FruOvervejelse

At vise den lille ny frem?

18 indlæg i dette emne

Endnu et dilemma fra mig. ;)

Hvad er jeres holdning til, at andre viser jeres nyfødte frem? Jeg tænker sådan lige de første dage.

Min veninde fik vist sin baby frem på Facebook 16 timer efter fødslen, da hendes svigermor lagde et billede op. Min veninde var på ingen måde klar til at dele ham eller at tage imod tillykke'r osv.

I dag er der så sket det, at min svigermor har sendt et billede af min mands kusines lille ny. Svigermor har modtaget billedet af den nybagte mors søster.

Jeg blev temmelig rasende, fordi jeg fandme selv vil vise min baby frem. Der skal ikke florere alle mulige billeder hos alle mulige, før jeg selv har lyst. Jeg vil selv bestemme, hvem der skal se min baby hvornår.

Min mand kan til dels forstå mig, men ser ikke helt problemet på samme måde som mig.

Det skal siges, at jeg har arbejdet på min egen mors holdning det sidste halve år, fordi hun også skulle forstå, at hun ikke på nogen måde er den, der skal offentliggøre noget som helst.

Jeg ønsker at tage en snak med svigermor på mandag, hvor vi fortæller hende, at hvis hun har tænkt sig at dele noget som helst, får hun bare ikke selv sendt nogen billeder, og hun vil heller ikke få lov at tage nogle billeder af ham, hvis hun ikke kan forstå, at de ikke skal sendes rundt. Lige som vi har talt med min mor om. Manden mener dog, det er lidt voldsomt.

Er det mig, der er skør? Hvad tænker I andre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Du er ikke skør. Jeg har samme holdning.

Det er ok at vise et billede fra sin egen tlf, men ik ok at sende det til andre osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det er et problem ville jeg slet ikke vise/sende nogle billeder til min mor eller svigermor....så undgår man debliver sendt rundt før man selv vil have ens baby vist frem....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes bestemt ikke at du er skør :)

Jeg vil også når den tid kommer selv bestemme hvornår mit barn skal fremvises..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, det virker lidt hårdt, men KUN fordi, jeg læser det som om, at du har alle "så må du slet ikke tage billeder"-truslerne klar, mens jeg tænker, at svigermor måske godt forstår det, hvis man bare siger ærligt, hvordan man har det. :) Meeeeeen nu kender jeg jo ikke din svigermor, og nogle svigermødre er jo lidt tungere end andre at danse med, så du og din mand ved nok bedre end mig, hvor "hårde" I har brug for at være. ;)

Selve holdningen, at baby ikke skal vises frem, er jeg dog helt med på. Der vil jeg sige som Kami, jeg synes det er helt ok at den stolte nybagte bedstemor viser sine veninder billeder fra sin telefon, men upload til FB ville jeg heller ikke bryde mig om. Jeg er så heldig, at det meste af min familie inkl svigerfamilie ikke er på fb, men ellers ved de også godt at jeg (stadig) ikke vil have Mar på fb.

Her på bk, er der flere (eller det var der i hvert fald sidste gang, jeg fødte) der har en SMS-buddy, der - når tilladelsen er givet - skriver en update herinde og lægger billede op. Det synes jeg er smadderhyggeligt :biglove :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gjorde det helt klart overfor hele familien at skulle der billeder af Mie på facebook mv skulle jeg nok selv ligge dem op. Havde det på samme måde til vores bryllup - hvor vores toastmaster sagde det.

Der er få billeder af Mie på facebook. Alle lagt op ad mig selv. Sendte selv billeder af hende til min familie da jeg var klar. Vi lagde desuden først billeder op af hende da hun var en 5 dage. Kunne ikke overskue det før der.

Min mand forstår heller ikkevhvorfor jeg var imod billeder på facebook men respekterer det er min holdning og ligger ikke selv nogle op og udtrykker det klart overfor sin far - som ellers er slem til det.

Blev gal på min mor dag hun delte de første billeder af Mie på facebook - heldigvis havde jeg indstillet så kun mine venner kunne se det. Men spørg dog først. Er også ret træt af hun har printet et billede af Mie og givet en af sine handicappede brugere - ej men hvorfor skal hun have er billede af min datter.

Det jeg vil sige er jeg forstår dig til fulde

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, det virker lidt hårdt, men KUN fordi, jeg læser det som om, at du har alle "så må du slet ikke tage billeder"-truslerne klar, mens jeg tænker, at svigermor måske godt forstår det, hvis man bare siger ærligt, hvordan man har det. :) Meeeeeen nu kender jeg jo ikke din svigermor, og nogle svigermødre er jo lidt tungere end andre at danse med, så du og din mand ved nok bedre end mig, hvor "hårde" I har brug for at være. ;)

Selve holdningen, at baby ikke skal vises frem, er jeg dog helt med på. Der vil jeg sige som Kami, jeg synes det er helt ok at den stolte nybagte bedstemor viser sine veninder billeder fra sin telefon, men upload til FB ville jeg heller ikke bryde mig om. Jeg er så heldig, at det meste af min familie inkl svigerfamilie ikke er på fb, men ellers ved de også godt at jeg (stadig) ikke vil have Mar på fb.

Her på bk, er der flere (eller det var der i hvert fald sidste gang, jeg fødte) der har en SMS-buddy, der - når tilladelsen er givet - skriver en update herinde og lægger billede op. Det synes jeg er smadderhyggeligt :biglove :lovebk

Det skal slet ikke forstås så hårdt. :) Hun kan være en tung dame at danse med, så derfor skal man altid have argumenter parat. Det ville selvfølgelig altid som udgangspunkt være en snak, der handler om, at vi har et ønske "og det beder vi dig virkelig om at respektere".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min storesøster skal altid have klar besked, og så fik svigermor forbud mod at dele billeder af Mie for hun delte ALT vi lagde ind. Men ellers har vi slet ikke haft problemet. Det er oftest den ældre generation der har sådan et manglende filter for hvad man gør og ikke gør når det kommer til teknologi. Det er i hvert fald min personlige erfaring. Så man må godt fortælle dem at det er altså sådan de uskrevne regler er! Fx at nyheden om baby er en forælder ret! Sådan er det bare!

Vi ligger ofte billeder ud af Mie og det må familie og venner også, kravet er at det er sobre billeder, nøgen billeder er NO GO det samme med grædebillleder og hun skal se normal ud. Altså skal hun ikke have et mærkeligt ansigts udtryk.

Jeg tænker altid på om det er billeder JEG ville ligge ud af mig hvis det var mig på billedet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke i orden at andre end dig eller din mand/kæreste annoncerer at du er gravid, at barnet er kommet eller lign. Det er udelukkende parrets ret! Jeg fandt faktisk ud af via FB at min mands lillebror var blevet far fordi en af hans venner skrev tillykke på FB. Det synes jeg ikke er i orden. Det er ikke alle der er klar til at give alle besked lige efter fødslen som du også selv skriver og det skal respekteres. 

 

Jeg synes helt klart godt du kan tage en snak med din svigermor om det. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt forstå dig. Da jeg havde født havde jeg brug for ro de første par dage, og der gik nogen dage før jeg havde lyst til at fortælle på facebook at jeg havde født. Alle dem jeg snakker med og som betyder noget vidste det med det samme, men alle de "bekendte" som jeg egentlig ikk snakker med mere, havde jeg ikk behov for vidste det lige med det samme. Der var så en der dummede sig og skrev tillykke til mig på min facebook side, og så startede alle folk ellers med deres "tillykke" og "hvornår blev han født" "Hvor stor er han" "hvordan gik fødslen" og jeg kunne slet ikk overskue at hele verden vidste det, og stillede alle de spørgsmål, for jeg var slet ikk klar til det, jeg havde bare brug for ro! Selvom det var i god mening at folk skrev, så stressede det mig, og så ville jeg gerne selv have skrevet en opdatering om at jeg havde født inden folk skrev tillykke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig at det er rarest selv at bestemme hvornår det skal offentliggøres. Men jeg ville ikke gøre en større sag ud af det, end at sige den dag folk er og se baby første gang: "husk lige at jeg gerne selv vil offentliggøre det, så venligst ingen kommentarer/billeder på fb eller til dem, jeg ikke selv har fået snakket med endnu".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville blive tosset hvis nogen annoncerede den slags på vores vegne. Nok kan man sige meget om de andres glæde, men nogle ting er forbeholdt parret selv.

Ang billeder på offentlige medier, så har vi faktisk et hold venner som har frabedt sig at der nogensinde kommer billeder af deres datter op på internettet osv. De har meldt ud at de slår hårdt ned på det, også selvom det måske er i periferien på et billede.

Det er deres valg og vi andre må acceptere det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde meldt ud til familien, at vi selv ville melde ud på facebook, når fødslen var overstået og det respekterede de.

Der skete så det, at mine bedsteforældre havde sat en stork op, og det var der en nabo der så og hun skrev så tillykke til os på facebook. Den havde vi ikke lige regnet med.

Vi nåede dog at melde det ud selv, inden der var alt for mange, der opdagede det andet.

Jeg er klart af den holdning, at forældrene selv skal have lov at offentliggøre nyheden. Alt andet er respektløst synes jeg.

I forhold til billeder er jeg ikke ret striks. Min mand og jeg har selv delt billeder på fb og det har min far så også gjort, og det har vi det helt ok med.

Har heller ikke noget imod at folk tager et billede og viser eller sender til venner/familie. Det overlever jeg nu nok.

Jeg er jo bare super stolt af min lille dreng, så jeg synes kun det er dejligt, at folk er lige så begejstret for ham, som jeg er.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil gerne selv vise et nyt vidunder frem på Facebook, har jeg også gjort begge gange..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med Camille ville jeg meget gerne selv offentliggøre det.. :)

 

Denne gang, betyder det slet ikke det samme for mig - Jeg bliver stødt på andres vegne, fx da min lillesøsters veninde annoncerede både fødsel OG navn - det synes jeg ikke man kan være bekendt, hvis ikke man har fået lov!!!! Det er SÅ strengt..

 

Men denne gang, tror jeg faktisk jeg bare jeg lader familien poste det de vil :) Tænker de jo gør det fordi de er stolte.. Med Camille, blev jeg glad og stolt hver gang jeg læste et tillykke og et nej hvor er hun fin.. Det vil jeg sikkert også denne gang, men må indrømme mit fokus bare er et helt andet sted - så det er fint for mig, at det ikke er  MIG der skal være "forpligtet" til at sige tak til folk eller hvad man skal sige..

 

Men jeg synes det er helt op til forældrene - og jeg synes man skal respektere deres valg, og jeg synes man skal spørge om lov! Min nevø og niece "må" heller ikke komme på nettet, det er ærgerligt - men min søsters valg.. :) Mine andre niecer og nevø må gerne, og der spørger jeg altid om lov, inden de evt. kommer på :) Også selvom jeg ved jeg får et ja..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg meldte klart ud til min familie inden Liam kom at jeg ikke ønskede billeder på FB af ham. Det respekterede de. Dog kan svigermor ikke helt forstå at hun ikke skal gå rundt og vise billeder på sin mobil til gud og hver mand (hun stopper sågar tilfældige folk i butikker for at vise ham frem). Så det skal vi liiiiige have en snak om næste gang vi ses ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres input! :) Både manden og jeg er blevet bekræftet i, at andre ikke skal vise vores baby frem.

I går fik vi at vide, at svigermor sender scanningsbilleder rundt i familien, så det er vist ret meget på sin plads at tagene alvorssnak med hende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt på din side søde og jeg synes at det er helt igennem ok at bede folk om at respektere ens ønsker for hvad, hvor og hvor meget der skal deles, på samme måde som jeg mener, at det er ok at bede andre om at respektere alle ens andre valg, man foretager som forældre; hvor meget og hvor ofte de får slik f.eks.

 

Både min mand og jeg er meget private mennesker. Vi er ikke på Facebook eller lignende sociale medier. Jeg tror ikke at man kan finde et eneste billede af min mand på nettet og jeg selv har kun ét og samme profilbillede på nogle andre fora, hvor jeg ikke er anonym. Vi har helt bevidst taget en beslutning om ikke at have en masse private billeder liggende på nettet og vi kommer absolut til at træffe samme valg på vores eventuelle fremtidige børns vegne.

 

Jeg ville mildest talt  blive stik-hamrende tosset, hvis nogen valgte at lægge billeder af vores børn på nettet, uden vores accept. Det ville være et kæmpe tillidsbrud for mig. Hvad vores børn selv vælger når de bliver gamle nok, det er en anden sag, men indtil da ville det være min mands og min beslutning og jeg ville også - i yderste konsekvens, hvis alle diplomatiske forsøg på at forklare budskabet fejlede - sætte hårdt mod hårdt og sige, at så fik de bare ingen billeder.

 

Håber dog at det ikke bliver nødvendigt med din svigermor, men at hun sagtens vil kunne, om ikke forstå, så acceptere og respektere jeres beslutning, hvis I taler stille og roligt med hende om det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER