Tinakp

Valg 2015 - hvad vil du stemme?

990 indlæg i dette emne

Synes du så den velfærd du så glædeligt betaler til er god?

Jeg synes det bestemt ikke, det kan gøres så meget bedre og uden at gøre den offentlige sektor større.

Der er lange ventetider på behandling, sygehusene er dårlige mange daginstitutioner er dårlige, skolerne er ikke just de bedste, vejene er til grin at køre på. Jeg kan blive ved og når jeg så ser hvor godt det er her sydpå så bliver jeg så ked af at mange danskere vil have mere af det samme.

 

Nu kan jeg jo ikke sammenligne med Tyskland, for der har jeg ikke boet ;) Men det lyder da bestemt som om, at I har det godt der.

 

Men ja. Jeg synes, at Danmark er et rigtig dejligt land at bo i. Kan ikke umiddelbart finde et land, hvor jeg ville føle mig mere tryg :)

 

Når det så er sagt, så er der vel altid plads til forbedringer. Jeg har selv i mine unge dage arbejdet i daginstitution, og der kunne man BESTEMT godt bruge flere hænder.

 

Sygehuse har jeg (heldigvis) ingen erfaring med eller viden om, så der synes jeg ikke rigtig jeg kan udtale mig. Men jeg er i hvert fald glad for, at vi har gratis hospitaler til alle. Synes det er uhyggeligt hvordan en sygdom som kræft fx fuldstændig kan ruinere en familie i USA.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg stemmer som jeg plejer ;)

 

Tog for sjov både DR og TV2's test og de bekræftede mig i mit valg - sådan næsten da

 

DR's test sagde at jeg var mest enig med en kandidat fra Kristendemokraterne (hvilket overraskede mig, men ærligt kender jeg ikke så meget til dem) herefter var jeg mest enig med tre kandidater fra Socialdemokratiet

 

TV2's test sagde at jeg var mest enig med en kandidat fra SF og næst efter to kandidater fra Socialdemokratiet ;)  

 

Begge tests sagde at jeg var mindst enig med nogle kandidater fra Venstre og Liberal Alliance - men det overrasker mig ikke ;)

 

 

Skulle krydset sættes et andet sted ville det nok blive ved Enhedslisten, men synes ikke at deres politiske planer virker realistiske ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er så meget enig i det her Majken!! Men hvem skal man så stemme på, for at det bliver ført ud i praksis? Og som stadig kan føre en fornuftig økonomisk politik?

Jeg mener man bør stemme på venstrefløjen så :) Det er i hvert fald det jeg har skrevet det ud fra! Hvis man gerne vil betale mere for at for at få det bedre, jamen så er det den røde fløj, da blå blok vil betale mindre :) Sådan groft skåret!

Med blå blok vil der, med mine øjne set, absolut ikke blive tilført mere til den offentlige sektor nærmere tværtimod.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er så meget enig i det her Majken!! Men hvem skal man så stemme på, for at det bliver ført ud i praksis? Og som stadig kan føre en fornuftig økonomisk politik?

 

SF har i hvert fald meldt ud, at de vil skaffe flere pædagoger :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men har vi det godt?

som udgangspunkt ja - men det er jo folk sådan rent privat. Vores skoler, dag og døgninstit., plejehjem etc. lider og det er jo både vores fremtid det går udover, plus at det er de ældre som har været med til at skabe det samfund vi har i dag..

Derfor ja, vi bør betale mere - så bl.a disse områder kan forberedes, fordi det vi er vidner til i dag er bare ikke godt nok, overhovedet!

 

Jeg synes jo så at lige præcis social service bør udliciteres, så de ikke er bundet op af en hel masse kommunale regler etc. Men der bliver skabt en konkurrence, som gør at vilkårene bliver bedre.

 

Men det er helt ærligt også svært for mig at sluge, at jeg lige nu betaler 28.000 kr om året i ejendomsskat for 124 kvm, og de rødbeder så vil have at jeg skal betale MERE. Og så akn det godt være at min mand er oppe og snuse til topskatten, som jo så æder det ekstra der ellers var, men jeg er altså studerende, hvilket vi intet ekstra får af. Men vi klarer os fint, og kræver ikke en helt masse af systemet, men har heller ikke lyst til at bidrage med mere end det meget vi i forvejen gør :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved heller ikke om jeg synes, at vi skal betale mere :)

 

Men jeg vil ikke være med til at betale mindre, hvis det skal gå ud over velfærden.

 

Hvem siger det går ud over velfærden? - Hvad er velfærd?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg stemmer på LA.

Helt grundlæggende tror jeg på, at mennesket er frit og at staten skal 'blande sig' så lidt som muligt. Tidligere har jeg været på et af de andre borgerlige partier, men den overdrevne detalje- og enkeltsagslovgivning der har domineret dansk politik i dette årtusinde, skræmmer mig og overbeviser mig om, at min personlige frihed er noget af det vigtigste for mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes jo så at lige præcis social service bør udliciteres, så de ikke er bundet op af en hel masse kommunale regler etc. Men der bliver skabt en konkurrence, som gør at vilkårene bliver bedre.

 

Jeg kan sagtens se, at det lyder fornuftigt og logisk :)

Men hvorfor fungerer det så ikke i USA? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bliver så uendelig træt af DFs snak om hjælp i nærområderne og lukning af grænsen... Lidt realisme tak! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alle jer der stemmer på Enhedslisten - I er simpelthen nød til at forklare mig hvorfor?

 

Fordi nogle knokler og f.eks. skaber deres egen virksomhed, må de så ikke have mere end andre? De har jo selv skabt det?

 

Må vi ikke eje hver vores ting? Skal man dele alle sine ting med alle?

 

Skal Danmark vre kommunistisk?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvem siger det går ud over velfærden? - Hvad er velfærd?

 

Jeg skrev også HVIS det skulle gå ud over velfærden :)

 

Tja hvad er velfærd? For mig er det mulighed for gratis:

 

- Hospitaler

- Skoler

- Folkepension

- SU

- Kontanthjælp

- Plejehjem

 

osv.

 

Nogen mener at ovenstående vil forbedres, hvis det privatiseres - andre mener at det bliver forbedret ved at sætte flere penge af til det.

 

Umiddelbart har jeg mest tiltro til sidstnævnte, da jeg er i tvivl om det første virkelig kan lykkes i praksis :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan sagtens se, at det lyder fornuftigt og logisk :)

Men hvorfor fungerer det så ikke i USA? 

 

Jeg ved ikke hvordan systemet fungerer i USA. 

 

Men jeg ved at pointen i Venstres ide (eller hvad vi skal kalde det) er at f.eks. institutionstilskud skal omdannes til persontilskud, så det følger borgeren og borgeren dermed selv kan vælge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skrev også HVIS det skulle gå ud over velfærden :)

 

Tja hvad er velfærd? For mig er det mulighed for gratis:

 

- Hospitaler

- Skoler

- Folkepension

- SU

- Kontanthjælp

- Plejehjem

 

osv.

 

Nogen mener at ovenstående vil forbedres, hvis det privatiseres - andre mener at det bliver forbedret ved at sætte flere penge af til det.

 

Umiddelbart har jeg mest tiltro til sidstnævnte, da jeg er i tvivl om det første virkelig kan lykkes i praksis :)

 

 

Det er jo også lidt tosset - i USA ville alle de danske partier være medlem af Demokraterne :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo også lidt tosset - i USA ville alle de danske partier være medlem af Demokraterne :D

 

Ja helt sikkert :D

 

Eller måske LA lige kunne snige sig ind hos Republikanerne som et meget venstreorienteret input :D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

SÅ enig! Og jeg mener i den grad, at velfærden vil blive MEGET ringere end i dag, skulle vi betale mindre!

Jeg mener i den grad velfærden vil blive den samme eller dårligere. Det er bare mere af det samme. Man kan ikke blive ved med at presse citronen. Man skal sørge for virksomhederne kan drive forretning. DK er ikke attraktiv at drive forretning i, skatten er for høj. Får flere arbejdspladser til landet, flere virksomheder de betaler skat, flere i arbejde = større skattegrundlag = færre på overførselsindkomst = flere penge i statskassen eller langt hellere flere penge hos forbrugerne/borgerne som så igen kan få gang i hjulene. Får sat gang i en positiv spiral til gavn for alle.

Penge er ikke nødvendigvis svaret, det handler om at gøre det offentlige klogt og det mener jeg ikke man gør idag. Al den administration der skal laves er grotesk, hav dog lidt tillid til de ansatte. Jeg mener man skal forenkle og afbureaukratisere en masse og få gang i de varme hænder og bruge pengene hvor de gør gavn for borgeren og ikke som idag. Der er rigeligt med penge de bliver bare brugt forkert og det hjælper flere penge ikke på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

SF har i hvert fald meldt ud, at de vil skaffe flere pædagoger :)

Ja det har de nemlig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke hvordan systemet fungerer i USA. 

 

Men jeg ved at pointen i Venstres ide (eller hvad vi skal kalde det) er at f.eks. institutionstilskud skal omdannes til persontilskud, så det følger borgeren og borgeren dermed selv kan vælge.

 

 

Det jeg umiddelbart tænker med USA er jo, at de private hospitaler fungerer fint, mens de offentlige er ringere.

 

Det er kun de rige, der har råd til at komme på hospitalet, mens de fattige må gå rundt med brækkede ben (groft sagt ;) )

 

Og sådan et system ønsker jeg ikke at arbejde henimod her i Danmark. Så derfor kan jeg blive nervøs/utryg, når folk nævner privatisering.

 

Det du nævner er vel aldrig blevet afprøvet vel? Så derfor skal jeg jo ikke kunne sige, at det ikke virker :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det jeg umiddelbart tænker med USA er jo, at de private hospitaler fungerer fint, mens de offentlige er ringere.

 

Det er kun de rige, der har råd til at komme på hospitalet, mens de fattige må gå rundt med brækkede ben (groft sagt ;) )

 

Og sådan et system ønsker jeg ikke at arbejde henimod her i Danmark. Så derfor kan jeg blive nervøs/utryg, når folk nævner privatisering.

 

Det du nævner er vel aldrig blevet afprøvet vel? Så derfor skal jeg jo ikke kunne sige, at det ikke virker :)

 

Men Venstre siger jo netop at pengene skal følge patienten :) Således kan de selv vælge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Penge er ikke nødvendigvis svaret, det handler om at gøre det offentlige klogt og det mener jeg ikke man gør idag. Al den administration der skal laves er grotesk, hav dog lidt tillid til de ansatte. Jeg mener man skal forenkle og afbureaukratisere en masse og få gang i de varme hænder og bruge pengene hvor de gør gavn for borgeren og ikke som idag. Der er rigeligt med penge de bliver bare brugt forkert og det hjælper flere penge ikke på.

 

Det er jeg enig i. Synes bestemt at der er plads til forbedring der.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alle jer der stemmer på Enhedslisten - I er simpelthen nød til at forklare mig hvorfor?

 

Fordi nogle knokler og f.eks. skaber deres egen virksomhed, må de så ikke have mere end andre? De har jo selv skabt det?

 

Må vi ikke eje hver vores ting? Skal man dele alle sine ting med alle?

 

Skal Danmark vre kommunistisk?

Er man nødvendigvis kommunist hvis man synes at der mangler en fællesskabs følelse?

Er folk der ikke har ressourcer på det ene eller andet plan, mindre værd end andre? Skal de tigge om almisser ved de riges bord? Skal der ses ned på dem, så virksomheder kan udnytte dem? Er det fair?

Vores samfund er skabt af fællesskabet, men i dag er alle sig selv nærmest. Se bare på politikerne som ikke vil høre tale om at ændre deres egne pensionsordning

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men Venstre siger jo netop at pengene skal følge patienten :) Således kan de selv vælge :)

 

Men så vil der jo stadig være nogen, der KUN har de penge med sig, mens andre (og mere rige) vil kunne smide flere penge oveni, og dermed få en bedre behandling?

 

Ej det er svært for mig kun at vurdere forslaget ud fra det du skriver. Det ville nok give mere mening, hvis jeg læste/hørte det hele :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men så vil der jo stadig være nogen, der KUN har de penge med sig, mens andre (og mere rige) vil kunne smide flere penge oveni, og dermed få en bedre behandling?

 

Ej det er svært for mig kun at vurdere forslaget ud fra det du skriver. Det ville nok give mere mening, hvis jeg læste/hørte det hele :)

 

De har ikke sagt at sygehusbehandling skal koste borgerne penge

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm... Jeg kan faktisk rigtig godt li pias holdning til udlændinge/flygtninge debatten.... Hun lyder ikke helt dum i TV2's debat...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De har ikke sagt at sygehusbehandling skal koste borgerne penge

 

:super

 

Det er jeg glad for ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er man nødvendigvis kommunist hvis man synes at der mangler en fællesskabs følelse?

Er folk der ikke har ressourcer på det ene eller andet plan, mindre værd end andre? Skal de tigge om almisser ved de riges bord? Skal der ses ned på dem, så virksomheder kan udnytte dem? Er det fair?

Vores samfund er skabt af fællesskabet, men i dag er alle sig selv nærmest. Se bare på politikerne som ikke vil høre tale om at ændre deres egne pensionsordning

 

 

Det er slet ikke det jeg siger. Og de ting du nævner er der jo ingen politikere der ønsker.

 

Hvis vi nu lige udelukker "dem der ikke har ressourcer", må dem der så knokler for det ikke have mere?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER