Sanne88

Hyppig amning

17 indlæg i dette emne

Hej.

jeg ammer min dreng på 4 1/2 uge og ammer ca. .

hver time. Jeg ligger ham som regel til når han vågner og inden han skal sove, ofte falder han i søvn ved mit bryst. Så han når egentlig aldrig selv at melde sig

men mit 'problem' er at han ikke sover særlig meget om dagen, ofte kun 1/2 - 1 time af gangen. Jeg vil derfor høre om nogen har erfaring med at strække amningen så man kun ammer hver 2. Eller 3 time. Og om det evt kab gøre at han bliver ordentligt mæt og derved sover længere/tungere?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tænker at han sover skidt fordi han netop sjatspiser.

Oftes anbefalede der med nyfødte 3 timer fra amme start til ammestart og så 20 min amning.

Så ville langsomt trække tiden mellem amningerne og så prøve at lade ham melde sig selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min dreng skulle ikke sjatspise, netop fordi han saa sov korte straek. Det skete om natten i nogle dage, fordi vi begge faldt i soevn, naar jeg ammede liggende. Saa jeg begyndte at saette mig op og saa prikke lidt til ham, kilde ham under foedderne/bag oererne, saa han blev holdt lidt til ilden, fremfor at falde i soevn. Det var ogsaa virksomt at skifte ble mellem de to bryster, saa han vaagnede op til daad og fik spist sig godt maet og altsaa fra begge bryster  :) 

 

Jeg har stort set ammet med 3 timers mellemrum altid, undtagen ved appetitspring(typisk ved 3 og 6 uger og 3 og 6 maaneder - og hos nogle ogsaa 4 mdr og 10 mdr) og har ladet ham om at melde sig, hvilket saa var hver 3. time. 

 

Spoerg endelig, hvis du har brug for mere hjaelp :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS. Jeg ammede for det meste ikke til lur, men efter lur - mad giver energi. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay mange tak for svar

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du ska selv lade ham Melde sig. Jeg tror lidt at han sjatspiser/trygheds-spiser og så sover de kort tid.

Så lad der gå ca 3 timer i mellem og max 20 min pr. Bryst. Hvis han falder i søvn, så væg ham ved at kilde eller skift bleen.

Jeg ammede heller ikke til lur, men lige efter luren.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Okay mange tak for hjælpen. Jeg vil helt sikkert prøve med 3 timers intevallet og håbe det hjælper

både på søvn og maven. Det er sku meget man skal lærer som nybagt mor

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay mange tak for hjælpen. Jeg vil helt sikkert prøve med 3 timers intevallet og håbe det hjælper

både på søvn og maven. Det er sku meget man skal lærer som nybagt mor

 

Nu skrev du selv om det er ok at straekke den, saa jeg gaetter paa, at du har haft det i din intuition og det er bare godt. Den bliver du bedre til at stole paa :)  

 

Jeg ville goere, som du skriver og lade ham selv melde sig og saa pyt med, at det ikke er paa klokkeslet, saalaenge han trives. Min dreng var f.eks. lille ved foedslen, saa jeg skulle helst amme temmelig praecist mindst hver 3. time i de foerste uger. Siden blev det automatisk ca 3 timers interval, fordi det var der, han meldte sig som et schweizisk urvaerk. Faa gange ogsaa 4 timer, hvis han sov raeddi godt. Pyt med det :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man taler med de ammevejledere der er mest opdateret på ny viden, så anbefaler man ikke at strække amningerne til hver 3.time. Jeg ved godt at der er mange der får de info på sygehuset men hvis man snakker med uddannede ammevejledere så er det ikke det den nyeste forskning anbefaler.
Man kan ikke amme for meget og især i starten er hyppig amning (mindst 10-12 gange i døgnet) vigtigt for etableringen af en vellykket ammeforløb.

Din dreng er kun 4,5uge. Han er stadig ganske ny :) Og så er det altså helt normalt at de ikke sover længere af gangen og at de skal ammes hver time.
Min søn er først begyndt at sove 2-3timer i stræk (sjældent 3timer) da han var omkring 4måneder gammel. Og først nu som 5-6måneders går der mere end to timer mellem han skal ammes. (dag OG nat!)

Nu vil jeg ikke komme med en laaaaang forklaring hvis du alligevel ikke er interesseret, men henvise til artiklerne på ammenet.dk og anbefale dig deres gruppe på Facebook. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man taler med de ammevejledere der er mest opdateret på ny viden, så anbefaler man ikke at strække amningerne til hver 3.time. Jeg ved godt at der er mange der får de info på sygehuset men hvis man snakker med uddannede ammevejledere så er det ikke det den nyeste forskning anbefaler.

Man kan ikke amme for meget og især i starten er hyppig amning (mindst 10-12 gange i døgnet) vigtigt for etableringen af en vellykket ammeforløb.

Din dreng er kun 4,5uge. Han er stadig ganske ny :) Og så er det altså helt normalt at de ikke sover længere af gangen og at de skal ammes hver time.

Min søn er først begyndt at sove 2-3timer i stræk (sjældent 3timer) da han var omkring 4måneder gammel. Og først nu som 5-6måneders går der mere end to timer mellem han skal ammes. (dag OG nat!)

Nu vil jeg ikke komme med en laaaaang forklaring hvis du alligevel ikke er interesseret, men henvise til artiklerne på ammenet.dk og anbefale dig deres gruppe på Facebook. :)

Helt enig her... der står mere omkting det på ammenet.dk - under friamning. ;)

Vi kigger ikke på klokken herhjemme længere... hun siger selv til når hun er sulten, hvilket kan variere mellem 1-4 timer. Og det fungerer rigtig godt for os :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ammede også oftere end hver 3. time i de første 3-4 måneder, det skiftede med at være 1-2 timer imellem amninger (fordi han selv meldte sig der), og så begyndte han så efter de 4 måneder at kunne gå i længere tid, så der kom 3 timer imellem. 

Jeg ville også bare lade ham melde sig selv, og så lade være med at kigge for meget på klokken :) (medmindre du har en god grund til at du SKAL amme ofte, såsom at han vækstmæssigt er for lille og ikke tager nok på)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay mange tak for svar. Så vil jeg helt sikkert foretrække bare amme når han har lyst og ikke tænke over hvor ofte det er. Jeg synes også kun det er hyggeligt at amme

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er nu heller ikke fordi at jeg har kigget på klokken og tænkt nu er der gået 3 timer og så taget brystet frem. Min datter meldte sig selv hver 3-5 time.

Min søn meldte sig hver 2-3 time, men han var også større vægtmæssigt.

Jeg vil dog stadig mene at du bør lade ham melde sig selv, når han er sulten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er nu heller ikke fordi at jeg har kigget på klokken og tænkt nu er der gået 3 timer og så taget brystet frem. Min datter meldte sig selv hver 3-5 time.

Min søn meldte sig hver 2-3 time, men han var også større vægtmæssigt.

Jeg vil dog stadig mene at du bør lade ham melde sig selv, når han er sulten.

 

Det har jeg nu heller ikke, men han gjorde som din og meldte sig selv, omend nok mindre vaegtmaessigt ;) 

 

Jeg kiggede paa klokken af og til og kunne hver gang selv konstatere, at der gik godt og vel 3 timer - men han er og bliver ogsaa en lille precisino(praecis lille en). 

 

Selv er jeg meget for friamning! MEN det kan vel ogsaa understoettes, at hvis der er ondt i maven, kan det have at goere med hyppig amning, fordi lille ny mave ikke faar den fornoedne ro. Det kan man jo godt hjaekpe lille ny baby til at undgaa, hvis man holder dem lidt til ilden, naar man saa ammer, saa baby faar et helt maaltid og netiop ikke sjatspiser - og sover lidt laengere traek, saa de vosker sig store og staerke og mamma faar lidt soevn med ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv at tjekke ammenet.dk der kan man få rigtig mange svar. De har også en Facebook side, hvor mannkan stille spørgsmål til professionelle. Dem har jeg brugt på et tidspunkt.

Jeg havde samme problem, da min dreng var 2-3 uger. Min SP sagde, at man kunne prøve at give sukkervand for at udskyde amningen lidt, da min dreng muligvis ikke havde lært hvad det vil sige at være rigtig sulten eller rigtig mæt. Sukkervand kan berolige spædbørn. Det bruges fx ved blodprøvetagning. Det er ikke en langvarig løsning, men kan fx prøves et par dage.

Opskriften på sukkervand er: 1dl vand det bringes i kog. To spiseske fulde med top sukker, der opløses i vandet. Man kan lave halv portion det skal bare være min 25% opløsning

Der gives en theske eller ca 2 ml., og de må få ca 10 ml i døgnet.

Sukkervandet mætter ikke, og ødelægger derfor ikke appetitten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke give sukkervand... jeg synes da heller ikke det virker til, at det er et problem at lade ham melde sig selv? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER