Påskesen

Min drømmefødsel, Emma's lynankomst

12 indlæg i dette emne

Her er min fødselsberetning fra Emma's fødsel. En lynfødsel på 1,5 t. men en total drømmefødsel.


 


Da jeg nåede uge 37+0 Var jeg ved JM. Hun tjekkede mig og lavede en hindeløsning, og vi aftalte at fordi jeg var så besværet af min bækkenløsning, så kunne vi snakke igangsættelse ved terminen, hvis ikke der var sket noget før. Det var så dejligt med en god og støttende JM! Jeg var her et par fingre åben, men stadig med livmoderhals.


Vi aftalte en ny tid ugen efter, og her prøvede hun igen på at lave en hindeløsning, men kunne ikke nå helt op og fange hovedet. 


Derfor fik vi en tid til undersøgelse og snak om igangsættelse d. 14/4 altså på terminsdagen. 


 


Da i kom derind, var jeg modnet lidt mere, så JM mente godt at de kunne tage vandet, og lægerne vurderede at det var ok at sætte igang, da Emma var blevet skudt til 3600 og jeg var gået til termin med så mange smerter, så vi jublede!! Da jeg ikke er første prioritet, fik vi en tid dagen efter kl. 9.15 som højest sandsynligt ville blive rykket, pga. andre mere alvorlige igangsættelser. Vi var dog sikre på at vi ville blive forældre inden weekenden. 


 


Momor blev kaldt over samme aften, så hun kunne passe Olivia. Det var helt vildt underligt at gå derhjemme, og pakke og gøre klar, og vide at det nok blev sidste dag som gravid og som familie på 3  :) Men det var en skøn følelse at vide at det nu snart var slut og vi ville stå med Emma i armene. Det var skønt at have min mor her, det gav en masse ro, og aftenen forløb med hygge og spil. 


Næste morgen tog jeg mig et langt bad, og fik tænkt en masse tanker og forberedt mig på hvad der nu skulle ske. Ganske rigtig blev vores tid rykket, og vi fik at vide at vi skulle ringe igen kl. 12 og høre hvordan det stod til. 


 


kl. 12 ringer jeg, og der var ro på fødegangen så vi skulle bare komme, shit det hele blev ligepludselig så virkelig, for havde regnet med at blive udskudt igen. Vi kørte forkert to gange på vej til hospitalet, og kunne virkelig mærke nerverne nu. Det var underligt at blive sat af på Hvidovre og vide at næste gang jeg så min mor og Olivia ville vi have Emma med hjem.


 


Da vi kommer derind er det min JM Liv, som også har tilset mig under graviditeten, som står for igangsættelserne. Det var så dejligt, for hun var så sød og vi var rigtig trygge ved hende. Vi blev indlogeret på en stue og kørt en CTG, og fik at vide at der lige var kommet 2 fødende ind, som skulle undersøges først, for at vide om der var plads til mig. 20 min efter kom hun dog tilbage og sagde glad at nu havde hun fået lov til at prikke vandet, så nu måtte hun hellere skynde sig inden de ombestemte sig, og vi jublede allesammen  :)


 


Det tog ikke lang tid at prikke hul, og der var MEGET fostervand. Hun tog vandet kl. 13.20 og kl. 13.30 skulle vi så ud at gå, med besked om at hvis jeg ikke fik veer inden den næste 1,5 t. så skulle jeg ned og have vedrop. Nu var det pludselig virkeligt!! Det skete, det var igang og vi var sikre på at det ville blive i dag at Emma kom   :kuller Jeg følte mig 10 kilo lettere efter de havde taget vandet, og det var sådan en forløsning og lettelse. Var helt kæphøj og vi grinede og jokede, og jeg mente jeg ligefrem kunne løbe ned af fødegangen  :D


 


Det var dog ikke lang tid jeg nåede at være kæphøj, for allerede for enden af fødegangen kom den første ve. Vi besluttede dog alligevel at vi lige ville op i kiosken på 2. sal og købe et par flasker vand. Veerne kom hurtigt, først 8 min. imellem, så 6, 5, 5 og derefter hver 2. -1 min. Vi måtte tage en ekstra tur med elevatoren, da jeg havde en ve lige som vi skulle af  :D


 


Vi kom ned på fødegangen igen, fik fat på JM liv som fandt min fødsels JM til mig. Selvom der var godt gang i veerne, så havde jeg masser af overskud, og vi pjattede og snakkede imellem dem. JM Sarah kom og vi skulle over i et undersøgelsesrum for at se hvor langt jeg var og give klyx. På vej derop møder vi en sosu assistent, som aer mig på maven og siger at nøj hvor er den flot og stor, og vi snakker lidt og fortæller at så skulle hun have set den inden de tog vandet. Hun ønsker os held og lykke. Jeg kom op på briksen, og var 5 cm. åben. kl. har nok været 14.10 her. Lige pludselig tog veerne til, og jeg havde svært ved at skulle ligge ned. Jeg begyndte også at svede helt vandvittig og havde lyst til at flå tøjet af. Det løb virkelig ned af mig, og kunne næsten ikke holde manden i hånden fordi jeg var så svedig.


 


Jeg bad om en epidural (velvidende at den ville jeg aldrig nå at få) og Sarah sagde at hun ville bestille den når vi kom på fødestuen. Jeg fik klyx, og det var det mest forfærdelige! Jeg kunne slet ikke holde det inde, og efter 5 min. måtte manden hive mig ud på toilettet. Jeg kunne ikke længere mærke pauserne mellem veerne, det gjorde bare ondt konstant. Samtidig med at jeg sad på toilettet, syntes jeg bare at jeg kunne mærke pressetrangen, men da jeg jo aldrig fik presseveer sidst var jeg i tvivl om det var pga. klyxen eller om det reelt pressede, så Sarah undersøgte mig noget mistroisk igen. Her var jeg 7 cm. åben. 


 


Pludselig gik det hurtigt med at finde en fødestue. Vi kom ind på stue 6 og jeg blev ved med at klage over at jeg skulle presse. jeg var her allerede begyndt at presse lidt med. Hurtigt kom jeg op på briksen, og Sarah fik mig undersøgt og tilkaldt sosu assistent Dorthe. Jeg var nu 10 cm. åben og hovedet var tydelig på vej ned. Det viser sig at sosu assistenten er hende vi har mødt på gangen, og hun får et chok da hun ser at det er os, og at jeg er igang med at presse  :D Hun får travlt med at prøve at gøre alle tingene til Emma klar, men må droppe det for at holde mit ben i stedet.


 


Emmas hjerterytme dykker meget, og de vil have mig om på siden at ligge. Det kan jeg slet ikke, mit bækken gør simpelthen så ondt, og hver gang de røre ved mine ben er det meget smertefuldt, derfor bliver der tilkaldt en børnelæge og en læge som skal ligge en kop, hvis det ikke går hurtig nok. Det er sådan en lettelse at have presseveerne. Udover bækkenet har jeg ingen smerter, og det er dejligt at presse med. Det er lige før jeg vil sige at alle smerter forsvandt. Det går rigtig hurtigt, og lægen når kun lige at ligge cuppen og hjælpe til en gang så er hovedet født. Skuldrene er dog store og de skal hive i hende for at få dem fri, det gør ondt, da de gør det mens der ikke er ve. I næste presseve kommer hun ud, og direkte op til mig. Jeg ligger med åbne arme helt klar til at tage imod hende. Hun er blå, men skriger så fint. Børnelægen nåede aldrig at komme. Hun blev født kl. 15.03, kun 1,5 t. efter den første ve og 1 t. og 45 min. fra igangsættelsen.


 


Manden får lov til at klippe navlestrengen, og han er meget rørt over det hele kan jeg se. Han havde været godt nervøs for hjerterytmen, men jeg oplevede intet andet end bare at give den gas med at presse. Hurtigt er alle væk fra stuen, og Dorthe hygger og snakker med os, mens Sarah trækker moderkagen ligeså stille ud, jeg giver kun lige et enkelt pres med, og så er den ude. 


Hun undersøger mig for brystninger, og jeg har kun fået en en overfladisk 2. grads bristning. Hun er dog blevet kaldt til en hjemmefødsel, så nu overtager JM Malene, som skal sy mig. Birger som havde lagt cuppen kommer ind og siger hej og fortæller hvorfor de gjorde det og præsenterer sig selv. Det var nu rart lige at få sagt ordentlig hej. 


 


Emma får 10 i apgar score med det samme, og hun bliver hurtig fin rød. Hun sutter og sutter, og som sin søster, sutter hun hårdt til! Det er en fantastisk følelse at ligge der, indsmurt i blod med hende ved brystet, og mærke hendes varme og hvordan hun sutter lystigt. Vi syntes hun er så lille, men alle siger at hun er en stor pige. Og ja hun har gode arm deller og en kæmpe dobbelthage. 


 


Rigtig nok er hun 4100 g. og 51 cm. 


 


Der er så hyggeligt og god stemning inde på stuen, og både Dorthe og Malene snakker og hygger om os. Vi får den sædvanlige bakke med fødselsdagsmåltidet, og jeg bliver syet. Endelig kan jeg få lov at komme op og sidde. Det er så skønt for mit bækken gør så ondt af at ligge ned, og især fordi de har rykket i mine ben. Jeg er fuldstændig ovenpå! Frisk og klar i hovedet, og vejret udenfor er bare smukt solskin. Det er først her at det går op for os hvor hurtigt det faktisk er gået, og vi er lidt i chok haha. 


 


Det har været en absolut DRØMMEFØDSEL !! Og føler mig så priviligeret og heldig over at få lov at opleve sådan en. Det var en helt anden oplevelse denne gang. Veerne føltes anderledes, og jeg kunne mærke hver cm. hun gled ned. Jeg havde også pauser mellem veerne denne gang, og var fuldstændig i kontrol over min krop under hele forløbet, på nær klyx delen. Pressefasen var det mest fantastiske. Jeg kunne virkelig føle hvordan hun kom ud, og det gjorde ikke ondt eller var skræmmende, det var nærmere en lettelse at føle fremgangen. Jeg er så stolt af min krop, der bare helt instinktivt reagerede på presseveerne, og jeg fik meget ros af personalet for at være sådan i kontrol, især når det gik så stærkt, og med så effektive veer. Og hvilken fantastisk følelse at være så ovenpå og frisk bagefter.


 


Inden vi kom hjem fik jeg mig et kort bad, og kl. 19 altså 4 timer efter fødslen blev vi hentet af min mor og Olivia. Derhjemme bestilte vi indisk mad, og hyggede i nogle timer inden vi gik i seng. Dagen efter tog Olivia og min mor i zoo, og vi hyggede herhjemme op af formiddagen, indtil de kom hjem igen. 


 


Olivia er så stolt, og har indtil videre kun været glad og kærlig ved hende. Hun nusser hende, kysser, ligger hovedet op af hende og siger see til alle som er ved siden af  :) Hun er bare den bedste storesøster! 


 


Og her får i lige lidt billeder: 


 


image13.jpeg


image14.jpeg


image15.jpeg


image26.jpeg


IMG_6971.JPG


Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hold da op hvor gik det stærkt :o Det var da godt I var på sygehuset da veerne startede.

 

Skøn beretning. Hvor er det dejligt du fik din drømmefødsel :glad

 

Tillykke med Emma :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig beretning! :biglove tillykke med Emma :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er bare den bedste fødselsberetning :wub :wub vildt det gik så stærkt altså :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej sikke en skøn beretning :loveshower

Sådan en fødsel vil jeg også opleve.

Og hvor er Emma bare fin :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

sikken en dejlig fødselshistorie og pragtfuld lille pige i har fået  :loveshower kæmpe tillykke 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig fødsels beretning!  :kuller 
Og sikke hurtigt det gik!! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op hvor gik det stærkt :o Det var da godt I var på sygehuset da veerne startede.

 

Skøn beretning. Hvor er det dejligt du fik din drømmefødsel :glad

 

Tillykke med Emma :loveshower

 

Ja det er jeg dælme også glad for ! Tør næsten ikke tænke på hvor hurtigt det går hvis der kommer en nr. 3  :wacko Og tak skal du have!

Dejlig beretning! tillykke med Emma :)

Tak skal du have :) 

 

Det er bare den bedste fødselsberetning :wub vildt det gik så stærkt altså 

:kiss

 

Ej sikke en skøn beretning :loveshower

Sådan en fødsel vil jeg også opleve.

Og hvor er Emma bare fin :kuller

 

Det var også virkelig en fantastisk oplevelse! Og tak skal du have 

sikken en dejlig fødselshistorie og pragtfuld lille pige i har fået  :loveshower kæmpe tillykke 

 

tusind tak  :)

Dejlig fødsels beretning!  :kuller 

Og sikke hurtigt det gik!! 

Tak :) Ja det var helt vildt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej sikke en lækker lille trunte!

Kæmpe tillykke - og ja, det må siges at være en quickfødsel :)  :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej sikke en lækker lille trunte!

Kæmpe tillykke - og ja, det må siges at være en quickfødsel :)  :balloons

 

Tusind tak skal du have  :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort tillykke - sikker hurtigt!  :loveshower

 

Hvor er hun fin, den lille basse  :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig beretning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER