Camilla_krøier

Graviditets sikkerhedssele

33 indlæg i dette emne

Nu har vi jo fået bil og den bliver primært brugt til nogen længere ture og så var det jeg overvejede hvordan selen helst skulle sidde så der ikke sker noget med lillepigen hvis der kommer en hård opbremsning eller om man bør købe sådan en gravidsele...

Hvad gør I?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi købte en gravidsele :) Jeg havde det egentlig lidt sådan, at det føltes ret overkill, og som endnu en smart ny ting at bruge penge på i ens graviditets-overforbrug :rolleyes

Men jeg er SÅ glad for den! Nu kører jeg jo også relativt meget, men efter at jeg har fået den, føles det faktisk virkelig utrygt at køre med en almindelig sele, fordi den ligger LIGE på maven. Og det er også meget mere behageligt, når den er trukket ned og ikke klemmer på maven. Så en varm anbefaling herfra :)

Eneste minus er, at man ikke er så ladylike i sådan en sele, hvis man har kjole på, for den bliver jo spændt mellem benene = kjolen trækkes op :lol

PS. Jeg havde ikke en i min første graviditet og savnede den ikke. Men der kørte jeg også relativt sjældent og i øvrigt i flere forskellige biler (min mors, Brians, mine vejlederes i praktikken...) så der gav det ikke så meget mening...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg overvejede en gravid sidst men sparede den væk. Jeg satte selen lavest muligt så trykket rammer hofter og skamben i stedet og den skrå faldt ligesom naturligt over bulen.

Vi kører selvf. Mest i det mørke Jylland med god plads mellem bilerne og så kører jeg som en søndagsbilist når jeg er gravid og/eller har Mie i bilen.

Men nogen kører jo stadig som død og helvede og for adrenalin kicks :gal og dem kan jeg jo ikke gøre noget ved. Men de er der jo uanset om jeg er gravid eller ej.

Nå summa summarum: jeg føler ikke behovet! Baby er vildt godt beskyttet derinde i maven! Måske hvis jeg var gravid i frost og snestorms sæsonen :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I skriver meget godt de tanker jeg selv har haft, altså om det bare var endnu flere penge ud af vinduet eller om det giver en ekstra tryghed...

Sune kører nu meget pænt, men man kan jo ikke sikre sig mod alle de andre idioter derude og derfor synes han at det er få penge at betale for den ekstra sikkerhed da jeg synes det er lidt svært at få den alm sele til at sidde godt når vi kører langt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var også Brian, der købte min :D Han kører også pænt, og det synes jeg også, at jeg gør, men man kan jo aldrig gardere sig helt for hverken uheld eller at andre kører dårligt.

Man kan jo også sige, at risikoen for trafikuheld er jo den samme, uanset om man er gravid eller ej, så argumenter om, hvordan man selv eller andre kører, kan jo også bruges om en almindelig sele, når man ikke er gravid. Og jeg ville aldrig køre helt uden sele, med begrundelsen at jeg selv kørte forsigtigt - hvis det giver mening?

Så for mig handlede det om, at jeg var skeptisk overfor, om den virkelig ville beskytte mig og baby bedre end en almindelig sele, hvis der virkelig skete noget. Og det har jeg jo gudskelov ikke haft lejlighed til at teste. Men jeg føler mig bedre spændt fast med gravidselen, og jeg har det trygt (eller tryggere) med, at hvis der sker noget, så er det mine lår og lyske, der får et ordentligt klem og ikke maven :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Køre rimelig mange kilometer (110km de dag jeg arbejder), men jeg købte ikke en graviditetssele i sidste graviditet og kommer heller ikke til det denne gang.

Har ikke følt, det som et problem at få den normale sele til at sidde lidt lavere, og nu hvor det langsomt begynder at blive det, så har jeg kun 15 arbejdsdage tilbage, og for den korte periode gør jeg ikke ud og køber en.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du meget gerne vil købe den, så prøv at kigge efter en brugt.

Jeg sparede den væk til trods for at jeg kørte en del hver dag på arbejde i begge mine graviditeter. Men satte selen lidt lavere, når jeg kørte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg købte en brugt i sidste graviditet. Selen sidder noget lavere end hvis man selv sætter den lavt, og i en hård opbremsning ryger selen ikke op, som den ville gøre ved en alm sele.

Vi købte den efter at have set hvor galt det kan gå ved en i Ks familie.

Jeg ville ikke have undværet den, for nok kører vi pænt, men jeg ser alt for mange andre, der tager chancer i trafikken. Det er bare en gang at det skal gå galt for dem og ramme min familie. Den chance turde jeg ikke tage.

Jeg tror jeg gav 50 pp for min.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selen må IKKE sidde hen over maven, det er super vigtigt!

Den nederste del skal sidde stramt henover din hofteskål, og den del, der gå henover din overkrop, skal sidde, så den ikke går henover maven, men henover brystkassen.

Det er virkeligt vigtigt, at selen sidder korrekt, for hvis den ikke gør, så vil hele din vægt plus tyngdeaccelerationen blive lagt på maven/bebs (hvis det altså er der, selen sidder. Derudover, så er der jo også dine indre organer at tage hensyn til ;)

Det kan være ret svært at forstå, hvor meget kraft, der egentlig bliver lagt i sikkerhedsselen, før man har været involveret i en ulykke. Jeg blev kørt ned bagfra for et par år siden på E22, hvor jeg holdt tilbage for en ambulance. Det havde ham der kørte i autocamperen bag mig bare ikke opdaget, og derfor bragede han ind i mig med hvad jeg vil tro var en hastighedsforskel på en 40-50 km i timen.

Heldigvis kørte jeg i en splinterny Volvo (nej, min mor var alt andet end begejstret - det var hendes), så jeg var relativt uskadt, borset fra en ordentlig omgang ondt i ryggen og et gevaldigt blåt mærke henover min torso, der hvor sikkerhedsselen havde siddet. Må indrømme, at jeg var ret overrasket over, hvor stort et tryk sikkerhedsselen havde lavet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har nu fundet en gravid-sele brugt til 50 kr, til den pris er det bare dumt at tage nogen chancer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super :super Det lyder som et godt køb :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har spekuleret over det samme

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke havde undværet en. Hørte om en, der kørte galt i 8. Måned og mistede barnet, fordi selen klemte maven. Hun havde ellers taget selen under maven, men den røg åbenbart op under ulykken.

Det er så lille en ting, men den kan gøre en stor forskel. Jeg ville ikke spare den væk. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha sikke nogle historier. Jeg havde ikke nogen gravidsele mens jeg var gravid med Freya, men med det I skriver her skal Jeg da helt klart have en til hvis/når jeg skal have et barn til. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det med at sætte selen ned under maven, det tror jeg højest hjælper på komforten. Hvis man er i et uheld, tænker jeg, at det ville være ret vildt hvis selen blev nede "af sig selv". :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det med at sætte selen ned under maven, det tror jeg højest hjælper på komforten. Hvis man er i et uheld, tænker jeg, at det ville være ret vildt hvis selen blev nede "af sig selv". :unsure

Præcis.... Pt ligger lillepigen så også og putter sig helt nederst i maven - lige der hvor selen sidder

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en fra første graviditet og den var jeg glad for! Og har brugt den i anden graviditet også, den må jeg vidst hellere lige have fundet frem igen, nu hvor maven begynder at bule godt ud :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ret mig hvis jeg tager fejl. Men man SIDDER på den der graviditetssele ikke? Og det er ens egen vægt, der holder den nede?

 

Det var min forståelse, der jeg fravalgte at købe en i første graviditet. Hvis det ikke har ændret sig, så tror jeg kun I skal købe selen for komfortens skyld. I tilfælde af en ulykke bliver I kastet rundt med en sådan kraft at jeres egen vægt umuligt kan holde noget som helst nede.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ret mig hvis jeg tager fejl. Men man SIDDER på den der graviditetssele ikke? Og det er ens egen vægt, der holder den nede?

Det var min forståelse, der jeg fravalgte at købe en i første graviditet. Hvis det ikke har ændret sig, så tror jeg kun I skal købe selen for komfortens skyld. I tilfælde af en ulykke bliver I kastet rundt med en sådan kraft at jeres egen vægt umuligt kan holde noget som helst nede.

Den sidder fast med en stop rundt om sædet også, som bliver spændt ind der hvor sædet og ryglænet mødes. Ellers sidder man på den, ja, og der er så igen en strop med noget elastik, der holder selen nede. Vi snakker selvfølgelig ikke isofix og alt muligt avanceret, men den bliver nede :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den sidder fast med en stop rundt om sædet også, som bliver spændt ind der hvor sædet og ryglænet mødes. Ellers sidder man på den, ja, og der er så igen en strop med noget elastik, der holder selen nede. Vi snakker selvfølgelig ikke isofix og alt muligt avanceret, men den bliver nede :)

 

Jeg kan godt se, at den bliver nede ved almindelig kørsel. Det jeg bare mener er, at i forbindelse med en ulykke skal er der bare nogle kræfter på spil, som den ikke er stærk nok til at holde :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt se, at den bliver nede ved almindelig kørsel. Det jeg bare mener er, at i forbindelse med en ulykke skal er der bare nogle kræfter på spil, som den ikke er stærk nok til at holde :-)

Jeg ved ikke, hvor stærk den er, men det er ikke ens kropsvægt, der holder den fast, det er en sele rundt om sædet. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En helt almindelig sikkerhedssele bliver, der hvor man har sat den ved en ulykke, hvis man har sat den korrekt!

 

Det er dog min erfaring, at der findes en hel del mennesker, som ikke ved, hvordan man sætter en sikkerhedssele korrekt. Eller alternativt, hvis de ved det, så gør de det i hvert fald ikke.  En forudsætning for at en sikkerhedssele virker er jo naturligvis, at den er anvendt korrekt. Det giver lidt sig selv, men som sagt, så ser jeg bare virkelig mange mennesker, som ikke sætter deres seler korrekt.

 

Jeg har taget mig sammen og læst lidt på emnet, og en undersøgelse, der er lavet af det svenske VTI og refereret af, ligeledes svenske, NTF (det svarer til hentholdsvis trafikstyrelsen og FDM i DK) viser, at graviditetssikkerhedsselen ikke øger sikkerheden for hverken mor eller barn.

 

Den har altså ingen anden betydning end komfort!

 

Derudover, så er det meget vigtigt, at den anvendes sammen med den almindelige sikkerhedssele, da den jo netop ikke har anden virkning end komfort for moderen. Når jeg har læst det, så må jeg indrømme at jeg ikke synes det er nødvendig at investere i en graviditetssikkerhedssele, det vil for mig være penge ud af vinduet, som jeg helt sikkert ville kunne bruge bedre på noget andet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En helt almindelig sikkerhedssele bliver, der hvor man har sat den ved en ulykke, hvis man har sat den korrekt!

Det er dog min erfaring, at der findes en hel del mennesker, som ikke ved, hvordan man sætter en sikkerhedssele korrekt. Eller alternativt, hvis de ved det, så gør de det i hvert fald ikke. En forudsætning for at en sikkerhedssele virker er jo naturligvis, at den er anvendt korrekt. Det giver lidt sig selv, men som sagt, så ser jeg bare virkelig mange mennesker, som ikke sætter deres seler korrekt.

Jeg har taget mig sammen og læst lidt på emnet, og en undersøgelse, der er lavet af det svenske VTI og refereret af, ligeledes svenske, NTF (det svarer til hentholdsvis trafikstyrelsen og FDM i DK) viser, at graviditetssikkerhedsselen ikke øger sikkerheden for hverken mor eller barn.

Den har altså ingen anden betydning end komfort!

Derudover, så er det meget vigtigt, at den anvendes sammen med den almindelige sikkerhedssele, da den jo netop ikke har anden virkning end komfort for moderen. Når jeg har læst det, så må jeg indrømme at jeg ikke synes det er nødvendig at investere i en graviditetssikkerhedssele, det vil for mig være penge ud af vinduet, som jeg helt sikkert ville kunne bruge bedre på noget andet.

Har du et link til den undersøgelse? :)

Og hvad bygger de det på, at den ikke øger sikkerheden? Jeg er med på, at hvis man kører galt, så kører man galt, men jeg synes personligt, at det føles meget mere usikkert uden end med :unsure

Og btw så KAN den ikke bruges uden alm sele. Min kan ikke i hvert fald :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du et link til den undersøgelse? :)

Og hvad bygger de det på, at den ikke øger sikkerheden? Jeg er med på, at hvis man kører galt, så kører man galt, men jeg synes personligt, at det føles meget mere usikkert uden end med :unsure

Og btw så KAN den ikke bruges uden alm sele. Min kan ikke i hvert fald :)

 

http://www.ntf.se/konsument/default.asp?fragor_RecID=34&katID=3

 

Det er ikke et link til selve undersøgelsen, men til et spørgsmål til NTF. Forsøgste at finde selve undersøgelsen (da jeg synes det er ret spændende), men skulle gennemgå 392 resultater for at finde den, så det gik jeg umiddelbart lidt død i.

Har set et svar på et andet forum, hvor der er en, der har skrevet til FDM (mener jeg det var), hvor de også har henvist til den samme undersøgelse. Generelt er de jo noget mere hidsige med sikkerhed i Sverige (og med at undersøge sikkerhed) end vi er herhjemme, så er ret sikker på, at det er en valid undersøgelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

http://www.ntf.se/konsument/default.asp?fragor_RecID=34&katID=3

Det er ikke et link til selve undersøgelsen, men til et spørgsmål til NTF. Forsøgste at finde selve undersøgelsen (da jeg synes det er ret spændende), men skulle gennemgå 392 resultater for at finde den, så det gik jeg umiddelbart lidt død i.

Har set et svar på et andet forum, hvor der er en, der har skrevet til FDM (mener jeg det var), hvor de også har henvist til den samme undersøgelse. Generelt er de jo noget mere hidsige med sikkerhed i Sverige (og med at undersøge sikkerhed) end vi er herhjemme, så er ret sikker på, at det er en valid undersøgelse.

Haha ok, det kan jeg godt forstå, du gik død i :D

Jeg synes ellers også, at det kunne være spændende at læse. Jeg læser ikke helt svaret, som du linker til her, som om at det er grundigt testet :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER