Tinakp

Valg 2015 - hvad vil du stemme?

990 indlæg i dette emne

Jeg har vist også en underlig matematik så, men jeg er også rød, så måske hænger det sådan sammen :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har vist også en underlig matematik så, men jeg er også rød, så måske hænger det sådan sammen :lolhit

Haha... Jeg sad og tænkte det samme.... :lolhit plus at jeg var sproglig student, så jeg tør ikke at sige for meget ifht matematik

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har vist også en underlig matematik så, men jeg er også rød, så måske hænger det sådan sammen :lolhit

Jeg er blå, men kan sagtens følge den "matematiske udregning" her :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er blå, men kan sagtens følge den "matematiske udregning" her :lol

Så er det ikke kun os røde der har en mærkelig matematik ;) :p :haha

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha... Jeg sad og tænkte det samme.... :lolhit plus at jeg var sproglig student, så jeg tør ikke at sige for meget ifht matematik

Jamen jeg er også sproglig, så det kan da også godt være at det er dét, der er problemet :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er det ikke kun os røde der har en mærkelig matematik ;) :p :haha

Jo, i andre sammenhænge, men ikke lige her ;) :haha

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men sådan helt seriøst så virker det mig faktisk en anelse u-demokratisk, at man kan blive statsminister, når man er formand for det kun tredje-største parti :chin: Jeg kan godt se noget pointe i, at partierne er delt op i blokke, så det er realistisk at få et samarbejde op at køre, men jeg kan ikke se nogen umiddelbar god grund til, hvorfor det ikke er formanden for det største parti i den vindende blok, der skal lede landet.

Måske er jeg bare ikke særlig politisk begavet, men min intuition siger mig bare, at når en del flere har stemt DF end Venstre, så var der da reel chance for, at en del flere foretrak Kristian TD som statsminister :chin:

Men ja jo, det er jo selvfølgelig heller ikke folket, der fordeler ministerposterne, I know... Men det virker mig alligevel underligt. Som om vi reelt ikke HELT bestemmer, hvem vi gerne vil have som landets leder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men sådan helt seriøst så virker det mig faktisk en anelse u-demokratisk, at man kan blive statsminister, når man er formand for det kun tredje-største parti :chin: Jeg kan godt se noget pointe i, at partierne er delt op i blokke, så det er realistisk at få et samarbejde op at køre, men jeg kan ikke se nogen umiddelbar god grund til, hvorfor det ikke er formanden for det største parti i den vindende blok, der skal lede landet.

Måske er jeg bare ikke særlig politisk begavet, men min intuition siger mig bare, at når en del flere har stemt DF end Venstre, så var der da reel chance for, at en del flere foretrak Kristian TD som statsminister :chin:

Men ja jo, det er jo selvfølgelig heller ikke folket, der fordeler ministerposterne, I know... Men det virker mig alligevel underligt. Som om vi reelt ikke HELT bestemmer, hvem vi gerne vil have som landets leder.

Jeg kam godt følge dig og jeg synes også det er underligt, men jeg er godt med på hvorfor det er sådan...

Jeg er så overordentligt træt af at det er delt så groft ind i blokke, for som vi jo også har debatteret her på tråden, så er der en del af partierne der både har "røde" og "blå" mærkesager, så hvorfor skal det så være stillet så firkantet op?

Det gør jo reelt valgkampen til en form for "præsidentkandidat" mellem to partiformand, i stedet for en valgkamp med fokus på alle partierne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kam godt følge dig og jeg synes også det er underligt, men jeg er godt med på hvorfor det er sådan...

Jeg er så overordentligt træt af at det er delt så groft ind i blokke, for som vi jo også har debatteret her på tråden, så er der en del af partierne der både har "røde" og "blå" mærkesager, så hvorfor skal det så være stillet så firkantet op?

Det gør jo reelt valgkampen til en form for "præsidentkandidat" mellem to partiformand, i stedet for en valgkamp med fokus på alle partierne.

Arh men jeg er helt enig med dig i det du skriver om blokkene :) Jeg kan bare godt "forstå" at nogle partier lissom allierer sig, agtigt. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen så må du meget undskylde mit lille indslag i denne ellers meget alvorlige tråd.

Jeg vil gerne undskylde, hvis jeg har trådt dig over tæerne eller noget. Det er vist uundgåeligt, når vi ikke går til snakken med den samme indstilling - sjov/alvor.

:kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men sådan helt seriøst så virker det mig faktisk en anelse u-demokratisk, at man kan blive statsminister, når man er formand for det kun tredje-største parti :chin: Jeg kan godt se noget pointe i, at partierne er delt op i blokke, så det er realistisk at få et samarbejde op at køre, men jeg kan ikke se nogen umiddelbar god grund til, hvorfor det ikke er formanden for det største parti i den vindende blok, der skal lede landet.

Måske er jeg bare ikke særlig politisk begavet, men min intuition siger mig bare, at når en del flere har stemt DF end Venstre, så var der da reel chance for, at en del flere foretrak Kristian TD som statsminister :chin:

Men ja jo, det er jo selvfølgelig heller ikke folket, der fordeler ministerposterne, I know... Men det virker mig alligevel underligt. Som om vi reelt ikke HELT bestemmer, hvem vi gerne vil have som landets leder.

Det er jo fordi, at vi i DK ikke har et statsminister valg, men et folketingsvalg. Det er også derfor, det er god skik at partierne på forhånd melder ud, hvem de vil støtte som statsminister.

Jeg synes da det er demokratisk, for vi har selv valgt de folk, der skal pege på en leder af forhandlingerne.

Jeg synes også man godt kan holde lidt igen med at tillægge statsministeren SÅ meget magt. Det er trods alt ikke en præsident. Det er jo stadig Folketinget, der bestemmer. Regeringen skal blot føre Folketingets beslutninger ud i livet.

Det er vel hellere ikke alle, der nødvensigvis mener, at det parti de stemmer på skal have statsministerposten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo fordi, at vi i DK ikke har et statsminister valg, men et folketingsvalg. Det er også derfor, det er god skik at partierne på forhånd melder ud, hvem de vil støtte som statsminister.

Jeg synes da det er demokratisk, for vi har selv valgt de folk, der skal pege på en leder af forhandlingerne.

Jeg synes også man godt kan holde lidt igen med at tillægge statsministeren SÅ meget magt. Det er trods alt ikke en præsident. Det er jo stadig Folketinget, der bestemmer. Regeringen skal blot føre Folketingets beslutninger ud i livet.

Det er vel hellere ikke alle, der nødvensigvis mener, at det parti de stemmer på skal have statsministerposten.

Ja, det kan der selvfølgelig være noget om :)

Og det sidste er jeg helt enig i, det var derfor jeg skrev noget a la, at der kunne være en reel chance for det, istedet for helt skråsikker at skrive at det var sådan :)

Men ja, jeg ved ikke. Sådan helt usagligt og bare i min lille (billedligt talt ;)) mave virker det bare stadig lidt skævt :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes den Hollandske model er så fin. Det største parti samt formand deraf vinder valget, og retten til at danne regeringog udpege en minister. Der skal såvidt muligt dannes regering med de største partier i mente, for at få en så alsidig regering som muligt.

Det synes jeg ærligt talt er mest "fair", istedet for det her udpegen af statsminister og nærmest præsident valg der er kørende her hjemme.

Der vinder dem der får flest stemmer, slut prut. :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil gerne undskylde, hvis jeg har trådt dig over tæerne eller noget. Det er vist uundgåeligt, når vi ikke går til snakken med den samme indstilling - sjov/alvor.

:kram2

Det er bare i orden du ;) :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har DF meldt klart ud, at der ikke bliver en regering med dem som deltager <_< Thulesen Dahl anbefaler en ren V- regering. Jeg er satme spændt på hvordan det ender! Nu er der gået 8 dage siden valget...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har DF meldt klart ud, at der ikke bliver en regering med dem som deltager <_< Thulesen Dahl anbefaler en ren V- regering. Jeg er satme spændt på hvordan det ender! Nu er der gået 8 dage siden valget...

Nå øv egentlig <_<

Sidste gang gik der vist 18 dage fra valget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå øv egentlig <_<

Sidste gang gik der vist 18 dage fra valget.

Men det var også længere end vanligt.

En ren V-regering er da SÅ kedeligt <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arh men det er da så fucked up. Det her kan ingen da være tilfredse med! Meget spændende politisk periode vi går i møde...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har DF meldt klart ud, at der ikke bliver en regering med dem som deltager <_< Thulesen Dahl anbefaler en ren V- regering. Jeg er satme spændt på hvordan det ender! Nu er der gået 8 dage siden valget...

Er det ikke lidt skrøbeligt, hvis det bliver en ren v-regering?

Har ikke vanvittigt meget forstand på politik, men det kan da blive ret svært at få indført noget som helst, hvis man ikke har lavet et fælles regeringsgrundlag?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det ikke lidt skrøbeligt, hvis det bliver en ren v-regering?

Har ikke vanvittigt meget forstand på politik, men det kan da blive ret svært at få indført noget som helst, hvis man ikke har lavet et fælles regeringsgrundlag?

Jo, med mindre han evner at lave mange brede forlig, men det er ret vildt at regeringen i sig selv (venstre) har markant færre mandater end sine støttepartier.

Alt ka ske, tænker jeg. Men det blir nok ikke kønt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det ikke lidt skrøbeligt, hvis det bliver en ren v-regering?

Har ikke vanvittigt meget forstand på politik, men det kan da blive ret svært at få indført noget som helst, hvis man ikke har lavet et fælles regeringsgrundlag?

Jo. Det er også noget med det er den første 1-partiregering i 32 år, eller sådan noget.

Jeg tænker ikke der går 4 år før næste valg, hvis det er sådan det ender :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo. Det er også noget med det er den første 1-partiregering i 32 år, eller sådan noget.

Jeg tænker ikke der går 4 år før næste valg, hvis det er sådan det ender :unsure

.

Løkke har lige meldt ud at det BLIVER ren V-regering.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Viildt. Spændende at se, hvor længe det holder. Tvivler også stærkt på at det holder 4 år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo. Det er også noget med det er den første 1-partiregering i 32 år, eller sådan noget.

Jeg tænker ikke der går 4 år før næste valg, hvis det er sådan det ender :unsure

Jeps, sidst var det vist Hartlings regering december '73 til februar '75 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så kom ministerlisten...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER