lpd

At få morgener til at gå op i en højere enhed?

14 indlæg i dette emne

Hej alle.

Vi har ikke børn endnu, men tænker meget over hvordan det bliver til den tid. Min mand arbejder i udlandet så jeg er alene hjemme i to uger ad gangen. Vi bor på landet, og der er ikke så mange muligheder, så allerede nu kan jeg forudse at jeg på hverdage (med barn i vuggestue/dagpleje/børnehave) vil skulle være ude af døren ca 6.30.

Er det totalt umenneskeligt overfor et barn, eller er det et spørgsmål om vane?

Vi har to hunde, meget aktive racer som altså ikke kan nøjes med at komme i haven og tisse og så være alene en hel dag. Hvordan pokker fikser jeg en luftning af dem hvis jeg står alene med et eller to små børn? Helt små kan de vel bare komme med i barnevogn, men hvad når de bliver lidt ældre? Hvor gamle skal de være før man kan stå op før dem og gå et kvarters tid med hundene?

Ved godt mine spørgsmål er i MEGET god tid, men jeg er ret kontrolfreak,og jeg synes det er træls at jeg ikke har en plan ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tænker det er et spørgsmål om vane og om at holde nogen ret faste sengetider, vi bor i Sverige og pendler til København hver dag hvilket betyder at vi de dage hvor jeg skal møde tidligt (jeg studere og har derfor forskellige mødetider) skal rimeligt tidligt ud af døren for at nå at aflevere barn hjemme i Sverige og nå toget til København. De svenske daginstitutioner er heldigvis meget fleksible hvilket virkeligt er nøglen til at få regnestykket til at gå op, især fordi min mand er konsulent og kan risikerer at være på projekter i hele landet....som back-up plan har vi en reserve bedstemor i form af vores nabo hvis det hele skrider en dag...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er mange som afleverer børn tidligt. Vores gamle dagplejer åbnede allerede kl 6, så det er ikke et problem. Mht hundeluftning har vi også to aktive konkurrencehunde, men i stedet for gåture om morgenen hvilket kan være svært, smider jeg deres mad i haven og så bruger de gerne en halv time på at finde det. Det trætte væsentlige mere end en gåtur. Alternativet er at hyre en hundelufter. Det kunne fx være en skolepige, der kunne nå det inden skolen starter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores dp åbner 6.30, så nogen må kunne få det til at fungere :D Men jeg tænker at det medfører meget tidligt sengetid og/eller formiddagslure :)

Mht at stå op før barnet og gå tur med hunden, så er der vistnok en anden rimelig ny tråd herinde om, hvornår de kan være alene hjemme og under hvilke forhold, den kan måske hjælpe dig :) Personligt kunne jeg ikke forestille mig at gøre det endnu med min dreng, som bliver 3 til juli, så jeg tænker at forslaget om at give mad i haven vil være en god løsning (uden at jeg i øvrigt ved en fis om hunde :D)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uden at kende jeres liv, får jeg også lyst til at komme med den meget meget irriterende pointe, at livet som forældre nogle gange kan kræve nogle benhårde kompromiser... Jeg håber for jer, at I kan få det til at glide med små ændringer, for det er jo skønnest, men når jeg læser dit indlæg tænker jeg også, at der er flere ting i jeres liv, som vil give udfordringer som børnefamilie og som jeg personligt ville overveje at "skrue på", selvom det gør ondt, hvis det var mig:

- Krævende racehunde

- At bo på landet uden mange muligheder for hjælp (som jeg læser det?)

- Far er væk i lange perioder

Der er i sig selv ikke noget af det, der BEHØVER at være en hindring, så det er bestemt ikke kritik eller noget :) Men personligt, tror jeg, at jeg ville prioritere højt at ændre mindst én af tingene, medmindre der var en eller anden helt genial ting, der kompenserede for det i jeres familieliv :) Simpelthen fordi jeg ville synes, at andet var for besværligt :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er ude af døren 6.30 hver morgen, og det er intet problem. Det er ekstremt sjældent at vi er nødt til at vække Noah. Det kan tælles på 2 hænder, og han har gået i vs i snart et år.

Han spiser morgenmad i vs, hvilket hjælper meget på at få morgenerne til at hænge sammen.

Hvad hundene angår har jeg desværre ingen gode ideer :( jeg har været hundepasser da Noah var 6 måneder. Der bandt jeg først hunden udenfor, lagde Noah i barnevognen (i kælderen), tog barnevogn ud og gik op og hentede hund. Når det er ens egen, kan man helt sikkert gøre det på en nemmere måde, men jeg turde ikke bare lade den gå selv mens jeg hentede Noah.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er et spørgsmål Om vane og hvad man selv gør det til ved at komme ud af døren 6.30. Før barsel var vi oftest ude af døren 6.30 og han havde spist morgenmad inden vi kørte.

Har ingen erfaring omkring hunde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er ude af døren mellem 6.20 og 6.25 hver morgen... Det kan fint lade sig gøre. Han sover kun en lur i dp og spiser morgenmad der.

Vi har en cairn terrier som er meget aktiv men han kan fint nøjes med at lege i haven inden vi skal afsted. Han får lov at gå ude fra kvart i seks ca og så til vi kører.. og er så alene i 8 timer.. og fungere fint. Før havde vi en border collie der var mere aktiv og der gjorde vi det samme.

Vi går så tur når jeg har hentet min dreng.

Min mand er kun hjemme i weekender og arbejder ellers ude

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres svar. Min kærestes job er ikke til evig tid, men er en nødvendighed så længe jeg er studerende. Jeg er færdig om 4 år, men inden da har vi forhåbentlig børn.

Vi skal ikke flytte og vi skal ikke gå af med vores hunde :-) det er ikke en mulighed.

Jeg mener ikke jeg kan byde to store aktive konkurrencehunde at skulle forholde sig helt roligt 16-18 timer i træk. De får alle deres måltider enten i aktivitetslegetøj eller lagt ud som spor. Det tager dem 5 min at finde det hvis man smider det i græsset, de er trænet meget i spor så det er desværre alt for nemt for dem.

Det kan være jeg skal prøve at høre på en hundeside i stedet for :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så vil jeg lige tilføje, at jeg ville aldrig gå fra min pige inden hun vågnede... hun skal være vågen og være helt klar over hvor vi er, hvornår vi er tilbage og hvad hun skal lave imens (ex se tv eller spille iPad eller lege med LEGO).

Tak for dit svar, jeg vil selvfølgelig ikke gå fra et barn som ikke ved hvor jeg er, hvis det skulle vågne :-)

Jeg ved ikke om det er fordi jeg altid selv har været meget selvstændig og er vokset op som skilsmissebarn, men jeg husker at min søster og jeg i en meget tidlig alder selv lærte at stå op og gøre os klar om morgenen de dage vores mor skulle møde tidligt. Vi fulgtes så i skole med naboen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu skrive du at mandens job i hvert fald er de næste 4 år, så selvom du bliver gravid lige nu, vil dit barn ikke være i stand til at være alene hjemme mens du lufter hunde indenfor de næste 4 år.

 

Jeg synes ikke det er synd at vække et barn tidligere fordi de skal med på tur, men afhængigt af barnet kan det være lettere sagt end gjort. Vores søn er virkelig morgensur og bare tanken om at skulle vække ham tidligere får det hele til at stritte. Men hvis du ikke bryder dig om, at andre skal gå med dine hunde (hvilket jeg i øvrigt har fuld forståelse for) så kan du jo i stedet hyre en morgenvagt til dit barn.

 

En anden ting jeg tænker på er også at hvis du bliver ramt at lige så meget kvalme som jeg, så KAN du simpelthen ikke selv gå med hundene og så bliver du nødt til at finde et alternativ. Jeg er nu i 3. trimester og har så ondt i mit bækken at jeg heller ikke kan gå de lange ture mere. Min mand kan selvfølgelig hjælpe, men vi har jo altså også et barn der skal passes. Jeg kan smide hundene i bilen og køre på stranden eller hundeskoven og lade dem ræse af, men jeg kan ikke stå op mere en 30 min ad gangen pt. Vi har fundet alternativ stimulering til hundenne og tager dem med rigtig mange steder. Når vi er inviteret i byen er de næsten altid med og når vi skal handle eller hente fra børnehave kommer de også med. Vores søn leger meget med dem hver dag og vi har aldrig haft problemer med understimulering, også selvom de ikke kommer på lange gå-ture om morgenen.

 

Jeg er stadig aktiv konkurrence hundefører og instruktør, men DM udtagelserne er nedprioriteret pt, for der er bare ikke timer nok i døgnet. Tilgengæld er både hunde og barn glade og mine konkurrenceambitioner kan godt vente et par år eller fem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har brugt vikle til at lufte hund sammen med baby, da jeg var på barsel, og jeg har en bæresele, så det samme kan lade sig gøre nu. Det kan faktisk give mulighed for helt reelle gåture og uden de begrænsninger, som en barnebogn sætter på tærten mv. Det spiller så kun med ét barn, men medmindre I har tænkt jer at få dem virkeligt hurtigt efter hinanden (måske ikke så smart med fraværende mand:-), så har den første jo en vis størrelse, inden der er behov for at skuldre nummer to (og mon ikke din mand er kommet hjem inden da:-).

Jeg har aftenluftet med babyalarm med lang rækkevidde i nødstilfælde, men dels bliver det meget kort og hurtigt (jeg har heldigvis en lille og taknemmelig hund) og dels så hader jeg af et godt hjerte at forlade huset, når min søn ligger alene derinde - uanset at han sover trygt i sin tremmeseng, og at jeg højst er 100 meter væk.

Det meste kan såmænd lade sig gøre - jeg tror mere, at man skal passe på, at man ikke får sig selv så hårdt spændt for, at det bliver surt. Det ville være synd, hvis glæden over hjemmet på landet, hundene og barnet/børnene drukner i praktisk biks.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har du jo ikke børnene endnu og det kan jo være rigtigt svært at forudse hvordan ens børn bliver... Min mand er helt igennem 110 pct b-menneske og hvis vores barn også er det når den engang kommer ud så kan det godt blive nogen strenge morgener herhjemme med tanke på at jeg pt skal ud af døren omkring kl 5:30, ihvertfald når jeg er i klinikforløb på min uddannelse.... Så vi satser på at blop er morgenmenneske som sin mor og så kan tage en ekstra lur i dagis (svensk kombi af vuggestue og børnehave)

Ikke ideelt, men hvor mange kan sige at alt er ideelt når børnene kommer med tid, økonomi, plads osv osv.....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej alle.

Vi har ikke børn endnu, men tænker meget over hvordan det bliver til den tid. Min mand arbejder i udlandet så jeg er alene hjemme i to uger ad gangen. Vi bor på landet, og der er ikke så mange muligheder, så allerede nu kan jeg forudse at jeg på hverdage (med barn i vuggestue/dagpleje/børnehave) vil skulle være ude af døren ca 6.30.

Er det totalt umenneskeligt overfor et barn, eller er det et spørgsmål om vane?

Vi har to hunde, meget aktive racer som altså ikke kan nøjes med at komme i haven og tisse og så være alene en hel dag. Hvordan pokker fikser jeg en luftning af dem hvis jeg står alene med et eller to små børn? Helt små kan de vel bare komme med i barnevogn, men hvad når de bliver lidt ældre? Hvor gamle skal de være før man kan stå op før dem og gå et kvarters tid med hundene?

Ved godt mine spørgsmål er i MEGET god tid, men jeg er ret kontrolfreak,og jeg synes det er træls at jeg ikke har en plan ;-)

 

Jeg ved godt, tråden ikke er helt ny, men opdagede den lige :) Kender godt den der med at være kontrolfreak, selvom det slet ikke er aktuelt endnu ;)

 

Indtil for nylig har det også været mig, der stod for både barn og hund om morgenen, og jeg havde datteren med i bæresele :) Vi gik tur lige inden vi skulle afsted alligevel, så hun fik jakke osv. på, kom i bæresele, og så gik vi tur. Hjemme igen kunne hun godt lige gå rundt i jakke i 5 min. mens jeg lukkede hunden ind, gav godbidder osv. Så var vi fri for at bruge tid på af-og-på-med-tøj to gange ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER