MrsMom

Prævention???

43 indlæg i dette emne

Ja så er der så småt ved at komme gang i det sjove efter fødslen  ;)

 

Og jeg/vi er begyndt at tænke lidt prævention - lige pt bruger vi kondom.

Jeg har jo ikke brugt prævention i mange år, da det tog 6 år at lave Sigrid og før det brugte vi kondom. Har aldrig fået p-piller eller andet, da jeg ikke havde det godt med det.

 

Jeg har kigget på hormonspiral eller minipiller.

 

Hvad bruger I?

Fordele / ulemper, gode råd eller andet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har en hormonspiral som jeg er glad for. Eneste ulempe er at jeg pletblødte de første 2 måneder efter at have fået den lagt op...

Fordelen er for mig at jeg ikke skal huske noget. Er en klaphat til at huske bare vitaminpiller :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har også fået hormonspiral for tre måneder siden. Jeg pletbløder stadig <_<  Men det skulle jo være normalt i de første 6 måneder. Er dog glad for ikke at skulle huske at tage en pille, og så glæder jeg mig, til det her pletblødehalløj holder op!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg pletblødte kun de første fire uger, og har valgt hormonspiral fordi jeg ikke ville fylde mine krop med hormoner via piller eller andet P-produkt, men desværre ikke kunne få kobberspiralen til at spille sammen med min krop. Så blev hormonspiralen det bedste alternativ!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde kobberspiral sidst og var glad for den :) Havde mens helt som normalt, og mærkede generelt slet ikke til den. Og var glad for ikke at skulle tænke over piller, og glad for at slippe for hormoner. Savnede dog at kunne springe en mens over (som på P piller), og nå ja, det var da heller ikke en fest at få den op :rolleyes

Da jeg skulle have den ud, kunne den første læge ikke finde den, og der tænkte jeg, at jeg aldrig skulle have spiral igen! Men så fandt læge nr 2 den (snoren havde bare puttet sig...) og så var jeg igen glad for at have haft spiral ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde en hormon spiral, og jeg var så glad for den, virkelig glad. Jeg havde ikke mens i den tid jeg havde den, og som jeg husker det pletblødte jeg ikke efter den var lagt op, jeg havde ondt efter den var lagt op. Men ellers var den super :) Så jeg er varm fortaler for hormonspiral :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan bestemt ikke anbefale minipiller. Da jeg droppede dem blødte jeg konstant. Ikke rigtig mens men stadig mere end bare pletblødning.

Jeg haved en kobberspiral i en kort periode. Kan huske, Jeg sagde til min læge, at den ikke fungerede for mig, men lige nu husker jeg ikke hvorfor.

Næste gang vil jeg dog have mig en hormonspiral. Hormonerne holder sig i livmoderen, så jeg tænker det går, selvom jeg helst ville slippe for hormoner.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt se at hormonspiral virker som den mest optimale løsning, jeg er heller ikke super god til at huske at tage piller hver dag og så endda på samme tidspunkt hver dag, det virket bare besværligt.

Alligevel gør det mig helt nervøs og jeg ved ikke hvorfor... måske det at få den lagt op, men seriøst - efter 2 år i behandlung og mange undersøgelser forneden og vi har født børn, det må være en smal sag ;)

Hvor lang tid tager det ca at få den lagt op?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var super hurtigt at få lagt hormonspiralen op, og jeg kunne næsten ikke mærke det (udover det almindelige ubehag ved at ligge der i den stilling ;)). Min gyn satte den op vha ultralyd. Havde hørt ting som "ej tør du det" inden, men det er virkelig ingenting. Tager bare et par minutter at få sat op.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik min lagt op før jeg havde været gravid, så blev sendt til en gyn fordi min læge ikke ville, samlet med scanningen, snak og oplægning så var jeg nok ude i løbet af 20 min max. Det gjorde ondt, fordi jeg ikke var så udvidet fordi jeg ikke havde født, sagde hun, men det var til at overkomme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hormoner er jo ikke kun en dårlig ting :) Brug af p-piller eller hormon-spiral nedsætter faktisk risikoen for at få æggestokke-, livmoder- samt visse former for tarm kræft. Hvis man kun får hormoner lokalt (hormonspiral) undgår man andre bivirkninger, som f.eks eventuelle humørsvingninger og nedsat sexlyst. Og den øgede risiko for blodpropper (risiko for blodpropper er dog ca 10 gange højere når man er gravid, end hvis man tager p-piller). Der er ikke vist nogen sammenhæng mellem brug af p-piller og brystkræft hos kvinder, der ikke er arveligt disponerede for brystkræft.

Da jeg har PCOS har jeg altid selv brugt p-piller, da det styrer det bedst og jeg har været glad for de systemiske virkninger (mindre behåring og mindre akne). Men kender mange der er glad for deres hormonspiraler, hvis man kan holde den første tid med pletblødninger ud. De er bare lidt dyre jo :(

Kobberspiraler er billigere, men man risikerer at få kraftigere blødninger. Der er vist også lidt større risiko for at blive gravid (især uden for livmoderen) alligevel, da den ikke forhindrer ægløsning/befrugtning, men bare skal irritere, så det befrugtede æg ikke kan sætte sig fast.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har altid brugt p-piller og det regner jeg med, at jeg skal igen pga min pcos.

Kan dog godt være lidt bekymret for bivirkninger a la mindsket sexlyst. Den er ikke for høj i forvejen :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg regner også med at skulle tilbage på p-piller.... Startede allerede med kvalme da jeg smed dem pga min PCOS og med graviditetskvalme oven i hatten der ikke ser ud til at stoppe når jeg op på over et år med kvalme og opkast, det skal stoppes når lillepigen er ude ellers bliver jeg vanvittig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg regner også med at skulle tilbage på p-piller.... Startede allerede med kvalme da jeg smed dem pga min PCOS og med graviditetskvalme oven i hatten der ikke ser ud til at stoppe når jeg op på over et år med kvalme og opkast, det skal stoppes når lillepigen er ude ellers bliver jeg vanvittig

Men man må jo helst ikke starte på p-piller for hurtigt. Det er vist noget med at de kan påvirke mælkeproduktionen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men man må jo helst ikke starte på p-piller for hurtigt. Det er vist noget med at de kan påvirke mælkeproduktionen.

Jeg regner med at tage en snak med min PCO læge om hvad han synes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har fået en hormonspiral og jeg er så glad for den. Før led jeg af slemme menssmerter og kraftige blødninger, men nu her har jeg faktisk ikke mens mere. Jeg har blødt et par gange efter fødslen men ikke noget rigtigt. Jeg ammer stadig så ved ikke om der kommer gang i mens når jeg stopper det.

Største ulempe jeg har haft er at Jonas har kunne mærke den. Jeg har været oppe og få den afkortet to gange men nu kan den ikke mere. Det er nu kun i bestemte stillinger han mærker den men det ligger lidt en dæmper på det en gang imellem. Men Jeg beholder den for det at jeg ikke har smerte helvede hver måned og risiko for at besvime betyder lidt mere ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har fået en hormonspiral og jeg er så glad for den. Før led jeg af slemme menssmerter og kraftige blødninger, men nu her har jeg faktisk ikke mens mere. Jeg har blødt et par gange efter fødslen men ikke noget rigtigt. Jeg ammer stadig så ved ikke om der kommer gang i mens når jeg stopper det.

Største ulempe jeg har haft er at Jonas har kunne mærke den. Jeg har været oppe og få den afkortet to gange men nu kan den ikke mere. Det er nu kun i bestemte stillinger han mærker den men det ligger lidt en dæmper på det en gang imellem. Men Jeg beholder den for det at jeg ikke har smerte helvede hver måned og risiko for at besvime betyder lidt mere ;)

Det er vist faktisk noget med, at jo kortere den er, jo mere stikker den, for så "stikker den lige ud i midten", hvis det giver mening. Jeg har i hvert fald lært (i gynækologi undervisning på lægestudiet), at man gerne skal lade snoren være "rigelig lang", for så bliver den bare skubbet ud til siden, når noget andet kommer op, og spidsen rammer ikke direkte på (det meget følsomme) penis hoved :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er vist faktisk noget med, at jo kortere den er, jo mere stikker den, for så "stikker den lige ud i midten", hvis det giver mening. Jeg har i hvert fald lært (i gynækologi undervisning på lægestudiet), at man gerne skal lade snoren være "rigelig lang", for så bliver den bare skubbet ud til siden, når noget andet kommer op, og spidsen rammer ikke direkte på (det meget følsomme) penis hoved :P

Det prøvede lægen også da den blev sat op og der ramte han imod hele tiden :)Så klippede de lidt af i håb om at det hjalp men det gjorde det ikke og nu er den klippet ekstra kort og det har hjulpet så det ikke er hver gang han rammer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg regner med at tage en snak med min PCO læge om hvad han synes

Ej skriver du så ikke lige, hvad han anbefaler?

Føler mig nemlig ikke super overbevist om, at min læge har ret meget styr på prævention, når det også skal passes sammen med pcos.

Har selv overvejet hormonspiral også netop for at slippe for de stærke smerter, men jeg kan ikke finde ud af om det er dumt i forhold til pcos. Desuden kan jeg godt være lidt bekymret for, om den kan lægges op, uden det gør ondt, når nu jeg ikke har været hele vejen igennem en fødsel. Mon der er nogen, der har styr på det?

Jeg var fuldt udvidet og havde presseveer, men endte med kejsersnit.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej skriver du så ikke lige, hvad han anbefaler?

Føler mig nemlig ikke super overbevist om, at min læge har ret meget styr på prævention, når det også skal passes sammen med pcos.

Har selv overvejet hormonspiral også netop for at slippe for de stærke smerter, men jeg kan ikke finde ud af om det er dumt i forhold til pcos. Desuden kan jeg godt være lidt bekymret for, om den kan lægges op, uden det gør ondt, når nu jeg ikke har været hele vejen igennem en fødsel. Mon der er nogen, der har styr på det?

Jeg var fuldt udvidet og havde presseveer, men endte med kejsersnit.

Jo selvfølgelig....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo selvfølgelig....

Min læge anbefalede mini piller nu hvor jeg ammer, men jeg gider ikk tage en pille hverdag og så var der spiral eller p-stav begge med hormoner gestagen. Jeg elskede at have p stav før jeg blev gravid så sådan en skal have igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå nu har jeg været til 8 ugers undersøgelsen (lidt forsinket). Jeg fik en recept på p-piller, hvilket jo passer fint til min pco. Min læge mente at det var en gammel skrøne at det ødelægger mælkeproduktionen. Men jeg venter nu alligevel med at indløse recepten. For det første er sex overhovedet ikke på tale endnu og for det andet vil jeg egentlig gerne afvente min menstruation for at se om cyklus har ændret sig efter graviditeten. Så må vi bruge kondom hvis lysten skulle melde sig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I forhold til det med at huske at tage pillen, så er jeg også en klaphat til at huske piller, men mine p-piller har jeg altid haft stående i tandkruset og så taget når jeg havde børstet tænder til nat... selvom man går senere i seng i weekenden sker der jo ikke noget med p-piller, da man bare skal have dem taget inden for 12 timer efter man normalt ville have taget den, for at være fuld beskyttet endnu...

mit største problem i forhold til p-piller er nok den der nedsatte sex-lyst... eneste tidspunkt jeg har oplevet den ikke var nedsat, var de 4 mdr det tog at lave Bebs... Så tænker at gå over på hormonspiral efter fødslen...

 

 

Nå nu har jeg været til 8 ugers undersøgelsen (lidt forsinket). Jeg fik en recept på p-piller, hvilket jo passer fint til min pco. Min læge mente at det var en gammel skrøne at det ødelægger mælkeproduktionen. Men jeg venter nu alligevel med at indløse recepten. For det første er sex overhovedet ikke på tale endnu og for det andet vil jeg egentlig gerne afvente min menstruation for at se om cyklus har ændret sig efter graviditeten. Så må vi bruge kondom hvis lysten skulle melde sig.

 

faktisk skal du afvente mens... man skal tage den første pille på mens første dag når man skal starte op... fortalte lægen dig ikke det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

faktisk skal du afvente mens... man skal tage den første pille på mens første dag når man skal starte op... fortalte lægen dig ikke det?

Det er jeg godt klar over. Men man kan nu godt starte op, uden mens først, men så er man ikke fuldt beskyttet fra start. Det bruger man nogle gange til piger, der har meget langt mellem menstruationerne, som jeg eks. har ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jeg godt klar over. Men man kan nu godt starte op, uden mens først, men så er man ikke fuldt beskyttet fra start. Det bruger man nogle gange til piger, der har meget langt mellem menstruationerne, som jeg eks. har ;)

 

Okay, den kendte min læge ikke da jeg skulle starte op i sin tid... eller nu ved jeg jo ikke hvad "meget lang tid" er i læge sprog, men tænker at en 18-årig med op mod 90 dage godt kan betragtes som meget lang tid :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER