MamatilJ&M

Gave til naboerne

22 indlæg i dette emne

Hvad gør I andre når naboerne fylder rundt/halv rundt? Er I med i gaver?

Jeg har lige sagt til vores nabo at vi ikke gav til den sidste og jeg troede ikke vi ville give til dem hun samlede ind til. Der var 2 x75 års fødselsdag og 1x70 års fødselsdag i maj og så er der vist 2x50 i juni.

Vi har ikke så meget at gøre med udover at få mad på bordet. Vi mangler ikke noget og Marius mangler ikke noget. Men pengene er brugt sidst på måneden.

Er det virkelig nødvendigt at skulle forsvare vi kun vil give ved invitation og naturligvis ved guldbryllup, begravelse, konfirmation og lign? Og der var f.eks ingen der syntes jeg skulle have noget da jeg blev 30. Er det virkelig nødvendig st forsvare, at vi vil prioritere vores børn, i hvert fald pt.

Den eneste grund til vi ved de overhovedet har fødselsdag, er fordi hende her naboen har lavet en liste over alle på vejen. Og vi får jo ikke engang et tak for at give...

Hvad gør I andre? Er vi fedtede?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg aner ikke hvornår vores naboer har fødselsdag, så jeg synes ikke I er fedtede.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er ikke på gave med naboerne når de eller vi har fødselsdage eller lign. Vores aller nærmeste nabo giver dog børnene gaver når de har fødselsdag og vi gav sidste år da deres søn fyldte 18 år, men giver kun når det er specielt for børnene.

Så giver vi chokolade når naboen har taget sig af huset når vi er i Danmark.

De andre naboer på vores stikvej er vi på ingen måde på gaver med.

På den vej vi boede på i DK, var det normalt at os på stikvejen blev inviteret til bryllup, sølvbryllup og større arrangementer og der gav vi gaver alla en god rødvin eller lign, men kun hvor vi blev inviteret.

Jeg synes ikke i er fedtede og mener godt i kan tillade jer ikke at prioritere det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes bestemt ikke I er fedtet. Det er fair nok at sige fra. Hvis I ikke som sådan har noget med dem at gøre og I ikke er inviteret til noget så synes jeg det er helt ok at lade være!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores naboer er kun nogen vi snakker med over hækken. Og de er skam alle søde og rare. Men de fleste huse har vi jo slet ikke været inde i. Så så meget har vi med dem at gøre.

Og de fleste er jo plus 70 nærmest :D

Og de 2 guldbryllupper vil vi naturligvis give til selvom de ikke holder...

Og den eneste grund til vi ved der er fødselsdag er fordi hun har lavet den liste og selv går rundt og samler ind.

Men hun forstår det ikke...

Øv jeg ved bare jeg kommer til at bruge mere krudt på det en der er nødvendigt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv jeg bliver bare så sur og ked af det :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg aner ikke hvornår vores naboer har fødselsdag, så jeg synes ikke I er fedtede.

:ditto Det ville være helt malplaceret for mig - har flere veninder, jeg ikke er på gavefod med, så at give til en person, fordi han hun tilfældigvis boede ved siden af mig, det ville føles helt skørt. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så tæt er vi ikke med vores naboer. Vi gav en buket til den nabo, hvor vi deler flisegang og noget græs med, da hun blev 60 år. Men det var af høflighed og pga hendes mand havde nævnt at konen snart blev 60 et par dage før.

Jeg synes ikke at i er fedtede.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På den stikvej mine forældre bor på, har de et rigtig godt sammenhold. Der er vejfest en 2-3 gange om året, og flere ses privat ud over det. Men når det så er sagt, gives der altså kun gaver, når der bliver inviteret til fest f.eks. i forbindelse med rund fødselsdag eller sølvbryllup. 

 

Så nej, jeg synes absolut ikke det er urimeligt, at I ikke vil give en gave :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej det ville jeg heller ikke være med i! Jeg er ikke engang med i gavekasser på job - jeg behøver ikke selv en blomst, chokolade og vin, pengene er bedre brugt på en stor is en varm sommerdag til dem selv ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det kommer an på hvor tætte man er med naboerne, vi bor i en lille andelsboligforening med 20 lejligheder og vi fik en gavekurv til vores bryllup (selvom vi blev gift i Danmark og ingen fra foreningen var inviteret) og vi har også været med til at give blomster til begravelsen da en af naboerne sov ind.... Som udgangspunkt ville jeg nok være med på at give ved de store lejligheder: bryllup, børnefødsel, sølvbryllup, guldbryllup osv, begravelser og lign, fødselsdage synes jeg umiddelbart er en anden ting.... Men det kommer også lidt an på om vi snakker 5-10 kr eller en 50er....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bor på en vej med 25 huse, stortset alle er børnefamilier med hjemmeboende børn.

Her er det normen at der bliver samlet penge ind til barnefødsler, runde fødselsdage, bryllupper, konfirmationer osv, selvom man ikke er inviteret til noget som helst. Der skal gives 200kr par pr.

Det er alt for mange penge, synes jeg. Især fordi vi ikke rigtig har noget socialt med naboerne, vi siger Hej til dem og småsludrer med dem men det er også det. Der er dog nogle af de andre der ses rigtig meget privat.

Sidste sommer i maj-juli var der 1 barn der blev født, 1 bryllup, 1 konfirmation og 2 runde fødselsdage. Så det var 1000kr vi gav i gave på 3 måneder, og der valgte vi at sige stop og melde os ud af "gave givning". Det løber simpelthen op i for mange penge!

Vi fik heller ingen gave til vores bryllup sidste forår, selvom et par af naboerne godt vidste at vi skulle giftes.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ville jeg heller ikke have været med til, så jeg synes bestemt ikke I er fedtede.

Vi aner faktisk ikke hvornår nogen på vores vej har fødselsdag, udover underboens to piger, hvor den ene blev født lige før vi flyttede ind, og den anden har fødselsdag til Halloween.

Mine forældre har også kun været på gaver med dem de har noget med at gøre, der hvor de har boet. Ellers bliver det da også hurtigt dyrt synes jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På vores vej bliver der kun samlet ind til konfirmation og bryllupper (sølv og guld). Men det er ikke engang til gave, men i stedet til at betale for materiale til dør-ranker, som vi så mødes og laver over kolde øl og vand. Det er aldrig hele vejen men kun de nærmeste naboer.

Da vi fik C fik vi gaver fra de 2 naboer på hver side af huset og det var det.

Det kunne aldrig falde mig ind og give til fødselsdage jeg ikke er inviteret til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh gud da også. Godt I bor på en lille vej. Synes også det er overkill at give, når man ikke er inviteret.

Her vil vi kun give naboerne på begge sider af os. Vi fik både barselsgave og en lille hilsen til Asgers dåb. Tænker at vi skal give naboens datter en lille hilsen når hun bliver student til sommer. Resten af vejen vil ikke komme på tale.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det synes jeg da slet ikke, I er. 

 

Vi har et rigtig godt forhold til vores ene sæt naboer - et ældre ægtepar. Og resten er vi på venlig hilsefod med.

Ægteparret kom med et sæt natdragter fra H&M, da Vitus blev født. Det var for mig helt uventet, og jeg blev rigtig glad og rørt over det. Derudover har de givet os f.eks. deres aflagte sandkasse og en høj stol, de ikke skulle bruge mere, fordi deres ældste barnebarn er vokset fra det. Vi har så kvitteret med en god flaske rødvin nogle gange, men ikke hver gang.. Men vi er altså ikke på fødselsdagsgaver overhovedet. Jeg er vist den, der er fyldt rundt mens vi har kendt hinanden. Jeg fik ikke noget og forventede heller ikke noget.

Næh du - ret du ryggen og sig nej tak til at deltage. Hvis f.eks. guldbryllupper falder indenfor der, hvor det giver mening for dig at være med i en gave/arrangement, så er det, du gør. Og et eller andet sted, så tror jeg måske hun gør det, for I ikke skal føle jer ekskluderede? Så svaret kan være - tak fordi du spørger - det er sødt af dig at tænke på os. Men vi ikke lige mulighed for at deltage i fællesgaver til fødselsdage her på vejen. Og så behøver du sådan set ikke forklare yderligere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak fordi I svarer og er på vores hold. Det giver mig lidt ro i sindet. 

 

Vi har tidligere givet til alle disse lejligheder. (Det skal siges vi er en lille vej med 7 huse. Men derfor er vi jo stadig på, vi snakker over hækken niveau.) Men der så det også helt anderledes ud med økonomi. Men efter vi har fået børn og bygget til, jeg er gået ned i løn mv, så har jeg bare lyst til at prioritere anderledes. De 150 kr. hun kom for at kradse ind vil jeg da 100 gange hellere bruge til en familietur i badeland f.eks.

 

Og så har vi det også sådan lidt. Jamen hvorfor skal vi give til alle de andre, når der ingen synes at jeg f.eks skulle have, da jeg fyldte rundt? Jeg kan altså godt undvære den barselsgave denne gang, hvis det skal være...

 

Men I skulle have set et ansigtsudtryk, da jeg sagde nej. Men det må blive hendes problem... Det skal være slut med at give mig dårlig samvittighed. BASTA!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak fordi I svarer og er på vores hold. Det giver mig lidt ro i sindet. 

 

Vi har tidligere givet til alle disse lejligheder. (Det skal siges vi er en lille vej med 7 huse. Men derfor er vi jo stadig på, vi snakker over hækken niveau.) Men der så det også helt anderledes ud med økonomi. Men efter vi har fået børn og bygget til, jeg er gået ned i løn mv, så har jeg bare lyst til at prioritere anderledes. De 150 kr. hun kom for at kradse ind vil jeg da 100 gange hellere bruge til en familietur i badeland f.eks.

 

Og så har vi det også sådan lidt. Jamen hvorfor skal vi give til alle de andre, når der ingen synes at jeg f.eks skulle have, da jeg fyldte rundt? Jeg kan altså godt undvære den barselsgave denne gang, hvis det skal være...

 

Men I skulle have set et ansigtsudtryk, da jeg sagde nej. Men det må blive hendes problem... Det skal være slut med at give mig dårlig samvittighed. BASTA!!!

Jeg synes altså også 150 kr. er en del. Til sammenligning stopper en af mine kolleger i dag - jeg giver 40 kr. til fællesgaven. Nogle giver 20, nogle giver 50. En gav 75 - så gjorde jeg hende opmærksom på, at det var lidt mere end os andre og så fik hun 25 kr. tilbage... 150 kr, synes jeg er ikke bare er en bagatel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes altså også 150 kr. er en del. Til sammenligning stopper en af mine kolleger i dag - jeg giver 40 kr. til fællesgaven. Nogle giver 20, nogle giver 50. En gav 75 - så gjorde jeg hende opmærksom på, at det var lidt mere end os andre og så fik hun 25 kr. tilbage... 150 kr, synes jeg er ikke bare er en bagatel.

Det er 150 til alle maj fødselsdagene, så det er blot en 50 pr gang.

 

Men jeg vil nu selv have lov til at bestemme, hvad jeg vil bruge mine penge på. Og så skal man dælme acceptere det og ikke se så nedladende på mig... Jeg ved godt at sådan har de altid gjort...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er 150 til alle maj fødselsdagene, så det er blot en 50 pr gang.

 

Men jeg vil nu selv have lov til at bestemme, hvad jeg vil bruge mine penge på. Og så skal man dælme acceptere det og ikke se så nedladende på mig... Jeg ved godt at sådan har de altid gjort...

Helt enig - uanset beløbet. Og godt klaret du sagde nej :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig med de andre, og jeg ved godt det slet ikke er sjovt med jer. Men jeg kan altså ikke lade være med at more mig lidt over hende madammen, som har gjort det til sit personlige projekt at bestemme hvad andre skal give i gave...Fællesskab er jo ellers en god ting, men der er jo ikke meget fælleskab i bare at betale ved kasse 1 - jeg tænker ift. den måde du beskriver din vej på. 

 

Ikke at du overhovedet behøver at forklare dig, men næste gang kan du jo sige, at du hellere vil give pengene til Røde Kors, for bliver hun sikkert helt nulstillet. Og hvis du er lidt provokerende (det må man godt være indimellem), kan du sige "for så får jeg også fradrag". Hahaha. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad gør I andre når naboerne fylder rundt/halv rundt? Er I med i gaver?

Jeg har lige sagt til vores nabo at vi ikke gav til den sidste og jeg troede ikke vi ville give til dem hun samlede ind til. Der var 2 x75 års fødselsdag og 1x70 års fødselsdag i maj og så er der vist 2x50 i juni.

Vi har ikke så meget at gøre med udover at få mad på bordet. Vi mangler ikke noget og Marius mangler ikke noget. Men pengene er brugt sidst på måneden.

Er det virkelig nødvendigt at skulle forsvare vi kun vil give ved invitation og naturligvis ved guldbryllup, begravelse, konfirmation og lign? Og der var f.eks ingen der syntes jeg skulle have noget da jeg blev 30. Er det virkelig nødvendig st forsvare, at vi vil prioritere vores børn, i hvert fald pt.

Den eneste grund til vi ved de overhovedet har fødselsdag, er fordi hende her naboen har lavet en liste over alle på vejen. Og vi får jo ikke engang et tak for at give...

Hvad gør I andre? Er vi fedtede?

Vi bor på en vej med fire andre huse. Og de tre huse har vi meget med at gøre. Da vi havde boet på vejen et halvt år skulle vi giftes og naboerne var gået sammen om en flaske vin og en flot blomst.

Da vores nabo fyldte 60 gav vi ikke noget. Men da vores genbos pige blev student gav vi hende en gabe og da den anden datter skulle konfirmeres fik hun også en gave.

Men ellers har vi ikke givet naboerne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER