SaraLK

hva f... gør jeg med det her?

18 indlæg i dette emne

Hej piger! - HJÆLP!

Liff sked sig selv op ad ryggen i går... i sin fine rosa uld/silke body :boo

Jeg lagde den i lunkent vand med det samme og smed noget Vanish ned til den... lod den ligge i 10 min og vaskede den så på uld-progam 30grader.

Nu ser den sådan her ud.. kan den reddes? - i så fald, hvordan? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
CvLzPjr.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv hader når det sker :(

 

Jeg ville vaske den ind i dit uld vaskemiddel. Lad vaskemidlet sidde i og lig den i en lukket pose i et døgn. Derefter vask på uldprogram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og saa haeng den i solen. 

 

Du kan koge den ved at laegge den i en gryde med vand, varme vandet op til kogepunktet og lade den ligge deri og koele af. IKKE roere rundt! 

Det kan uld godt klare, men som sagt IKKE roere rundt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sollys kan fjerne meget, så prøv at lade den hænge uden for en dags tid. Hvis ikke det hjælper, så har det i hvert fald ikke skadet ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv hader når det sker :(

Jeg ville vaske den ind i dit uld vaskemiddel. Lad vaskemidlet sidde i og lig den i en lukket pose i et døgn. Derefter vask på uldprogram

Tak det vil jeg prøve! og så ud i solen med den imorgen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og saa haeng den i solen.

Du kan koge den ved at laegge den i en gryde med vand, varme vandet op til kogepunktet og lade den ligge deri og koele af. IKKE roere rundt!

Det kan uld godt klare, men som sagt IKKE roere rundt.

Nu prøver jeg at lægge den i blød i uld-vaskemiddel til i morgen... og så ud i solen! hvis det ikke hjælper, må jeg prøve at koge den.. uden at røre! skal det bare koges i rent vand? - eller med sæbe i?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu prøver jeg at lægge den i blød i uld-vaskemiddel til i morgen... og så ud i solen! hvis det ikke hjælper, må jeg prøve at koge den.. uden at røre! skal det bare koges i rent vand? - eller med sæbe i?

 

kogning er mere for at faa bae ud. ikke pletter. Uden saebe.

 

 Sollys og saa mens den er vaad. og saa goer du den vaaf indtil solen har taget pletterne :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

kogning er mere for at faa bae ud. ikke pletter. Uden saebe.

Sollys og saa mens den er vaad. og saa goer du den vaaf indtil solen har taget pletterne :)

Oki ;)

Må håbe at solen bryder frem i morgen så! - i dag har vi ikke set noget til den!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det bedste råd jeg engang fik mod pletter var at bruge koldt koldt vand til at skylle af med.

Her virker det stort set hver gang, om det så er bæ eller blod.

Men det kan du jo ikke bruge nu. Ved pletter på uld har sollys også hjulpet til at få det til at blegne lidt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare lige i tilfælde af at du ikke ved det, så slår almindeligt vaskemiddel - deriblandt vanish - fibrene i ulden ihjel :)

Jeg plejer at have ret god held af at hænge plettede uldbodyer ud i solen, efter en gang vask og kogning. men jeg tror ikke at jeg har prøvet at have en så hidsig plet, som der er på den body på billedet :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare lige i tilfælde af at du ikke ved det, så slår almindeligt vaskemiddel - deriblandt vanish - fibrene i ulden ihjel :)

Jeg plejer at have ret god held af at hænge plettede uldbodyer ud i solen, efter en gang vask og kogning. men jeg tror ikke at jeg har prøvet at have en så hidsig plet, som der er på den body på billedet :unsure

Vanish må gerne bruges til uld... det står der i hvert fald på bøtten

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vanish må gerne bruges til uld... det står der i hvert fald på bøtten

Vanish indeholder enzymer som nedbryder fibrene i ulden :) "normalt" vaskemiddel indeholder altid enzymer, men jeg ved ikke om de har lavet et vaskemiddel specielt til uld? hvis man bruger enzymholdigt vaskemiddel, så bliver uldens egenskaber ødelagt :/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg haenger vores bleer ud i solen, naar de er max-plettede og raeddi grimme - de kommer ind og er naermest hvide :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vanish indeholder enzymer som nedbryder fibrene i ulden :) "normalt" vaskemiddel indeholder altid enzymer, men jeg ved ikke om de har lavet et vaskemiddel specielt til uld? hvis man bruger enzymholdigt vaskemiddel, så bliver uldens egenskaber ødelagt :/

Pas... nu var det også kun i 10 min den lå i Vanish ;)

der står bare (så vidt jeg husker) at det godt må bruges til uld.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg haenger vores bleer ud i solen, naar de er max-plettede og raeddi grimme - de kommer ind og er naermest hvide :)

Det ville være fedt, hvis solen så gad at titte frem i dag! pt. Er himlen lidt grå at se på!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fundet ud af at jeg får pletter af mine uldbodyer meget nemmere ved at vaske dem i hånden frem for på uldprogram. Så jeg kommer uldvaskemiddel direkte på pletten mens bodyen er våd, gnider det lidt ind og lader det ligge og trække. Så kommer jeg lidt vand i håndvasken og gnubber og gnider på pletten nede i vandet og skyller den godt igennem bagefter. Og så ud i solen bagefter, som de andre siger - men nogle gange har jeg næsten kunne få pletten helt af inden, bare ved håndvask.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uld skal bare helst ikke gnubbes for meget, hvis det er ægte og meget rent. Så filter det :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER