Guest

Mine nerver er flossede - når baby skal lære...

8 indlæg i dette emne

Det er nok mest dem der har ældre børn end Adam jeg har brug for at høre fra.

Sagen er den at Adam (10 måneder lige om lidt) MEGET gerne vil stå og gå! Han går langs med alt - også væggene og står næsten op og leger halvdelen af hans legetid i løbet af dagen.

MEN: Adam tror han kan det hele og han har fået for vane pludselig bare at slippe med begge hænder - og så falder han jo. Desværre ikke på numsen, men med hovedet lige ned i gulvet !

Det "dunk" er jeg ikke sikker på at mine nerver kan blive ved med at holde til. Han bliver - selvfølgelig - også sindssygt ked af det hver gang.

Jeg er nu nået dertil at jeg er i tvivl om

1. Hvor mange fald kan det stakkels lille baghovede klare?

2. Hvor meget skal jeg lade ham prøve sig frem - og komme til skade?

Vi har forsøgt med at sidde lige bag ham og gribe når han falder, men det er liiidt for sjovt for ham, så lader han sig falde hele tiden - også når vi pludselig ikke er der. Så er bange for at hvis vi griber ham hver gang, så giver vi ham en falsk tryghed.

Herhjemme er vi altid lige i nærheden, så vi hurtigt kan redde et fald eller i hvert fald trøste på et splitsekund - altså vi er max et par meter væk og følger med i hvad han laver, så vi (oftest) ser situationen komme. Men vi KAN jo bare ikke være der altid :chin: han starter jo for faen i vuggestue om knap tre uger!

Jeg er vist bare i tvivl om, hvor grænsen mellem 'selvfølgelig skal du passe på og beskytte dit barn' og 'han skal jo lære det' går?

:help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kan du måske ligge noget på gulvet der kan tage lidt fra? tumlegulv, dyne, tynd madras ect.?

Falder han bagover?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi sørgede for at de steder hun gik mest var der tæpper og skumgulve..

Faldet for dem er jo ikke helt så langt som for os - så alene skumgulvet tager godt fra!

Kan berolige dig med det kun er en KORT periode!! Så har han fundet fidusen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der ligger både puder, en udfoldet voksi og et skumgulv - på magisk vis formår han at undgå det, selvom jeg synes vi har lagt ud over et ret stort areal! <_<

Men han bevæger sig jo også langs væggene, så vi kan ikke have noget blødt liggende overalt i huset :(

Ja, han falder bagover. Og kun 1 ud af 10 gange lander han på numsen - ellers er det bare helt stiv og hovedet ned i gulvet :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan øve med ham i at sætte sig ned. Han kan være lidt stiv i leddene men lige over hoften er der et punkt han skal kunne "knække" i for at sætte sig ned, og det kan indøves at blive naturligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vitus var også rigtig tidligt på benene og slap allerede første gang da han lige var blevet 11 mdr. Altså, vi lod ham falde.... Greb ham hvis det var muligt, og ellers tænkte "de skal jo lære det".

Vi har haft sådan en gåvogn, der også kunne låses fast, så den ikke trillede. Vitus har været rigtig glad for sin. Måske kunne sådan en optage ham og så kunne den stå på et skumgulv eller lignende?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror nu de kan klare en hel del fald, det er jo en naturlig læringsproces :)

 

Måske kan det hjælpe at lege nogle "falde på numsen" lege, hvor i fx holder ham stående, og så lader ham falde ned på numsen. Karla var ret vild med (og er det stadig), når vi inde i sengen leger "skubbeleg", hvor hun står op, og så skubber vi hende, så hun falder bagover. Hvis han falder tilstrækkeligt mange gange under kontrollerede forhold, lærer han måske nemmere at falde rigtigt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi må til at øve falde-lege andre steder end hvor han går og falder - så han ikke blander det sammen og bliver ved med at falde med vilje på det hårde gulv! :)

Og så har jeg fundet flere dyner og puder frem, med håbet om, at han så i det mindste rammer dem, når vi ikke lige er der til at gribe!

Det er på sin vis betryggende at høre at jeres andres børn også har været faldet og slået hovedet og ligeså at der er andre end mig der tænker 'han skal jo også lære det'. Nogle gange kan jeg godt føle mig lidt som en ravnemor :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER