P<3

Skift af dagpleje?

16 indlæg i dette emne

Hej.

 

Jeg har en søn på snart et år.

Vi har pottetrænet ham fra han var 8 måneder. Ved godt det er tidligt, og de kloge hoveder siger at de ikke ved hvad de laver og så meget andet. Men han stoppede med at tisse om natten, så jeg tænkte jeg ville prøve at sætte ham på potten om morgenen, for at se om han ville. Han har aldrig siddet der i længere tid, end det tager for mig selv at tisse. Det er ikke fordi jeg presser ham til det, hvis han ikke vil eller skal.

Det gik jo hurtigt fremad, og han tisser stort set hver gang han bliver sat der. Han begyndte også at holde sig tør indtil han blev sat på potten. Selvfølgelig ikke hver gang, ved jo godt han ikke har så meget kontrol over det, men jeg er overbevist om at han i hvert fald tænker over det når han skal.

I kan nok høre, at det her pottetræning er noget vi går meget op i herhjemme, så nu kommer vi til dilemmaet:

 

Han begyndte i dagpleje for to måneder siden. Første gang jeg var på besøg i dagplejen (inden jeg takkede ja), spurgte jeg ind til hvordan hun gjorde når det kom til pottetræning. På dette tidspunkt var vi endnu ikke begyndt, men vidste at det ville være en vigtig ting for os. Hun sagde at det aftalte vi når han skulle til det, for så ville hun gøre det samme, som vi gjorde derhjemme.

 

Til info mødet med kommunen, få uger inden han startede, fortalte jeg så at vi jo var begyndt med pottetræningen, og om hun også ville gøre det. Her var det stadig ikke noget problem, hun fik købt en potte hjem og det var helt fint.

Efter et par uger spørger jeg ind til det, hvor hun siger at hun endnu ikke har haft ham på potte, da hun lige syntes han skal vende sig til at være der først. Efter en måned spørger jeg igen, hvor hun nu ikke mener hun har tid til det, på grund af de andre børn.

Han er tit meget våd når han kommer hjem om eftermiddagen, selvom hun siger hun skifter ham efter eftermiddagsluren. Så jeg er jo overbevist om, at han måske går og holder sig, indtil han ikke kan mere. Han er begyndt at tisse mere i bleen, hvor han før holdt sig.

 

Så jeg tog jo en snak med hende, om hvad udsigterne var til at hun begyndte at sætte ham på potten. Nu sagde hun pludselig at hun havde haft ham på potten flere gange, men at han ikke ville. Og hun ville så kontakte hendes pædagog kontakt på kommunen, for at hun skulle afgøre det. Hende fra kommunen ringede så, og sagde at min dagplejer jo var meget frustreret og stresset over at skulle sætte ham på potte, så det mente hun ikke jeg skulle presse hende til.   

 

For at være ærlig, så kan jeg ikke se det store problem i det. Det er ikke fordi jeg kræver hun skal sætte ham på potte fem gange om dagen, men bare når hun alligevel skifter ham. Herhjemme bruger vi måske 30-60 sekunder ekstra på det, så det burde der være tid til. Og det kan godt være det måske tager 2-3 minutter den første uge, men det går jo hurtigt over, når han finder ud af at man også kan gå på potte der.

 

Jeg syntes ikke selv vi er krævende forældre. Vi har den ene ting vi går op i, ellers må de gøre hvad de vil. Har mest lyst til at stå fast, da jeg mener det forvirre ham mere, at han nogle steder for lov at komme på toilettet og ikke andre steder. Men får også bare så dårlig samvittighed over at skulle skifte dagpleje på grund af en "lille" uoverensstemmelse.

 

Hvad ville i gøre? Skal jeg bare lade det være, eller skal jeg stå fast? Jeg mener jo at det ville være bedst for mit barn, hvis hun gjorde det.

Han er ellers glad for at være der, men er mindst ligeså glad for sin gæstedagpleje - og i øvrigt alle andre mennesker og steder.  

 

Og undskyld det blev så langt, men havde lige brug for at komme ud med det :)

 

 

 

 

 

 

  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville heller ikke skifte. Mie har slet ikke haft pottetræning i DP til min store ærgelse, for hun er HELT klar over hvornår hun tisser hun vil bare ikke i potten :( og hun starter altså i bhv på mandag. Den kamp har jeg undladt at tage, ligesom det at hun vækker Mie fra lur kl 14 er noget jeg har undladt at gøre mere ud af. Jeg er som JustMe langt mere interesseret i om mit barn bliver set, hørt og om hun er glad og har det godt. Og Mie ELSKER sin DP. Og så gør hun andre fantastiske ting som gør at de 2 ting bliver mindre vigtige. Pottetræning kan i fortsætte derhjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tja, jeg føler jo netop at hun ser bort fra hans (og mit) behov.

Han er en evigglad dreng, så tror der skulle meget til, før han ville vise tegn på ikke at trives.

Har søgt plads hos to andre. Den ene er hans gæste dagpleje, som han har været hos et par uger, hvor han også bare elsker at være. Og den anden er min nabo, som jo også kender ham lidt. Så er slet ikke bekymret for, om han vil trives mindre de andre steder.

 

Og så tænker jeg måske bare lidt, hvis hun ikke har overskud til at bruge fem minutter om dagen på ham, så er det nok ikke det rigtige sted at være :/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror heller ikke pottetræning kunne få mig til at skifte. Vores dreng bliver ikke pottetrænet noget særligt i dagpleje. Hun er nødt til at have de andre siddende også før Marius har tid :D ligesom han heller ikke lære at sove på madras... Men Marius elsker at være der og hun har gjort et stort stykke arbejde med bores dreng :)

Nu ved jeg ikke hvilken kommune du bor i, men i den jeg bor i må dagplejerne ikke passe naboens børn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har alle forskellige holdninger til hvad der er vigtigt og hvad der ligger os nær. Min søn er så lille endnu, at pottetræningen slet ikke er begyndt endnu (men vi har dog talt om at vi skulle have en, så han ligesom kunne vænne sig til den - eller sådan noget), så det er ikke noget, jeg som sådan har erfaring med.

Det er i virkeligheden kun dig selv, der kan svare på, om du føler pottetræningen er så vigtig, at du ikke føler tillid til DP ved hun ikke følger jeres aftale. Hvis pottetræningen er så stort et kardinalpunkt for dig, jamen, så kan det godt være, du skal finde en DP hvor der er større fodslag omkring det. Jeg tænker, det måske kunne give mening at tale med hende om det igen og fortælle om, hvordan I gør, så hun måske kan se en måde, hvor det ikke bliver vildt stressende og presset for hende. Hvis det alligevel ikke kan løses på en måde, hvor alle er glade, så skal du/I nok til at overveje om der er fordele (nok) til at opveje denne ene ting, som betyder meget for jer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu spørger du jo, men ærligt så synes jeg at du stiller lidt for høje krav til dp, når din søn ikke er ældre. Jeg er enig med justme i at når han ikke er ældre, så er det ikke hans behov at bli pottetrænet.

'gir' han dig besked om at nu ska han tisse eller sætter du ham bare i forbindelse med bleskift?

Det virker lidt tyndt at skifte dp af den grund - husk på at hun har 2-3 andre børn der også ska tages hensyn til. Hun er jo nødt til at bruge sit fokus der hvor hun kan. Vores dp pottetræner ikke - men hun gør så meget andet og så kan jeg godt leve med at pottetræning forgår herhjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah, for mig er den lidt svaer. 

 

Har I laest om Elimination Communication(EC) evt version light, som er det, I praktiserer med pottetraeningen? Jeg spoerger af interesse og nysgerrighed. 

I saa fald kan jeg endnu bedre forstaa dilemmaet.

 

Her har vi ikke praktiseret det, men vi har en potte og har haft den i rigtig lang tid og han bruger den gerne, ogsaa af og til til bonus. Jeg forventer ikke, at Noah vil tisse paa toilet i VS, selvom han har siddet paa potte herhjemme i over et aar. Men jeg forventer faktisk, at hvis han vil, saa skal hun give tid til det - det vil hun saa sandelig ogsaa. Nu er min dreng aeldre, saa det er relevant nok hos os. 

 

Det er kulturelt og traditionelt set ikke relevant for din dreng at pottetraene, men jeg synes faktisk, at der er noget meget rigtigt i at skabe overensstemmelse mellem DP og hjemmets maade at haandtere tisseriet paa.Jeg mener ogsaa isaer nu I ligefrem har faaet det paa det rene forud for at han starter. 

 

Det er jo noget, smaa boern kan skabe en enorm kontrol over, saa naar du fornemmer, at han maaske holder sig til han ikke kan mere, saa er det jo ogsaa mindre sundt i fysisk oejemed. Jeg kan ikke se problemet med at saette et lille barn paa potte.  Nej, det er ikke standard at saette et-aarigt barn paa potte, men hvad saa? Det er standarden hos dette barn...  Det er jo ikke fordi I beder hende om at han skal smide bleen! 

 

Om jeg ville skifte af den grund... det ved jeg ikke, men jo, det kunne jeg nok godt finde paa, i hvert fald hvis jeg foeler, det staar i stampe og der ikke er udsigt til samarbejde. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar :)

 

Mortil2xL: Han er begyndt at give tegn, når han er trængende. Ikke hver gang, og han kan jo ikke snakke, så det er jo fysiske tegn, hvorpå man kan se det. F.eks. hvis vi leger for længe i sengen om morgenen, inden han kommer på potten, så begynder han at pylre lidt. Og han har nogle gange kommet over og hevet mig i tøjet, hvor det var fordi han gerne ville derud.

 

CamillaT: Har ikke før hørt om det, men det lyder da spændende.

 

Min teori er bare, at man kan lære børn alt andet, hvorfor skal man så ikke kunne lære dem at blive renlige? Dyrene lærer da også deres unger, at de skal gå et bestemt sted hen, når de skal "på toilettet". Jeg ved godt at folk siger, at de skal være så gamle, og at de selv skal vise interesse for det. Men kan ikke se noget galt i, at jeg har lært ham det. Hos os er det jo bare en naturlig ting, ligesom at han skulle lære at spise og så meget andet.  

 

Jeg har på intet tidspunkt lagt skjul på det ene krav, som jeg havde til dagplejen. Så syntes bare ikke at det er i orden, at hun efter to måneder, kommer og siger at det alligevel ikke er noget hun vil gøre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg så lige været oppe og hente min søn, hvor hun står og er ved at hænge vasketøj op, mens børnene løber og leger.

 

Forstår bare ikke at hun kan have tid til sin private husholdning, når hun ikke har tid til det andet. Jeg sagde selvfølgelig ikke noget, men er det normalt at de ordner sådan nogle ting i arbejdstiden?

 

Tror det ender med at jeg skifter, kan mærke at der ikke er meget tillid tilbage til hende :( 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Hvis det er det du føler for så syntes jeg du skal gøre det! Det handler om tillid og kemi og det er en ærlig sag!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeps, mavefornemmelse siger en meget :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er så mange forskellige principper for, hvad forældre synes er vigtigt og mindre vigtigt. Og man kan jo som udenforstående, synes hvad man vil, og gøre tingene anderledes med sine egne børn, hvis man synes det. Hvis jeres søn trives med at tisse på en potte og I gerne vil bygge videre på det, så skal DP respektere det! Færdig! Særligt så længe der ikke er et urimeligt tidskrav i det, som 'stjæler' fra de andre børn. Det her handler for mig tydeligt om at DP synes I er for tidligt på den og hun synes det er ubelejligt, men medmindre hun har set at din søn mistrives med det, så skal hun selvfølgelig respektere jer ligesom I respekterer hende. Et muligt skift af DP er i mine øjne helt ok, I skal bare overveje om I vil skifte igen, hvis næste DP også har er potteprincip. På et tidspunkt vil flytteriet jo også blive utrygt for jeres søn (men der ser jeg slet ikke i er nu)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke læst alle svar, så undskyld, hvis jeg gentager noget :)

Først og fremmest, vil jeg bekende at pottetræning har LAV prioritet herhjemme. Vi har haft en potte siden vores dreng var ca 1,5 år, og han må bruge den alt hvad han vil, og vi tilbyder det også engang imellem og prøver at være obs på om han synes det er spændende, men hånden på hjertet, så får jeg ikke sved på panden over, at han bruger ble, før tidligst når han bliver 4. Så det følger nok helt naturligt deraf, at det slet ikke ville være en faktor for mig, i forhold til at overveje at skifte DP :)

Men uafhængigt af pottetrænings-holdninger, så ville jeg generelt være meget varsom med at skifte dp. Dels fordi jeg personligt tror på, at det er lidt "vildt" for sådan et lille menneske at skulle lære ny DP og nye børn at kende (også hvis de kender hinanden lidt i forvejen), så det vil jeg rigtig gerne skåne mit barn mest muligt for. Og dels fordi, jeg synes, jeg har oplevet/hørt om ret mange dp'ere efterhånden, og selvom mange virker fantastiske, så er jeg også stødt på nogen, som jeg er rigtig glad for, at min søn ikke er hos. Og det opdager man måske først, når man har skiftet, så jeg tænker at der er lidt "gambling" i det, hver gang an starter et nyt sted.

Når det så er sagt, så er jeg enig med dem, der skriver i tråden her, at kemi og tillid er vigtig, og at det kan være en god idé at skifte, hvis forholdet mellem dig og DP er blevet rigtig træls.

Sidst men ikke mindst, har jeg lyst til at opfordre til respekt for at dp (denne eller en ny) arrangerer dagen, sådan som det nu fungerer for hende. Jeg kan godt forstå, at I ikke er tilfredse med, at hun "lover" at lave pottetræning som jer, og så ikke gør det alligevel, men jeg tænker også at jeres pottetræning er så "atypisk" at det kan være en ærlig misforståelse. Og jeg ville generelt ikke forvente af nogen DP, at de pottetrænede (selvom det da ville være dejligt!). Det kan handle om 30 sekunder derhjemme, men det kan være noget helt andet hos dp, og måske vil de 3 andre forældrepar også gerne have trænet noget, og så kan hele dagen gå med det.

Min dreng bliver ikke pottetrænet hos DP. Måske ville han blive det, hvis han viste mere interesse for det, men jeg er ikke sikker. Til gengæld laver de gymnastik, nørkler i haven, passer dyr sammen (DP har kanin og hunde) og så er vores DP rigtig god til at "øve børnene socialt". Det er sådan, vores DP prioriterer, og det har jeg respekt for (og er enig i).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS. Min søn bliver 3 her til juli. :)

Da han var 1 år, havde han vist aldrig set en potte før. Han havde NADA interesse i noget som helst, der havde med pottetræning at gøre :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, man skal passe paa med at negligere det, der skal ud af baby/barn/os selv... meget kan man sige, men det eneste boern kan styre helt selv(!) er hvad der kommer ind og hvad der kommer ud. Hvis det her barn bruger potte hjemme, saa synes jeg, at det er vigtigt at han ogsaa har lov til det i DP. ISAER fordi moren skriver, at han maaske(ogsaa hvis det kun er maaske!) holder paa tis i laaang tid, fordi han gerne vil paa potte, men ikke kommer det - og saa kan han jo af gode grunde ikke holde paa det en hel dag, saa det bliver en stooort tissetaar. Det synes jeg ikke er ok, altsaa. 

 

Selv bruger Noah jo ble, men hvis han vil eller ikke vil paa potte, altsa.... jeg siger jo heller ikke til ham, at han SKAL paa potte, saa hvorfor er det ok at sige til et barn, at det IKKE maa komme paa potte? Om det saa er lille eller mindre lille... jeg forstaar det ikke hel?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER