Charlotte - mig og mine

Hvad skal man huske til start i børnehave?

11 indlæg i dette emne

Nu nærmer det sig også at Sofia skal starte i børnehave :yiepie  :boo  :loveshower  :boo Hvor blev min lille pige af...

I den forbindelse vil jeg gerne høre, om alle jer der har haft børn der er startet i børnehave for nylig, har nogle gode råd?

Det kan være alt muligt lige fra indkøring, til hvad man med fordel kan anskaffe af tøj eller noget helt tredje. Alle råd er velkomne.

 

Har ikke særlig meget kendskab til børnehave. Sofia kommer fra en hyggelig lille dagpleje, der længe kun har haft 3 børn - så det virker helt vildt at hun nu skal i en børnehave. Men jeg tror også at det bliver godt for hende. Det er nok mest moren her der ikke kan overskue det helt :boo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Selvom jeg har taget imod nye børn 1000vis af gange så er det altså vildt hårdt at stå som mor og skulle sende sit guld afsted i fremmede hænder. Jeg har været VILD usikker selvom børnehaver og fritidshjem har været min arbejdsplads de sidste 10 år.

Men sådan er en mors lod vel :unsure

Men altså det jeg selv har lagt vægt på er:

Besøg stedet et par gange før start - brug legepladsen i weekendenhvis i kan (vores er ikke åben så vi gik bare forbi mange gange og snakkede om det). Snak om de voksne når i kender navnene og især når i har mødt dem.

Vi tog på ud og købte en ny madkasse Til Mie, sådan en "den køber vi fordi du skal i børnehave" ting. Og hun fik SELV lov at vælge!!

Tid til lang indkøring hvis det bliver nødvendigt!

Jeg var med Mie igår fra 9 til efter madpakker i dag var hun der selv i samme tidsrum, imorgen kommer hun lidt før men bliver hentet kl 11.30 igen.

Torsdag prøver vi med lur dernede.

Aflever hos en kendt voksen så ved du hun bliver taget hånd om hvis hun blir ked. Hvis i kan undgå at lave de der lange afskeds scener og ritualer så gør det. Det er bare lettere for børnene især hvis det en dag er en dum morgen og i ikke har tid.

Man må ALTID ringe og høre om barnet har det godt efter en dum aflevering.

STOL på at personalet kan deres kram pg hav en positiv indstilling.

Selv hvis det er svært med indkøring så BLIVER det godt!!!

Snak med personalet om stort og småt både mht Sofia men også alt muligt Andet smalltalk så er det lettere for dig at snakke med dem hvis der er en bekymring eller du skal fortælle om noget svært fx dødsfald i nærmeste familie som kan påvirke Sofia.

Mht udstyr så er det en god ide med navn i ALT! Strømper, underbukser, bluser, bukser, vanter, sko, overtøj osv. Så finder det lettere "hjem" på rummet!

Husk Ekstra ekstra bluser - de små får ikke altid rullet ærmerne op når de vasker hænder.

Og selvf. Masser af ekstra tøj.

Udstyr:

Gummi støvler

Sko

Sandaler

Regntøj (regnbukser uden seler)

Termo tøj/overtræks bukser og varm trøje

Jakke til årstid

En tynd elefant hue

Solhat

Det var lige det jeg kunne komme på!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvom jeg har taget imod nye børn 1000vis af gange så er det altså vildt hårdt at stå som mor og skulle sende sit guld afsted i fremmede hænder. Jeg har været VILD usikker selvom børnehaver og fritidshjem har været min arbejdsplads de sidste 10 år.

Men sådan er en mors lod vel :unsure

Men altså det jeg selv har lagt vægt på er:

Besøg stedet et par gange før start - brug legepladsen i weekendenhvis i kan (vores er ikke åben så vi gik bare forbi mange gange og snakkede om det). Snak om de voksne når i kender navnene og især når i har mødt dem.

Vi tog på ud og købte en ny madkasse Til Mie, sådan en "den køber vi fordi du skal i børnehave" ting. Og hun fik SELV lov at vælge!!

Tid til lang indkøring hvis det bliver nødvendigt!

Jeg var med Mie igår fra 9 til efter madpakker i dag var hun der selv i samme tidsrum, imorgen kommer hun lidt før men bliver hentet kl 11.30 igen.

Torsdag prøver vi med lur dernede.

Aflever hos en kendt voksen så ved du hun bliver taget hånd om hvis hun blir ked. Hvis i kan undgå at lave de der lange afskeds scener og ritualer så gør det. Det er bare lettere for børnene især hvis det en dag er en dum morgen og i ikke har tid.

Man må ALTID ringe og høre om barnet har det godt efter en dum aflevering.

STOL på at personalet kan deres kram pg hav en positiv indstilling.

Selv hvis det er svært med indkøring så BLIVER det godt!!!

Snak med personalet om stort og småt både mht Sofia men også alt muligt Andet smalltalk så er det lettere for dig at snakke med dem hvis der er en bekymring eller du skal fortælle om noget svært fx dødsfald i nærmeste familie som kan påvirke Sofia.

Mht udstyr så er det en god ide med navn i ALT! Strømper, underbukser, bluser, bukser, vanter, sko, overtøj osv. Så finder det lettere "hjem" på rummet!

Husk Ekstra ekstra bluser - de små får ikke altid rullet ærmerne op når de vasker hænder.

Og selvf. Masser af ekstra tøj.

Udstyr:

Gummi støvler

Sko

Sandaler

Regntøj (regnbukser uden seler)

Termo tøj/overtræks bukser og varm trøje

Jakke til årstid

En tynd elefant hue

Solhat

Det var lige det jeg kunne komme på!!

Åh Majs. Tusind tak. Det er bare guld værd!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh Majs. Tusind tak. Det er bare guld værd!

Velbekomme - måske der kommer mere, jeg står jo midt i det nu :)

Jeg har lige "solcreme" i baghovedet jeg skal have hørt om. Om det er noget vi selv skal have med eller inst. Køber eller noget vi betaler til. Men det er en detalje der godt kan vente til jeg kommer i tanke om det mens jeg står dernede :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fantastisk liste Maja! Den hapser jeg også lige... Men hvorfor regnbukser uden seler? Dem vi har arvet plus lige har købt er med seler... Det havde jeg ikke tænkt var et problem....?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fantastisk liste Maja! Den hapser jeg også lige... Men hvorfor regnbukser uden seler? Dem vi har arvet plus lige har købt er med seler... Det havde jeg ikke tænkt var et problem....?

 

 

Dem vi har er også med seler, men mon ikke at det er fordi det er nemmere for børnene at trække i selv?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dem vi har er også med seler, men mon ikke at det er fordi det er nemmere for børnene at trække i selv?

Jo, det var egentlig også lige den grund jeg ku komme i tanke om.... Er i også så småt ved at indstille jer på børnehave start? Jeg synes at det er vildt at de allerede skal afsted.., Elin starter også her 1 juni som jeres Maja...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fantastisk liste Maja! Den hapser jeg også lige... Men hvorfor regnbukser uden seler? Dem vi har arvet plus lige har købt er med seler... Det havde jeg ikke tænkt var et problem....?

Det stod på Mies seddel fra børnehaven, det er pga selvhjulpenhed. De små kan ikke selv tage selerne på. Det er ikke "NO GO" men et "vi opfordrer til"

Skulle jeg bestemme ville anorak der lynes under armen være bandlyst! det er det mest elendige stykke tøj til 3 årige der selv skal lære at tage tøj af og på og lyne. Det er nærmest fysisk umuligt for små arme!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det stod på Mies seddel fra børnehaven, det er pga selvhjulpenhed. De små kan ikke selv tage selerne på. Det er ikke "NO GO" men et "vi opfordrer til"

Skulle jeg bestemme ville anorak der lynes under armen være bandlyst! det er det mest elendige stykke tøj til 3 årige der selv skal lære at tage tøj af og på og lyne. Det er nærmest fysisk umuligt for små arme!

Haha ja - det er virkelig for de meget fremmelige børn!

Sjovt nok synes jeg kun jeg er stødt på regntøj med seler, når jeg har kigget... Så jeg har slet ikke skænket det en tanke.... Hmm... Så må vi i gang med at øve seler haha!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo, det var egentlig også lige den grund jeg ku komme i tanke om.... Er i også så småt ved at indstille jer på børnehave start? Jeg synes at det er vildt at de allerede skal afsted.., Elin starter også her 1 juni som jeres Maja...

 

Jeg prøver at indstille mig på det, men pyha jeg synes det er et stort skridtskridt. Men vi er også  bare rigtig glade for vores DP, håber så meget,qt Malou får plads der, men det kan pladsanvisningen ikke sige noget om <_<

 

Men jeg tror at det bliver godt for Maja at komme i BH, hun er jo den ældste i DP og har været det siden sidste sommer og de andre tre børn i DP er1-1 1/2 år yngre end Maja, så tror at hun er ved at trænge til nogle nye udfordringer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha ja - det er virkelig for de meget fremmelige børn!

Sjovt nok synes jeg kun jeg er stødt på regntøj med seler, når jeg har kigget... Så jeg har slet ikke skænket det en tanke.... Hmm... Så må vi i gang med at øve seler haha!

Dem AB har med seler kan hun tage af og på uden at åbne selerne. De kan bare trækkes over skuldrene nærmest :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER