VinterBaby

Når måltidet ødelægger babys gode humør

12 indlæg i dette emne

Ja, lidt mere omkring flaskebørn.. Det fungerer sjældent det der med mad herhjemme, og jeg synes efterhånden det er frustrerende når baby melder sult :(

 

Lille A på knap 2,5 måneder har været flaskebarn fra start, og der er bare et eller andet der går galt, når hun spiser. Hun har været ramt af forstoppelse og meget gylp der gerne kom i stråler. Forstoppelsen er der efterhånden styr på via Lactulose, og gylpen er blevet bedre, men selve måltidet...

 

Når hun er sulten bliver hun tilbudt en flaske, og går virkelig til den - hun tager til tider knap 200 ml inden for 10-15 minutter, og jeg ved jo at noget af det kommer op igen, hvilket det oftest også gør, men hun bliver hys, spænder som en flitsbue og kører sig selv så langt ud, at hun næsten ikke kan falde ned igen når vi holder pauser - dette er blevet værre efter SP anbefalede, at vi maksimalt gav hende 100 ml pr. måltid.

 

Nå, men nu er hun begyndt at blive rigtig ked/utrøstelig midt i måltidet - hun bliver en flitsbue, sparker med benene, "holder sig for ørerne" og skriger - og hun bliver ved så længe, at hun "hikster" efterfølgende, mens hun bare er træt og ked. Hun synes at være fyldt med luft, således at hun bøvser og prutter med det samme når hun kommer op på skulderen, men hun skal oftest "presses" sammen flere gange efterfølgende for at få det meste luft ud af hende - ikke nemt når hun får i flitsbue;)

 

Vi har skiftet MME, brugt johannesbrødmel, været til zoneterapeut, kiropraktor, forsøgt med 1'er tutter til flaskerne, 2'er tutter, prøvet andre sutteflasker, babymassage og ja.

 

Jeg er simpelthen træt. Jeg er ked, af at det skal være sådan et postyr med en SÅ ked baby hver gang hun spiser. Nogle aftenener falder hun aldrig rigtig ned igen, og er så frustreret (?), at hun ikke registrerer flasken ordentligt, og næsten kløjes i det.

 

Er det normal adfærd for et flaskebarn? Er det bare sådan? Og i så fald, hvornår kan jeg forvente at det bliver bedre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu har jeg ingen erfaring med flaskebørn, men ville ikke forlade tråden uden at give et kram, for det lyder virkelig hårdt! :kram2

Camolette fik hjælp til nogle problemer hun havde med hendes datter, ved ikke om de også gør sig i madsituationer? Kan ikke lige huske hvad de hed (hint hint Camilla? ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først og fremmest :kram

Og så er jeg virkelig uforstående over for SP's råd om kun at give 100ml pr. Måltid :blink

Det er i min verden fuldstændig absurd at hun ikke får lov til at spise sig mæt!

Hun må jo spise hele tiden?? :unsure

Det er svært med det der dumme luft! hvis i ikke holder bøvsepause, hva så? - kan hun bøvses ordenlig af derefter? - nogle børn gylper altså bare ekstremt uden at man kan gøre ret meget.

Tager hun fint på? - har du haft lægen ind over?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har (haft) to flaskebørn og ingen af dem har været som du beskriver. Så jeg vil mene det er noget med jeres baby, altså som i noget der forhåbentlig kan gøres noget ved. Jeg ved dig ikke lige hvad :unsure Men jeg er enig med SaraLK at det virker mærkeligt kun at tilbyde hende 100 ml pr gang. Det lyder til I har været vidt omkring for at hjælpe hende. Håber det snart bliver bedre :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også haft 2 flaskebørn og ikke oplevet hvad I oplever.

 

Jeg har ingen gode råd og det lyder som om I har prøvet rigtig meget, uden at finde årsagen. :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh, tak for Jeres svar og kram :kiss

 

Hun vokser fint, og tager også på som hun skal, så der er ingen grund til bekymring på de punkter. Hun er svær at bøvse ordentligt af, men det lykkes efter lang tid, og over flere gange. Hvis hun ikke bøvses af, så vrider hun sig, så det skal bare gøres - dog er vi begyndt at undlade bøvsepauser for at få mest muligt i hende, inden postyret starter.

 

Og mht. de små måltider, så er det simpelthen det dummeste råd jeg nogen sinde har fulgt! Og vi gjorde det desværre i en hel uge, fordi vi jo lige skulle se om der var en effekt.. Jeg har været sur på mig selv og SP.. Hun kaldte meget ofte på mad de dage, og var generelt rigtig ked..

 

Jeg har ikke haft snakket med lægen, for jeg kan ikke finde ud af, om jeg er pylret.. Men jeg tror jeg giver dem et kald i morgen, for det er bare ikke sjovt, og jeg er efterhånden helt ked når sulten melder sig hos hende...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram :kram :kram Aner ikke en fis om det, men det lyder sørme hårdt! :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså vi kunne ikke bruge sunhedsplejerskens "råd" til noget, de agerer som om de ved en masse om flaske, men det gør de ikke. Laura blev mange gange helt hysterisk på flasken, og ville slet ikke spise, vi skulle endelig ikke holde pauser, da hun så ikke ville tage den bagefter, men ofte tog en pænt stor sjat hvis vi bare fortsatte.

Når hun er i et tigerspring, så bliver flasken fuldstændig uoverskuelig, hun spiste så bedst om natten hvor hovedet var i ro.

Vi fik hjælp inde fra det Private Barselshotel i Gentofte, det er dyre penge, men de bedste penge jeg har givet ud. (hun var desuden umulig at putte om aftenen) de kiggede så på helheden.

Laura har aldrig gylpet, så det har jeg ikke nogen vise ord om :)

Vi blev anbefalet at tilbyde hende mad når hun vågnede fra lur og igen når hun skulle sove, det har gjort at hun fordelte maden bedre ud på dagen, i stedet for få store måltider, hvor man altid sad med hjertet op halsen for hvornår hun blev hysterisk.

I dag er vi på grød og mos, hvilket er en fornøjelse efter den omgang vi har været i gennem, nu spiser hun løs og er glad for maden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså vi kunne ikke bruge sunhedsplejerskens "råd" til noget, de agerer som om de ved en masse om flaske, men det gør de ikke. Laura blev mange gange helt hysterisk på flasken, og ville slet ikke spise, vi skulle endelig ikke holde pauser, da hun så ikke ville tage den bagefter, men ofte tog en pænt stor sjat hvis vi bare fortsatte.

Når hun er i et tigerspring, så bliver flasken fuldstændig uoverskuelig, hun spiste så bedst om natten hvor hovedet var i ro.

Vi fik hjælp inde fra det Private Barselshotel i Gentofte, det er dyre penge, men de bedste penge jeg har givet ud. (hun var desuden umulig at putte om aftenen) de kiggede så på helheden.

Laura har aldrig gylpet, så det har jeg ikke nogen vise ord om :)

Vi blev anbefalet at tilbyde hende mad når hun vågnede fra lur og igen når hun skulle sove, det har gjort at hun fordelte maden bedre ud på dagen, i stedet for få store måltider, hvor man altid sad med hjertet op halsen for hvornår hun blev hysterisk.

I dag er vi på grød og mos, hvilket er en fornøjelse efter den omgang vi har været i gennem, nu spiser hun løs og er glad for maden :)

 

Tak for svar! Det lyder også som en hård omgang I har været igennem.

 

Det kunne virkelig godt lyde som A, det med at der ikke skal holdes pauser og at hun spiser bedst om natten.. Jeg må helt sikkert forsøge at tilbyde hende mad igen inden hun igen skal sove! Hvordan brugte I barselshotellet? Og i hvor lang tid? Det må jeg også få kigget på, det kunne jo være, at de kan hjælpe :)

 

Jeg håber, at det bliver bedre når vi skal til grød og mos også!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi købte et sovekursus, som vi brugte som klippekort, så da det kørte med at putte hende så kørte vi deres klog baby kursus :) men hun hjalp med alt muligt andet når hun var hos os.

De ser på babyer anderledes end alle andre, og har en vanvittig stor viden, hvis du ringer til dem, så ring til Ditte.

Det er barselshotellet.dk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du overvejet om hun kan have refluks? Det skulle være temmelig ubehagelig at spise, hvis man ikke er i behandling. Du kan prøve at Google det og se om der er symptomer der passer. Desværre er det vist ret umuligt at blive taget seriøst af lægerne, hvis man har den mistanke.

Under alle omstændigheder lyder det ikke rart. Håber snart det bliver bedre..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad sker der, hvis hun blir tilbudt mad, FØR hun selv mælder sult?

Det var noget vi skulle gøre med vores præmature søn, da han havde vrøvl med maven.

Og så skulle vi massere hans mave med uret rundt om navlen, for at få gang i maven. Det hjalp virkelig meget.

Har også hørt om det med at nedsætte mængden af mad, når der er problemer med maven. Men det var noget de gjorde på sygehuset. Og der tjekkede de om der stadig var mad i maven inden næste måltid. Hvis der var, fik han ikke. (Igen før han selv mældte sult)

Men hvordan i skal kunne tjekke det selv hjemme, det forstår jeg ikke. Så mærkeligt råd fra SP.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER