Tinakp

Valg 2015 - hvad vil du stemme?

990 indlæg i dette emne

:ditto er ikke så stærk i blå bloks politikere :unsure

Det vil jeg vove og påstå jeg er og jeg anede ikke hvem han er ;)

Han er venstre mand og vice borgmester i Ringkøbing Skjern.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Så tror jeg alvorlig talt, at jeg græder en lille smule, men fred være jeg er spændt på, om den næste periode går hen og får mig til st ændre holdning til en hel masse... :rolleyes

Tænker det var straffen for at smadre folkekirken :p

Hvorfor kan du ikke lide Esben?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det vil jeg vove og påstå jeg er og jeg anede ikke hvem han er ;)

Han er venstre mand og vice borgmester i Ringkøbing Skjern.

Ej, det er han ikke :p det er Kristian Andersen fra kd ;)

Men ja, han er venstremand fra Skjern og personligt kristen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Susanne og majs:

Se mit svar til MIB :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, det er han ikke :p det er Kristian Andersen fra kd ;)

Men ja, han er venstremand fra Skjern og personligt kristen :)

Ok det stod bare på wiki :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok det stod bare på wiki :)

Hmm, måske den skulle opdateres :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja han ser glad ud og venlig og hyggelig-men synes det er scary han skal ind i politikken

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror det er lige hvad vi har brug for. Nye tanker og visioner til at ruske lidt rundt i de "gamle" politikere. Jeg er glad for at det gik godt for alternativet.

 

Fuldstændig enig! :ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fuldstændig enig! :ditto

Også mig! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænker det var straffen for at smadre folkekirken :p

Hvorfor kan du ikke lide Esben?

Jeg har ikke noget imod Esben Lunde som sådan, men jeg er helst fri for at få en religiøs kirkeminister. I forhold til Manu Sareen, så har jeg svært ved at se noget smadret nogen steder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke noget imod Esben Lunde som sådan, men jeg er helst fri for at få en religiøs kirkeminister. I forhold til Manu Sareen, så har jeg svært ved at se noget smadret nogen steder :)

Er det ikke lidt underligt, at være i mod en leder, der har erfaring på området, så at sige?

Jeg har personligt slet ingen holdning til hvem der skal være kirkeminister, for jeg synes man skal skynde sig at få skilt kirke og stat. Det hører ingen steder hjemme at lade staten styre kirken, og så længe det fortsætter sådan, er jeg sikker på at intet bliver bedre eller interessen/engagementet/tilslutningen til vores folkekirke bliver større.

Men det er en helt anden snak ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det ikke lidt underligt, at være i mod en leder, der har erfaring på området, så at sige?

Jeg har personligt slet ingen holdning til hvem der skal være kirkeminister, for jeg synes man skal skynde sig at få skilt kirke og stat. Det hører ingen steder hjemme at lade staten styre kirken, og så længe det fortsætter sådan, er jeg sikker på at intet bliver bedre eller interessen/engagementet/tilslutningen til vores folkekirke bliver større.

Men det er en helt anden snak ;)

Lidt travlt, så det bliver kort og muligvis lidt kluntet formuleret - ministeren er hovedsageligt en administrativ leder, dér har den form for personlig erfaring næppe nogen særlig positiv effekt (og så tager Kirkeministeriet sig jo så heller ikke kun af folkekirken). Jeg mener i øvrigt heller ikke, at justitsministre nødvendigvis bliver bedre af at være jurister ;) Men jeg er sådan set enig med dig i dét med at få skilt skidtet ad - og netop derfor det med i mellemtiden at have en leder, der ikke har dén slags personlige følelser for sagen.

Hvis man nu fik udskilt folkekirken fra staten - jamen så må den sq gerne have en religiøs leder for min skyld, og være imod det ene og det andet og selv ville styre - alt sammen gaaaaanske glimrende - så skal den bare stå selv, klare sig selv og betale selv. Jeg er i øvrigt selv glad medlem af folkekirken, og ville også melde mig ind og betale mit kontingent, hvis den var en selvstændig klub, så det her er ikke et spørgsmål om ikke at kunne lide kirken :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er jeg træt af at en hel landsdel skal stigmatiseres pga DF.

På EB (ja, jeg ved at de er populistiske), er der en artikel om hvorfor man har stemt DF. Og her mener københavnerne, at det er fordi at sønderjyder er snæversynet og ikke kender til indvandring. Jamen tak fordi vi alle samme bliver skåret over en kam, selvom 70% af os ikke har stemt df.

Kors jeg glæder mig til, alt det valg halløjsa er overstået.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da egentlig en interessant diskussion, om en kirkeminister skal/må/bør være religiøs eller ej :)

På den ene side virker det mig lidt "inhabilt" hvis en kirkeminister er kristen, for kirkeministeren skal IMO ikke være "advokat for kirkernes fremme", men han/hun skal selvfølgelig heller ikke være det modsatte og jeg tænker også, at det skal være en sådan rimelig mængde "respekt" for religion. :chin: Og selvfølgelig giver det mening, at det er en minister, der interesserer sig for området, men det kan man jo omvendt også sagtens uden selv at være troende :chin:

Nå, jeg ævler :blush Men det bliver spændende, hvem det bliver i hvert fald :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da egentlig en interessant diskussion, om en kirkeminister skal/må/bør være religiøs eller ej :)

På den ene side virker det mig lidt "inhabilt" hvis en kirkeminister er kristen, for kirkeministeren skal IMO ikke være "advokat for kirkernes fremme", men han/hun skal selvfølgelig heller ikke være det modsatte og jeg tænker også, at det skal være en sådan rimelig mængde "respekt" for religion. :chin: Og selvfølgelig giver det mening, at det er en minister, der interesserer sig for området, men det kan man jo omvendt også sagtens uden selv at være troende :chin:

Nå, jeg ævler :blush Men det bliver spændende, hvem det bliver i hvert fald :)

Bestemt :) Jeg skal så måske også lige præcisere - det er jo ikke sådan, at jeg synes, at man ligefrem skal være ateist for at være kirkeminister, jeg fik bare et noget ubehageligt (og sikker uretfærdigt) flash ved tanken om en kirkeminister, der ligefrem til dels er profileret på sin tro :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bestemt :) Jeg skal så måske også lige præcisere - det er jo ikke sådan, at jeg synes, at man ligefrem skal være ateist for at være kirkeminister, jeg fik bare et noget ubehageligt (og sikker uretfærdigt) flash ved tanken om en kirkeminister, der ligefrem til dels er profileret på sin tro :unsure

Uretfærdig måske, men jeg fik samme tanke ;) Er helt enig med dig, tror jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt enig...

Mange af 'os' synes Manu Sareen var en forfærdelig kirkeminister fordi han ikke udviste respekt overfor den kristne kirke som helhed.

Jeg er med på at folkekirken er mere end 'bare' indre mission, Luthersk mission osv, men han tvang noget igennem som en stor del af kirken har oplevet som et overgreb - det er imo ike respekt for kirken

Er det homo-ægteskab vi taler om? Ikke for at pege fingre, bare fordi jeg ikke kender detaljerne omkring Manu og kirken, bortset fra indførelsen af homo-ægteskab. Så hvad er det præcist, der stritter i hans håndtering?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det homo-ægteskab vi taler om? Ikke for at pege fingre, bare fordi jeg ikke kender detaljerne omkring Manu og kirken, bortset fra indførelsen af homo-ægteskab. Så hvad er det præcist, der stritter i hans håndtering?

Var han ikke også "bagmanden" for en del kirkelukninger? :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg altså lidt forvirret... Har Mads Holger alligevel fået et mandat?

Kan se at han ik fik nok stemmer alligevel...! Pyhhh...

Redigeret af Tinakp

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er jeg træt af at en hel landsdel skal stigmatiseres pga DF.

På EB (ja, jeg ved at de er populistiske), er der en artikel om hvorfor man har stemt DF. Og her mener københavnerne, at det er fordi at sønderjyder er snæversynet og ikke kender til indvandring. Jamen tak fordi vi alle samme bliver skåret over en kam, selvom 70% af os ikke har stemt df.

Kors jeg glæder mig til, alt det valg halløjsa er overstået.

Kan godt følge dig - jeg er selv pt i eksil i hovedstadsområdet, men jeg er også ked af at se min stolte hjemstavn udstillet på den måde - ligesom jeg var ked af at se tallene dernedefra. Fra mit helt lokale gamle valgsted var tallet helt oppe på 38 % :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er den helt store ting, ja, men også kirkelukningerne. Det handler i rigtig høj grad om måden det er blevet gjort på.

Især homo-ægteskaberne blev gjort hen over hovedet af kirkens ledelse og medlemmer. Jojo, biskopperne var med i udformningen, men det var ikke et valg de havde, men noget de blev pålagt og en lang række biskopper, præster og medlemmer føler sig i den grad tvunget ind i noget de på ingen måder kan være med i.

Jeg er med på at der også er mange som har det fint med det, men for den gruppe som betegner sig selv som 'personligt kristne' var det et direkte overgreb. Det vil svare til at man tvang muslimerne til at gifte satanister...

Jeg er klar over at folkekirken er en statskirke og dermed politisk styret, men dermed kunne det være gjort markant anderledes.

Kirkelukningerne er et andet eksempel, hvor igen blev kirkens religiøse ledelse fuldstændig ignoreret.

Jeg tror, at denne her fører for vidt på skrift (navnlig i den her tråd) - måske løber vi engang på hinanden og kan tage den over en kop kaffe :) Jeg vil derfor indskrænke mig til at bemærke, at man kan lægge forskelligt i, hvad det er, man skal have respekt for, for at have respekt for kirken - og at man i min optik godt kan fortjene credit for at tage svære men nødvendige beslutninger, uanset om der har været knas i processen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er den helt store ting, ja, men også kirkelukningerne. Det handler i rigtig høj grad om måden det er blevet gjort på.

Især homo-ægteskaberne blev gjort hen over hovedet af kirkens ledelse og medlemmer. Jojo, biskopperne var med i udformningen, men det var ikke et valg de havde, men noget de blev pålagt og en lang række biskopper, præster og medlemmer føler sig i den grad tvunget ind i noget de på ingen måder kan være med i.

Jeg er med på at der også er mange som har det fint med det, men for den gruppe som betegner sig selv som 'personligt kristne' var det et direkte overgreb. Det vil svare til at man tvang muslimerne til at gifte satanister...

Jeg er klar over at folkekirken er en statskirke og dermed politisk styret, men dermed kunne det være gjort markant anderledes.

Kirkelukningerne er et andet eksempel, hvor igen blev kirkens religiøse ledelse fuldstændig ignoreret.

Tak for at du vil uddybe. For mig var det som skrevet et forståelses-issue, nok fordi jeg ser kirken fra en helt anden vinkel. Det er i bund og grund bare vigtigt at forstå og høre og søge at gøre plads til forskellige synspunkter, og paradoksalt nok, synes jeg jo netop det er det Manu har åbnet for:) Men jeg sætter stadig pris på din/den anden vinkel.

Endte det i øvrigt med, at alle præster SKAL vie homoseksuelle, eller må de sige nej til selv at stå for vielsen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for at du vil uddybe. For mig var det som skrevet et forståelses-issue, nok fordi jeg ser kirken fra en helt anden vinkel. Det er i bund og grund bare vigtigt at forstå og høre og søge at gøre plads til forskellige synspunkter, og paradoksalt nok, synes jeg jo netop det er det Manu har åbnet for:) Men jeg sætter stadig pris på din/den anden vinkel.

Endte det i øvrigt med, at alle præster SKAL vie homoseksuelle, eller må de sige nej til selv at stå for vielsen?

Det kan de - så vidt jeg husker - godt. Vi havde også en præst i den by, hvor jeg i spar konges tid gik i gymnasiet, der ikke ville vie fraskilte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan de - så vidt jeg husker - godt. Vi havde også en præst i den by, hvor jeg i spar konges tid gik i gymnasiet, der ikke ville vie fraskilte.

Det må da heller ikke være i parrets interesse at blive viet af en der ikke tror på ens ægteskab.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det må da heller ikke være i parrets interesse at blive viet af en der ikke tror på ens ægteskab.

Sådan kan man i hvert fald se på det. Jeg har ikke forholdt mig nærmere til det - bare noteret mig oplysningen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER