund til, at jeg bruger pengene på Pikasolen er, at jeg også tager dem for mine led, og der er det altså Pikasol, der virker bedste. Hvorfor ved jeg ikke, men sådan er det. :-) Men det er først for nyligt, jeg har skriftet til antiopstøds varianten, og det er simpelthen fordi jeg kastede op hver gang jeg fik opstød af de andre her efter jeg er blevet gravid.

Hvad jeg så ellers skal tage, venter jeg med at snakke med lægen om. Jeg kunne godt forestille mig, at jeg skal have et calsiumtilskud, da jeg ikke er fan af mælk eller ost. :-)

Tak for svar :kram

Fiskeolie variationerne er en jungle synes jeg :( Spiser ikke ret meget fisk så jeg skal også have mine fiskeolietabs.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Indtil videre tager jeg bare folinsyre :) Gyn sagde da vi i sin tid startede hos hende, at mine øvrige tal så fine ud, så jeg på daværende tidspunkt ikke behøvede at tage de D-vitaminer, som jeg ellers tog.

Jeg regner med at tale med lægen om, hvis jeg ellers skal tage andet, når jeg har tid til samtale :)

Fornuftigt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar søde :kram2

Hvad er det for en kalk med D-vitamin du tager? Jeg overvejer solarays med magnesium, kalk og d-vitamin. Har tendens til uro i kroppen (restless leg syndrom) så tænkte jeg kunne tage to fluer med et smæk ;)

Hvad med b6 - hvilken tager du?

Overvejer virkelig også om jern er nødvendigt men tror det desværre da jeg har lidt svimmelhed allerede :unsure

Det er bare apotekets egen kalk. Det har jeg ikke lagt så meget energi i. :p

B6 er fra Biorto.

Svimmelhed kan skylder mange andre ting end jernmangel.

Jeg vil til enhver tid anbefale zink og fokus på jernrig kost.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er bare apotekets egen kalk. Det har jeg ikke lagt så meget energi i. :p

B6 er fra Biorto.

Svimmelhed kan skylder mange andre ting end jernmangel.

Jeg vil til enhver tid anbefale zink og fokus på jernrig kost.

Må læse lidt op på jernholdig kost ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager gravitamin og graviomega... Det har jeg tænkt at gøre graviditeten igennem, jeg skal jo også starte med jern tilskud når jeg når til den rette uge.. Men udover det vil jeg ikke gå mere op i det.. .:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager gravitamin og graviomega... Det har jeg tænkt at gøre graviditeten igennem, jeg skal jo også starte med jern tilskud når jeg når til den rette uge.. Men udover det vil jeg ikke gå mere op i det.. .:)

Vil du tage fostre hele vejen igennem graviditeten? Er det ikke kun til uge 12?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil du tage fostre hele vejen igennem graviditeten? Er det ikke kun til uge 12?

Ja det gjorde jeg sidst... Så med mindre min læge sige NOOooo så tager jeg det hele vejen;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må jeg spørge hvorfor I tager så meget?

Jeg spurgte på apoteket og de sagde at bare jeg tog gravitamin så var jeg dækket ind og i uge 10 sku jeg tage ekstra jern...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må jeg spørge hvorfor I tager så meget?

Jeg spurgte på apoteket og de sagde at bare jeg tog gravitamin så var jeg dækket ind og i uge 10 sku jeg tage ekstra jern...

Synes, jeg har givet en nogen lunde forklaring på det jeg tager?

I forhold til graviditet tager jeg kun folinsyre og b6 (mod kvalme). Resten er noget jeg også ellers tager, som jeg også forklarer længere oppe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må jeg spørge hvorfor I tager så meget?

Jeg spurgte på apoteket og de sagde at bare jeg tog gravitamin så var jeg dækket ind og i uge 10 sku jeg tage ekstra jern...

 

Jeg tager ekstra tingene fordi jeg har læst mig frem til det er godt for mig og for baby.

 

folinsyre = Forebygger misdannelser af hjerne og rygmarv

fiskeolie = Jeg spiser meget lidt fisk så derfor spiser jeg fiskeolie. Jeg har dårlige led (ryg, bækken og knæ hvor det skulle "smøre" og så er det godt for hjerte-kredsløb og hjerne og led. For baby er det også godt for hjernen og synet samt skulle forebygge for tidlig fødsel og lav fødselsvægt

zink = Godt for celledelingen

Kalk = jeg spiser/drikker ikke meget kalk så for mine knogler vil jeg begynde at tage her i graviditeten. Baby tager jo det den har brug for så af det mad jeg spiser som indeholder kalk vil den tage fra det. Så for at der også er lidt til mig vil jeg tage ekstra. Kalk er godt for dannelse af babys knogler

d-vitamin = fremmer optagelsen af kalk og knogleopbygningen

 

Magnesium og B6 vil jeg nok også begynde på.

Magnesium fordi jeg har en del uro i kroppen og i sidste graviditet led af en del kramper og "spjæt" (restlest leg syndrom)

B6 for kvalme

 

Men det er som du kan se meget forskelligt hvad folk tager og ja gravid vitaminpillen er sikkert nok for nogen som apoteket har sagt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER