Ema

Ændrede madvaner/cravings

34 indlæg i dette emne

Nu sidder jeg her og keder mig på biblioteket og så tænke jeg det kunne være lidt hyggeligt at høre om jeres ændrede madvaner under graviditeten.

 

Det udspringer sig af en snak N og jeg havde den anden dag, hvor han mente at jeg var mere påvirket på madfronten denne gang end med Freja. Det er jeg ikke sikker på jeg er enig med ham i, men lidt er der da.

 

Med Freja spiste jeg i starten meget lakrids fordi det hjalp på min kvalme og fordi vi boede i Sverige, hvor det er svært at få ordentlig saltlakrids så måtte jeg jo have mine forældre til at sende et par nødpakker op til mig :oops

Derudover så kunne jeg da jeg ramte 2. trimester overhovedet ikke spise fisk. Normalt æææælsker jeg fisk, men den ene dag havde vi lavet fisk i ovnen og så snart vi tog det ud så kunne jeg bare slet ikke have lugten og det fortsatte resten af graviditeten. 

Synes ikke jeg som sådan ahvde nogle specielle cravings. N mener jeg cravede kakaomælk, men det drak jeg kun fordi det i en periode var det eneste der hjalp på min halsbrand og jeg blev pænt gravid-hysterisk hvis vi løb tør :badgirl

 

Denne graviditet har jo så frem til nu været ret så plaget af kvalme og madlede, så det er først de sidste par uger, jeg sådan rigtig har fået lyst til mad igen. Men det har skam ikke afholdt mig fra stort set at fylde en køkkenskuffe med alverdens mærkelige snacks, som jeg havde en helt utrolig lyst når jeg købte dem, men ikke da jeg kom hjem :lolhit

Ellers synes jeg selv at det er rimelig stille og roligt. Altså jeg kan godt få lyst til alt muligt, men det er ikke værre end når jeg ikke er gravid.

N mener derimod at jeg har fået et uholdbart forhold til spegepølsemadder med remolade og ristede løg. Kan måske godt følge ham i at jeg ikke altid plejer at spise remolade og ristede løg, men ligefrem uholdbart, det vil jeg altså ikke give ham ret i.

 

Men hvad med jer andre? Hvad har I haft af sjove spisevaner mens I har været/er gravide?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke rigtig oplevet noget i denne graviditet, endnu!

Med William, havde jeg ikke som sådan nogle ting jeg ikke kunne spise, men jeg kunne nemt ændre mening IMENS jeg stod og tilberedte maden. Æggekage bliver bare aldrig det samme igen :lol

Jeg crawede tømmermændsmad konstant!! Helst fritter og helst McD! Jeg tudede af lykke en gang J spurgte om vi skulle have junk til aften, og tudede så igen fordi han foreslog pizza når jeg jo ville have McD :rolleyes han lærte hurtigt at spørge!

I den korte graviditet jeg havde i sommers, var flødeis klammo!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde en ting med kogte kartofler med Knorr-bearnaise i første trimester. :O Virkelig mærkeligt! Ellers har jeg vist ikke rigtig haft cravings? :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er normalt ikke så begejstret for kage og søde sager. Men har mega sukker-kage-wienerbrød cravings nu - særligt om eftermiddagen.

:sandie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne ikke drikke vand da jeg var gravid med Mie - det smagte af klorhexidin :o så jeg drak cola i vanvittige mængder!!! Fordi saftevand lå tungt :p og jeg ville ikke proppes med sødestoffer eller kinin og cola var ligesom det jeg "faldt for".

Ellers var det mest 1 semester som var plaget af ting jeg IKKE kunne spise. Rød pesto kunne jeg ikke i næsten et år.

Og så var min lyst til usunde ting meget mere udpræget end min rygrad!!!

Denne gang har jeg en lille smule mere lyst til is end normalt, eftersom jeg aldrig spiser is ellers :p

Men det mærkeligste er at jeg har godt kan lide smagen af jern :o jeg tager krauterblut jernmixtur og det har en stærk eftersmag af metal som jeg normalt lige skylder ned med lidt juice eller saft. Men det har jeg ikke lyst til mere. Min teori er at min krop har brug for det ekstra jern.

Ellers er usunde ting igen lidt FOR tiltalende. Men særlige cravings (ud over jern mixtur) har jeg ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft så meget kvalme at det er de færreste ting jeg har haft lyst til, lige med undtagelse af saltskruer (og nej ikke chips generelt, det skal være saltskruer) jeg spiser dem normalt aldrig da de jo er slut-forbudt på min alm PCO-kost, men den har jeg altså måtte pakke sammen her i graviditeten for størstedelen af de tilladte ting starter opkast-kaskader til gengæld kan jeg på gode dage spise en smule af den ellers forbudte mad som alm grovbrød, sodavandsis samt en hel del frugt og grøntsager som normalt er no-go...

Jeg har altid været meget sart med mad der lugter i køleskabet såsom ost, spegepølse, laks, leverpostej osv men nu skal det i dobbelt plastikpose og plastboks hvis Sune insistere på at have det hjemme ellers synes jeg ALT smager af f.eks. spegepølse og jeg må smide alt i køleskabet ud

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nårh Ja, den med vandet har jeg faktisk også haft nu hvor jeg har kastet så meget op.

Kunne slet ikke drikke rent vand, det gav mig kvalme

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg startede denne graviditet med at spise alt for mange varme toast med ost og hamburgerryg. Og det skal vist vare længe før jeg skal have en igen :D

 

Ellers vil jeg pt forfærdelig gerne have chokolade og sodavand. Jeg er total ligeglad med hvilken sodavand, bare giv mig sodavand :D

 

Og så vil jeg nu også gerne have en rugbrødsmad med spegepølse, remoulade og ristet løg :mam

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og sunlollys er et hit...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var faktisk gået på cola-detox da jeg blev gravid pga sødestofferne (drikker sukkerfri) men det kan tage toppen af kvalmen så baby må leve med lidt sødestoffer....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sidste gang kunne jeg ikke fordrage peanut rejer og spiste det ikke i 8 år efter. Fy føj hvor var de ulækre.

Denne gang har jeg lyst til chips, som jeg ALDRIG har.

Derudover er sodavand med masser af sukker og fast food et kæmpe hit.

Mmmmmmmmmm Mac D mad.. Mumz

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sidste gang havde jeg den vilde craving efter jordbær (og mælk var et nødvendig onde) kylling med remulade og saltlakrisser. Og McD mad... Ja det var godt. Det bedste min mand kunne gøre de sidste 4 uger da jeg var indlagt på sygehuset, var at tage McD mad med til mig. Det var den vildeste luksus. :7himmel

Denne gang, ja hvad er det denne gang... :rolleyes

MÆLK. mælk i meget store mængder. Især her efter anden trimester start.

Astronautis. Fra start, men ikke en livsnødvendighed mere, som jeg kan bryde grædende sammen over hvis den sidste er væk.

Mango. Plejer ikke at kunne fordrage det, men elsker det nu.

Tilgændgæld har jeg den vildeste lyst til junk/McD mad. Men kan ikke fordrage lugten og smagen så snart jeg kommer hjem med det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh, har haft et par graviditeter efterhånden, og det er bare meget forskelligt. Denne graviditet har jeg slet ikke haft kvalme, og kan derfor spise og drikke som jeg plejer, bortset fra når jeg pludselig ikke har lyst til det jeg plejer. Ellers har jeg endnu ikke haft noget jeg slm sådan cravede, men glæder mig til sommer, til danske jordbær og lækker vandmelon og generelt bare alle de lækre frugter man kan få om sommeren. Men en pølsemad med ristede løg kunne jeg dælme godt spise

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh jeg synes, den ene craving tager den anden :rolleyes

Havregryn --> Æblejuice --> Æg --> Rød saftevand --> Poletter --> Brunsviger --> Avocado --> Æbler --> agurker --> Blå ugler --> Mælk --> Appelsinjuice --> Kakao

Nogle af dem hænger ved, andre forsvinder hurtigt igen. Men når de er der, er de MEGET vigtige :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er reet glad for ostehaps (lillebror modellen) pt :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er totalt med på spegepølse med remoulade og ristede løg! :yay Det spiser jeg normalt yderst sjældent og Søren griner af mig :D

 

Efter min første graviditet har jeg fået et afslappet forhold til pølser og leverpostej - det havde jeg et aldeles anstrengt forhold til før jeg blev gravid. Denne gang har jeg sågar købt en ristet hotdog :blink

 

Jeg har i begge graviditeter cravet Matilde kakaomælk

 

Denne gang har jeg spist cornflakes med mælk for første gang i noget nær 15 år - det fik jeg pludselig afsindig meget lyst til.

 

Jeg har i begge graviditeter haft en svaghed for burger og fritter fra omkring uge 7 til en smule ind i 2. trimester. Normalt spiser jeg måske McD-mad 1-2 gange om året - jeg har været der 5-10 gange på en måned :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I første graviditet husker jeg ikke som sådan at jeg cravede noget. Men jeg kunne virkelig ikke klare lugten af ristet toast, hvor i mod jeg pludselig kunne lide fersken icetea, hvilket jeg ellers aldrig har brudt mig om.

Den gang har den største craving været cola, ikke andre sodavand, kun cola. Nok også fordi den var guld mod kvalmen, der varede indtil uge 23, efter kvalmen er forsvundet er cravingen blevet mindre. Jeg købte et vaffeljern, fordi jeg pludselig havde ustyrlig lyst til vafler.

Ellers er der ikke lige noget der slår mig... Jeg fik et tude anfald tidligt i graviditeten fordi, jeg ville have min mand til at lave nachos til mig, men det ville han ikke, det kunne jeg selv lave hvis det var, men det skulle bare være ham der lavede det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der har været forskellige cravings. I starten med kvalme var det toastbrød med smør.. Gik over til grønne vindruer og grønne æbler. Men generelt for hele graviditeten, indtilvidere, er at jeg har en USTYRLIG trang til alt muligt sødt og chips.. Den ene dag er det cookies, den næste er mars is, så er det lakrids, ostpops.. Jeg kan slet ikke styre det og MÅ bare have det... Det er lidt træls!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og sunlollys er et hit...

 

Sunlollys  :glad Jeg spiser en hver aften lige p.t.  :oops

 

Jeg eeelsker normalt mørk chokolade, og da jeg var 6+0 var jeg på chokoladekursus og spiste maaaasser af chokolade den aften  :P  Dagen efter tog jeg et stykke af det, jeg havde købt med hjem. Siden har jeg ikke kunnet TÅLE synet af det. Jeg får kvalme bare jeg ser den dåse med chokolade, jeg havde med hjem derfra  :o

 

Cola og mælk kan jeg ikke lide - det kunne jeg heller ikke i sidste graviditet. Denne gang har jeg så svært ved at drikke noget i det hele taget. Der er ikke noget, jeg har vildt meget lyst til desværre. I få dage af gangen har jeg været tosset med hhv. grapesodavand og Sprite, men det går over igen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Knoldselleri - har ALDRIG kunne fordrage det, men her i graviditet med lillebror ELSKER jeg det virkelig..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh! Her i dag kan jeg tilføje "noget friskt", alting er bare fedt og klammo i dag! Det æble jeg fik lige før, helt koldt og sprøt var seriøst det bedste jeg har spist hele dagen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hjemmelavet koldskål craver jeg helt vildt i øjeblikket og det har jeg ellers aldrig været sådan synderlig fan af udover at det da kunne spises ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Var seriøst lige ved at sætte mig til at tude igår, fordi vi var løbet tør for appelsinjuice :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er reet glad for ostehaps (lillebror modellen) pt :lolhit

Sjovt, det var jeg også med Valdemar. :) Gad vide om det er en drengeting :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min seneste craving er helt klart mars-is

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER