Elisamus

Opstart af grød hvordan?

3 indlæg i dette emne

Hvordan starter man op på grød?

Hvad er jeres erfaring med opstart af mad genneralt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Startede med majs grød med sveske mos...Først var det enkelte smags prøver og nogle få dage senere et lille måltid...

Sidenhen har vi prøvet forskellig mad dog mest mos da det var mere et hit end majs grøden...men bar tilbyd før han/hun melder sig til mad og så evt giv flaske lidt tid efter...på et tidspunkt kan flasken helt erstattes :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde i min mødregruppe besøg af sp lige før de blev 4 måneder for netop at snakke mad opstart, her fik vi flere brochure blandt andet. Tror du ikke din sp tilbyder noget ligende?

Det vi fik at vide var at det var vigtigt at vente til barnet var klar til og interesseret i mad - og så springe ud i det når "vinduet" åbnede sig.

Mie var tidligt meget interesseret i vores mad - og prøvede alt for at få fingrene i det. Så da hun blev 4 måneder startede jeg med at give hende lidt frugtmos (fra glas) som jeg varmede. Hun fik et par skefulde. Så kunne hun 1 prøve at få mad i munden - i starten kommer det hele ud fordi de lige skal lære at styre tungen og 2 for at hun skulle lære andre smage at kende.

Eftersom mm og MME er sødt, har jo givet søde ting.

Hurtigt gik det fra et par skefulde frugtmos til et halvt glas. Så prøvede jeg med majsgrød og rigsgrød med frugtmos i og da hun blev 5 måneder begyndte jeg på forskellig grøntsagsmos. Igen var det måske 5-7 skefulde og ikke mere.

Hun viste lynhurtig interesse for selv at tage skeen - og det har hun fået lov til helt fra start. Det er nemlig vigtigt at hun selv styrer hvor meget hun vil have, så mad bliver en god oplevelse. Jeg er ligeglad med om det er 2 eller 30 skefulde hun får. Hun skal selv vise lysten og ikke bare fodres.

Nu er hun knap 6 måneder og får 1/2-2/3 portion grød til morgenmad (risengrød, havregrød, risgrød, øllebrød og majsgrød) med frugtmos ved siden af/på toppen. Jeg køber pulver blandinger - men laver dem endnu ikke helt så tykke som angivet - det kan hun ikke styre endnu. Hertil får hun vand i flaske, da hun ikke kan styre kop endnu. Hun spiser måltider selv. Jeg putter grøden på en ske og giver hende skeen og så guffer hun selv i munden, imens har keg en anden ske jeg fylder på. Det sviner pokkers meget - men hun vil så gerne selv. Jeg tilbyder en skefuld af og til i løbet af måltider hvis hun bliver distraheret - men respektere fuldt ud en lukket mund.

Til aften får hun så en portion grøntsagsmos af 150 gram grøntsager med 50 ml MME og 1 teske olie. Hun er begyndt at spise op. Igen her styre hun måltidet helt selv og får vand til.

Hvis vi i løbet af dagen få frugt eller boller så får hun lov at smage.

Hun får som regel flaske en 1/2-1time efter måltider fordi så passer det med formiddagslur og godnat tid. Så er vi sikre på hun er godt mæt. Hun guffer gerne mellem 150-300 ml flaske selv efter sådan et måltid - men spiser så som regel også kun 3-4 gange ellers i løbet af døgnet Max :)

Vi købte en fruit nibler fra nuby med net som er genial. Så behøvede vi ikke være nervøse for hun fik frugt galt i halsen. Plus hun selv kunne holde den. Så hvis hun var interesserer i min mad fik hun lov til at smage.

Pt har Mie fået af rå frugt og grønt:

Æble, pære, blomme, fersken, banan, gulerod, agurk, rød og orange peberfrugt, honning melon og blå vindruer.

Grød: risengrød, risgrød, majsgrød, øllebrød og havregrød

Grøntsagsmos: blomkål, broccoli, kartoffel, søde kartofler, majs, gulerod, og pastinak blandet på kryds og tværs.

Frugtmos: mango, æble, pære, banan, sveske, røde bær, og blomme.

Edit: idag i min mødregruppe snakkede vi netop om mad - de andres børn er slet ikke så "langt" med mad som Mie, de har vist begrænset interesse i mad og gider det endnu ikke så meget. Hvor hun jo bare stormer afsted. Så det er forskelligt hvornår deres "vindue" er. Men sp sagde men ikke måtte vente til længere end max 9 måneder fordi de havde erfaring med at "vinduet" så var lukket.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER