Mialouise

2D/3D Scanning: er det pengene værd?

17 indlæg i dette emne

Hej.

 

Jeg nu siddet og kigget på de ekstra 2D og 3D scanninger man kan købe uden for de scanninger man skal til. Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af om de er pengene værd? (dem jeg så kostede mellem 900 og 1500 kr.) :help

 

Er der nogle af Jer som har fået dem? Og hvad er Jeres tanker? :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi fik en 2D kønsscanning i uge 15 til 400, og en 3D scanning i uge 29 til 1300. Jeg synes begge scanninger var rigtig meget pengene værd og skønne oplevelser :loveshower

Tjek i øvrigt evt. om du kan få nogle af pengene tilbage fra sygesikring Danmark, hvis du er medlem der. Det kunne vi med scanningen til 1300, fordi den egentlig talte som en privatkøbt jordemoderkonsultation :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes de er det værd :) Vi skal også denne gang have 3D scanning og har fået en del 2D scanninger i mine 3 graviditeter, jeg føler i hvert fald ikke pengene er spildt! Og det er rigtigt hvad Barbamama skriver, hvis en 3D scanning er over 40 min (mener jeg det er) OG udført af en jordemoder, så kan man få ca. 300 kr tilbage af Sygeforsikring DK :) Så det er helt sikkert værd at tage med..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I kan evt holde øje med de forskellige deals sider. De har nogle gange tilbud på 2 D og 3 D

:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har fået købt en del scanninger, delvist fordi vi bor i Sverige og er blevet "ramt" af nogen er deres regler, men vi har købt:

2 tidlige scanninger (2D)

NF scanning (2D)

Kønsscanning (havde egentlig bestilt 3D, men betalte kun for 2D og fik en ekstra scanning gratis fordi lillepigen absolut ikke vil have taget billeder)

Og så har jeg købt en deal til en 3D scanning for 400 kr som vi skal have lavet i uge 29 eller deromkring hvor den unge dame forhåbentlig har vendt sig og er blevet lidt mere fotogen

Bortset fra den sidste med deal-gavekort så har vi fået lavet de andre hos jordemoderhuset i København som jeg varmt kan anbefale

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fik en 2D kønsscanning til 400kr det var total det værd! Den ro jeg kom hjem med har holdt lige siden! Og babyens identitet er nu ved at forme sig i vores hoveder i det at vi ved det er en lille pige.

Men 3D har vi ikke behov for! Selvom vi kan få det som pakke løsning OG få tilskud fra sygesikring Danmark så prisen bliver noget nær 900kr i stedet for. Så er det ikke noget vi har lyst til at kaste penge efter.

Jeg forstår nu godt dem der gerne vil, for det er da total hygge at se sin lille lækre trold på skærmen ligne den baby man får lige om lidt! Men min tålmodighed og nærrighed kan godt forenes i beslutningen om at det ikke er nødvendigt.

Det er lidt "frås" i samme stil som hvis man køber en ekstra dyr luksus ting man EGENTLIG ikke har behov for, men som er HELT VILDT lækker. Det er jo ikke noget man fortryder og hvis man har pengene så er det jo fantastisk!

Jeg vil bare hellere bruge pengene på en lækker pusletaske eller noget af alt det andet SINDSYGT dyre udstyr til baby! Men det er jo en prioriterings sag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fik en 2D kønsscanning til 400kr det var total det værd! Den ro jeg kom hjem med har holdt lige siden! Og babyens identitet er nu ved at forme sig i vores hoveder i det at vi ved det er en lille pige.

Men 3D har vi ikke behov for! Selvom vi kan få det som pakke løsning OG få tilskud fra sygesikring Danmark så prisen bliver noget nær 900kr i stedet for. Så er det ikke noget vi har lyst til at kaste penge efter.

Jeg forstår nu godt dem der gerne vil, for det er da total hygge at se sin lille lækre trold på skærmen ligne den baby man får lige om lidt! Men min tålmodighed og nærrighed kan godt forenes i beslutningen om at det ikke er nødvendigt.

Det er lidt "frås" i samme stil som hvis man køber en ekstra dyr luksus ting man EGENTLIG ikke har behov for, men som er HELT VILDT lækker. Det er jo ikke noget man fortryder og hvis man har pengene så er det jo fantastisk!

Jeg vil bare hellere bruge pengene på en lækker pusletaske eller noget af alt det andet SINDSYGT dyre udstyr til baby! Men det er jo en prioriterings sag :)

Ja, lige præcis og der har jeg det så omvendt, ville ikke bruge så mange penge på en pusletaske, men det er jo vigtigst man bliver glad for det man giver pengene for :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har i min første graviditet fået een privatscanning, en kønsscanning i 2D. Super FEDT! (400kr)

I min anden graviditet snuppede jeg en tryghedsscanning i 2D. Og godt for det, for baby levede ikke mere og var IKKE på vej ud selv. (300kr)

I denne graviditet har jeg været meget bange og har derfor været til 3 ( :Blush ) tryghedsscanninger i 2D, virkelig alle pengene værd! (300kr, 300kr, 500kr (et andet sted))

Og skal til kønsscanning i 2D (400kr)

Vi har ikke prøvet 3D, men skal prøve det denne graviditet gennem min mands arbejde (med GE maskiner, som er de førende scanningsmaskiner) så det bliver gratis og med aller nyeste udstyr. Det bliver SJOVT, men ikke noget jeg har et reelt behov for, bare sjovt og hyggeligt!

Edit: kan anbefale Lille kbher, især den i Hvidovre! Og Signes scanningsklinik i Århus!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har købt henholdsvis en tryghedsskanning (400-500 kr.) og en kønsskanning (hvor jeg var nok så interesseret i at se levende baby) til 500 kr. Begge dele i 2d. Ved kønsskanningen gav hun sig til at forsøge at slå 3 d til, men moderkagen lå i vejen, og jeg var ærligt talt også helst fri - jeg synes, at 3d-billederne ser freaky og ikke spor hyggelige ud, men det er så mig :)

 

Det ligger i et beløbslag, der heldigvis ikke betyder det store for os, og trygheden ved lige at se først hjerteblink og senere ved at se levende baby i den lidt lange periode mellem NF og MD har været guld værd. Som ren hygge havde jeg nok ikke gjort det, men jeg har været lidt gun shy efter blandt andet blødning i starten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fik en 2D kønsscanning til 400kr det var total det værd! Den ro jeg kom hjem med har holdt lige siden! Og babyens identitet er nu ved at forme sig i vores hoveder i det at vi ved det er en lille pige.

Men 3D har vi ikke behov for! Selvom vi kan få det som pakke løsning OG få tilskud fra sygesikring Danmark så prisen bliver noget nær 900kr i stedet for. Så er det ikke noget vi har lyst til at kaste penge efter.

Jeg forstår nu godt dem der gerne vil, for det er da total hygge at se sin lille lækre trold på skærmen ligne den baby man får lige om lidt! Men min tålmodighed og nærrighed kan godt forenes i beslutningen om at det ikke er nødvendigt.

Det er lidt "frås" i samme stil som hvis man køber en ekstra dyr luksus ting man EGENTLIG ikke har behov for, men som er HELT VILDT lækker. Det er jo ikke noget man fortryder og hvis man har pengene så er det jo fantastisk!

Jeg vil bare hellere bruge pengene på en lækker pusletaske eller noget af alt det andet SINDSYGT dyre udstyr til baby! Men det er jo en prioriterings sag :)

 

Uh, jeg er SÅ enig :) Vi brugte 700 kr på en udvidet kønsscanning (ved 22+4), da lillebassen ikke ville afsløre sit køn til MD scanningen. Vi endte med at købe den udvidede (og lidt dyrere) scanning, da der ved MD scanningen var mistanke og for bredt nyrebækken. Så det ville jeg rigtigt gerne have fuldt op på. Med i pakken fulgte så lidt 3D scanning, og vi fik nogle rigtigt fine billeder og en fin video med :) Det var jeg rigtigt glad for. Men må indrømme, at jeg er for nærig/slet ikke har behov for en ekstra 3D scanning nu, hvor jeg ellers nærmer det optimale scanningstidspunkt (er nu 27+1).

 

Jeg synes dog, at der er stor forskel på de tidlige tryghedsscanninger - som kan være alle pengene værd x 100 for nogen, hvis man er nervøs - og så de lidt senere 3D scanninger, som lidt er noget ekstra luksus. Jeg er ellers klart en type, der prioriterer ekstra luksus til min baby :P Men det kommer for mig så mere i form at en lækker barnevogn, fint tøj, lækkert sengetøj etc end i form af en 3D scanning :) Men hvis man kan finde pengene i budgettet, og gerne vil prioritere 3D scanningen, så kender jeg ikke nogen, der senere har fortrudt det :) Tror dybest set det er en smagssag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En ting er selvfølgelig det hyggelige i at få nogle fine billeder, en anden er mulighed for et ekstra check-up på baby. Jeg ved ikke hvordan det er på andre klinikker, men på ultralydklinikken for gravide i København, bruger de samme system som på hospitalet (Astria) så man kan sammenligne sine scanninger, og udregner også vægt på baby, samt måler flow af blod til baby gennem navlestreng osv. Det vil sige man også får en tilvæksscanning ud af det, og får mulighed for at opdage, hvis baby ikke vokser som den skal og hvis den ikke får næring nok. Det er så også en af de dyre klinikker, men personalet er specialuddanede læger eller jordmødre og arbejder alle på hospital også og har derfor stor rutine (man lære ikke at scanne hverken på jordmoder-, sygeplejerske eller lægeuddannelsen, det kræver særlig efteruddannelse, men det er ikke noget krav, at man har denne efteruddannelse for at kunne åbne en privat scanningsklinik). De fleste babyer bliver først væksthæmmede efter uge 20, og der bliver man jo ikke scannet mere. Så er det op til jordmoder om hun skønner maven og baby vokser og der er faktisk rigtig mange af de væksthæmmede babyer, der ikke bliver fundet/opdaget (og de fleste børn, der dør inde i maven, viser sig at have været for små). Så en ekstra scanning i uge 27-28, hvor der også bliver målt for tilvækst, kan være en rigtig god ide. Men ja, på en måde er det jo også en ekstra luksus ting, som man skal gøre op med sig selv, om man vil bruge penge på:) Heldigvis er langt de fleste babyer jo sunde og raske og har det godt inde i maven. Det var bare lige for at komme med det input, at der også kan være andre fordele ved det, hvis man vælger en klinik, der også laver mål på baby.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for de mange fine svar. Det lyder som noget der helt sikkert skal overvejes. Var til min første scanning i går og alting så fint ud. Jeg tror jeg venter til uge 20, hvor jeg skal til min næste scanning. Hvis Baby ikke vil vise sit køn frem der, så bliver det helt sikkert endnu en scanning. Synes 3D lyder så sjovt. Fra scanningen igår er jeg overbevist om at baby har min næse (nok bare ønsketænkning :P), ville elske at se om jeg har ret  :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi betalte for en 3d, omkring 800 tror jeg. Og vi var så heldige at han lå perfekt, så det var en super oplevelse, og jeg kigger tit på dem mens jeg venter på at jeg kan se hans ansigt i kød og blod :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fik en 3D scanning i uge øhh.. bum.. nogle-og-30 tror jeg.. Det var en super fin oplevelse og mega hyggeligt at se ham. Men vi fik den kun fordi svigermor ønskede at give os den. Ville aldrig have købt den selv. Det er jeg simpelthen for nærig til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lige været til 3D scanning og det ville jeg bestemt ikke ha været foruden synes at det var en oplevelse, at se den bette på en anden måde :)

Vi skal så afsted igen på torsdag til en gratis tur, da han ikke var helt enig i at vi skulle ha gode billeder af ansigtet :)

Ja det er dyrt, men det er jo hvad man vælger, at bruge penge på :)

Jeg syntes at jeg får mere glæde af det end en f.eks. en pusletaske til 1500, men sådan er vi jo alle heldigvis så forskellige :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har denne gang fået en tidlig 2D skanning til 400 kr.

Vi kommer ikke til at betale os fra flere.

Med min søn fik vi lidt 3D skanning på sygehuset fordi hende der skannede, troede det ville gøre os glad. Jeg er IKKE tilhænger af 3D. Jeg synes det er creepy. Og jeg kunne da slet ikke finde på at give SÅ mange penge for det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det dejligt at høre om alle Jeres dejlige oplevelser. Tror jeg venter lidt. Har snart sommerferie og vil gerne bruge lidt penge i den først. Skal prioritere lige i øjeblikket :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER