mrsferozi

første gangs gravid - hvad skal man gå op i?

25 indlæg i dette emne

Hej Alle

 

Kan se nogen af jer har været gravide før, men det her er min første. 

 

Tænker bare hvor meget i går op i kosmetik og sådan noget. Undgår i alt parfume eller hvordan? 

 

Arbejder selv i kosmetik branchen som salgsassistent, ville i stoppe med det?

 

Bare nogen tanker jeg har gået med ! 

 

Håber i kan hjælpe

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er selv gravid for første gang, så jeg kan kun fortælle om hvordan jeg gør nu.

 

Jeg har på ingen måde droppet alt der hedder parfume, parabener, PEG og hvad du ellers finder i kosmetik og diverse andre skønhedsprodukter. Jeg har skåret lidt ned på mængden. Nogle af mine daglige produkter var i forvejen fra Neutral, så det er ikke den store forskel. Jeg har dog droppet mit daglige skud parfume, men bruger det stadig ind imellem hvis jeg skal ud eller lign. Mht. make-up bruger jeg det stadig til dagligt, jeg har bare igen her skåret det ned til et minimum for at jeg føler mig som mig selv. Hvad angår shampoo bruger jeg det vi har stående - jeg vasker alligevel kun hår en til to gange om ugen. Jeg har helt droppet min Gellack på neglene, men til sommer regner jeg med at give mig selv lov til neglelak på tæerne, da det altså bare ser pænest ud når jeg skal rende rundt i sandaler.

 

Ellers stoler jeg på min sunde fornuft!

Det er en jungle af forholdholdsregler du kan finde på nettet når man sidder og surfer om graviditet. Hvis man skulle følge dem alle ville man blive vanvittig og jeg er sikker på man ville føle sig mere syg end lykkelig gravid. Vælg de forholdsregler du kan leve med og føler er rigtige for dig!

 

Mht. dit job synes jeg ikke der er nogen grund til at stoppe. Gravide fisører går fx. stadig på arbejde, men tager bare sine forholdsregler. Jeg selv har et job for jeg til daglig både kan blive udsat for kemiske og biologiske "farer". Jeg sørger bare altid for at beskytte mig efter de regler som findes inden for mit område - beskyttelsesdragt, hasker, åndedrætsværn osv. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er selv gravid for første gang, så jeg kan kun fortælle om hvordan jeg gør nu.

 

Jeg har på ingen måde droppet alt der hedder parfume, parabener, PEG og hvad du ellers finder i kosmetik og diverse andre skønhedsprodukter. Jeg har skåret lidt ned på mængden. Nogle af mine daglige produkter var i forvejen fra Neutral, så det er ikke den store forskel. Jeg har dog droppet mit daglige skud parfume, men bruger det stadig ind imellem hvis jeg skal ud eller lign. Mht. make-up bruger jeg det stadig til dagligt, jeg har bare igen her skåret det ned til et minimum for at jeg føler mig som mig selv. Hvad angår shampoo bruger jeg det vi har stående - jeg vasker alligevel kun hår en til to gange om ugen. Jeg har helt droppet min Gellack på neglene, men til sommer regner jeg med at give mig selv lov til neglelak på tæerne, da det altså bare ser pænest ud når jeg skal rende rundt i sandaler.

 

Ellers stoler jeg på min sunde fornuft!

Det er en jungle af forholdholdsregler du kan finde på nettet når man sidder og surfer om graviditet. Hvis man skulle følge dem alle ville man blive vanvittig og jeg er sikker på man ville føle sig mere syg end lykkelig gravid. Vælg de forholdsregler du kan leve med og føler er rigtige for dig!

 

Mht. dit job synes jeg ikke der er nogen grund til at stoppe. Gravide fisører går fx. stadig på arbejde, men tager bare sine forholdsregler. Jeg selv har et job for jeg til daglig både kan blive udsat for kemiske og biologiske "farer". Jeg sørger bare altid for at beskytte mig efter de regler som findes inden for mit område - beskyttelsesdragt, hasker, åndedrætsværn osv.

Det lyder meget som min tilgang til tingene..

Jeg har skåret lidt ned, men ikke fjernet noget helt.

Generelt går vi meget efter svanemærket/allergimærkede produkter i både rengøringsprodukter, sæber og cremer.. men altså det er ikke sådan "død og pine".

Bruger også parfume engang imellem m.m. Makeup bruger jeg også og dagligt....

Køber jeg nyt her i graviditeten vil jeg helt sikkert gå efter noget med "god kemi"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er selv gravid for første gang, så jeg kan kun fortælle om hvordan jeg gør nu.

 

Jeg har på ingen måde droppet alt der hedder parfume, parabener, PEG og hvad du ellers finder i kosmetik og diverse andre skønhedsprodukter. Jeg har skåret lidt ned på mængden. Nogle af mine daglige produkter var i forvejen fra Neutral, så det er ikke den store forskel. Jeg har dog droppet mit daglige skud parfume, men bruger det stadig ind imellem hvis jeg skal ud eller lign. Mht. make-up bruger jeg det stadig til dagligt, jeg har bare igen her skåret det ned til et minimum for at jeg føler mig som mig selv. Hvad angår shampoo bruger jeg det vi har stående - jeg vasker alligevel kun hår en til to gange om ugen. Jeg har helt droppet min Gellack på neglene, men til sommer regner jeg med at give mig selv lov til neglelak på tæerne, da det altså bare ser pænest ud når jeg skal rende rundt i sandaler.

 

Ellers stoler jeg på min sunde fornuft!

Det er en jungle af forholdholdsregler du kan finde på nettet når man sidder og surfer om graviditet. Hvis man skulle følge dem alle ville man blive vanvittig og jeg er sikker på man ville føle sig mere syg end lykkelig gravid. Vælg de forholdsregler du kan leve med og føler er rigtige for dig!

 

Mht. dit job synes jeg ikke der er nogen grund til at stoppe. Gravide fisører går fx. stadig på arbejde, men tager bare sine forholdsregler. Jeg selv har et job for jeg til daglig både kan blive udsat for kemiske og biologiske "farer". Jeg sørger bare altid for at beskytte mig efter de regler som findes inden for mit område - beskyttelsesdragt, hasker, åndedrætsværn osv. 

 

 

Okay fordi jeg er bare begyndt at bruge body lotion uden parfume, fordi jeg har fået ekstrem tør hud, efter jeg er blevet gravid. Men shampoo har jeg heller ik skiftet ud. og nogen gange tænker jeg også det er lidt overdrevet :D Det også kedligt hvis der er ingen duft jo :b

Tænker også jeg går ud fra min fornuft. 

 

Men tusind tak for dit input. <3

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder meget som min tilgang til tingene..

Jeg har skåret lidt ned, men ikke fjernet noget helt.

Generelt går vi meget efter svanemærket/allergimærkede produkter i både rengøringsprodukter, sæber og cremer.. men altså det er ikke sådan "død og pine".

Bruger også parfume engang imellem m.m. Makeup bruger jeg også og dagligt....

Køber jeg nyt her i graviditeten vil jeg helt sikkert gå efter noget med "god kemi"

 

 

Okay dejligt det ikke kun er mig der ikke går i selvsving :D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg ikke gravid, men håber det er ok jeg kommer med en kommentar, selvom jeg ikke hører til herinde:)

Jeg er lægestuderende og netop haft undervisning i dette af en professor på Rigshospitalet, som har forsket rigtig meget i primært hormonforstyrrende stoffer. Sådan som jeg har forstået det med parfume, er det mest for at undgå allergiske reaktioner, da man ikke helt ved hvordan en reaktion hos mor, vil påvirke baby. Mener også det er det, jeg har læst på forbrugerkemi. Så jeg tænker, at hvis man bruger produkter man er vant til og ikke tidligere har reageret overfor, burde det ikke være et problem (og af hensyn til allergiudvikling hos baby, er det selvfølgelig smart at undgå parfume i sæbe og husholdningsmidler, når baby kommer ud).

Det er især mellem uge 6 og 12, hvor organerne (herunder kønsorganerne) bliver dannet, at man skal passe på de hormonforstyrrende stoffer, som har vist at være en stor del af årsagen til den meget dårlige sædkvalitet vores mænd i dk efterhånden har - og muligvis er der også en sammenhæng med at piger går tidligere i puberteten og flere og flere får pcos. De kendte hormonforstyrrende stoffer er thalater, parabener, solfaktor, brom-et-eller-andet som elektriske apparater bliver sprøjter med, for at der ikke skal gå ild i dem, paracetamol (f.eks panodiler) og NSAID (f.eks ipren). Hans råd var, at man fra uge 6 til 12 skulle lade være med at smørre sig ind i cremer og solcreme, hvorimod han mente det man optog ved f.eks at røre ved blød plastik eller drikke at plastik flasker var minimalt. Et alternativ kan være naturlige olier og at bære let bomuldstøj, hvis man gerne vil ud i solen. Han kunne ikke se problemet i let daglig make-up - slet ikke mascara, for hvor meget optager man lige gennem en øjenvipper? Men hvis man bruger foundation hver dag, kan det godt være værd lige at tænke sig om i de 6 uger.

Derudover at lufte ud, hvis man har ny elektronik tændt - gammel elektronik vil som regel være "dampet af". Sådan noget som venyl gulve består faktisk af 40% thalater! Så hvis man har nye venyl gulve, skal man gerne lufte ud 2 gange om dagen.

Men altså ja, det er en jungel og man kan jo ikke gå og være bange for alting! Tænker der nok er tale om en adderer effekt, så det er ikke det, at man bruger solcreme en enkelt gang i uge 7, der gør udslaget. Professorens budskab var mest af alt: undgå at smørre jer ind i alt muligt i uge 6-12/tænk over, hvad der er i de ting, som skal være i kontakt med jeres hud i længere tid (virkede som om han synes det med at tænke over håndsæber, shampooer osv var lige hysterisk nok). Undgå at købe ny elektronik i de uger og luft ud engang imellem. Det tænker jeg måske er overkommeligt nok :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altid dejligt med nyeste viden AS2014. Og du skal endelig bidrage når du har viden at tilbyde - om du er gravid eller ej lige nu.... Du kommer jo nok med på bølgen en dag ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg ikke gravid, men håber det er ok jeg kommer med en kommentar, selvom jeg ikke hører til herinde:)

Jeg er lægestuderende og netop haft undervisning i dette af en professor på Rigshospitalet, som har forsket rigtig meget i primært hormonforstyrrende stoffer. Sådan som jeg har forstået det med parfume, er det mest for at undgå allergiske reaktioner, da man ikke helt ved hvordan en reaktion hos mor, vil påvirke baby. Mener også det er det, jeg har læst på forbrugerkemi. Så jeg tænker, at hvis man bruger produkter man er vant til og ikke tidligere har reageret overfor, burde det ikke være et problem (og af hensyn til allergiudvikling hos baby, er det selvfølgelig smart at undgå parfume i sæbe og husholdningsmidler, når baby kommer ud).

Det er især mellem uge 6 og 12, hvor organerne (herunder kønsorganerne) bliver dannet, at man skal passe på de hormonforstyrrende stoffer, som har vist at være en stor del af årsagen til den meget dårlige sædkvalitet vores mænd i dk efterhånden har - og muligvis er der også en sammenhæng med at piger går tidligere i puberteten og flere og flere får pcos. De kendte hormonforstyrrende stoffer er thalater, parabener, solfaktor, brom-et-eller-andet som elektriske apparater bliver sprøjter med, for at der ikke skal gå ild i dem, paracetamol (f.eks panodiler) og NSAID (f.eks ipren). Hans råd var, at man fra uge 6 til 12 skulle lade være med at smørre sig ind i cremer og solcreme, hvorimod han mente det man optog ved f.eks at røre ved blød plastik eller drikke at plastik flasker var minimalt. Et alternativ kan være naturlige olier og at bære let bomuldstøj, hvis man gerne vil ud i solen. Han kunne ikke se problemet i let daglig make-up - slet ikke mascara, for hvor meget optager man lige gennem en øjenvipper? Men hvis man bruger foundation hver dag, kan det godt være værd lige at tænke sig om i de 6 uger.

Derudover at lufte ud, hvis man har ny elektronik tændt - gammel elektronik vil som regel være "dampet af". Sådan noget som venyl gulve består faktisk af 40% thalater! Så hvis man har nye venyl gulve, skal man gerne lufte ud 2 gange om dagen.

Men altså ja, det er en jungel og man kan jo ikke gå og være bange for alting! Tænker der nok er tale om en adderer effekt, så det er ikke det, at man bruger solcreme en enkelt gang i uge 7, der gør udslaget. Professorens budskab var mest af alt: undgå at smørre jer ind i alt muligt i uge 6-12/tænk over, hvad der er i de ting, som skal være i kontakt med jeres hud i længere tid (virkede som om han synes det med at tænke over håndsæber, shampooer osv var lige hysterisk nok). Undgå at købe ny elektronik i de uger og luft ud engang imellem. Det tænker jeg måske er overkommeligt nok :)

Men hormonforstyrrende stoffer er da i kroppen længe efter 'indtag'? Jeg mener at have set et program en gang, med par der ønskede at blive gravide, hvor de fik målt forskellige tal - størstedelen af dem blev meget overrasket over, hvor mange stoffer de faktisk rendte rundt med i kroppen, selvom de synes de var påpasselige nu...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men hormonforstyrrende stoffer er da i kroppen længe efter 'indtag'? Jeg mener at have set et program en gang, med par der ønskede at blive gravide, hvor de fik målt forskellige tal - størstedelen af dem blev meget overrasket over, hvor mange stoffer de faktisk rendte rundt med i kroppen, selvom de synes de var påpasselige nu...

I følge professoren der underviste os, er de hormonforstyrrende stoffer relativt hurtigt ude af kroppen igen. Han sagde ikke nogen præcis grænse, men det var noget i omegnen af dage - 1 uge. Han sagde også, at det ikke så ud som om hormonforstyrrende stoffer EFTER fødsel gjorde forskellen (altså f.eks i legetøj osv), det er særligt de 6 uger af graviditeten der er vigtig. Tungmetaller f.eks er jo en hel anden historie.. De bliver i kroppen meget længere og er også være farlige.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg ikke gravid, men håber det er ok jeg kommer med en kommentar, selvom jeg ikke hører til herinde:)

Jeg er lægestuderende og netop haft undervisning i dette af en professor på Rigshospitalet, som har forsket rigtig meget i primært hormonforstyrrende stoffer. Sådan som jeg har forstået det med parfume, er det mest for at undgå allergiske reaktioner, da man ikke helt ved hvordan en reaktion hos mor, vil påvirke baby. Mener også det er det, jeg har læst på forbrugerkemi. Så jeg tænker, at hvis man bruger produkter man er vant til og ikke tidligere har reageret overfor, burde det ikke være et problem (og af hensyn til allergiudvikling hos baby, er det selvfølgelig smart at undgå parfume i sæbe og husholdningsmidler, når baby kommer ud).

Det er især mellem uge 6 og 12, hvor organerne (herunder kønsorganerne) bliver dannet, at man skal passe på de hormonforstyrrende stoffer, som har vist at være en stor del af årsagen til den meget dårlige sædkvalitet vores mænd i dk efterhånden har - og muligvis er der også en sammenhæng med at piger går tidligere i puberteten og flere og flere får pcos. De kendte hormonforstyrrende stoffer er thalater, parabener, solfaktor, brom-et-eller-andet som elektriske apparater bliver sprøjter med, for at der ikke skal gå ild i dem, paracetamol (f.eks panodiler) og NSAID (f.eks ipren). Hans råd var, at man fra uge 6 til 12 skulle lade være med at smørre sig ind i cremer og solcreme, hvorimod han mente det man optog ved f.eks at røre ved blød plastik eller drikke at plastik flasker var minimalt. Et alternativ kan være naturlige olier og at bære let bomuldstøj, hvis man gerne vil ud i solen. Han kunne ikke se problemet i let daglig make-up - slet ikke mascara, for hvor meget optager man lige gennem en øjenvipper? Men hvis man bruger foundation hver dag, kan det godt være værd lige at tænke sig om i de 6 uger.

Derudover at lufte ud, hvis man har ny elektronik tændt - gammel elektronik vil som regel være "dampet af". Sådan noget som venyl gulve består faktisk af 40% thalater! Så hvis man har nye venyl gulve, skal man gerne lufte ud 2 gange om dagen.

Men altså ja, det er en jungel og man kan jo ikke gå og være bange for alting! Tænker der nok er tale om en adderer effekt, så det er ikke det, at man bruger solcreme en enkelt gang i uge 7, der gør udslaget. Professorens budskab var mest af alt: undgå at smørre jer ind i alt muligt i uge 6-12/tænk over, hvad der er i de ting, som skal være i kontakt med jeres hud i længere tid (virkede som om han synes det med at tænke over håndsæber, shampooer osv var lige hysterisk nok). Undgå at købe ny elektronik i de uger og luft ud engang imellem. Det tænker jeg måske er overkommeligt nok :)

 

 

Tusind tak for input :D !

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er påpasselig men ikke hysterisk. Fx har jeg skiftet min Tandpasta ud med Zendium da Aron var helt ny fordi jeg fandt ud af at der var hormonforstyrrende stoffer i den. Har skiftet vores Vaskepulver og sæbe osv ud med svanemærket, og jeg undgår produkter jeg ved indeholder hormonforstyrrende stoffer.

Perfume kan jeg spritze lidt med ved særlige lejligheder, men ellers har jeg aldrig brugt det.

I ts' tilfælde ville jeg ikke være super bekymret omkring arbejdssituationen. Man kan benytte de forholdsregler der er, og man kan tænke over sit private forbrug. Det tror jeg er der man kan gøre mest.

Og medmindre læge eller JM finder et problem i at arbejde i en kosmetik-afdeling ville jeg tage det helt roligt.

 

 

ja det tænker jeg også mht arbejde. 

 

men prøver bare at være på den sikre side den her gang <3

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går ikke op i alle de ting man må og ikke må jeg synes det er nok at jeg har kvittet smøgerne og nu må undvære en kold øl sommeren over :( jeg hører dagligt ordene : så må du jo ikke, jeg har den holdning at jeg ikke vil skade mit barn men jeg skal heller ikke stoppe med at leve fordi jeg skal være mor :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går ikke op i alle de ting man må og ikke må jeg synes det er nok at jeg har kvittet smøgerne og nu må undvære en kold øl sommeren over :( jeg hører dagligt ordene : så må du jo ikke, jeg har den holdning at jeg ikke vil skade mit barn men jeg skal heller ikke stoppe med at leve fordi jeg skal være mor :)

Det jeg synes er underligt er at anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen pludselig er blevet lov.. Det er stadig en anbefaling og man vælger selv om man vil følge det :)

Jeg følger det jeg kan og som 3. gangs er man nok lidt mere large med hvad man gør :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det jeg synes er underligt er at anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen pludselig er blevet lov.. Det er stadig en anbefaling og man vælger selv om man vil følge det :)

Jeg følger det jeg kan og som 3. gangs er man nok lidt mere large med hvad man gør :)

Lige med hensyn til cigaretter og alkohol synes jeg det ok, ser ikke ned på dem som ryger under graviditet jeg har bare set det som en mulighed for at stoppe ☺

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har slet ikke fået svaret i denne tråd, selvom jeg selvfølgelig har en eller anden holdning om emnet.

Men jeg må faktisk skrive at jeg på en måde synes at det er uhensigtsmæssigt at deltagerne i denne tråd, nærmest bekræfter hinanden i at man ikke rigtig behøver passe på.

Disse linjer er skrevet af en super sensitiv, super hormonel gravid. Så tag det med et gram salt ikke ;)

Jeg er helt enig i at man skal have sig selv med, afstemme anbefalinger med egne livsvilkår osv. Men anbefalingerne er der ikke for at genere nogen, gøre livet surt for nogen. De er ganske gennemforskede og skrevet for at gravide så vidt muligt undgår nogle risikoer, der altså ER!

Man bestemmer jo selv om man bruger parfume (fx) og det er jo vores alle sammens individuelle valg og jeg vil aldrig pege fingre. Men det er (i mine øjne) en god ide at sætte sig ind i hvilken risiko det medfører.

Fx kan den gravide reagere på parfume, selvom denne altid har kunne tåle parfume. Den hormonelle ændring gør at kroppen håndterer det anerledes. Ligesom at vi OG vores ufødte kan udvikle parfume allergi, både nu og på sigt.

Jeg vælger at "ignorere" nogle anbefalinger (tsk tsk, jeg drikker light cola, med massere af koffein og sødestoffer). Og det er jo ikke godt, men mit valg.

Og det er jo HELT FINT at vi vælger at følge noget og ignorere andet, men jeg bliver sku trist, når JEG (måske forkert) læser at her næsten opildnes til at anbefalingerne er for stramme, for fjollede, for de-bliver-alligevel-ændret-så-who-cares.

Lad os i stedet acceptere hinandens valg og opmuntre til at vi gør hvad vi kan for os selv og vores babyer.

Over and out!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har slet ikke fået svaret i denne tråd, selvom jeg selvfølgelig har en eller anden holdning om emnet.

Men jeg må faktisk skrive at jeg på en måde synes at det er uhensigtsmæssigt at deltagerne i denne tråd, nærmest bekræfter hinanden i at man ikke rigtig behøver passe på.

Disse linjer er skrevet af en super sensitiv, super hormonel gravid. Så tag det med et gram salt ikke ;)

Jeg er helt enig i at man skal have sig selv med, afstemme anbefalinger med egne livsvilkår osv. Men anbefalingerne er der ikke for at genere nogen, gøre livet surt for nogen. De er ganske gennemforskede og skrevet for at gravide så vidt muligt undgår nogle risikoer, der altså ER!

Man bestemmer jo selv om man bruger parfume (fx) og det er jo vores alle sammens individuelle valg og jeg vil aldrig pege fingre. Men det er (i mine øjne) en god ide at sætte sig ind i hvilken risiko det medfører.

Fx kan den gravide reagere på parfume, selvom denne altid har kunne tåle parfume. Den hormonelle ændring gør at kroppen håndterer det anerledes. Ligesom at vi OG vores ufødte kan udvikle parfume allergi, både nu og på sigt.

Jeg vælger at "ignorere" nogle anbefalinger (tsk tsk, jeg drikker light cola, med massere af koffein og sødestoffer). Og det er jo ikke godt, men mit valg.

Og det er jo HELT FINT at vi vælger at følge noget og ignorere andet, men jeg bliver sku trist, når JEG (måske forkert) læser at her næsten opildnes til at anbefalingerne er for stramme, for fjollede, for de-bliver-alligevel-ændret-så-who-cares.

Lad os i stedet acceptere hinandens valg og opmuntre til at vi gør hvad vi kan for os selv og vores babyer.

Over and out!

 

Jeg har også fulgt med i tråden og haft lyst til at skrive mere, men jeg har ikke kunne ikke finde ud af hvordan, uden det kom til at lyde forkert. Du formåede at skrive mine tanker rigtig fint. Tak! :D 

Jeg er ked af, nogle af jer får det til at lyde som om, man er hysterisk eller går i selvsving, hvis man følger anbefalingerne og går op i ikke at bruge parfume, kosmetik, ryge, drikke osv.! Jeg tror på, vi alle gør vores bedste. Og det må være op til hver enkel at udvælge, hvad der er overkommeligt og passer ind i ens liv. 

Jeg er faktisk blevet mere bedvist for hver graviditet og hvert barn...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er mange af anbefalingerne i dk jo også ud fra "forsigtighedsprincippet". Dvs. der er mange ting man TROR kan være farlige og derfor siger det er bedre at udelukke end at tage chancen. Usikkerheden omkring, hvad der anses for "farligt" afspejler sig f.eks. i at anbefalingerne er meget forskellige fra land til land.. I England må man f.eks. for guds skyld ikke spise danske oste og i Sverige må man godt drikke 1 genstand om ugen osv osv.

 

De ting jeg har nævnt tidligere oppe (visse parabener, paracetamol, NSAID, thalater, det man sprøjter på elektriske apparater, som jeg ikke kan huske hvad hedder og solfaktor (en overraskelse for mig)) har man bevist er hormonforstyrrende. Og dem skal man gerne undgå i de uger, hvor kønsorganerne bliver dannet - uge 6 - 12 groft set. Dette har jeg direkte fra en professor fra Rigshospitalet, der har viet sit liv til forskning i det. Derfor jeg skriver det rimelig skråsikkert  :P

 

Ang. alkohol og rygning, så har man faktisk ikke kunnet vise en skadelig effekt ved et alkohol forbrug på 1-4 genstande om ugen!! Men man har alligevel valgt at køre "nul-politik" i dk. Mht rygning har man vist at bare 4 cigaretter om dagen (eller tilsvarende i passiv rygning) fordobler risikoen for at barnet dør i maven, at moderkagen løsner sig, at barnet bliver væksthæmmet mm. Og er man overvægtig når man bliver gravid, har man op til 15 gange øget risiko for at udvikle graviditets sukkersyge som så vil øge risikoen for svangerskabsforgiftning og komplikationer under fødslen samt babys risiko for senere at udvikle sukkersyge, bliver overvægtig og får hjerte-kar sygdomme. Er man overvægtig er der desuden øget risiko for at baby får misdannelser på hjertet og i nervesystemet.

 

Når det er sagt. så får langt langt de fleste jo heldigvis sunde og raske og dejlige babyer. Om man vejer et par kilo for meget, får drukket et glas kold hvidvin/øl på en sommerdag, ikke kan undvære sin yndlings-mascara gennem graviditeten eller hvad nu lige ens "last" er, så tror jeg godt de fleste er klar over, hvad man burde gøre. Men ja, man må jo finde en måde, man kan holde det ud på og hvor man selv synes, man kan leve med sin samvittighed. 

 

Undskyld hvis ovenstående virker en smule provokerende. I virkeligheden er mit budskab nok det samme - tænk dig om, men gør hvad du selv føler er bedst for dig og dit barn.  :)  Og så vil jeg selvfølgelig altid anbefale gravide (skal snart ud og arbejde som læge i en almen praksis ;) ) at holde sig fra smøger, alkohol, passiv rygning, hormonforstyrrende stoffer og at de skal huske at spise sundt og motionere og være normal-vægtige inden de bliver gravide.... For det ved vi jo godt alle sammen er bedst. Men man skal heller ikke gå ned med stress over at prøve at være perfekt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er mange af anbefalingerne i dk jo også ud fra "forsigtighedsprincippet". Dvs. der er mange ting man TROR kan være farlige og derfor siger det er bedre at udelukke end at tage chancen. Usikkerheden omkring, hvad der anses for "farligt" afspejler sig f.eks. i at anbefalingerne er meget forskellige fra land til land.. I England må man f.eks. for guds skyld ikke spise danske oste og i Sverige må man godt drikke 1 genstand om ugen osv osv.

De ting jeg har nævnt tidligere oppe (visse parabener, paracetamol, NSAID, thalater, det man sprøjter på elektriske apparater, som jeg ikke kan huske hvad hedder og solfaktor (en overraskelse for mig)) har man bevist er hormonforstyrrende. Og dem skal man gerne undgå i de uger, hvor kønsorganerne bliver dannet - uge 6 - 12 groft set. Dette har jeg direkte fra en professor fra Rigshospitalet, der har viet sit liv til forskning i det. Derfor jeg skriver det rimelig skråsikkert :P

Ang. alkohol og rygning, så har man faktisk ikke kunnet vise en skadelig effekt ved et alkohol forbrug på 1-4 genstande om ugen!! Men man har alligevel valgt at køre "nul-politik" i dk. Mht rygning har man vist at bare 4 cigaretter om dagen (eller tilsvarende i passiv rygning) fordobler risikoen for at barnet dør i maven, at moderkagen løsner sig, at barnet bliver væksthæmmet mm. Og er man overvægtig når man bliver gravid, har man op til 15 gange øget risiko for at udvikle graviditets sukkersyge som så vil øge risikoen for svangerskabsforgiftning og komplikationer under fødslen samt babys risiko for senere at udvikle sukkersyge, bliver overvægtig og får hjerte-kar sygdomme. Er man overvægtig er der desuden øget risiko for at baby får misdannelser på hjertet og i nervesystemet.

Når det er sagt. så får langt langt de fleste jo heldigvis sunde og raske og dejlige babyer. Om man vejer et par kilo for meget, får drukket et glas kold hvidvin/øl på en sommerdag, ikke kan undvære sin yndlings-mascara gennem graviditeten eller hvad nu lige ens "last" er, så tror jeg godt de fleste er klar over, hvad man burde gøre. Men ja, man må jo finde en måde, man kan holde det ud på og hvor man selv synes, man kan leve med sin samvittighed.

Undskyld hvis ovenstående virker en smule provokerende. I virkeligheden er mit budskab nok det samme - tænk dig om, men gør hvad du selv føler er bedst for dig og dit barn. :) Og så vil jeg selvfølgelig altid anbefale gravide (skal snart ud og arbejde som læge i en almen praksis ;) ) at holde sig fra smøger, alkohol, passiv rygning, hormonforstyrrende stoffer og at de skal huske at spise sundt og motionere og være normal-vægtige inden de bliver gravide.... For det ved vi jo godt alle sammen er bedst. Men man skal heller ikke gå ned med stress over at prøve at være perfekt.

Jeg synes overhovedet ikke dit indlæg er provokerende! :) Dejligt med vidensdeling!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener bestemt ikke at anbefalingerne er lavet for at genere os gravide. De er bestemt velmenende og med den hensigt at mindske risikoen for komplikationer, skader o.lign. Sundhedsstyrelsen råd er alle samlet for at give alle kvinder en mulighed for at vide hvad, som er gældende viden.

Når jeg skriver at det hele kan være en jungle er det fordi nettet også flyder over af masser af undersøgelser og anbefaling er som ikke er videnskabeligt understøttet. Og man skal være ekspert inden for området for at kunne skelne skidt fra kanel.

Jeg tager selvfølgelig masser af forholdsregler og jeg er da ærgerlig hvis det er blevet opfattet som om at jeg opfordrer til ikke at følge de retningslinjer og anbefalinger, der findes i dag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er virkelig ikke nemt. Jeg bruger heldigvis ikke så meget make-up og parfume til hverdan så det er ikke noget problem at undvære og så opdagede jeg lige den anden dag at jeg er begyndt at slå ud over min shower gel og har måtte købe en ny.

Så der er jo da noget om det.

Men hvis der er noget man kan undvære så gør det og det kan så måske veje op for noget af det som er uundværligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg drikker ikke og ryger ikke. Det med at undvære alkohol er nemt for mig fordi det i forvejen ikke siger mig noget. Rygning har heller aldrig sagt mig noget heldigvis så de to ting er nemme for mig at undgå.

Går ikke med make up til hverdag så der har jeg heller ikke et problem. Så er egentlig kun creme og shampoo og sådan små ting der kan påvirke mig. Og der bruger jeg i forvejen fornuftige produkter så heller ikke noget problem. Bruger lidt mindre parfume end normalt men ellers har jeg ikke ændret noget der.

Når det kommer til kost og motion der er jeg nok ikke hvad samfundet vil kalde en sund gravid...men altså jeg lider af kvalme og opkast og er nødt til at spise og drikke det jeg kan for at kunne være til...der er intet overskud til sunde tanker osv desværre.

Jeg synes i bund og grund man skal gøre hvad man føler for og hvad der gør en til en glad og tilfreds gravid.

set med mine øjne synes jeg dog rygning og alkohol er noget alle gravide bør overholde da det jo er direkte skadeligt for både den gravide og baby...men ser ikke ned på folk som har en anden holdning eftersom jeg ikke selv er perfekt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt enig hvad angår drikke og rygning.

Men jeg tror lidt at der generelt er meget fokus på lige præcis de 2 ting, at folk ikke tænker over "alle" de andre skadelige ting.

Jeg er sikker på at hvis man forsker længe nok, findes en masse ting der er lige så skadelige som druk og rygning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der har været noget snak om, at parabene fri produkter ikke nødvendigvis er gode, idet nogle af de erstatningsstoffer der benyttes i stedet for parabener er mere skadeligt end parabener er....

Hvad hulan skal man så vælge?

 

Tænkt sig, én sætning med ordet parabene 3 gange.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der har været noget snak om, at parabene fri produkter ikke nødvendigvis er gode, idet nogle af de erstatningsstoffer der benyttes i stedet for parabener er mere skadeligt end parabener er....

Hvad hulan skal man så vælge?

Tænkt sig, én sætning med ordet parabene 3 gange.

Det er et stof der vidst kaldes MI, det må IKKE være i produkter med svanen/eu blomsten, så hvis man køber produkter med disse er man sikret i mod dette stof!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er et stof der vidst kaldes MI, det må IKKE være i produkter med svanen/eu blomsten, så hvis man køber produkter med disse er man sikret i mod dette stof!

Tak for info Stephi-pigen :super

Rigtigt godt at vide :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER