Barbamama

Vask af stofbleer - hjælp mig lige :)

17 indlæg i dette emne

Okay, jeg synes, vi er en anelse udfordrede, når det kommer til vask af stofbleer. Men jeg er ret fast besluttet på, at der må være en god løsning. Jeg skal måske bare lige have hjælp til at lure den :)

Valdemars bleer blev vasket på 90 grader. Hver gang. Det havde jeg det trygt med og det havde B det trygt med. Bleerne klarede det rimeligt godt, men det sled selvfølgelig, og vi har måttet smide nogle bleer ud, fordi velcroen gik helt i udu, eller bleerne blev utætte i pul'en. Og når bleerne bliver smidt ud, så ryger både de økonomiske og miljømæssige fordele jo :rolleyes

Så jeg vil gerne undgå at vaske på 90 grader (i hvert fald fast), når vi starter op igen.

Jeg har (vistnok og med nød og næppe) fået B med på, at vi vasker på 60 grader som udgangspunkt denne gang. Det kan både vores totsbots og vores bumgenius (= det meste af vores ble stash) holde til ifølge vaskeanvisningen. Men jeg er ikke sådan heeeeeelt overbevist om hygiejnen i det. :unsure

Så kunne jeg have lyst til at holde afføringsbleer adskilt fra tisbleer og vaske seperat - men det synes jeg umiddelbart virker omstændeligt, og det ville jo langt fra redde bleerne fra 90 grader vaske.

Løsning nr 2 kunne være at give bleerne et skylleprogram inden den egentlige vask, men det bliver dyrt, eftersom vi vasker på vaskeri, og denne løsning i så fald ville betyde dobbelt så dyr vask (en vask koster samme beløb uanset grader, program, osv).

Løsning 3 kunne være specielt vaskepulver. Og så alligevel ikke. Fordi vi har to maskiner, hvor man kan putte egen sæbe i, og de er nærmest helt stoppet til i gammel parfumeret sæbe (og jeg nægter altså at rengøre maskiner efter andre og tvivler også på, at jeg ville kunne få parfumen helt væk). Resten af maskinerne er automatisk doseret med aa og svanemærket sæbe. Det kan dog fravælges, så vaskepulver, der skal direkte ind til bleerne, kunne evt være en mulighed. Men jeg aner i givet fald ikke, hvad det skulle være for noget :unsure

Som tillægsudfordring har jeg forelsket mig i little lamb bleer, som ifølge fabrikanten kun må vaskes på 30-40 grader. Men jeg får ALDRIG Brian med på at vaske en ble ved så koldt vand. Og er heller ikke selv tryg ved det. Så spørgsmålet er måske, om vi bare er nødt til at gå udenom de bleer? :unsure

Og endnu en tillægsudfordring: Vi brugte skumklude (engangs = smide ud bagefter) til Valdemar, men jeg er ret lun på at bruge vaskbare wipes til lillesøster. Men 1. dem jeg har kig på er little lamb = 30-40 grader og 2. når de er til at tørre måsen med, så er det jo virkelig dér, der er afføring. Skal man så til at bikse med at skylle dem i toilettet, eller er der et smart cowboytrick?

Ja, jeg er alt i alt lidt forvirret over det, selvom jeg jo har gjort meget i det tidligere :blush Vil I andre ikke skære ud i pap for mig, hvad I gør/hvad I ville gøre, hvis I havde samme vaskeforudsætninger som os? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hmm, kunne tilsætning af Vanish Hygiejne gøre noget ved følelserne for de lidt lavere temperaturer? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, kunne tilsætning af Vanish Hygiejne gøre noget ved følelserne for de lidt lavere temperaturer? :unsure

Det kunne det sagtens, men jeg "kender" ikke vanish og forbinder det med noget frygtelig krads stads, så jeg ved ikke, om jeg så er tryg ved at bruge det til noget, det skal direkte på bebsens rumpe :unsure Eller om bleerne i øvrigt kan tåle det :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan fortælle hvordan vi gør, så kan du tage hvad du kan bruge.

Vi vasker sådan:

(Klammo bleer for en skyldning med det samme den er taget af numsen. Jeg gør det i maskinen for nemhedsskyld, men skylning i toilet er ligeså fint (træk ud i toilet med bleen under vandstrålen)

Alle bleer og klude + gylpeklude vi pusler på skylles i maskinen, på noget kort skylleprogram, uden sæbe.

Sæbe tilføjes (flydende rema1000 parfumefri i vaskebold i maskinen) og der vaskes på 60graders hygiejnisk vask (2 timer og 10 minutter, vi har også en kort 60' den bruger vi aldrig)

Ca hver 4/5/6 gang, altså 1 gang pr. 14 dag vasker vi på 95 (vi har ikke 90).

Hænger på tørrestativ og tørre, aller helst udenfor, men også inde.

Klude:

Vi bruger ImseVimse bomuldsklude til tis, jeg magter ikke bomuld og pølle. Til pølle bruger vi anglamark øko vatpads, som ryger ud. Det er ganske økonomisk med stofkludende!

Bleernes holdbarhed: velcroerne virker overhovedet ikke mere. Vi har købt NippiNappi til at holde disse bleer på plads. Alle bleerne er super godt vandtætte og på ingen måde slidte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak Stephi, det lyder sådan rimeligt meget a la, hvad jeg havde forestillet mig, men det lyder af lidt mange skyllevaske i maskinen? :chin:

Jeg har lidt svært ved at se mig selv (og endnu mindre Brian) skylle indlæg og klude i toilettet, men jeg overvejer lidt at have en balje på badeværelset til at bruse det. :chin: Men måske er det i virkeligheden endnu mere omstændeligt, fordi baljen så også skal gøres ren :P Og bruseren er selvfølgelig lige præcis for kort til at nå toilettet <_<

God idé med klude til tis og oads til pølle :super

Og fedt hvis Remas flydende i bold er godt - vi handler altid i Rema så det ville være nemt :super

Nippinappi kender jeg ikke - de må Googles :) Har du så klippet velcroen af, eller hvordan?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stephi er det de her, du bruger? :unsure

www.koogko.dk/nappi-nippa-moderne-blesikkerhedsnaal-flere-farver

Jeg kan heller ikke finde IV kludene. :blush Har du måske nogle links? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stephi er det de her, du bruger? :unsure

www.koogko.dk/nappi-nippa-moderne-blesikkerhedsnaal-flere-farver

Jeg kan heller ikke finde IV kludene. :blush Har du måske nogle links? :)

Ja det er dem! Jeg hapser dem fast i velcroerne, det fungerer! Jeg overvejede i et kort øjeblik at få sat knapper i, men det projekt kunne jeg ikke lige overskue.

Kludene er disse: https://www.naturebaby.dk/shop/vaskeklude-flonel-rose-436p.html, de fås også i en blå-grøn variant, som er dem vi har. Vi har vidst 2 pakker = 24.

Vi er SÅ glade for Remas vaskemiddel, det er godt, testvinder og virkelig billigt. Vi har nappet en bold fra en Biotex flaske i Føtex (altså vi fik lov), som vi altid bruger!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er de idiotsikre, de der nipper nappere? Jeg må indrømme, at jeg ikke sådan straks kan se, hvordan se skal bruges, når jeg lige kigger billedet :chin:

Kludene ser skønne ud! Men ret store :chin: Jeg har overvejet disse:

http://www.koogko.dk/vaskeklude-i-bomuld-15x15-cm-12-stk

(Selvom de er i drengefarver <_<)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er de idiotsikre, de der nipper nappere? Jeg må indrømme, at jeg ikke sådan straks kan se, hvordan se skal bruges, når jeg lige kigger billedet :chin:

Kludene ser skønne ud! Men ret store :chin: Jeg har overvejet disse:

http://www.koogko.dk/vaskeklude-i-bomuld-15x15-cm-12-stk

(Selvom de er i drengefarver <_<)

Ja det er de! Total nemme, en-hånds nemme! De har sådan nogle takker/tænder, som du bare "kører" hen over velcroen og så bider den sig fast, og så sidder den, bom bom. Altså J kan hitte det og han er virkelig stadigvæk elendig til at sætte en ble, selvom han pusler ALLE bleer når han er hjemme :lol

De er slet ikke store i det, de er helt tynde, så de er meget passende!

Jeg kan ganske gratis sende dig en (som er helt slidt og skal smides ud, den er ligesom revet op, ikke klam) så du kan vurdere hvis det er?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ammebae skal ikke vaskes paa 90 grader. 60 grader raekker og de skal heller ikke skylles. Hvis baby er syg, saa er det en anden sag, men saa kan man jo vaske paa 90 grader en enkelt gang. 

 

Der er flere ting, der oedelaegger bleer. Vaskemiddel er en af de stoerste syndere. Jeg vasker ved 90 grader og 60 grader. Rette vaskemiddel i rette maengde, vandets haarhed, vasketemperatur... jeg skal lige finde et link til de faktorer. 

 

PUL kan som udgangspunkt godt taale 90 grader, men kombi kan vaere aarsagen til at det delaminerer. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger helt almindelige engangsbleer men selvfølgelig sker der indimellem uheld. Jeg stemmer med i koret om at 60 grader er fuldt ud tilstrækkeligt. Der er ingen grund til at vaske på 90!

Hvad vanish angår er set både svanemærket og astma og allergi mærket. Så på den måde vurderer jeg at det helt svarer til vores almindelige neutral vaskepulver. Min nevø var på et eller andet reklame kommunikationskursus i gymnasiet og kan fortælle at vanish ikke nævner dette faktum i deres dårlige tyske reklamer, da folk generelt ikke tror på at miljøvenlig produkter er effektive ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ammebae, ja, 60 grader er nok, men ikke under tummy bug/sygdom.

 

Fast foede-bae er ikke sikkert nok ved 60, da mange bakterier/svampesporer ikke draebes ved 60.

 

Men naar det saa er sagt, saa er det langt mindre enkelt end som saa:

 

Vandets haardhed

Vaskepulver

Vaskemaskinens vandmaengde

Maengde bleer i vaskemaskinen

... 

 

Det kan altsammen vaere en faktor i bleernes renhed. Jeg oplever, at antikalk hjaelper og at jeg kan noejes med 90 grader af og til. Men jeg kan ikke noejes med 60 uden antikalk. 

Og maskinen maa absolut ikke vaere mere end 3/4 fyldt, mere 2/3. Og kold forvask uden noget eller med 60 g Soda. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ammebae, ja, 60 grader er nok, men ikke under tummy bug/sygdom.

 

Fast foede-bae er ikke sikkert nok ved 60, da mange bakterier/svampesporer ikke draebes ved 60.

 

Men naar det saa er sagt, saa er det langt mindre enkelt end som saa:

 

Vandets haardhed

Vaskepulver

Vaskemaskinens vandmaengde

Maengde bleer i vaskemaskinen

... 

 

Det kan altsammen vaere en faktor i bleernes renhed. Jeg oplever, at antikalk hjaelper og at jeg kan noejes med 90 grader af og til. Men jeg kan ikke noejes med 60 uden antikalk. 

Og maskinen maa absolut ikke vaere mere end 3/4 fyldt, mere 2/3. Og kold forvask uden noget eller med 60 g Soda. 

Men bare af nysgerrighed - hvordan afgør du om tøjet er rent? For jeg tænker, at der godt kan være bakterier selvom der ikke er pletter og ingen bakterier selvom der er pletter?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men bare af nysgerrighed - hvordan afgør du om tøjet er rent? For jeg tænker, at der godt kan være bakterier selvom der ikke er pletter og ingen bakterier selvom der er pletter?

 

Det stinker jo, hvis ikke det er rent. 

 

Saa at sige mht bleer: amoniakstank er urene bleer med ophobning af ting og sager. Lugt af bonus er klart - ikke rent. Fiskelugt er ogsaa urene bleer, selvsagt. 

 

Toej, der generelt lugter surt eller maskine, der lugter surt, betyder at maskinen skal renses og toejet skal vaskes med noget, saa det ikke giver gammelt surhed ind i vaskemaskinen. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det stinker jo, hvis ikke det er rent.

Saa at sige mht bleer: amoniakstank er urene bleer med ophobning af ting og sager. Lugt af bonus er klart - ikke rent. Fiskelugt er ogsaa urene bleer, selvsagt.

Toej, der generelt lugter surt eller maskine, der lugter surt, betyder at maskinen skal renses og toejet skal vaskes med noget, saa det ikke giver gammelt surhed ind i vaskemaskinen.

Ja ok det er jo klart nok ;-) i så fald kan jeg konstatere at min maskine vasker rent på 60 grader :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja ok det er jo klart nok ;-) i så fald kan jeg konstatere at min maskine vasker rent på 60 grader :)

 

:super

 

Min vasker ikke bleer rent ved 60, medmindre jeg har antikalk i. Resten af vasketoejet er rent ved 40/60, hvis jeg tilsaetter nok vaskepulver. Og jeg er faktisk begyndt at vaske visse ting med forvask tilsat soda... Det giver lige en lille smule ekstra renhed, synes jeg :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger ikke stofbleer.. Men Leah gylper jo i vildskab.', så vi bruger MANGE gylpeklude.. Jeg vasker dem på 60 grader, og cirka hver 4-5 gang får det en 95 vask..(det er i øvrigt det samme med alt andet kogevask herhjemme!)..

Men når jeg tænker over det, er det faktisk som regel ved uheld (både tis og bonus), at jeg bruger 95.. Hmm..

Jeg beuger dog vanish, og sådan nogen "klude", der fanger snavs..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER