Guest cmbk

Tyrkiet - vaccine? Andet?

26 indlæg i dette emne

Hej,

Vi skal en uge til Tyrkiet i slut august.

Regler omkring vaccine, gode råd eller lignende?

Vi skal afsted med vores to piger på 3 og 4 år :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg slog lige op på seruminstituttets hjemmeside, hvad de anbefaler af vacciner til Tyrkiet.

De anbefaler at man giver vaccine mod stivkrampe (har de måske i forvejen, hvis de har slået sig, og været på skadestuen), mod smitsom leverbetændelse, type A (hedder også Hepatitis A) og så har de i øjeblikket en generel anbefaling ude om, at hvis man skal rejse i Europa i øjeblikket, så er det en god idé at have vaccineret sine børn mod mæslinger, da det er i udbrud i flere lande i Europa (men helt generelt, så er det jo godt at have givet sine børn MFR-vaccinen ;) ).

 

Når man vaccinerer sine børn (og sig selv) mod hepatitis A, så kan de være en god idé at vaccinere mod hepatitis B samtidig, da vaccinen både holder længere og dækker mere. Dog kan jeg ikke huske om den er meget dyrere.

 

Desværre har jeg ikke så mange erfaringer med små børn i Tyrkiet, men det er der jo nok nogen andre der har ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Hepatitis A og B sammen er en fod ide- tvinrex hedder den- jeg gav 450kr Per gang for C, 3 gange i alt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej vi har været meget i Tyrkiet som børn og senest var vi for 2 år siden med vores 2 tøser + vi skal nu her til sommer med hele familien deriblandt den lille ny der på det tidspunkt er ca 8 mdr og vi er aldrig blevet vaccineret nogen af os - det anede jeg slet ikke man skulle når man "bare" skulle til Tyrkiet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej vi har været meget i Tyrkiet som børn og senest var vi for 2 år siden med vores 2 tøser + vi skal nu her til sommer med hele familien deriblandt den lille ny der på det tidspunkt er ca 8 mdr og vi er aldrig blevet vaccineret nogen af os - det anede jeg slet ikke man skulle når man "bare" skulle til Tyrkiet...

Man SKAL heller ikke, det er bare anbefalinger..

Men med små børn især er det nok en meget god ide for tiden...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad så med stivkrampe?

Altså 1350,- pr barn for vaccine

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi rejser til Egypten og fik at vide at stivkrampe er i børnevaccinationsprogrammet så der er de dækket ind, men vi fik alle hepatitis vaccinen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er prisen på den!?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er prisen på den!?

Hepatitis? Jeg gav 3 gange 450kr- men stivkramp er allerede dækket gennem vaccinepakken som hun har fået, så det skal i ikke gøre igen jo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er prisen på den!?

 

Twinrix (dækker hepatitis A+B) koster 308,- for børn og ca. 450,- for voksne per gang, og man skal have den tre gange. Havrix (dækker kun hepatitis A) koster 239,- for børn og 341,- for voksne, den skal man også have tre gange.

Det er lidt dyrt, men til gengæld, så virker vaccinerne 25 år til livslangt. Personligt ville jeg nok vælge twinrix, når jeg alligevel skulle stikkes.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan i øvrigt finde de gældende vaccinepriser på www.medicin.dk hvis du søger på vaccinenavnet. Så vil prisen fremgå nederst på siden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Twinrix (dækker hepatitis A+B) koster 308,- for børn og ca. 450,- for voksne per gang, og man skal have den tre gange. Havrix (dækker kun hepatitis A) koster 239,- for børn og 341,- for voksne, den skal man også have tre gange.

Det er lidt dyrt, men til gengæld, så virker vaccinerne 25 år til livslangt. Personligt ville jeg nok vælge twinrix, når jeg alligevel skulle stikkes.

Men lægen må godt tage sine egne priser- jeg gav som sagt 450kr/ gang for min datter så det varierer fra læge til læge åbenbart :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puh, 3000,- kommer det til at koste alene for børnene for vaccine. Og så er det helt i Roskilde.... Hmmmfff

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været i Tyrkiet masser af gange uden hepatitis-vaccine. Har aldrig hørt, at man skulle have det der. :unsure Kun stivkrampe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været i Tyrkiet masser af gange uden hepatitis-vaccine. Har aldrig hørt, at man skulle have det der. :unsure Kun stivkrampe.

Hepatitis - det samme som difteri? Den der twinrex?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hepatitis - det samme som difteri? Den der twinrex?

Nej twinrex er hepatitis A og B i en- difteri er noget andet og er i den standard pakke alle børn får til de forskellige vacciner (3 mdr/5mdr etc)

Jeg ringe til lægen og høre ad hvad han mener!

Alternativt gå ind på serumsinstituttets hjemmeside- der kan man søge på land og så hvilke vacciner de anbefaler

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej twinrex er hepatitis A og B i en- difteri er noget andet og er i den standard pakke alle børn får til de forskellige vacciner (3 mdr/5mdr etc)

Jeg ringe til lægen og høre ad hvad han mener!

Alternativt gå ind på serumsinstituttets hjemmeside- der kan man søge på land og så hvilke vacciner de anbefaler

 

Seruminstituttet anbefaler de vacciner, jeg anbefalte ovenfor, mener også jeg smed et link ind, der linker direkte til dem de anbefaler til Tyrkiet ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold op det er forvirrende. Min læge henviste mig bare til den der hjemmeside. Kan det virkelig passe at vi skal til Roskilde og blive vaccineret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold op det er forvirrende. Min læge henviste mig bare til den der hjemmeside. Kan det virkelig passe at vi skal til Roskilde og blive vaccineret.

Din læge burde kunne klare det. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold op det er forvirrende. Min læge henviste mig bare til den der hjemmeside. Kan det virkelig passe at vi skal til Roskilde og blive vaccineret.

Nej da- de skal bare bestille vaccinen hjem! Men altså det er en ganske normal vaccine så det kan ikke være noget nyt for ham- total standard!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyder mærkeligt, at I skal helt til Roskilde? Egen læge burde sagtens kunne klare det. Om ikke andet, så kan han bare udskrive en recept på vaccinationerne, og så kan I komme op til ham og få dem. Det er hvis han ikke selv kan overskue at bestille dem fra seruminstituttet.

Da jeg arbejde hos en praktiserende læge, gjorde vi det nogen gange på den måde og det fungerede fint :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har været i Tyrkiet 3 gange uden vaccine, synes det kommer lidt an på om man skal på charterferie eller ud i en eller anden lille landsby ude i ingenting...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har været i Tyrkiet 3 gange uden vaccine, synes det kommer lidt an på om man skal på charterferie eller ud i en eller anden lille landsby ude i ingenting...

Det er charterferie. Marmaris.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er charterferie. Marmaris.

Så ville jeg personligt ikke være så bekymret, naturligvis skal man da tænke sig om men medmindre der ligefrem er epidemi dernede pt så ville jeg ikke gøre mere ved det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER