mamabear

hjemmefødsel i lejlighed?

64 indlæg i dette emne

Jeg synes ideen med hjemmefødsel forsvinder hvis man skal finde et andet sted at være. Det ville i hvert fald slet ikke have den samme beroligende effekt hvis jeg skulle føde i en andens hus. Om det påvirker den fødende at naboerne kan høre det? Det gør det sikkert for nogen, men når man først er i gang, så har man ikke ret meget overskud til at tage sig af hvad andre tænker og heldigvis for det, for ellers kom den baby da aldrig ud :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tænker det er mig du hentyder til med nattesøvn ;) Synes måske det er lidt groft at sige det (jeg) er "nederen". Taler jo ikke bare om nattesøvn generelt. .....

 

Nej det var ikke tænkt til dig, men at hvis man skulle spørge rundt i opgange og en sagde at de ville syntes det var for meget- Fordi det vil jo alt andet lige være lettere for naboerne hvis man fødte et sted de ikke kunne høre noget og derfor ikke skulle forholde sig til det. Hvis man spurgte sine naboer om det var ok at man genoplivede en tilfældig person og derfor måtte ringe 112 og der kom "BA BU og blå blink" om natten og forstyrede dem, ville de sikkert også fortrække at vedkommende ikke faldt om i nærheden af dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Typsik for man "kun lov" til af føde hjemme hvis man gør det inden for termin, som strækker sig fra uge 37 til 42 så hvis man sætter en seddel op har naboerne god tid til at forberede sig selv og sine børn. 

Hvis man risikere at føde så hurtigt at man ikke kan nå på hospitalet er det da totalt galematias at prøve på at tage nogle steder - så risikere man af føde på trappen, i bilen, i bussen i stedet for - selv om naboerne tilsynelanden syntes at de ikke vil høre på en fødsel - vil de formentligt hellere have at den fødende er et sikkert sted. 

Længe inden jeg selv blev bevidst om børn og baby, blev jeg vækket af en forestående fødsel hos min nabo (jeg var så uvidende om den slags, at jeg ikke en gang havde set at hun var højgravid - men syntes bare hun var tyk på en mærkelig måde :) ) - Jeg gik ind og hjalp hende! og heldigvis for det, for ingen andre kom, og barnet kom mens Falck redderne var på trapperne - hendes andre børn var hjemme - det var gået meget hurtigt og plusselig var situationen der bare. Det jeg vil sige med det, er at selvom man er teenager og syntes at ens fredage er hellige og syntes folk er idioter fordi de ikke gidder at høre Nirvana (eller hvad de unge høre nu til dags) så kan man altså stadig mønstre sympati for andre mennesker og deres situation. Og NEJ man kan ikke samligne det at tage en helbredsmæssig fornuftig besluting med om det er ok at spille højt musik om aftenen - eller amning.

Det vigtigest må da være at mor og barn for en god start på det nye liv også selvom andre måske syntes det er grænseoverskridende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske trådstarter i virkeligheden bør spørge naboerne om det er ok at hun får børn, for hvis i synes en fødsel larmer, så prøv at bo omringet af børnefamilier i et dårligt isoleret etagebyggeri.

Haha ha, stof til eftertanke :-)

Tak for alle jeres svar. Det har været meget spændende og interessant at læse alle jeres meninger. De er alle taget til efterretning :-)

Jeg tror jeg er kommet lidt frem til, sådan overordnet set, at jeg personligt ikke selv ville føle mig generet af at nogen her i opgangen fødte hjemme, heller ikke om natten og heller ikke hvis det vækkede mine børn. Jeg ville se det som en rigtig god livslæring for dem, faktisk.. en mulighed for at forklare og lære dem om livet, hvad jeg Generalt synes der mangler i vores samfund...

Men nu er det jo mig der skal føde, og fordi jeg er så irriterende behagesyg, er jeg nødt til at tænke på hvad andre ville synes om at jeg var til gene en nats tid.

Vi har ikke besluttet om det bliver er hjemme eller på sygehus endnu, men hvis det bliver hjemme tager vi en runde og snakker med alle i opgangen om det først. Og den med en goodie bag, var vældig god, eller give kage efterfølgende eller noget i den dur. Jeg har her de sidste dage lyttet godt efter hvor lydt der er her. Fx. har jeg aldrig hørt et fjernsyn køre, og jeg ved de ser fjernsyn rundt omkring. Naboerne til den ene side kan vi ikke høre, det er en anden opgang, så måske er der bare ekstra mur imellem, eller også er det fordi vores stue ligger lige op til deres soveværelse. Og fødslen ville foregå i stuen hvis det var, så der skulle man jo så også en smut over.

Naboerne til den anden side ligger min søns værelse imellem, så de ville ikke kunne høre meget, eller kun meget lidt, deres børn intet.

Så underbo og overbo ville være de eneste der ville kunne blive udsat. Igen deres børn ville ikke kunne høre nok til at blive vækket af det. Umiddelbart.. vil jeg tro.

I selve opgangen ville man kunne høre hvis man går forbi. Og der opholder børnene sig tit, men der kunne man måske aftale at de ikke var hvis det var om dagen.

Alle børnene i opgangen har jeg et rimeligt godt forhold til, så måske det også kunne være en ide at snakke med dem om det hvis det blev aktuelt, som nogen også nævnte. Det var en god idé :-)

og Mht. Eksamen, så kan jeg godt forstå der ville være konflikt i det, det er begge store ting og vigtige ting. Heldigvis er det ikke aktuelt for mit eller mine naboers vedkommende :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, det lyder som nogle rigtig gode og hensynsfulde tanker, du gør dig! :super :respekt

Og ja, netop sådan noget som at aftale, at børnene kan hives ind fra opgangen, hvis der pludselig er skrig og skrål, det er dét, jeg tænker, at man kan få ud af at snakke med de andre i opgangen :)

Sådan til debatten generelt (og ikke nødvendigvis din situation), så synes jeg det er en vigtig pointe, at selvom man nok vil forsøge at snakke med sine børn om, hvad der sker, så er det måske ikke alle børn, hvor det giver mening. Min søn ville nok forstå det nu, hvor han er ved at være 3 og i øvrigt selv har en gravid mor, men hvis han hørte nogen føde som 1,5-2-årig, så tvivler jeg lidt på at snak havde haft ret meget effekt.

I øvrigt - hvis jeg ikke allerede har nævnt det - så ville jeg ikke selv modsætte mig en hjemmefødsel. Fordi min egen personlige holdning er at det ER noget stort, og noget der går udover fester, højlydt sex, boremaskiner, og hvad der ellers kan larme. Jeg skulle også nok finde en løsning, hvis det var op til en vigtig eksamen eller endda mit bryllup (men der ville jeg netop virkelig have sat pris på at kunne snakke med den gravide, så jeg kunne bedømme, hvilke forholdsregler, jeg skulle tage). Min anke går udelukkende på, at jeg ikke synes, at man kan tillade sig at forvente at alle har samme indstilling til det :)

Og den der med, at man måske ikke kan nå på sygehuset, og så har valget mellem at føde hjemme eller på motorvejen, synes jeg er helt irrelevant i forhold til debatten, for der har man jo ikke et valg. Det er IMO noget helt andet, end hvis man har planlagt det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår bare slet ikke hvad der er grænseoverskridende ved en fødsel?

Hvis man ikke selv har oplevet en fødsel, men kun høre det, lyder det meget voldsomt.

Og hvis man blir vækket af en fødsel, uforberedt, kan jeg sagtens forstå at man får tankerne hen på at, det lyder som om der er ved at blive begået et mord...

Syntes forslaget med at tage på sygehuset hvis det er om natten, lyder som et godt kompromis hvis naboerne ikke syntes det er den fedeste ting at overhøre midt om natten. Men at føde hjemme hvis det er om dagen fødslen starter, da man der kan tage væk, hvis man har mindre børn, hvor forældrene ikke føler for at barnet skal overhøre naboen fødsel, eller fordi man selv har en vigtig dag, dagen efter.

Held og lykke med valget.

Syntes det er svært dilemma at stå i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan skal man dog vide om man føder nat eller dag. En fødsel kan jo trække ud i flere døgn og omvendt være overstået i løbet af et par timer. Og alle de forberedelser der går forud for at føde hjemme, kan så bare være spildte fordi man føder på et forkert tidspunkt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg faldt lige over denne:

FRar1xN.png

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg faldt lige over denne:

FRar1xN.png

Hehe den er sød :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg jo "kun" fået kejsersnit, så jeg må indrømme at jeg bliver pænt bange for at føde, hvis det helt seriøst lyder som om nogen bliver overfaldet eller endda mord :LOL jeg griner i panik ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg jo "kun" fået kejsersnit, så jeg må indrømme at jeg bliver pænt bange for at føde, hvis det helt seriøst lyder som om nogen bliver overfaldet eller endda mord :LOL jeg griner i panik ;)

Haha :D Altså jeg tør godt føde igen, selvom jeg skreg HØJT! Var slet ikke klar over, at jeg kunne producere sådan en lyd, og jeg følte at jeg kunne høre mig selv i flere dage efter :blink Men jeg er total klar på at gøre det igen, og selvom jeg ikke har prøvet ks, så er jeg helt sikker på, at jeg helst vil føde vaginalt :) Og det skal du helt sikkert også nok klare :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha :D Altså jeg tør godt føde igen, selvom jeg skreg HØJT! Var slet ikke klar over, at jeg kunne producere sådan en lyd, og jeg følte at jeg kunne høre mig selv i flere dage efter :blink Men jeg er total klar på at gøre det igen, og selvom jeg ikke har prøvet ks, så er jeg helt sikker på, at jeg helst vil føde vaginalt :) Og det skal du helt sikkert også nok klare :kram2

Kejsersnit kan i hvert fald ikke anbefales, jeg hylede også noget (og besvimede af smerte!), men jeg var jo også blevet "overfaldet".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kejsersnit kan i hvert fald ikke anbefales, jeg hylede også noget (og besvimede af smerte!), men jeg var jo også blevet "overfaldet".

:kram Det lyder godt nok også væmmeligt :( Altså jeg kan ikke sige mig fri fra at være lidt ængstelig ved at føde igen, men omvendt ville jeg være ked af at gå glip af det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER