mamabear

hjemmefødsel i lejlighed?

64 indlæg i dette emne

Hej,

Jeg fødte mit sidste barn (Nr. 3) hjemme og var rigtig glad for det. Synes det var meget bedre end de to gange jeg har født på sygehuset. Nu er jeg gravid med barn Nr. 4 og vil egentlig helst føde hjemme igen, men ved min sidste fødsel boede vi i hus og det var meget privat og ingen kunne høre noget. Nu bor vi i lejlighed og her er meget lydt, så jeg er bange for at alle kan høre alt under fødslen, hvilket jeg måske vil synes er lidt pinligt, fordi jeg ved sidste fødsel skreg ret højt og ret meget, og jeg føler at andre der kan høre det vil drømme mig som hysterisk, selv om jeg jo i bund og grund kan Være ligeglad..

Men vil høre om andre har født i lejlighed og hvordan naboerne har taget det? Hvordan har I haft det med det? Hvordan forberedte i naboerne på det? Osv....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu vover jeg pelsen og svarer, selvom det nok ikke er det svar du vil have.

Jeg har ikke prøvet at føde hjemme og har heller ikke mod på det ( :respekt til der vil) men mener som udgangspunkt at alle skal have mulighed for at vælge lige præcis den fødselsform, der passer en bedst.

Men som nabo i en etageejendom ville jeg føle at det var meget grænseoverskridende at blive ufrivillig "lytter" til en fødsel i mit eget hjem.

Derudover synes jeg det kan være lidt svært hvis du evt føder om natten. Personligt ville jeg være pænt træt af evt at miste min nattesøvn i en sådan situation. Især fordi jeg jo ikke ville have mulighed for at gøre noget ved situationen. Hvis der er nogen der larmer, kan man som regel bede dem dæmpe sig, men det kan man jo ikke en fødende kvinde.

Og som fødende ville jeg nok også synes det var meget grænseoverskridende at kunne høres i hele opgangen, du skriver jo selv at der er meget lydt og du er en "skriger"

Men altså, det kan godt være at du kender dine naboer godt nok til at vide at det ikke vil genere dem.

Og det er også meget muligt at alle ikke synes som mig, men nu har du i hvert fald fået mine tanker omkring emnet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også sige nej! Især hvis der bor andre med børn i jeres ejendom, og der er lydt.

Håber at du får den fødsel du ønsker dig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte hjemme i lejlighed for 1,5 år siden og her er også meget lydt. Ingen i opgangen opdagede noget. Jeg sagde så heller ikke en lyd under hele fødslen, andet end snak og tunge vejrtrækninger. Jeg troede, jeg ville ende med at brøle under presseveerne, da jeg gjorde det under min første fødsel. Og jeg havde tænkt på, at naboerne så nok kunne høre mig - og den tanke var jeg bestemt ikke glad for! Men jeg var kommet frem til, at skulle det ske igen, ville det nok kun være 10-20 min. Det skete så ikke. Jeg følte mig ikke hæmmet og tænkte ikke på noget tidspunkt, at jeg skulle være stille... hvis jeg gjorde, var det kun fordi jeg ikke ønskede at vække vores ældste datter, der lå og sov inde i soveværelset.

Hvordan har dine andre fødsler været? Har du også lavet meget lyd der?
Jeg tænker, som de andre, at det sikkert ikke er rart at skulle overhøre en fødsel, hvis man ikke selv har valgt det. Kender du dine naboer godt? Kan du snakke med dem om det, altså advare dem?
Vi fortalte faktisk ikke noget til naboerne inden. Det havde jeg det bedst med.
 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også overvejet en hjemmefødsel i vores lejlighed og hvad det ville betyde for vores naboer - og jeg er nået til at jeg ikke tør føde hjemme:-)

Efter en hurtig første fødsel var det min JM der anbefalede mig at føde hjemme her anden gang, men jeg tør simpelthen ikke. Ved min første fødsel skreg jeg ikke så meget, men jeg ved jo ikke, hvordan det bliver her om lidt (er 36+4)

Der er flere naboer der har født hjemme her i nærheden (stort område med nybyggeri og mange småbørnsfamilier), men jeg gør det nok ikke - med mindre det går så hurtigt at jeg ikke når på hospitalet:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu vover jeg pelsen og svarer, selvom det nok ikke er det svar du vil have.

Jeg har ikke prøvet at føde hjemme og har heller ikke mod på det ( :respekt til der vil) men mener som udgangspunkt at alle skal have mulighed for at vælge lige præcis den fødselsform, der passer en bedst.

Men som nabo i en etageejendom ville jeg føle at det var meget grænseoverskridende at blive ufrivillig "lytter" til en fødsel i mit eget hjem.

Derudover synes jeg det kan være lidt svært hvis du evt føder om natten. Personligt ville jeg være pænt træt af evt at miste min nattesøvn i en sådan situation. Især fordi jeg jo ikke ville have mulighed for at gøre noget ved situationen. Hvis der er nogen der larmer, kan man som regel bede dem dæmpe sig, men det kan man jo ikke en fødende kvinde.

Og som fødende ville jeg nok også synes det var meget grænseoverskridende at kunne høres i hele opgangen, du skriver jo selv at der er meget lydt og du er en "skriger"

Men altså, det kan godt være at du kender dine naboer godt nok til at vide at det ikke vil genere dem.

Og det er også meget muligt at alle ikke synes som mig, men nu har du i hvert fald fået mine tanker omkring emnet

Tak for dit svar.

Det du skriver med at blive ufrivillig lytter til en fødsel er lige det jeg tænker også. Måske også specielt fordi der er mange børn i opgangen. Jeg tror dog at jeg ville bevidst dæmpe mig meget for at undgå at det kan høres vidt muligt, men ved ikke om det i sig selv kommer til at sætte en "dæmper" på hele oplevelsen, fordi så bliver det alligevel stressede at skulle det. Tak for din ærlighed :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også sige nej! Især hvis der bor andre med børn i jeres ejendom, og der er lydt.

Håber at du får den fødsel du ønsker dig!

Tak for svar :-) og ja, det er lige det, der bor mange børn i opgangen.og dem vil jeg jo gerne skåne.... samtidig mener jeg også at en fødsel er det mest naturlige i verden og at folk/børn ikke som sådan tager skade af at vide hvordan sådan en foregår... men det skal jo heller ikke ligefrem forceres ned over hovederne på dem...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte hjemme i lejlighed for 1,5 år siden og her er også meget lydt. Ingen i opgangen opdagede noget. Jeg sagde så heller ikke en lyd under hele fødslen, andet end snak og tunge vejrtrækninger. Jeg troede, jeg ville ende med at brøle under presseveerne, da jeg gjorde det under min første fødsel. Og jeg havde tænkt på, at naboerne så nok kunne høre mig - og den tanke var jeg bestemt ikke glad for! Men jeg var kommet frem til, at skulle det ske igen, ville det nok kun være 10-20 min. Det skete så ikke. Jeg følte mig ikke hæmmet og tænkte ikke på noget tidspunkt, at jeg skulle være stille... hvis jeg gjorde, var det kun fordi jeg ikke ønskede at vække vores ældste datter, der lå og sov inde i soveværelset.

Hvordan har dine andre fødsler været? Har du også lavet meget lyd der?

Jeg tænker, som de andre, at det sikkert ikke er rart at skulle overhøre en fødsel, hvis man ikke selv har valgt det. Kender du dine naboer godt? Kan du snakke med dem om det, altså advare dem?

Vi fortalte faktisk ikke noget til naboerne inden. Det havde jeg det bedst med.

Tak for dit svar :-)

Jeg tænker jo umiddelbart heller ikke jeg kommer til at larme super meget hvis det bliver her, fordi jeg nok ville prøve at dæmpe mig.

De to andre fødsler har jeg ikke sagt en lyd, den første fordi jeg fik rygmarvsbedøvelse og den anden fordi det gik super let og hurtigt - hvilket jeg tror skyldes at jeg dyrkede yoga under graviditeten og faktisk også brugte det under fødslen og virkelig arbejdede med kroppen.

Min tredje fødsel og graviditet var en svær oplevelse, jeg var deprimeret og kunne slet ikke arbejde med kroppen og havde ingen kræfter til sidst, så det at jeg skreg har måske ligeså meget have Været i frustration og afmagt.

Det med yogaen og arbejde med kroppen og veerne har jeg så taget med denne gang igen, fordi den sidste fødsel var ulidelig og det ønsker jeg ikke igen.

Det med naboerne, kender jeg dem lidt, vores børn leger sammen Osv. Jeg ved at to af familierne ville være forstående, dog den ene med små børn, som jeg helst ikke vil skræmme, et par vil være ligeglade og bare lukke af. Vores overbo har selv lige født, men på sygehuset, hendes børn vil jeg selvfølgelig helst heller ikke skræmme/vække om natten. Dog er lejlighederne delt i to "afdelinger" så børnenes soveværelser er i den anden del end hvor jeg ville skulle føde, så jeg skulle samtidig skrige meget højt for at de skulle blive vækket af det. Jeg har kun få gange hørt deres baby græde, så jeg tænker også at der måske ikke er så lydt igen... jeg kan selvfølgelig høre tramp og hop i gulvet og hvis nogen skændes meget højt...

Men jeg kan jokke vide hvordan min fødsel bliver, så er nødvendigt til at tage alt med i overvejelserne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht at skrige under fødslen - det er ikke sikkert det er noget man bare kan lade være med. Jeg kunne i hvert fald ikke, selv om jeg virkelig prøvede.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også overvejet en hjemmefødsel i vores lejlighed og hvad det ville betyde for vores naboer - og jeg er nået til at jeg ikke tør føde hjemme:-)

Efter en hurtig første fødsel var det min JM der anbefalede mig at føde hjemme her anden gang, men jeg tør simpelthen ikke. Ved min første fødsel skreg jeg ikke så meget, men jeg ved jo ikke, hvordan det bliver her om lidt (er 36+4)

Der er flere naboer der har født hjemme her i nærheden (stort område med nybyggeri og mange småbørnsfamilier), men jeg gør det nok ikke - med mindre det går så hurtigt at jeg ikke når på hospitalet:-)

Tak for dit svar :-)

Det er også JM her der har anbefalet hjemmefødsel (faktisk blev jeg bare automatisk sendt til dem der havde med hjemmefødsler at gøre), og hun siger også at mange føder hjemme i lejlighed, så sætter de bare en seddel op og "så bliver naboerne så glade".

Nu tænker jeg faktisk lige at det måske ikke er så meget anderledes end når nogen sætter en seddel op og siger de holder fest en nat. Der er vi jo også tvangsindlagte til at lytte til deres buldrende techno musik hele natten. Det er dog aldrig sket her endnu... så det er måske ligeså meget det at jeg så er den første der bryder natteroen. ... hvis det jo bliver om natten..

Men tak for dine tanker :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht at skrige under fødslen - det er ikke sikkert det er noget man bare kan lade være med. Jeg kunne i hvert fald ikke, selv om jeg virkelig prøvede.

Nej, det tænker jeg også... for jeg ved også nu at jeg gerne vil tro at jeg i hvert fald vil vise hensyn og bide smerterne i mig... men når så smerterne kommer, ved jeg også godt at så bliver jeg ligeglad med det hensyn..det hele kommer an på hvordan det hele forløber - og det ved jeg jo ikke Før det er overstået...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt ærligt, ville jeg heller ikke bryde mig så meget om at være påtvunget at lytte med på en fødsel. Vi bor også i en en opgang med "små" lejligheder, hvor her er meget lydt. Sådan helt egoistisk ville jeg synes, det var meget frustrerende at blive holdt vågen af skrig, hvis fødslen var om natten - har i øjeblikket eksamen hver måned, og det ville virkelig få mig helt ud af den, hvis jeg blev holdt vågen natten inden en eksamen!! (Og selvom man ikke lige står over for en eksamen, kan der jo være alle mulige andre grunde til, at det er vigtigt for folk at få deres nattesøvn)

Selvom en fødsel er en meget naturlig ting, virker der også meget voldsomt, hvis man ikke har hørt/set det før. Og tænker at det må være op til forældre eller andre folk selv at bestemme og vurdere hvordan og hvornår, de vil være vidne til det/ have deres børn oplever det.

Men hvis du vælger at føde hjemme, synes jeg det er en god ide at orientere naboer og over/underboer. Jeg tænker, at hvis man vågner af skrig, og ikke ved hvad der foregår, kan det være man står op og kommer og banker på, for at høre om alt er ok eller der måske endda er nogen, der ringer efter politiet pga husspektakel ;)

Håber du finder en god løsning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du ender med at ville føde hjemme, så vil jeg også sige sæt en seddel op eller læg en i naboernes postkasse.

Nu bor jeg ikke i en opgang, men hvis jeg gjorde og jeg vågnede at kvindeskrig, ville min første tanke nok være at ringe efter politiet og dem har man nok ikke lyst til at have rendende mens man føder :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når man bor i en opgang, må man forvente at man kommer til at høre ting og sager fra sine naboer. Sådan er det, selvfølgelig skal man vise hensyn, for eksempel ved at overholde husorden. Men i min optik er det forrykt ikke at føde hjemme hvis det er for naboen skyld.

Jeg satte en seddel op hvor der stod at vi planlagde hjemmefødsel og beklagede hvis det larmede. Det er så sjældent en begivenhed, at det i dette tilfælde må være naboerne som tager hensyn til dig og ikke omvendt.

Jeg følte forøvrigt at jeg brølede som en bjørn men der er ikke en eneste som har sagt noget om støjende, tilgengæld syntes naboerne at de kender den lille lidt bedre end hvis jeg ikke havde født hjemme.

Jeg håber du finder frem til den rigtige løsning for dig og ikke for dine naboers skyld! Og jeg syntes virkelig at det er nederen at sige, som nabo, at man gerne vil have sin nattesøvn, som argument for at du skulle føde et andet sted.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor er det egentlig interessant, at høre forskellige holdninger til hensyn til naboerne :)

Jeg vil måske anbefale, at du tjekker reglerne i dit boligselskab. I vores står der noget med, at man ikke må larme efter klokken et-eller-andet, så der ville det være overtrædelse af husreglementet, hvis man skreg højt en hel nat.

Og jeg synes egentlig principielt, at hvis man har tænkt sig (måske) at bryde regler, så spørger man dem, som reglerne også gælder, istedet for at lave sit eget "dispensations-regelsæt" (evt. via seddel i god tid, hvis det føles for mærkeligt at stemme dørklokker) En fødsel er måske nok det mest naturlige i verden for nogen, og det er en giga drukfest måske for andre :)

Personligt ville jeg nok ikke stikke en kæp i hjulet overfor, hvis min nabo ville føde hjemme, men jeg ville sætte pris på, at være varskoet på forhånd, så jeg kunne sætte noget høj tegnefilm på, hvis min 3-årige vågnede af det :) (Og som Kawon siger, så jeg ikke ringede til politiet :lolhit)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når man bor i en opgang, må man forvente at man kommer til at høre ting og sager fra sine naboer. Sådan er det, selvfølgelig skal man vise hensyn, for eksempel ved at overholde husorden. Men i min optik er det forrykt ikke at føde hjemme hvis det er for naboen skyld.

Jeg satte en seddel op hvor der stod at vi planlagde hjemmefødsel og beklagede hvis det larmede. Det er så sjældent en begivenhed, at det i dette tilfælde må være naboerne som tager hensyn til dig og ikke omvendt.

Jeg følte forøvrigt at jeg brølede som en bjørn men der er ikke en eneste som har sagt noget om støjende, tilgengæld syntes naboerne at de kender den lille lidt bedre end hvis jeg ikke havde født hjemme.

Jeg håber du finder frem til den rigtige løsning for dig og ikke for dine naboers skyld! Og jeg syntes virkelig at det er nederen at sige, som nabo, at man gerne vil have sin nattesøvn, som argument for at du skulle føde et andet sted.

Lige til det med, at man må forvente at høre ting i lejlighed, så fik jeg altid "den omvendte" at vide, da jeg var teenager (og gerne ville spille høj musik hele natten - i lejlighed), at hvis man gerne vil larme, så må man flytte på landet. At når man bor i lejlighed, så skal alle dæmpe sig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når man bor i en opgang, må man forvente at man kommer til at høre ting og sager fra sine naboer. Sådan er det, selvfølgelig skal man vise hensyn, for eksempel ved at overholde husorden. Men i min optik er det forrykt ikke at føde hjemme hvis det er for naboen skyld.

Jeg satte en seddel op hvor der stod at vi planlagde hjemmefødsel og beklagede hvis det larmede. Det er så sjældent en begivenhed, at det i dette tilfælde må være naboerne som tager hensyn til dig og ikke omvendt.

Jeg følte forøvrigt at jeg brølede som en bjørn men der er ikke en eneste som har sagt noget om støjende, tilgengæld syntes naboerne at de kender den lille lidt bedre end hvis jeg ikke havde født hjemme.

Jeg håber du finder frem til den rigtige løsning for dig og ikke for dine naboers skyld! Og jeg syntes virkelig at det er nederen at sige, som nabo, at man gerne vil have sin nattesøvn, som argument for at du skulle føde et andet sted.

Tænker det er mig du hentyder til med nattesøvn ;) Synes måske det er lidt groft at sige det (jeg) er "nederen". Taler jo ikke bare om nattesøvn generelt. Ville da sagtens kunne overleve en nat uden og ja, jeg ville da være gnaven (hvem er ikke det uden søvn), men så er det også det. Og ville da glæde mig på deres vegne, selvom jeg også ville synes, det var lidt grænseoverskridende at have været med på en lytter. Inden en eksamen ville jeg dog nok være ret ude af den og endnu mere pisse nervøs. Men det er jo så et ærlig svar fra min side, og ikke fordi jeg forventer hele verden så skal dreje sig om mine ønsker. Men trådstarter spørger vel fordi hun forventer ærlige svar på, hvad folk i en etageejendom ville tænke. Som du siger, må man forvente støj, når man bor i en etage ejendom, og derfor har jeg også altid ørepropper på natbordet. Men synes også en fødsel, måske i mange tilfælde er støj-niveauet over, hvad jeg ville forvente, at skulle forvente i en etageejendom... Altså det ville nok være lidt overraskende at vågne op til, hvis man ikke havde fået noget info om det. Dog ville jeg da aldrig sige til nogen, de ikke skulle føde hjemme pga hensyn til mig. Hvis der blev hængt en seddel op om det, ville jeg da aldrig kommentere det, og jeg ville da heller aldrig komme med sure opstød eller bemærkninger efterfølgende over larmen. Og jeg ville da også rimelig hurtigt komme mig over manglende søvn ;)

Det jeg tænker måske er det vigtigste er, hvordan trådstarter selv har det med det. Siden hun opretter denne tråd, må det være fordi hun bekymrer sig om, hvordan der vil blive reageret på det, og læser at hun måske også selv vil synes, det er grænseoverskridende, at de kan følge med og at det måske vil ødelægge oplevelsen for hende også. Jeg ville helt sikkert ikke selv bryde mig om at skulle føde hjemme i vores lejlighed. Det ville være for grænseoverskridende for mig og JEG ville personligt tænke for meget over om jeg "indvadere mine naboers privatliv", i mangel på bedre betegnelse...

Så til trådstarter: jeg håber du finder den løsning, du selv har det bedst med, og synes også det er den løsning du skal vælge, uanset hvad andre vil sige. :) Mit indlæg var bare svar på, hvordan JEG ville tænke (om det så er forkert at have det sådan eller ej), men det er jo blot en mening ud af mange... Det bedste du kan gøre er vel at snakke med dine egne naboer om det (især hvis det er noget der bekymrer dig/du går og bruger energi på at tænke på).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige til det med, at man må forvente at høre ting i lejlighed, så fik jeg altid "den omvendte" at vide, da jeg var teenager (og gerne ville spille høj musik hele natten - i lejlighed), at hvis man gerne vil larme, så må man flytte på landet. At når man bor i lejlighed, så skal alle dæmpe sig :)

Tror måske også lidt det er det, jeg tænker :) Altså selvfølgelig kan man høre, der bor folk omkring en. Men ville ikke holde fest en hverdag, går ikke med sko på inden døre (for ved det larmer a h til for underboen), ville ikke bore med boremaskine efter kl 21- agtig, giver mig ikke til at støvsuge kl midnat osv. For værdsætter at dem omkring mig gør det samme, så vi alle kan holde ud at bo her :) og ja, en fødsel er selvfølgelig en sjælden og speciel begivenhed. I vores gård er der f.eks også hvert år nogen der synes, det er en så sjælden og speciel begivenhed at blive student, at man godt må holde fest i gården på hverdage med høj musik og råberi til langt ud på natten, for det sker jo kun én gang i deres liv, men for alle os andre i gården, der skal være ufrivillige tilhører til det, er det hver juni..... Lyder som en total sur gammel dame, ha ha :) ej, men de unge synes jo det er fedt med en uge med fest, og alle dem der skal op på job eller har små børn, der ikke kan sove, synes det er ufedt. Og sådan er det jo forskelligt hvor ens grænser er og hvor man er i sit liv. Pointen er måske bare, at jeg går ind for at tage hensyn - begge veje :)

Ville ikke sætte en stopper for en hjemmefødsel og stormer heller ikke ud og stopper studenterfesterne om sommeren :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sex er også det mest naturlige mellem mennesker, men derfor vil jeg ærlig talt også foretrække at mine naboer dæmper sig :)

Med hensyn til at varsle eller sætte seddel op og om det så er ligesom til en fest - nej, medmindre du siger "den 23 har jeg en hjemmefødsel". Hvis man fx har en vigtig eksamen, og naboen holder fest tager man måske over til en veninde og sover.. Og var jeg i en eksamens periode gad jeg ikke 7 gange sove ved en veninde fordi min nabo "måske", ville holde mig vågen hele natten..

hvis du gør det - så sæt sedlen op.

Og når du har født, ville jeg smide en seddel i alles postkasse med "info" ala "bare rolig alt gik godt", og det allerede dagen efter, så folk ikke skal være nervøse - har man aldrig oplevet en fødsel, kan det godt lyde reeeet voldsomt jo.

Men umiddelbart tænker jeg nej ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville selv synes det var ret så ubehageligt at skulle være tvunget til at overhører en andens fødsel når jeg var i mit hjem. Det kan jo tage timevis og være ret voldsomt at høre på. Jo en fødsel er da ganske naturlig, men derfor vil jeg selv gerne have lov at vælge om jeg vil "deltage" i andres eller ej. Kom min overbo eller nabo og spurgte om det var OK med hjemmefødning ville jeg aldrig sige nej da jeg ikke vil stå i vejen for deres ønske, men jeg ville stadigvæk ikke have det særlig fedt med det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville være fløjtende ligeglad med naboer og deres børn.

Hvis du vil føde hjemme, skal du gøre det.

Hvis du kommer til at skrige, så gør du også det.

Ja, som nabo ville jeg nok være træt af det, men som fødende ville jeg ikke tage hensyn til naboerne på bekostning af ønsker til MIN fødsel.

Da jeg boede i lejlighed, havde jeg både en overbo OG en underbo, der knaldede med masser af lyd på, ligesom deres partnere også var "gode" til at udtrykke sig.

De var begge midt i 20'erne.

Behøver jeg sige, at der var hyggelyde konstant :klap

Jeg ville hellere have overhørt en fødsel en enkelt aften/nat :haha

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, jeg læser nogle steder i tråden, en stemning a la "når det er en fødsel, så må man godt være ligeglad med andre", fordi en fødsel er særlig/sjælden/naturlig/ens egen/osv. Måske læser jeg forkert, og så kan man bare ignorere det her indlæg :)

Men det giver mig sådan lidt associationer til de her debatter med at amme offentligt. Og selvom jeg synes fødsler og amning er fantastisk, så synes jeg også, at det er mest "klædeligt" (i mangel af bedre ord) at huske, at nogen måske lever i en HELT anden verden, hvor babyer slet ikke er en del af livet, og derfor synes jeg ikke, at regler og almindeligt hensyn kan betragtes som ligegyldigt fordi det lige er en fødsel, det handler om... Altså det er IMO ikke på nogen måde hævet over regler/hensyn.

Ej, måske var det dumt af mig, at rode amning ind i det, det er ikke min mening at starte en ny debat om det... Det var bare fordi, jeg tænkte at nogle af argumenterne kunne gå igen. :) Men uanset hvor naturlig fødsel og amning er, så synes jeg aldrig at hensynet til andre bliver ligegyldigt i hvert fald :) Og egentlig heller ikke, hvis ens naboer ikke selv er flinke til at tage hensyn. Så bliver det bare sådan noget "Når du må X så må jeg Y"-anarki :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu føler jeg mig med rette truffet, Barbamama :)

Kan sagtens følge dig, og jeg vil skynde mig at sige, at jeg på ingen måde stiller mig selv foran andre og regler osv.

Til amme "problematikken" hører jeg i kategorien, der (selvom jeg selv har ammet i 7 mdr) ikke mener, man skal amme alle steder for enhver pris.

Altså, jeg forstår ikke, man kan nægte børn at få deres mælk på offentlige steder, men så vil jeg holde mig fra de steder, når mit barn skal have mad.

Så jeg vil uden tvivl tage hensyn.

Jeg tager faktisk hensyn, hvor jeg kan, og hvor det er nødvendigt.

Men (og her kommer der et stort med), hvis jeg ønskede at føde hjemme men gik med tankerne om at droppe det pga naboer og larm, så ville jeg gå efter mine egne ønsker lige i den situation.

At jeg i den sammenhæng er ligeglad med naboerne betyder ikke, at man ikke skal respektere hinanden til dagligt, og det skal ikke være en noget for noget, at når du larmer, så må jeg også.

Nu bor jeg ikke i lejlighed længere, og jeg har intet ønske om at føde hjemme, men jeg tror, jeg ville tage det på forskud og evt informere naboerne om situationen.

Undskylde på forhånd for larm og aktivitet, hvis det falder om natten.

Så har man ligesom gjort, hvad man kunne, for jeg ville ikke undlade at gøre det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen det var blandt andet også dit indlæg, jeg læste det i ;) Men det er bestemt IKKE min mening, at sige, at man generelt ikke tager hensyn, bare fordi man vælger at føde selvom det kan larme hos andre. Bare for at få det på plads :)

Jeg fik bare sådan indtrykket af at en fødsel lissom "trumfede" på en måde som fx en drukfest ikke gør i forhold til hvad man kan tillade sig over naboer. Og selvom jeg slet ikke er til drukfester, og personligt synes at fødsler er noget fantastisk og stort, så synes jeg ikke, at jeg kan "dømme" at det er mere ok at larme med det ene end med det andet. Så min tanke var egentlig bare, at hvis man bor et sted, hvor reglerne ikke tillader, at man larmer efter kl xx, så synes jeg, at man bør respektere det og/eller gøre, som man nu plejer i opgangen i sådan en situation (mange steder er fester jo også accepterede, hvis bare man sætter en seddel op i god tid inden :))

(Egentlig synes jeg måske, at der kan være ekstra hensyn at tage, når det er en fødsel, fordi jeg tænker at lydene kan forskrække nogen, hvilket jeg næppe tænker at høj musik til en fest gør. Men det har jo så ikke noget med husregler at gøre, det er bare ud fra, hvad jeg synes er pænt gjort)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det er trist hvis vi er nået dertil, at man ikke længere må få en hjemmefødsel, fordi man skal tage hensyn til sine naboer.

Hvis man bor i en etageejendom, så må man forvente en del larm og jeg brugte da også altid ørepropper da vi boede til leje. Der var folk som dyrkede højlydt sex, folk der lod deres børn køre på løbehjul indenfor, folk der borede huller kl 22 om aftenen osv.

Jeg tror ikke min søn ville vågne selvom en fødsel var i gang på den anden side, men hvis han gjorde ville jeg da bare forklare ham hvad det handlede om.

 

Hvor længe er det også lige man larmer? Jeg sagde ikke et pip under min fødsel og det gjorde de andre på gangen heller ikke. På nær måske under de sidste presseveer, men har altså ikke oplevet nogen der har skreget i timevis.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER