NytLiv

Jern?

16 indlæg i dette emne

Jeg er begyndt at tage jern, men har lidt på fornemmelsen at det er det, der er skyld i, at jeg pludselig får ondt i maven i løbet af dagen?

Hvilken slags tager I? Oplever i bivirkninger? Forstoppelse, smerter eller andet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke begyndt endnu, men ved at hvis man får de bivirkninger er det højst sandsynligt fordi du får for meget. Jeg kan ikke selv tåle vitaminpiller og jern, og skal nu testes ved lægen, så jeg vil måske råde dig til at gøre det samme. Det er en simpel blodprøve.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke begyndt endnu! Med min store dreng fik jeg voldsomme problemer med maven og droppede så jern. Jeg har allerede nu lidt problemer og vil ikke gøre det værre. Min læge sagde sidst, at jeg i hvert fald roligt kunne vente til 20+0 som den gamle anbefaling hed.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik at vide at jern ville give mig hård mave og at jeg skulle huske at få væske så jeg undgik forstoppelse er begyndt for 2 uger siden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik besked på at starte i 10. uge, da mine jerndepoter var lave.. Jeg drikker masser af vand.. Men døjer stadig med forstoppelse, tynd mave og ondt i maven.. :( Det startede samtidig. Jeg er på GraviJern.. Og nu prøver jeg lidt husmorråd af. Jeg tager jern sammen med et par glas juice og gerne lidt at spise, da anbefalingen om jern på tom mave slår min mave helt ud...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg venter også med jern. Min mave er næsten gået helt i stå i øjeblikket, og jeg ved at jern kun vil gøre det værre.

Da jeg startede op med gravitamin, så købte jeg den de havde i matas, uden at vide, at der var jern i (der er egentlig heller ikke ret meget i), men det var nok til jeg ikke var rigtig på toilettet i tre dage :blink :wacko  Så fandt ret hurtigt ud af at købe nogen uden.

 

Mht opstart af jern i graviditeten, så trækker jeg den så længe jeg overhovedet kan. Jeg har fået målt blodprocent og jerndepoter og begge dele ser fint ud, hvis de bliver ved med det, så er jeg ikke sikker på, at jeg vil have jern overhovedet. Min læge var dog ikke voldsomt begejstret for at jeg ville udskyde/lade være med at tage jern, men jeg kan ikke se nogen grund til at tage det, hvis mine tal i øvrigt er fine.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik besked på at starte i 10. uge, da mine jerndepoter var lave.. Jeg drikker masser af vand.. Men døjer stadig med forstoppelse, tynd mave og ondt i maven.. :( Det startede samtidig. Jeg er på GraviJern.. Og nu prøver jeg lidt husmorråd af. Jeg tager jern sammen med et par glas juice og gerne lidt at spise, da anbefalingen om jern på tom mave slår min mave helt ud...

 

Lidt sjovt, at det rent faktisk hjælper dig at drikke juice :) Grunden til det virker er at jern og vitamin C bliver optaget af den samme transporter over tarmslimhinden. Lidt nørdet viden :P Men jeg synes altid det er sjov, når man kan se, at den slags passer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg venter også med jern. Min mave er næsten gået helt i stå i øjeblikket, og jeg ved at jern kun vil gøre det værre.

Da jeg startede op med gravitamin, så købte jeg den de havde i matas, uden at vide, at der var jern i (der er egentlig heller ikke ret meget i), men det var nok til jeg ikke var rigtig på toilettet i tre dage :blink :wacko Så fandt ret hurtigt ud af at købe nogen uden.

Mht opstart af jern i graviditeten, så trækker jeg den så længe jeg overhovedet kan. Jeg har fået målt blodprocent og jerndepoter og begge dele ser fint ud, hvis de bliver ved med det, så er jeg ikke sikker på, at jeg vil have jern overhovedet. Min læge var dog ikke voldsomt begejstret for at jeg ville udskyde/lade være med at tage jern, men jeg kan ikke se nogen grund til at tage det, hvis mine tal i øvrigt er fine.

Jeg tog jo som sagt ikke jern den gang med William, og lige efter fødslen fik jeg målt blodprocent og nogle andre tal (fordi jeg blev svimmel) og alle tal var tårnhøje og flotte. Så det er altså ikke alle der har brug for jern. Men altså, jeg er også ret glad for kød :Blush specielt når jeg er gravid! Så jeg kan uden problemer spise mig til nok jern.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tog jo som sagt ikke jern den gang med William, og lige efter fødslen fik jeg målt blodprocent og nogle andre tal (fordi jeg blev svimmel) og alle tal var tårnhøje og flotte. Så det er altså ikke alle der har brug for jern. Men altså, jeg er også ret glad for kød :blush specielt når jeg er gravid! Så jeg kan uden problemer spise mig til nok jern.

 

Hehe, jeg kender godt det med at være glad for rødt kød :P Fik faktisk tjekket, hvorvidt jeg havde haft toxoplasmose på den baggrund. Det havde jeg heldigvis, så nu spiser jeg rødt kød med god samvittighed :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke begyndt endnu, men ved at hvis man får de bivirkninger er det højst sandsynligt fordi du får for meget. Jeg kan ikke selv tåle vitaminpiller og jern, og skal nu testes ved lægen, så jeg vil måske råde dig til at gøre det samme. Det er en simpel blodprøve.

 

Tak for dit svar. Jeg tror dog ikke, jeg får for meget, da jeg har tendens til konstant jernmangel. Det var faktisk meningen, jeg skulle have tjekket det ved lægen i sidste uge, da jeg fik startet VJ, men vi glemte alt om det. Måske må jeg bare forbi igen.

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke begyndt endnu! Med min store dreng fik jeg voldsomme problemer med maven og droppede så jern. Jeg har allerede nu lidt problemer og vil ikke gøre det værre. Min læge sagde sidst, at jeg i hvert fald roligt kunne vente til 20+0 som den gamle anbefaling hed.

 

Ja, jeg ville også gerne vente. Men jeg går bare og svimler lidt og tænker det sagtens kan være pga. blodprocenten... Hvilke problemer fik du med maven - forstoppelse/hård mave? Beklager jeg spørger så direkte... Du kan bare lade være med at svare, hvis det er! :)

Det undrer mig nemlig lidt at det ikke er forstoppelse, jeg har, men kun smerter...!? Har ikke taget idag. Skal vist lige snakke med lægen igen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er heller ikke gået igang - skal igang om et par dage hvis det er rigtigt. Blodprocenten var 7,9 for en uge siden så det går nok.

Men overvejer at prøve amino-jern for jern c stoppede mig fuldstændig til sidst

 

 

Jeg fik at vide at jern ville give mig hård mave og at jeg skulle huske at få væske så jeg undgik forstoppelse er begyndt for 2 uger siden :)

 

Ja, jeg plejer egentlig også at få lidt hård mave, når jeg tager jern... Men nu her gang er det kun smerter, jeg døjer med! Må vist have fat i lægen og lige høre ad...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik besked på at starte i 10. uge, da mine jerndepoter var lave.. Jeg drikker masser af vand.. Men døjer stadig med forstoppelse, tynd mave og ondt i maven.. :( Det startede samtidig. Jeg er på GraviJern.. Og nu prøver jeg lidt husmorråd af. Jeg tager jern sammen med et par glas juice og gerne lidt at spise, da anbefalingen om jern på tom mave slår min mave helt ud...

 

Jeg tager aldrig jern på tom mave - det kan den simpelthen ikke klare! Øv at du også har gener af det... I forvejen synes jeg også min fordøjelse/mave har ændret sig. Spiser lidt anderledes pga. madlede... Men det har egentlig kun været til den gode side... lige indtil jeg begyndte at tage jern for en uge siden, så har jeg haft smerter on/off. Øv!

Tror lige jeg vil have målt mine tal, så jeg kan finde ud af, hvor vigtigt det egentlig er, jeg tager jern...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tog jo som sagt ikke jern den gang med William, og lige efter fødslen fik jeg målt blodprocent og nogle andre tal (fordi jeg blev svimmel) og alle tal var tårnhøje og flotte. Så det er altså ikke alle der har brug for jern. Men altså, jeg er også ret glad for kød :blush specielt når jeg er gravid! Så jeg kan uden problemer spise mig til nok jern.

 

Kan sagtens følge jeres tanker om, at der ikke er nogen grund til at tage jern, hvis ens tal ellers er fine og man har det godt. Jeg ville også helst være fri. Jeg tror, jeg slår et smut forbi lægen og får målt. Jeg er dog ret sikker på, jeg er nødt til at tage. Jeg har altid haft en lav blodprocent og lave jerndepoter, har et par gange været på sygehuset og få enten et par skud jern i armen eller sådan 15 piller, der skal sluges over et døgn. Nu går jeg også og svimler ret meget, så må vist forbi lægen.

Har bare aldrig prøvet at få decideret smerter... højst lidt hård mave. Men måske er det bare pga. graviditeten og mine i forvejen ændrede spisevaner og dermed lidt underlig mave... Hmm!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg begyndte at tage jern for et par uger siden. Min læge sagde god for det da jeg har været umådelig træt. Samtidig deltager jeg også i et forskningsprojekt hvor jeg får taget blodprøver hver uge. Ikke mere end 3 glas, men så længe jeg ingen gener har ved at tage jern er planen at forsætte.

Jeg tager GraviJern. Det er ikke hver dag jeg husker det, men nok 5 ud af 7 og det tæller jo også.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der var jeg heldig. Jeg får jern nok i blodet så behøver ikke tage ekstra. Dejligt når jeg ikke kan tåle vitaminpiller og sån :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER