MamatilJ&M

Rød numse

35 indlæg i dette emne

Marius har virkelig rød numse. Så meget jeg vil påstå han er hudløs et par steder :( Og det er fordi han er simpelthen så hård i maven.

Men jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre ved det. Smurte det med inotyol i går aftes, men det ser ikke ud til at have hjulpet. Så har bare tørt det forsigtig af og puttet ble på uden nogen form for smørrelse og så selvfølgelig sagt det til DP. Regner med at sætte ham i blød i en lille smule sæbevand i aften, for at sikre det er helt rent og så får det en masse ro i løbet af natten.

Jeg har kogt sveskemos til havregrøden fra morgenen af. Og så skal drikkedunken med vand bare stå fremme til fri afbenyttelse når han er hjemme...

Men er der ellers nogle der har gode råd mod hudløshed i numsen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Marius har virkelig rød numse. Så meget jeg vil påstå han er hudløs et par steder :( Og det er fordi han er simpelthen så hård i maven.

Men jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre ved det. Smurte det med inotyol i går aftes, men det ser ikke ud til at have hjulpet. Så har bare tørt det forsigtig af og puttet ble på uden nogen form for smørrelse og så selvfølgelig sagt det til DP. Regner med at sætte ham i blød i en lille smule sæbevand i aften, for at sikre det er helt rent og så får det en masse ro i løbet af natten.

Jeg har kogt sveskemos til havregrøden fra morgenen af. Og så skal drikkedunken med vand bare stå fremme til fri afbenyttelse når han er hjemme...

Men er der ellers nogle der har gode råd mod hudløshed i numsen?

Jeg smører med anglamarkts lanolin salve. Men en hvilken som helst anden salve der er "glat" og gør at det hele glider lidt lettere når han endelig kommer af med noget. Og så movicol! Havde aldrig prøvet det før men det er ret effektivt og afføringen blev blødere men ikke tyndt. Mie fik det i kakaomælk i 5 dage og siden har maven bare været i orden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Problemet er bare at han altid har haft træg mave. Og hvis han ikke kommer af med hver dag, så danner der sig en hård prop. Denne gang gik der i hvert fald 4 dage mellem 2 store bleer og det har virkelig givet ham rød numse. Han kom af med søndag aften og 2 gange igår, så der er gang i maven igen.

Vi snakkede med SP og lægen om maven i tidernesmorgen, og de anbefaler laktulose. Men det vil jeg ikke bruge. Jeg vil egentlig heller ikke bruge movicol så længe han kommer af med hver dag og ikke er bange for at lave. Måske det er en dum holdning? Men jeg får ikke manden med på at give ham det pt i hvert fald.

Så pt vil jeg egentlig bare have numsen hel igen, så den ikke gør ondt. Mangler bare at finde et mirakel middel...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Vi føntørrede Tobias' numse og brugte den gule bøtte med vaseline da han døjede med rød numse...og nu har der intet været i lang tid heldigvis...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores mirakelmiddel har altid været Bepanthen - det har VIRKELIG kureret mange ildrøde Inger-numser! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med Filippa virkede kogtvandsklude godt.

Har ikke haft voldsomme problemer med Leonora endnu men fik anbefalet A-Derma Primalba baby nappy change cream på apoteket. Den har virket fint indtil nu. Den må også bruges forebyggende og er uden zink og tjære.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kogtvandsklude og lanoninsalve. Men hvis der er kommet svamp i det, saa skal der enten Canestencreme eller noget andet svampedraebende paa ogsaa for en tid. 

 

Er der ligesom knopper med hul paa? Det er svamp, nemlig. 

 

Kogtvandsklude virker, fordi roed numse er som en forbraending i en eller anden grad, men faktisk kan det vaere i slem grad. Det skal have fugt for at hele og derfor virker sterile kogtvandsklude. http://helsemariesdagbog.blogspot.it/2011/08/rd-babynumse-what-to-do.html

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aloe vera gel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker om han kunne have gavn af zoneterapi til at hjælpe på hans generelt træge mave?

Har desværre (eller heldigvis for Noah) ingen stor erfaring med meget rød numse. Han havde det for en måneds tid siden. Der brugte vi kogtvandskludd og Inotyl og det var normalt efter 1-2 dage. Jeg kan dog bedre lide panthenol, den er mere som en creme, men Inotyl var dog rigtig effektivt for os den gang...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hans numse ser så meget bedre ud her til aften :Yay Rigtig meget :Yay inotyol plejer at være rigtig effektiv, men er lidt bange for det tjærecreme, når han er lidt hudløs. Jeg fandt en salve fra derma i skuffen, som jeg havde glemt vi havde. Så den er han smurt med her til nat ;)

Jeg tror desværre hans træge mave skyldes ensformelig kost. Hold op hvor er den dreng kræsen og hold op hvor er det svært at få ham til at smage på maden, men det går bedre... Jeg ved simpelthen ikke hvad vi har gjort galt, for da han var helt lille spiste han jo nærmest alt. Nu væmmes han faktisk ved maden inden han har smagt det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige en kort opdatering.

Vi gav Marius en enkelt brev Movicol junior i fredags. Det har virkelig hjulpet på maven og vi har ikke turde give ham flere, da det ikke er hårdt, det der kommer ud.

Den røde numse har næsten været væk, men han prutter åbenbart om natten hvor der kommer en lille bitte bitte smule med ud. Og det giver altså lidt rød numse. Og det klør, så nu har han også kradsemærker/sår, fordi moren ikke var hurtig nok til at se at hænderne kom, da jeg tog bleen af ham. Han græder fordi det gør ondt og sviger.

Synes godt det er en dum cirkel vi er havnet i og synes ikke det er sjovt at skal stå og forklare gæsteDP hvorfor Marius har kradsemærker på numsen :( Aner ikke hvad vi skal gøre pt, anet end vi smøre ham og tjekker konsistensen på det han kommer af med...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, når der kommer lidt om natten, så tror jeg, at jeg ville forsøge med et (for en gangs skyld) tykt lag zinkslave og forsøge at få lavet en barriere, der kan beskytte huden mod udslip om natten..?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, når der kommer lidt om natten, så tror jeg, at jeg ville forsøge med et (for en gangs skyld) tykt lag zinkslave og forsøge at få lavet en barriere, der kan beskytte huden mod udslip om natten..?

Ja, jeg har også overvejet det. Men er bare lidt nervøs for de kradsemærker han har fået lavet helt inde ved åbningen. Men numsen har faktisk været pæn de nætter han har sovet med inotyol...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh hvor bliver jeg frustreret over den mave :( Han har lige lavet stort og få skiftet bleen igen. Han græder og slæber numsen over gulvet i håb om det lindre, ja vi tror det kløer. Jeg tror han har en rift der er ved og hele og det bliver irriteret når han laver stort. Jeg får i hvert fald lov til at hjælpe ham med at klø igennem bleen. Det lyder helt forkert, men virker til at lindre. Og hvad gør man ikke for st hjælpe sine børn. Har det så svært når han er så ulykkelig. Han har fået et brev movicol fordi han lige er ved at være hård nok i maven.

Kan lægen tjekke om han har rifter oppe i numsen? Nogen der ved om de har udstyr til det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh hvor bliver jeg frustreret over den mave :( Han har lige lavet stort og få skiftet bleen igen. Han græder og slæber numsen over gulvet i håb om det lindre, ja vi tror det kløer. Jeg tror han har en rift der er ved og hele og det bliver irriteret når han laver stort. Jeg får i hvert fald lov til at hjælpe ham med at klø igennem bleen. Det lyder helt forkert, men virker til at lindre. Og hvad gør man ikke for st hjælpe sine børn. Har det så svært når han er så ulykkelig. Han har fået et brev movicol fordi han lige er ved at være hård nok i maven.

Kan lægen tjekke om han har rifter oppe i numsen? Nogen der ved om de har udstyr til det?

Det kunne godt lyde som svamp! Jeg har prøvet at have det bag i og selvom jeg var voksen dengang var kløen noget der kunne få mig til at græde! Det er nok 15 år siden og jeg kan stadig huske det! Så vil klart anbefale et læge besøg!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, når der kommer lidt om natten, så tror jeg, at jeg ville forsøge med et (for en gangs skyld) tykt lag zinkslave og forsøge at få lavet en barriere, der kan beskytte huden mod udslip om natten..?

 

Jeg ville ogsaa faa tjekket ham for svamp. Eller boerneorm - just saying? 

 

Lansonoh creme kan du give ham paa til nat. Det laver en god barriere, naar der kommer lidt bonus, som ikke kan fjernes med det samme. Noah laver ofte bonus om morgenen inden bleen kommer af, saa jeg smoerer ham med det til nat, saa numse ikke tager skade. 

 

Evt. svampecrme og saa Lansinoh over, hvilket vi har brugt med succes. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ogsaa faa tjekket ham for svamp. Eller boerneorm - just saying? 

 

Lansonoh creme kan du give ham paa til nat. Det laver en god barriere, naar der kommer lidt bonus, som ikke kan fjernes med det samme. Noah laver ofte bonus om morgenen inden bleen kommer af, saa jeg smoerer ham med det til nat, saa numse ikke tager skade. 

 

Evt. svampecrme og saa Lansinoh over, hvilket vi har brugt med succes. 

Totalt enig - jeg havde bare ikke skænket svamp mv en tanke. Jeg er også glad for lanolin til alt mellem himmel og jord - jeg tænkte bare, at de fleste småbørnsmødre har en tube zinksalve stående :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov undskyld jeg har slet ikke fået svaret jer :oops

Det går meget bedre. Nu skal han i hvert fald ikke have mere Movicol foreløbelig.... Der klør mindre og det gør faktisk ikke ondt på ham mere :glad Så vi tror på at han har haft en rift og at den nu formentlig er ved at være hel, nu vi har sørget for, hans mave ikke er hård. Vi smøre om natten for at sikre, at skulle han slå en prut, så er der en hinde på huden...

Vi har faktisk ikke zinksalve, fordi jeg synes det er elendigt, så det er røget ud. Vi bruger inotyol eller apotekets babysalve. Og Marius er god til at fortælle om han synes numsen skal smøres :)

Bluser det op igen, skal han naturligvis en tur forbi lægen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov undskyld jeg har slet ikke fået svaret jer :oops

Det går meget bedre. Nu skal han i hvert fald ikke have mere Movicol foreløbelig.... Der klør mindre og det gør faktisk ikke ondt på ham mere :glad Så vi tror på at han har haft en rift og at den nu formentlig er ved at være hel, nu vi har sørget for, hans mave ikke er hård. Vi smøre om natten for at sikre, at skulle han slå en prut, så er der en hinde på huden...

Vi har faktisk ikke zinksalve, fordi jeg synes det er elendigt, så det er røget ud. Vi bruger inotyol eller apotekets babysalve. Og Marius er god til at fortælle om han synes numsen skal smøres :)

Bluser det op igen, skal han naturligvis en tur forbi lægen ;)

:super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har besluttet at ringe ned i lægehuset imorgen og booke en tid til Marius. Han klager stadig over at numsen gør ondt og den ser altså fin ud. Men han sidder helt at dirre og nede i dagpleje kørte han numsen hen af gulvet... Jeg ved ikke om de overhovedet kan se eller gøre noget, men det skal dælme forsøges...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har besluttet at ringe ned i lægehuset imorgen og booke en tid til Marius. Han klager stadig over at numsen gør ondt og den ser altså fin ud. Men han sidder helt at dirre og nede i dagpleje kørte han numsen hen af gulvet... Jeg ved ikke om de overhovedet kan se eller gøre noget, men det skal dælme forsøges...

Stakkels Marius!!! :kram det er ikke rart!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stakkels Marius!!! :kram det er ikke rart!

Han var lidt hård i maven her til aften. Åh jeg er i vildrede omkring den mave/bagdel...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, det lyder ikke rart :(

Jeg synes helt sikkert I skal få ham tjekket.

Når det så er sagt, så er Movicol på ingen måde 'farligt'. Det optages ikke i kroppen, men hjælper blot med at binde væsken og det er heller ikke noget han bliver afhængig af. Anna har fået det hver dag i 4 uger, på opfordring af lægen ifm. Projekt-smid-bleen og det virker!

God bedring med ham :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, det lyder ikke rart :(

Jeg synes helt sikkert I skal få ham tjekket.

Når det så er sagt, så er Movicol på ingen måde 'farligt'. Det optages ikke i kroppen, men hjælper blot med at binde væsken og det er heller ikke noget han bliver afhængig af. Anna har fået det hver dag i 4 uger, på opfordring af lægen ifm. Projekt-smid-bleen og det virker!

God bedring med ham :kiss

Vi har movicol junior stående som jeg egen rådig har købt, fordi jeg ikke kun holde ud til st se ham skrige... Og en pose af det hjælper med det samme. Men der hjælper ikke på det som Marius bliver ved med at sige "gør så ondt" og gnuber i bleen. Så tror det er på tide at få lægen til at vurdere om han tror der er noget, som vi ikke selv kan se. Og det er købt egen rådig fordi jeg ved lægen vil sige laktulose...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER