Sanne88

Putteritual

8 indlæg i dette emne

Hej

Hvordan er jeres putteritual om aften? Lige nu ammer jeg min søn i søvn. Vi har pillet siden af hans tremmeseng så den kan stå ved siden af min, så kan jeg amme ham mens han ligger i sin egen seng. Han vågner nemlig hvis jeg skal flytte ham over i sin seng. Men jeg kunne godt tænke mig at han ikke skal ammes i søvn hver aften, for når han vågner op vil han have brystet igen for at sove. Men er i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an. Så hvordan gør i om aften? :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvor gammel er din søn?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han er 8 uger

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Havde ikke noget putteritual i den alder :) Jeg ammede bare begge børn i søvn, også om natten, det var hurtigst og nemmest. Begge børn sov i min seng i starten, da jeg heller ikke kunne flytte dem uden de vågnede. Men jeg blev bare ved at prøve - og så kom det stille og roligt at jeg kunne flytte dem ned i egen seng efter ca. 4 måneder.

Med min datter måtte jeg så tage kampen senere for at lære hende at falde i søvn uden at få bryst først, men nu her med min søn er det gået ret let. Han bliver lagt i sengen om aftenen mens han er vågen og mæt efter mad+bryst eller flaske og så falder han selv i søvn. Hvis han ikke falder til ro og sover, så er han ikke lagt på det rigtige tidspunkt og så tager vi ham op igen stille og roligt, lader ham falde til ro i armene og prøver så at lægge ham igen. Sådan bliver vi ved til vi rammer det rigtige tidspunkt, hvor han ikke græder ulykkeligt, når vi lægger ham, men bare stille og roligt falder i søvn af sig selv.

Hvis han vågner om natten ammer jeg ham stadig i søvn igen og det har jeg tænkt mig at blive ved med. Han er begyndt at vågne mindre og mindre om natten af sig selv og her nu hvor han er 8-9 måneder vågner han stort set aldrig om natten længere, men sover igennem til kl. 5-6 stykker. Men hvis han nu ikke var begyndt at vågne mindre, så ville jeg have taget kampen og give ham vand om natten i stedet for bryst.

 

Vi begyndte at indføre putteritual omkring 6 mdr. Det har bare været ret simpelt i starten: bad (efter behov 1-2 gange om ugen), nattøj og ren ble på, børste tænder (hvis der er nogen), sætte sig ind i mørkt værelse og give godnatbryst/flaske og derefter lægge i seng, sige godnat og gå ud. Efterhånden som min datter blev ældre udvidede vi putteritualet til også at inkludere godnatsang eller historie efter hun blev lagt i sengen.

 

Inden de 6 mdr har det været ret umuligt at putte synes jeg, for de faldt i søvn på meget forskellige tidspunkter - nogle gange meeeeget sent om aftenen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

8 uger er lige tidlig nok at ha putteritual. Nogen har måske, men det har mine aldrig haft ved 8 uger.

Jeg vil tag det stille roligt - med tiden ska det nok ku lade sig gøre at putte uden at amme i søvn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

8 uger er lige tidlig nok at ha putteritual. Nogen har måske, men det har mine aldrig haft ved 8 uger.

Jeg vil tag det stille roligt - med tiden ska det nok ku lade sig gøre at putte uden at amme i søvn.

:ditto

Min SP sagde at ved 4-5 mdr kan man stille og roligt begynde på putteritual.

Ved min første fik jeg gjort det sådan at amningen blev en del af putteritualet og det sidste der skulle gøres inden hun blev lagt i seng. Det var ikke optimalt for det var svært for bl.a. far at putte og det tog noget tid at ændre det.

Her anden gang ammende jeg i søvn de første 3-3,5 mdr mens hun stadig bare blev puttet i liften der hvor den nu stod. Da hun kom over i sin tremmeseng og vi begyndte at putte rigtigt indførte jeg at den sidste amning ikke skulle være oppe ved sengen men nede i stuen så den Ikke direkte blev en del af putteritualet :) det har gjort at far også nemmere kan putte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stortset som Mette A.

Omkring 3-4mdr alderen indførte vi konsekvent at vores søn puttes med en bestemt nussekluds-bamse. Ikke fordi den har haft nogen effekt så tidligt, men i håb om at han med tiden vil forbinde den med tryghed og at nu skal han sove. Et rigtigt putteritual og fast rutine har vi først indført nu efter han er blevet 6mdr og vi er begyndt at introducere mad.
Amning er en del af putteritualet herhjemme - ellers er det helt umuligt at få vores søn til at finde tilstrækkelig ro til at falde i søvn. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du siger han vågner hvis du prøver at flytte ham efter amning og efter han er faldet i søvn. Men på hvilken måde vågner han? Vågner han og græder eller slår han bare øjnene op og kigger vågent rundt?

Her hænder det en gang i mellem at når min datter er faldet i søvn hos mig, så vågner hun af at blive flyttet. Så slår hun øjnene op og kigger rundt. Men ofte er det ikke mere end at hvis jeg lægger hende alligevel så falder hun selv i søvn lidt efter. Det kunne jo være du var heldig at det samme kunne lade sig gøre for dig.. ? ;)

Min datter er 3 måneder og vi har ikke noget putteritual. For tiden skal hun sove igen efter Ca 1.5 time efter hun vågnede sidst, ellers bliver hun overtræt og meget ked. Så her må vi ofte vugge hende i søvn og så lægge hende når hun sover..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER