sukkermus84

hvordan får man barnet til at gå på flad fod?

7 indlæg i dette emne

Hej piger,

 

jeg har brug for gode råd i forhold til min datter på 16 måneder.

 

Hun rejser sig op og vil SÅ gerne gå. Hun går rundt med gå-vogn, dukkevogn, går rundt langs sofa, sofabord, og vil rigtig gerne gå mens hun holder fast i vores hænder / fingre. Problemet er bare, at hun går på tæer, og derfor ikke kan holde balancen selv. Vi forsøger at massere under fødderne og strække læg/hasemusklerne ved at bøje foden opad når hun ligger på puslebordet, men jeg synes ikke det bliver bedre. Er der nogen der har gode råd til hvordan vi får hende til at komme ned på flad fod, så hun selv kan lære at holde balancen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min søsters pige havde samme "problem" (skriver det i " " fordi jeg tror ikke det er et reelt problem).

For hende kom det stille og roligt hen af vejen at hun begyndte at gå mere og mere ned på foden. Så vidt jeg ved er det meget normalt at babyer går på tæer til at starte med. 

 

Synes det i gør allerede er de helt rigtige ting men er i nervøse så tag evt. en snak med jeres læge. Men som sagt er jeg helt sikker på det er normalt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror også at det nok skal komme, jeg synes bare hun er ved at være så gammel nu at hun godt snart må begynde at gå selv (hun er jo 16 måneder). Overvejer lidt at ringe til sundhedsplejerske eller læge og høre om de har nogen gode tips.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror også at det nok skal komme, jeg synes bare hun er ved at være så gammel nu at hun godt snart må begynde at gå selv (hun er jo 16 måneder). Overvejer lidt at ringe til sundhedsplejerske eller læge og høre om de har nogen gode tips.

Er du i tvivl så ring. 

 

Angående hvornår børn begynder at gå er det meget meget forskelligt. Nogen starter meget tidligt mens andre venter lidt. Det skal nok komme :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville nok tage den med sundhedsplejersken eller lægen - ikke fordi jeg tror der er noget galt, men bare for at afkræfte, at det ikke er noget fysiologisk.

Da jeg arbejdede i vuggestue, var der en dreng, der altid gik på tæer (han havde vist korte ledbånd eller sådan noget). Vi trænede/legede med ham ved at gå på line, gå op og ned af trapper etc. Jeg har selv korte ledbånd i læggene, og det hjælper mig at vippe med foden, gerne ved at stå på en forhøjning (som en kantsten eller et trin på en trappe) med hælen ud over kanten, og så vippe op og ned. Måske kan i prøve at lege med hende, og så vippe hendes fødder lidt opad?

Det er slet ikke sikkert, at det er der skoen trykker, men det er let at afprøve. :)

16 måneder er vist heller ikke sent at begynde at gå, så vidt jeg ved :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været til et foredrag med en motorikpædagog, som siger at nogle børn er sene til at gå, fordi de simpelthen er så kildne under fødderne, at det forskellige underlag kilder og er ubehageligt for deres fødder, og derfor vælger de enten ikke at gå, eller gå på tæer. Måske det er det? Det kan trænes ved at stimulere sanserne, og massere fødderne på forskellige måder, både med hænderne, og med ting af forskellige materialer, så hun bliver fortrolig med ting der kilder og føles 'anderledes' under fødderne. 

Jeg ved ikk om det kan være det, men det er i hvert fald et bud :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej du.

Det er normalt for mange børn at de starter med at stå på tæer. Dette skyldes ofte at de har tendens til bløde led/er hypermobile og derfor har svært ved at stabilisere sig. Derfor spænder de op i hele kroppen for at gøre leddene så stive og stabile som muligt = de står på tæer.

Prøv at hjælpe hende ned på flad fod når hun står ved bordet, sofaen eller lignende. Pres foden ned, så hun får fornemmelsen af at det også er en mulighed for hende.

Derudover vil jeg anbefale at lade hende selv styre, hvad hun går ved. Her mener jeg, at det er fint, hvis hun selv rejser sig ved tingene og går rundt, men hvis hun har brug for voksen støtte, er hun simpelthen ikke klar til den udfordring endnu. Så vendt så vidt muligt med at gå med hende i hænderne,stille hende ved ting hun ikke selv kan rejse sig ved og lignende. Hun skal nok gå når hun er klar til det.

Jeg vil anbefale at du finder nogle knap så høje ting (30-40 cm), hun kan rejse sig ved -eksempelvis en kasse, et boblesdyr eller lignende, da hun således ikke har lyst til at stille sig på tæer, men ofte vil enten sidde på knæ at lege, eller rejse sig og typisk komme på flad fod efter et par sekunder.

Sidst men ikke mindst, synes jeg du skal høre læge eller sundhedsplejerske ad.

Jeg er selv børnefysioterapeut, og der hvor jeg arbejder, vil mange børn blive henvist til os, udfra din beskrivelse af "problematikken".

Håber ovenstående er til at forstå, ellers må du endelig stille ?. God fornøjelse med det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER