Forunderligt

Hvordan får man barnet til at sidde ned ved bordet

15 indlæg i dette emne

Hvornår spiser i? Her fungerer det bedst hvis vi spiser tidligt dvs. kl 17.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm... Vi har ikke prøvet det sådan at W farer rundt. Så måske er mit svar total håbløst, og så ser du bare helt bort fra det, men jeg kan fortælle hvornår vi har de bedste måltider:

Måltidet er ALTID en invitation og vi accepterer 100% HANS mening om hvornår han er sulten og ikke. Vi siger "så er der mad, kommer du og spiser" og det er ok at der går 5-10 minutter (vi slukker dog tv'et hvis det kører, det overruler appetit).

Der er ingen (eller kun grøntsager, ærter i dag) mad fra 1,5 time før aftensmad. Så er han sulten, uden at gå til!

Han må IKKE være stang træt, så spiser han ikke. Vi spiser tidligere i tilfælde af trætte dage.

Vi har FÅ faste regler omkring det at sidde ved bordet, stort set 0 regler om det at spise (man må: spise med fingre, pille pålæg af, sortere, spise udelukkende een fødevare osv), måltidet skal være rart at være i.

Han må gå ned før os, vi lokker ALDRIG mere mad i ham. Ikke noget "kan du ikke spise mere kylling". Vi tænker at små børn må gå fra bordet samtidigt, bliver en regel når vi får flere.

Vi stirrer ikke, holder ikke øje, tæller ikke madder. Vi snakker normalt til ham, men vi fastholder ikke en samtale han ikke har lyst til at deltage i.

Han er særligt sensitiv, så nogle dage spiser han INTET ved bordet. Så sætter vi hans tallerken på sofabordet og siger "jeg sætter din tallerken her, hvis du skulle blive sulten".

Generelt spiser han godt, er glad ved maden og bestemt ikke kræsen! Har desuden gode manerer og spiser pænt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi spørger om vi skal spise Theodors mad:) "Skal far spise din pasta"? ...og det synes han alligevel ikke, så det hjælper 9 ud af 10 gange.

 

Theodor er 2 år og 8 måneder, og det har været sådan i et par måneder nu vil jeg tro. Ikke i alarmerende grad, men der er klart en tendens til hellere at ville pile rundt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for tankerne

 

Vi spiser omkring 17.30 de fleste dage. 

 

Det er en husregel, som gælder de større børn og ikke Lilly endnu, at man sidder ved bordet uanset om man har lyst til maden eller ej. Man opfordres til at smage men der er ingen tvang, men det er som regel et hyggeligt tidspunkt hvor vi alle samles og taler over maden. Og som regel spiser de børn der sagde de ikke var sultne alligevel lidt, når de nu sidder der. For tiden syns jeg nu det går ud over hyggen at Lilly karter rundt og er så urolig. Vi kan/vil ikke tvinge hende til at sidde på sin stol.

 

Måske er det bare en fase og måske er det mest pga hun er så overtræt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos os er det det samme. Milas er også 2 år og 9 måneder. Hos os har vi ikke fundet ud af hvad der virker. Men LIGE nu ;) er der ingen elektronik/tv efter aftensmaden hvis man ikke sidder og spiser sin mad. Det hjælper noooogen gange. Og så skal blive siddende indtil de andre er færdige med at spise, og det giver som regel lidt ekstra mad i maven :) kan høre vi er lidt nogle strenge forældre. Gad vide om vi skulle lade være med at være det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke give hende hapser foran TV'et efter jeres måltid- ( måske hvis hun er syg etc men ikke som regel) fordi hun ved hun får mad bagefter og at hun bestemmer ikke at gide at sidde med jer men hellere vil spise foran tv.

Men jeg synes at i skal bestemme, hvis det er det i vil, at de store måltider skal indtages ved bordet, og at der er ingen tvang overhovedet, men vælger hun ikke at ville spise så skal hun ikke få noget 15 min senere serveret foran TV'et.

Her havde vi det at vi nogle gange brugte iPad eller bøger til at få hende til at spise fordi hun havde vendt sig til det og nægtede at spise uden... Jeg brød mig IKKE om at sige at der er ikle iPad/bog idag og det er fint du ikke vil spise men der er altså ikke mad bagefter...:( men nu har vi gode spise situationer hvor der er fokus på hvad hun har lavet i løbet af dagen etc.

Som udgangspunkt er der altid mad og drikke til mine børn, men issuet er jo at hun udnyttede det til at manipulere sig frem til at få underholdning og det er i vores verden ikke en god spise situation overhovedet og ikke sådan vi ønsker at være som familie. Og DET bestemmer de voksne jo - altså hvilke rammer der skal være :) men er ellers helt med på Stephi's vogn om ingen tvang etc.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi altid haft den regel, at man bestemmer selv OM man vil spise og som hos Stephi-pigen, bestemmer hun også 100% selv HVAD hun spiser, af det der står på bordet. Nogen dage kun kylling, andre dage kun pasta, men vi tvinger aldrig til at smage på noget. Anna er enormt lugtsensitiv og kan oftest dufte om det er noget hun vil smage på og de FÅ gange vi har prøvet at tvinge, blev hun dybt ulykkelig.

Men ligeså vel som man selv bestemmer om man vil spise, så bestemmer vi, at hun skal komme og sidde sammen med os. Har hun stadig ikke lyst til at spise når hun har været oppe at sidde, må hun gerne hoppe ned igen (det gælder kun, når hun er eneste barn), men når man hopper ned, så er der ikke mere mad at få. Hun er gået sulten i seng et par gange, hvor man så kan snakke lidt om, at det ikke er så rart og hvordan hun undgår det en anden gang. Og man tager ikke skade af at gå sulten i seng en dag. Så spiser man blot mere morgenmad ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har I prøvet/overvejet en anden stol? Kan huske min søster fik problemer med min niece på et tidspunkt, og det var simpelthen fordi hun ville sidde på en voksenstol som de andre. Bare for at prøve noget andet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har altid haft ret haandholdte spisetider og Noah faar en tallerken med sin mad paa - al sin mad. Den er opdelt til 4 madtyper, saa der er gnavegroent i et hul, kartofler/pasta/ris i et andet og omelet/koed/fisk i et andet. Det sidste er til oliven, ost, olie etc... Det er svaert at faa tilfoejet noget, der ikke er paa tallerknen i forvejen. 

 

Vi saetter os til bords og han skal gerne komme og saette sig. Der er ikke tvang fra min side, men jeg siger til ham, at vhis han oensker mad, saa synes jeg, at han skal komme nu, foer maden tages af bordet igen. M taeller gerne til 3. I begge tilfaelde, saa kommer Noah til bords. Det er nu naesten adlrig et issue, men det er vores to maader at haandtere det paa. 

Jeg opfordrer, men presser aldrig til at spise noget, han ikke viser interesse i, men spoerger, om han har smagt det. Han er vildt god til at smage, saa det goer han gerne og siger saa til eller fra. Der er ingen tvang whatsoever. 

 

HVIS Noah gaar fra bordet foer tid, saa er M meget nervoes, presser paa og det giver bagslag. Jeg siger, at han maa gerne gaa fra bordet, men beder ham overveje, om han er maet og minder ham om, at han ikke vil faa noget ekstra herefter. Der spise ved bordet under maaltidet, saa saadan er det. 

 

Jeg ville ikke give noget ved sofabordet mere. Men jeg ville fortaelle Lilly, at mor og daddy har bestemt, at det skal vaere anderledes ved aftensmaden og saa bliver det derfor saadan og saadan. Fortael hende ogsaa, at I har brug for at hun hjaelper jer med at faa det til at fungere og at I er der for hende. Og saa saet igang og follow through, selvom det maaske tager dagevis. Det er haardt arbejde at faa vendt den slags, men det er bare om at vaere kaerlige og bestemte og lade maaltider vaere verdens mest almindelige ting i verden. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi gør meget som Susanne, bortset fra at vi kræver hun sidder ved bordet x antal tid (vi føler hvor meget vi kan kræve den pågældende dag) men når man går fra er det slut med mad.

Hvis man ikke kan lide maden er 1 stk rugbrød med leverpostej (ingen smør, ingen pynt og KUN 1 stk) det der er. Siger hun nej til det er hun ikke sulten!

Vi har haft sur pige der ikke gad sidde der, men når nu man alligevel SKAL så spises der en del mere. Det har ikke været en kamp som sådan men der har været protester. Kampen ville jeg dog have taget hvis den kom. Det er vigtigt for os at vi sidder sammen og snakker dagen igennem! Og så må vi bare være dumme mor og far der stiller krav, men sådan er det altså herhjemme, og nu smager og spiser hun meget mere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har samme problem men i samarbejde med DP gør vi følgende:

Maden serveres KUN ved bordet. Ingen mad med ind i stuen. Vil hun ned får hun lov og maden blir stående på bordet. Ingen tv eller andre attraktive ting må leges med mens vi andre spiser. Hun må lege med sit alm legetøj, men hun skal ikke gå fra bordet bare fordi hun vil se tv og lign.

Lige inden sengetid får hun grød så hun ikke går sulten i seng men det er ofte 1-2 timer efter vi har spist så hun ikke forbinder det med at hun bare får noget andet end der serveres. Jeg synes faktisk det har hjulpet det sidste stykke tid men vi er også ret konsekvente.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres råd og tanker. Vi har kontaktet vores sundhedsplejerske for at høre om hun kan give os nogle råd, så jeg håber på et lille møde i næste uge når hun kommer fra ferie. Jeg har lagt mærke til at Lilly blir ret så "hyper" når hun er overtræt, og hun kan for tiden ikke finde ud af at sove i vuggestuen, så i denne uge kommer hun hjem og sover, og vi skal også have møde med vuggestuen igen. Så håber jeg at vi med lidt hjælp kan få de her hverdags-brikker til at falde lidt bedre på plads. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres råd og tanker. Vi har kontaktet vores sundhedsplejerske for at høre om hun kan give os nogle råd, så jeg håber på et lille møde i næste uge når hun kommer fra ferie. Jeg har lagt mærke til at Lilly blir ret så "hyper" når hun er overtræt, og hun kan for tiden ikke finde ud af at sove i vuggestuen, så i denne uge kommer hun hjem og sover, og vi skal også have møde med vuggestuen igen. Så håber jeg at vi med lidt hjælp kan få de her hverdags-brikker til at falde lidt bedre på plads. 

 

Ja, hun kan jo godt vaere overtraet... Noah vil nok faa svaert ved at sove i BH, naar tid er, saa der maa han hjem og sove kl. 13, hvis tiden stadig er til det. 

 

Jeg taenker, om I kan spise tidligere(men ved jo ikke, om I allerede spisee tidligt) og saa putte tidligt ogsaa? Uden lur ville vi skulle spise 17:30 og putte 18:30-19, tror jeg. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos min soster spiser de f.eks. pigerne af tidligt og saa spiser de selv, naar de er blevet puttet. Det gjorde vi ogsaa med Noah en overgang. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER