finken

At vælge den rigtige gudmor

15 indlæg i dette emne

Nu kommer vores andet barn snart til verden og jeg er begyndt at spekulere meget på hvem der skal være gudmor denne gang.

 

Det er noget der betyder meget for mig og derfor har jeg brug for at vedkommende ikke er ateist og derudover vil være en stor del af barnet liv.

 

Min mand har to søstre hvoraf den ene var gudmor sidste gang. Hun besidder allle de værdier jeg synes er vigtige. Den anden søster er ateist og er derudover en vi kun ser lejlighedsvis.

 

Jeg selv har to søstre og selvom de begge er dejlige, har den ene meddelt at hun flytter til den anden ende af landet indenfor kort tid. Hun vil altså ikke blive en stor del af barnets liv.

Den anden har jeg haft det lidt anstrengt med i de sidste år, men jeg ved at hun bliver skuffet hvis hun ikke bliver valgt.

 

Så har jeg en bedsteveninde jeg har kendt siden børnehaven som bor i nærheden og som jeg er meget glad for. Jeg har bare haft en ide om at en gudmor skal være en i familien.

 

Puha jeg er i syv sind og overvejer også muligheden for selv at bære.

 

Nogen inputs?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg bar selv, fordi Vitus var så lille - kun 7 uger, men jeg synes altså ikke at en gudmor behøver at være i familien. Sådan har det i hvert fald ikke været hos os på noget tidspunkt - der har det altid været en nær ven. Så - hvis din veninde i øvrigt føles som det rigtige valg, så synes jeg fint, det kunne være hende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bar selv, det føltes mest rigtigt.

Vi har valgt gudmor og gudfar, som ikke er en del af familien, fordi de så på den måde får en "titel".

Karlas gudforældre bor begge i den anden ende af Danmark, og hun ser dem ikke ret tit. Men der er ingen tvivl om, at de har en særlig rolle for hende, og at de betyder meget for dem at være en del af hendes familie på den måde :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En gudmor betyder også meget for mig, ikke så meget på det religiøse niveau mere det personlighedsmæssige.

 

Vi har valgt samme gudmor til begge børn. Vi har valgt min meget nære veninde som jeg har kendt og været veninde med I over 20 år, efterhånden. Jeg er ligeledes gudmor til hendes datter.

For mig var det vigtige at finde den rigtige og ikke nødvendigvis et familiemedlem. Min mand kommer også godt ud af det med hende og vi med hendes mand.

Havde min søster været ældre ( hun var 11 og 15 da mine børn blev født) og havde hun valgt at blive konfirmeret havde vi måske valgt hende, jeg er iøvrigt hendes gudmor ;) Istedet valgte vi hende som huebærer til den første og som fadder til vores nr. 2.

Ligeledes har jeg en anden veninde som også stod tæt I køen på at blive gudmor til nr. 2, men vi ville gerne have den samme til begge børn og egentligt ville vi gerne have begge mine veninder, men måtte jo vælge 1, så min den anden veninde blev istedet fadder, ved vores nr. 2.

 

Vi har valgt at bosætte os langt væk fra børnenes gudmor, men hun er altså stadig en stor del af deres liv og de ved hvem hun er og holder meget af hende, ligeledes med hendes datter selvom vi bor 1000 km. væk. Men jeg ved det har betydet meget for både mig og min veninde at vi har fået titel til hinandens børn og det synes jeg er meget værd.

 

Hvad der er rigtigt for andre ved jeg ikke, men det var det rigtige for os.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt kort så bor min søster 300 kilometer fra mig - og jeg har også i en periode boet i Grønland - men jeg er (i al beskedenhed;-) en kæmpe faktor i mine niecers liv. Så hvis den flyttende søster ellers ville være et godt bud, så ville jeg vælge hende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søster er gudmor for mon datter. Hun bor i Holland.

De har et helt specielt og stærkt bånd, selvom de sjældent ses fysisk jo.

Min datter var brudepige ved hendes bryllup :)

De facetimer et par gange i måneden og vi taler meget om moster.

Selv min søsters mand, har en stor betydning i min datters liv - på trods af min datter kun kan få hollandske ord :)

Jeg ville bestemt vælge den som betød mest for mig/os.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også det vigtigste er at det er en person der betyder noget for os og for barnet, vi har begge to søstre men de har begge meldt ud at de heller vil stå fadder så nu står valget imellem min moster (der er gudmor til både mig og min søster) eller en af vores venner... Først havde vi snakket om mandens forlover men dels er han hverken døbt eller konfirmeret og dels står de pt og overvejer at flytte tilbage til Jylland, i og for sig vil afstanden komme lige meget hvad da min moster bor på Bornholm.... Jeg synes det er ret svært...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også det vigtigste er at det er en person der betyder noget for os og for barnet, vi har begge to søstre men de har begge meldt ud at de heller vil stå fadder så nu står valget imellem min moster (der er gudmor til både mig og min søster) eller en af vores venner... Først havde vi snakket om mandens forlover men dels er han hverken døbt eller konfirmeret og dels står de pt og overvejer at flytte tilbage til Jylland, i og for sig vil afstanden komme lige meget hvad da min moster bor på Bornholm.... Jeg synes det er ret svært...

Sidespring (og helt uinviteret indblanding  :blush ):  Umiddelbart bliver det nok svært med forloveren... Som sådan eksisterer begrebet gudmor jo ikke som en del af dåben (for kirken altså), men den der bærer, bliver en af fadderne - og for at kvalificere som fadder, skal man være døbt...

 

Edit: Jeg ved selvfølgelig ikke, om jeres kirke eventuelt godt vil være med til, at have en til at bære barnet, som så ikke skal være fadder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har vigtigt for mig, at det var mine søstre der har båret mine drenge.. Ved de uanset vil passe godt på dem, hvis der skulle ske noget.. Ved lillesøster, har vi fået Brians ældste søn på 19 til at bære, det er jeg vildt glad for han vil denne gang!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En gudmor betyder også meget for mig, ikke så meget på det religiøse niveau mere det personlighedsmæssige.

Vi har valgt samme gudmor til begge børn. Vi har valgt min meget nære veninde som jeg har kendt og været veninde med I over 20 år, efterhånden. Jeg er ligeledes gudmor til hendes datter.

For mig var det vigtige at finde den rigtige og ikke nødvendigvis et familiemedlem. Min mand kommer også godt ud af det med hende og vi med hendes mand.

Havde min søster været ældre ( hun var 11 og 15 da mine børn blev født) og havde hun valgt at blive konfirmeret havde vi måske valgt hende, jeg er iøvrigt hendes gudmor ;) Istedet valgte vi hende som huebærer til den første og som fadder til vores nr. 2.

Ligeledes har jeg en anden veninde som også stod tæt I køen på at blive gudmor til nr. 2, men vi ville gerne have den samme til begge børn og egentligt ville vi gerne have begge mine veninder, men måtte jo vælge 1, så min den anden veninde blev istedet fadder, ved vores nr. 2.

Vi har valgt at bosætte os langt væk fra børnenes gudmor, men hun er altså stadig en stor del af deres liv og de ved hvem hun er og holder meget af hende, ligeledes med hendes datter selvom vi bor 1000 km. væk. Men jeg ved det har betydet meget for både mig og min veninde at vi har fået titel til hinandens børn og det synes jeg er meget værd.

Hvad der er rigtigt for andre ved jeg ikke, men det var det rigtige for os.

Hva er en huebærer..??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hva er en huebærer..??

 

Det er et eller andet fra gammel tid, såvidt jeg husker. Min mor havde gravet det frem, det bestod primært I at hun holdt en dåbsagtig hue og så mindes jeg at hun tørrede min søns hoved af efter dåben. Det var primært for at min søster kunne være med, da hun var for ung på daværende tidspunkt til anden rolle, men at vi gerne ville have hende til at spille en eller anden form for rolle til dåben og det var så det det blev til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sidespring (og helt uinviteret indblanding :blush ): Umiddelbart bliver det nok svært med forloveren... Som sådan eksisterer begrebet gudmor jo ikke som en del af dåben (for kirken altså), men den der bærer, bliver en af fadderne - og for at kvalificere som fadder, skal man være døbt...

Edit: Jeg ved selvfølgelig ikke, om jeres kirke eventuelt godt vil være med til, at have en til at bære barnet, som så ikke skal være fadder :)

Ja lige præcis, det er lidt et problem, han ville ellers meget gerne være gudfar...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bærer selv og går ikke så meget op i det, men ud fra det, du skriver, ville jeg uden at blinke vælge den af mandens søstre, som også var gudmor sidst. Jeg synes, det lyder til at være det valg, du/I vil blive gladest for, og jeg synes det er meget fair at tænke på sig selv først og fremmest i aådan en situation :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bærer selv og går ikke så meget op i det, men ud fra det, du skriver, ville jeg uden at blinke vælge den af mandens søstre, som også var gudmor sidst. Jeg synes, det lyder til at være det valg, du/I vil blive gladest for, og jeg synes det er meget fair at tænke på sig selv først og fremmest i aådan en situation :)

Enig.... Min mor valgte også at vi skulle bæres af den samme selvom hun har 7 søskende, vi har begge den samme gudmor og de samme faddere....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det vigtigste er bare at du ikke "giver den væk" til en som du skylder en titel. Hvad siger dit hjerte?

 

Vi valgte min mands bror sidst. Han er snart gift med en skøn pige, og de ville være de rette til at overtage, hvis det værste skulle ske. De er etablerede og "i øjenhøjde" med os på mange punkter. Jeg ved faktisk ikke, hvad vi gør næste gang; måske min søster. 

Derudover kan man jo også vælge faddere. Vi valgte nogen, som kan give noget, som vi ikke selv mestrer, og som vi elsker og beundrer. Min søde veninde som er modsat mig på mange områder, og jeg elsker at vi udfordrer hinandens livssyn med respekt og kærlighed OG at hun allerede fra starten vil elske mit barn ubetinget. Og min onkel, som er håndværker (modsat os), og som jeg elsker særligt meget - og som blev meget bevæget over at blive spurgt. 

 

Næste gang skal min gode barndomsven helt sikkert vælges. Han er bare blevet så fin en "onkel" for vores søn og jeg er helt rørt over, hvor meget han er kommet ind i kampen. Han skal bare være med næste gang!!!!! Men - sagens kerne - for mig handler det nok lidt om at vælge "et hold" som kan være noget særligt i barnets liv. Og det har ikke ikke noget at gøre med, hvem vi ser tit, men om kærlighed og "at kunne give hinanden noget". 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER