19 indlæg i dette emne

Hej, mig og Lauges farver ikke gift men 'kun' kærester og bor selvfølgelig sammen Min svigermor foreslog at vi tog på rådhuset en dag for at sikre hinanden og Lauge. Det gør jeg bare ikke. At blive gift har en betydning for mig, og er ikke noget jeg bare gør, fordi det er praktisk. Ikke at jeg behøver et kæmpe prinsesse bryllup ☺️

Vi skal selvfølgelig sikre hinanden ved at gå til en advokat. Er der nogen der har erfaring med det, og hvad vi ellers skal være opmærksomme på?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det ER bare langt lettere (og billigere) at køre på rådhuset end at runde en advokat...

På hvilken måde tænker I på at sikre hinanden? Livsforsikringer kan I jo stile til hinanden, forældremyndigheden går jeg ud fra i forvejen er delt og at der er fælleseje på evt bolig og sådan...

Som jeg kan se det kommer udfordringerne primært i forbindelse med arv - og med mindre I har særbørn (som er grunden til vi runder advokaten selvom vi er gift), så kan I alligevel ikke slippe for at betale arveafgift med mindre I er gift...

Hvis nogle andre er klogere så byd endelig ind -)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er billigere og nemmere og der er ikke så mange faldgruber hvis i bliver gift. Jeg forstår at en ægteskab er en stor ting, men jeg har aldrig forstået at folk ikke har noget problem med at få børn sammen, men synes at et ægteskab er en stor forpligtelse. Når man først har børn hænger man jo på hinanden, mens en skilsmisse kan ordnes for 600 kr. på nettet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ik, hvordan det foregår, når man ik er gift. Ville blot høre, om I har overvejet at blive gift på rådhuset og så senere hen gøre det i kirke og med stor fest osv.?

Eller er det fordi du vil have "det hele" inkl at din kæreste skal på knæ osv.?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må indrømme at vi herhjemme også har taget snakken. Vi gør dog ikke det store ud af selve brylluppet men har besluttet at vi skal giftes samme dag som Noah skal døbes..

Men har ikke rigtig nogen erfaring med advokat, men stiller samme spørgsmål som Kami?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må indrømme at vi herhjemme også har taget snakken. Vi gør dog ikke det store ud af selve brylluppet men har besluttet at vi skal giftes samme dag som Noah skal døbes..

Men har ikke rigtig nogen erfaring med advokat, men stiller samme spørgsmål som Kami?

Det mest forpligtende jeg/vi har gjort er at få et barn sammen, der kommer ægteskabet altid i anden række.

Den snak har vi haft for, som du skriver Finken, er det nemt at blive skilt. For mig handler et ægteskab om kærlighed mellem to mennesker. Hvis vi 'bare' går på rådhuset fordi vi er blevet forældre synes jeg kærligheden forsvinder for det praktiske. Det er svært for mig at forklare det :-)

Pt. arver vi ikke hinanden, men derimod er det Lauge der arver. Det er det jeg mener med at sikre hinanden.

Mit indlæg skrev jeg for at høre folks erfaringer :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det mest forpligtende jeg/vi har gjort er at få et barn sammen, der kommer ægteskabet altid i anden række.

Den snak har vi haft for, som du skriver Finken, er det nemt at blive skilt. For mig handler et ægteskab om kærlighed mellem to mennesker. Hvis vi 'bare' går på rådhuset fordi vi er blevet forældre synes jeg kærligheden forsvinder for det praktiske. Det er svært for mig at forklare det :-)

Pt. arver vi ikke hinanden, men derimod er det Lauge der arver. Det er det jeg mener med at sikre hinanden.

Mit indlæg skrev jeg for at høre folks erfaringer :-)

Blander mig lige fra sidelinjen :) Humlen er ganske rigtigt, at det er barnet, der arver - uden muligheder for uskiftet bo e.l. - sådan som det ser ud nu.

Hvad der er den rigtige løsning afhænger fuldstændig af jeres familie-, formue- og forsikrings-/pensionsforhold - så I skal bestemt opsøge en advokat (helst en med lidt forstand på familie-/arveret, og niks det har de ikke allesammen, selvom de fleste godt vil lave et testamente;-). Den primære faldgrube, når ellers man er med på at der skal laves et testamente, er livsforsikringerne - tjek at de går det rigtige sted hen. I samme ombæring kan det være en ide at undersøge, om I eventuelt skal have tegnet noget med forsikring (så der er penge til at man kan sidde alene i et hus osv.). Her er det nok banken/en pensionsrådgiver, I skal have fat i.

Selv er jeg gift, men jeg har tegnet en ekstra forsikring, der går direkte til min søn. Hvis jeg dør i morgen, så skal min mand jo have midler til at bevare et hjem for dem begge, og derfor får min mand hovedparten - men på den anden side så vil jeg ikke risikere, at min mand så i et senere ægteskab e.l. lader min efterfølger arve så meget, at min søn ikke får noget fra sin mor - derfor den ekstra forsikring :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Blander mig lige fra sidelinjen :) Humlen er ganske rigtigt, at det er barnet, der arver - uden muligheder for uskiftet bo e.l. - sådan som det ser ud nu.

Hvad der er den rigtige løsning afhænger fuldstændig af jeres familie-, formue- og forsikrings-/pensionsforhold - så I skal bestemt opsøge en advokat (helst en med lidt forstand på familie-/arveret, og niks det har de ikke allesammen, selvom de fleste godt vil lave et testamente;-). Den primære faldgrube, når ellers man er med på at der skal laves et testamente, er livsforsikringerne - tjek at de går det rigtige sted hen. I samme ombæring kan det være en ide at undersøge, om I eventuelt skal have tegnet noget med forsikring (så der er penge til at man kan sidde alene i et hus osv.). Her er det nok banken/en pensionsrådgiver, I skal have fat i.

Selv er jeg gift, men jeg har tegnet en ekstra forsikring, der går direkte til min søn. Hvis jeg dør i morgen, så skal min mand jo have midler til at bevare et hjem for dem begge, og derfor får min mand hovedparten - men på den anden side så vil jeg ikke risikere, at min mand så i et senere ægteskab e.l. lader min efterfølger arve så meget, at min søn ikke får noget fra sin mor - derfor den ekstra forsikring :)

Tak lige det svar jeg manglede :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi blev gift helt kedeligt på rådhuset, da vi købte hus - nærmest på ordre fra bankdame og advokatdame. Vi holdt kirkebryllup ca. ½ år efter. 

Da vi købte hus havde vi kun officielt boet sammen i 5 mdr, selvom det reelt havde været en del længere. Vores bankdame udtrykte det således, at jeg (for jeg har den mindste indtægt) skulle overveje, om jeg havde lyst til at gå til ejendomsmægleren samme dag, som jeg gik til bedemanden, hvis der skete min kæreste noget. Og øh - altså nej. Kærlighed er en ting, men praktik er ikke uvæsentligt. Hvis min mand døde, ville jeg være knust. Men nu kan jeg i det mindste skaffe mig selv og vores søn tag over hovedet, HVIS nu.. Og ting sker. 3 mdr. efter vi havde været på rådhuset, blev min mand vidne til et shoot out på vej hjem fra arbejde. Han stod 100 meter fra en skudveksling på 15 skarpe skud. Havde han forladt kontoret 30 sekunder senere, ville han have været i direkte skudlinje...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi blev gift i november på rådhuset. Vi har længe snakket om, at vi engang gerne ville giftes.

Da vi købte hus sammen forsøgte vi at oprette nogle forsikringer for at sikre hinanden ved dødsfald, men fordi jeg har været syg med angst som teenager/ung voksen ville de ikke forsikre mig.

Så da jeg blev gravid blev vi enige om, at vi ville gå på rådhuset og så holde kirkelig vielse om nogle år. Så får vi stadig vores drømmebryllup, men vi har nået at sikre hinanden og vores søn, hvis nu der skulle ske en af os noget. Det har givet en masse ro.

Vi elsker jo hinanden (ellers ville vi jo ikke have valgt at få børn), så det betød ikke så meget hvornår vi fik papirer på vores kærlighed.

Men det gør godt nok mange ting nemmere :)

(undskylder hvis det blev rodet :P )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi blev gift i november på rådhuset. Vi har længe snakket om, at vi engang gerne ville giftes.

Da vi købte hus sammen forsøgte vi at oprette nogle forsikringer for at sikre hinanden ved dødsfald, men fordi jeg har været syg med angst som teenager/ung voksen ville de ikke forsikre mig.

Så da jeg blev gravid blev vi enige om, at vi ville gå på rådhuset og så holde kirkelig vielse om nogle år. Så får vi stadig vores drømmebryllup, men vi har nået at sikre hinanden og vores søn, hvis nu der skulle ske en af os noget. Det har givet en masse ro.

Vi elsker jo hinanden (ellers ville vi jo ikke have valgt at få børn), så det betød ikke så meget hvornår vi fik papirer på vores kærlighed.

Men det gør godt nok mange ting nemmere :)

(undskylder hvis det blev rodet :P )

Giver mening :-)

Jeg veksler mellem, at vi gifter os nu og holder bryllup senere og at gå til en advokat. Jeg kan godt se ideen med det, det er bare meget imod mit princip, hvis man kan kalde det for det. Men er det et princip for princippets skyld eller...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi blev gift i november på rådhuset. Vi har længe snakket om, at vi engang gerne ville giftes.

Da vi købte hus sammen forsøgte vi at oprette nogle forsikringer for at sikre hinanden ved dødsfald, men fordi jeg har været syg med angst som teenager/ung voksen ville de ikke forsikre mig.

Så da jeg blev gravid blev vi enige om, at vi ville gå på rådhuset og så holde kirkelig vielse om nogle år. Så får vi stadig vores drømmebryllup, men vi har nået at sikre hinanden og vores søn, hvis nu der skulle ske en af os noget. Det har givet en masse ro.

Vi elsker jo hinanden (ellers ville vi jo ikke have valgt at få børn), så det betød ikke så meget hvornår vi fik papirer på vores kærlighed.

Men det gør godt nok mange ting nemmere :)

(undskylder hvis det blev rodet :P )

 

Nu byder jeg lige ind i forhold til forsikring af hinanden.

Kan læse at du heller ikke kan blive forsikret - det kan jeg heller ikke af samme årsag. De skrev som begrundelse at jeg har kortere levetid pga. depression og angst :/ Tak for det. 

Vi kan søge igen om et år hos PFA-forsikring. Hvor har i prøvet at forsikre jer henne? 

Og har i fundet på en anden måde at forsikre dig på? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu byder jeg lige ind i forhold til forsikring af hinanden.

Kan læse at du heller ikke kan blive forsikret - det kan jeg heller ikke af samme årsag. De skrev som begrundelse at jeg har kortere levetid pga. depression og angst :/ Tak for det.

Vi kan søge igen om et år hos PFA-forsikring. Hvor har i prøvet at forsikre jer henne?

Og har i fundet på en anden måde at forsikre dig på?

det gik gennem banken, så kan faktisk ikke helt huske det. tror det var Tryg, men er ikke helt 100% sikker.

fik samme begrundelse. I fare for at dø tidligere..

ja, vi blev gift ;) forsikringerne er ikke nødvendige, når vi er gift, fik vi at vide :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det gik gennem banken, så kan faktisk ikke helt huske det. tror det var Tryg, men er ikke helt 100% sikker.

fik samme begrundelse. I fare for at dø tidligere..

ja, vi blev gift ;) forsikringerne er ikke nødvendige, når vi er gift, fik vi at vide :)

 

Synes faktisk lidt det er en skandale, at de ikke vil forsikre jer - så må de jo sætte præmien derefter.

 

Det kan godt være, at I har fået at vide, at forsikringer ikke er nødvendige, når man er gift - men en god livsforsikring og en forsikring mod tabt arbejdsevne er efter min mening alfa og omega, hvis man f.eks. har fast ejendom sammen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes faktisk lidt det er en skandale, at de ikke vil forsikre jer - så må de jo sætte præmien derefter.

Det kan godt være, at I har fået at vide, at forsikringer ikke er nødvendige, når man er gift - men en god livsforsikring og en forsikring mod tabt arbejdsevne er efter min mening alfa og omega, hvis man f.eks. har fast ejendom sammen...

Det synes jeg også.. det er så strengt.

Hmm, kan være vi skal et smut i banken igen så.. men kan først få revurderet det igen i 2016..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det synes jeg også.. det er så strengt.

Hmm, kan være vi skal et smut i banken igen så.. men kan først få revurderet det igen i 2016..

 

Altså - bare et eksempel... Min mand og jeg har begge gode job og har sat os fornuftigt i et hus (2,5 mil. istedet for de 4,2 vi oprindeligt var godkend til at købe for)...

 

Selvom vi ingen anden gæld har og vi er gift, så vil jeg ikke kunne godkendes til at sidde i huset alene. Hvis der skete en af os noget (gud forbyde det), så ville den efterladte mere eller mindre skulle til bedemanden og ejendomsmægleren samme dag - som udtrykt så godt i et andet indlæg herinde. Derfor er vi gensidigt livsforsikret for, voila, 2,5 mil. kr. direkte til hinanden udenom boet, for at skabe ro og tag over hovedet for den efterladte og børnene.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har besluttet at i den uge vi holder barnedåb i, der vil vi på rådhuset og giftes, der er kun to af vores venner der ved det, og det skal forblive hemmeligt regner vi med. Vi gør det for vores datters skyld og når der engang bliver råd så tager vi revanche og holder drømme bryllupet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har besluttet at i den uge vi holder barnedåb i, der vil vi på rådhuset og giftes, der er kun to af vores venner der ved det, og det skal forblive hemmeligt regner vi med. Vi gør det for vores datters skyld og når der engang bliver råd så tager vi revanche og holder drømme bryllupet.

Så kan man vel godt sige tilykke Lyder som den helt rigtige løsning.

Vi har valgt advokaten, da det er manden de ejer det rækkehus vi bor i, og vi ved at blive gift alligevel skal til en advokat. Brylluppet må vente

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så kan man vel godt sige tilykke Lyder som den helt rigtige løsning.

Vi har valgt advokaten, da det er manden de ejer det rækkehus vi bor i, og vi ved at blive gift alligevel skal til en advokat. Brylluppet må vente

Mange tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER