MamaB

Jordemoder

9 indlæg i dette emne

Tænkte at vi måske kunne have en tråd hvor vi deler erfaringer og evt ny viden fra jordemoderbesøgene?

Jeg kommer lidt fra mit første besøg:

- Jeg er begyndt at vågne hver nat/tidlig morgen med lidt ondt i siden af maven. Spurgte om det var normalt og det var det:) Hendes forklaring var at det måske skyldes fyldt blære eller måske fordi jeg slapper helt af og så kan mærke at tarme mm lige så stille er begyndt at bevæge sig opad.

- Spurgte til det med råt kød, og fandt ud af at både rosa kød og at parma/serano osv er ok at spise. Sidstenævnte fordi det er saltet i så høj grad at man betragter det som tilberedt.

- Mht jern sagde jordemoderen min læge imod: selv om mine tal er fine, er det ikke nok med halv dosis jern, som jeg ellers aftalte med min læge. Så nu har jeg været i Matas efter Aminojern (som skulle skåne maven!)

- mht svangerskabsforgiftning skal man ikke gå og være nervøs, hvis ens blodtryk en enkelt gang viser sig at være lidt småhøjt. Det er meget påvirkeligt af nervøsitet el.lign. Hvis man reelt er i risiko vil man selv kunne mærke det, da man vil have det meget dårligt. Desuden er det meget sjældent med svangerskabsforgiftning tidligt i graviditeten, sagde hun.

Hun var ret god til at berolige på en måde så man mærkede at der var faglighed bag:) Jeg tror at hun kan være en bedre ven end google mht bekymringer. Google kommer jo op med alt muligt farligt, hvis man begynder at søge på f.eks "graviditet ondt i maven"!!

Har I fået noget info hos jordemoderen, I har lyst til at dele?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

God idé  :)

 

Jeg skal til første besøg på onsdag. Så hvis jeg lærer noget nyt der, skriver jeg det gerne herinde. Pt. har jeg ikke rigtigt andet at spørge om end jerntilskud, da jeg også døjer med maven, når jeg tager hver dag (tager hver 3. pt.). Så er spændt på, om min jordemoder, siger det samme som din.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God ide :) Jeg skal til JM på tirsdag og glæder mig. Jeg har vidst ikke noget jeg vil spørge hende om, men det blir fint alligevel. J skal selvfølgelig med  :)

Hvilke jernpiller tager I? Jeg havde problemer i starten fordi jeg tog jernpiller fra blodbanken = forstoppelse! Nu har jeg købt Gravi Jern fra Apovit (der er c vitamin i) og tager dem om aftenen lige inden jeg går i seng og har ikke haft problemer med maven de sidste måneder... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God ide :) Jeg skal til JM på tirsdag og glæder mig. Jeg har vidst ikke noget jeg vil spørge hende om, men det blir fint alligevel. J skal selvfølgelig med  :)

Hvilke jernpiller tager I? Jeg havde problemer i starten fordi jeg tog jernpiller fra blodbanken = forstoppelse! Nu har jeg købt Gravi Jern fra Apovit (der er c vitamin i) og tager dem om aftenen lige inden jeg går i seng og har ikke haft problemer med maven de sidste måneder... 

 

Efter du skrev om dem herinde, købte jeg dem. Men jeg synes stadigvæk, jeg døjer med maven. Så måske skal jeg ud i noget flydende - synes bare det er SÅ ækelt  :wacko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Efter du skrev om dem herinde, købte jeg dem. Men jeg synes stadigvæk, jeg døjer med maven. Så måske skal jeg ud i noget flydende - synes bare det er SÅ ækelt :wacko

Øv...maveproblemer er virkelig ikke sjovt! Er din blodprocent lav?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv...maveproblemer er virkelig ikke sjovt! Er din blodprocent lav?

Det har den været. Men kender ikke til den på nuværende tidspunkt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg får lidt jern gennem "gravitamin" (multivitamin) og har nu købt Aminojern, som jeg vil tage én af hver eller hver anden dag alt efter hvad min mave siger. Så passer det ca med de 40-50 anbefalede mg. om dagen.

Jeg spiser to spsk HUSK på min yogurt hver morgen, og det virker perfekt på maven indtil videre:)

Glæder mig til at høre om jordemodererfaringer:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har først fået tid når jeg er 17+6 - og denne gang kunne jeg faktisk godt have brugt det noget før, i modsætning til de to andre gange, hvor specielt det første jordemoderbesøg har været lidt "spild af tid"  :unsure Jeg har selv måttet ringe op på jordemodercenteret, der har åbenbart været lidt rod med mine papirer, så de havde slet ikke modtaget noget på mig endnu  <_< Men til vores nakkefoldsscanning, der var der også henvist til en tryghedsscanning fra min læges side og ikke en nakkefoldsscaning, så det der var allerede rod da...  :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har jeg været til JM i dag :) Det gik rigtig fint. Vi hørte hjertelyd (den blev næsten overdøvet af tarmlarm :P ) og hun vurderede livmoderen til at gå til 2 fingre under navlen. Næste besøg er 1.september...

Hun snakkede om et tilbud som hedder Familieiværksætterne som er fødselsforberedelse + meget mere, men er ikke helt sikker på hvad det er og om jeg vil? Det er vidst helt nyt i Hillerød men har kørt længere andre steder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER